سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پروژه تحقیق در مورد صله رحم در word

چهارشنبه 95/6/31 8:36 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه تحقیق در مورد صله رحم در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه تحقیق در مورد صله رحم در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه تحقیق در مورد صله رحم در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه تحقیق در مورد صله رحم در word :

صله رحم

«صله» در لغت به معنای احسان و دوستی آمده است و مراد از «رَحِم» خویشاوندان و بستگان می باشد در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوک داشتن با خویشان و نزدیکان است
در شرع مقدّس اسلام و آیات و روایات، معنای خاصی برای رحم ذکر نشده است. از اینجا می فهمیم که این کلمه نیز مانند سایر کلمات، حمل بر معنای عرفی متداول می شود.
شاید رحم به معنای خویشاوندانی باشد که از طرف پدر و مادر و نیز فرزندان به یکدیگر وابسته باشند، هر چند که این وابستگی به چند واسطه باشد.
عروه بن یزید از امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره تفسیر آیه «وَ الذینَ یَصلونَ ما اَمرَ اللهُ بهِ اَن یُوصلَ» پرسید. آن حضرت پاسخ داد:

مراد از کسانی که خداوند پیوستن به آنان را فرمان داده، خویشاوندان توست.4 بنابراین، صله رحم، پیوند با تمام خویشان می باشد، بدیهی است که خویشاوند هر قدر به انسان نزدیک تر باشد. وظیفه او در حفظ پیوند، شدیدتر و لازم تر است.

جایگاه صله رحم در اسلام
اسلام تحکیم پیوندهای خویشاوندی واستحکام روابط خانوادگی را به شدت مورد تأکید و توجه قرار داده و صله رحم و رسیدگی به بستگان را به عنوان یک ارزش الهی واجب کرده است و خدای متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده، می فرماید:

«وَ اعبُدوا اللهَ وَ لاتُشرکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بالوالِدینِ احساناً و بِذِی القُربی;»
خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیکی کنید.
در جای دیگر می فرماید: «و اتَّقوا اللهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ‌ و الاَرحامَ انَّ اللهَ کانَ عَلیکُمْ رَقیباً» بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید؛ و درباره ارحام کوتاهی نکنید، همانا خداوند مراقب شماست.

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ درباره اهمیت آن فرمود: به آنان که حاضرند و آنان که غایبند و آنان که از صُلب های مردان و رَحِم های زنان تا روز قیامت به دنیا می آیند سفارش می کنم که صله رحم نمایند، گرچه مستلزم پیمودن یک سال راه باشد، زیرا صله رحم (یکی) از (مسائل مهم) دین است.

امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ نیز به فرزندش چنین سفارش می کند: «اَکرم عَشیرتَکَ، فَاِنَّهم جَناحُکَ الّذی بهِ تَطیرُ، وَ‌ اَصْلُکَ الّذی اِلیهِ تَصیرُ، وَ‌ یَدُکَ الَّتی بِها تَصوُلُ» خویشانت را گرامی بدار، زیرا آنان بال و پَرِ تو هستند که با آنان پرواز می کنی و اصل و ریشه تو می باشند که به ایشان باز می گردی و دست (یاور) تو هستند که با آنها (به دشمن) حمله می کنی (و پیروز می شوی)

این همه تأکید وسفارش نسبت به صله رحم در قرآن و احادیث، بیانگر ضرورت و نقش حیاتی آن است. در منابع فقهی ما نیز چنین آمده است: «صله رحم مطلقا واجب است هر چند که خویشاوندان انسان مرتد یا کافر باشند.» به عبارت دیگر کفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندی نمی شود، بلکه صله رحم در این گونه موارد نیز امری پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات آنها از گمراهی شود. راوی می گوید: به امام صادق ـ علیه السلام ـ عرض کردم: «کسانی با من خویشاوندی دارند، اما با من هم عقیده نیستند، آیا برای آنان بر عهده ام حقی است؟ فرمود: بلی؛ حق خویشاوندی را چیزی قطع نمی کند و اگر با تو هم عقیده باشند، برای آنان دو حق است؛ یکی حق خویشاوندی و دیگری حق اسلام.

روش های رسیدگی به خویشان
برخی از روش های صله رحم و حمایت از خویشاوندان عبارتند از: 1 . کمک جانی: می توان گفت که بزرگ ترین مرتبه صله رحم، رسیدگی جانی به خویشان است و آن در جایی است که جان یکی از بستگان در خطر باشد که در این صورت وی باید تا پای جان بایستد و از خویشاوندان خود ـ در چارچوب اسلام و معیارهای مکتبی ـ دفاع کند، تا ضرر را از او دفع نمایند.
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: هر کس با جان و مالش، صله رحم کند، خدای متعال اجر صد شهید به او می دهد.

2کمک مالی: اگر در مواردی میان بستگان انسان افراد نیازمند وجود دارد، رسیدگی مالی به ایشان لازم است. این گونه مسائل ریشه در فطرت انسان دارد و اسلام نسبت به آن تأکید فراوانی دارد، تا آنجا که قرآن کمک به بستگان را جزء حقوق مالی محسوب می کند و آنجا که سخن از کمک اقوام به میان آمده، آن را به عنوان یک حق واجب ذکر کرده، می فرماید:
«و آتِ ذَالقربی حقَّهُ و المِسکینَ»حقوق خویشاوندان و مسکین را ادا کن.

امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ نیز می فرماید: «فَمَنْ اَتاهُ اللهُ مالاً فَلْیَصِله بِه قَرابَتَهُ» کسی که از سوی خدا ثروتی به دست آورد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیری کند.
3کمک فکری: رسیدگی فکری در جایی است که یکی از بستگان انسان برای هدایت شدن نیاز به راهنمایی دارد. به عنوان مثال: یکی از اقوام انسان اهل نماز و روزه نیست، اگر نزد او رفتن و راهنمایی کردن، از فضیلت نماز و روزه سخن گفتن و ترساندن از پیامدهای ترک نماز و روزه در او مؤثر می شود، بر انسان لازم است که نزدش رفته و به او کمک فکری کند که امر به معروف و نهی از منکر است. به استفتایی در این زمینه توجه فرمایید:

«آیا انسان می تواند از نظر شرعی با خویشاوندانی که بی تقوا و بی نماز و ضد انقلابند از قبیل پدر، مادر، خواهر و غیره قطع رحم نماید؟
جواب: قطع رحم جایز نیست، ولی باید آنها را با مراعات موازین امر به معروف و نهی از منکر کند.»

4کمک عاطفی: شاید برخی تصورکنند که اصرار و تأکید اسلام درباره صله رحم برای افرادی است که تمکّن مالی دارند و اشخاصی که از نظر مالی در تنگنا هستند و توان رسیدگی به دیگران را ندارند، برایشان لازم نیست. این تصور نادرستی است، زیرا هدف از صله رحم برقرار کردن ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه های گوناگونی امکان پذیر است. گاهی رفتن به منازل خویشان، سلام و احوالپرسی، تلفن زدن و نامه نوشتن، محبت ایجاد می کند و سبب دلجویی از خویشان می شود. به فرموده امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ : «صِلُوا اَرْحامَکُم وَ لَو بِالتَّسلیمِ» با بستگان خود صله رحم کنید، گرچه با سلام کردن (به آنان) باشد.

امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز می فرماید: پیوند میان برادران آن گاه که پیش هم هستند، دیدار همدیگر است و در مسافرت نامه نوشتن به یکدیگر.
گاهی نیز شرکت در غم و شادی خویشان از موارد صله رحم است؛ شرکت در مراسم تشییع جنازه و مجالس ترحیم و دلجویی از بازماندگان آنان، و نیز شرکت در مجالس جشن و سرور آنان، رسیدگی عاطفی محسوب می شود که در تقویت و تحکیم رابطه خویشاوندی نقش مؤثری دارد.

5ترک آزار: یکی از بهترین روش های صله رحم با خویشاوندان، ترک اذیت و آزار آنان است. بدین معنا پرهیز از غیبت، تهمت، زخم زبان و شماتت آنان، دخالت نکردن در زندگی آنها به عناوین مختلف، عیبجویی نکردن از آنان و; از بهترین موارد صله رحم است. اگر کسی نمی تواند به بستگان خود کمک مالی کند، لااقل باید زمینه اذیّت و آزار آنان را فراهم نکند.
امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید: بهترین چیزی که به آن صله رحم می شود، خودداری کردن از اذیت و آزار آنان است.

آثار رسیدگی به خویشان
صله رحم آثار و فواید ارزنده ای برای انسان دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم: الف ـ طول عمر؛ یکی از مهم ترین آثار صله رحم، طولانی شدن عمر است. امام رضا ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید:

چه بسا مردی که تنها سه سال از عمرش باقی مانده است، اما خدا به خاطر صله رحم، باقیمانده عمرش را به سی سال می رساند و خدا آنچه را می خواهد، انجام می دهد. شخصی به نام مَیسِر از امام باقر یا امام صادق ـ علیهما السّلام ـ نقل کرده که آن حضرت فرمود: ای مَیسِر گمان می کنم به خویشان خود نیکی می کنی؟ گفتم: آری فدایت شوم! من در نوجوانی در بازار کار می کردم و دو درهم مزد می گرفتم، یک درهم آن را به عمّه ام و درهم دیگر را به خاله ام می دادم. آن گاه امام فرمود: به خدا سوگند تاکنون دوبار مرگت فرا رسیده، ولی به خاطر صله رحم به تأخیر افتاده است.»

ب ـ فراوانی روزی؛ حضرت سجاد ـ علیه السلام ـ فرمود: هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانی و روزی اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند.
ج ـ حسن خلق؛ امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: رسیدگی به خویشان، اخلاق را نیکو می کند.
د ـ پاکی اعمال و دفع بلا؛ امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: رسیدگی به خویشان، اعمال را پاک می کند و بلا را دور می سازد.
هـ . آسانی حساب؛ امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: رسیدگی به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیری می کند.
و . آبادی شهرها: امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: صله رحم و خوشرفتاری با همسایه شهرها را آباد می کند.

نکوهش قطع رحم
قطع رحم و ترک رسیدگی به خویشان و بستگان در اسلام سخت مورد نکوهش قرار گرفته است و هر مسلمانی به شدت باید از آن پرهیز کند. خداوند تعالی کسانی را که با خویشاوندان خود قطع رابطه می کنند، در سه جای قرآن مورد لعن و نفرین قرار داده است. از جمله می فرماید: اگر از فرمان خدا رویگردان شوید، آیا جز این انتظار می رود که در زمین فساد کنید و قطع رحم نمایید؟ آنها کسانی هستند که خداوند آنان را لعنت کرده است. امام صادق ـ علیه السلام ـ از جدش امام سجاد ـ علیه السلام ـ نقل می کند که فرمود: «; اِیّاکَ وَ مصاحَبَهَ القاطِعِ لرَحِمِهِ فَانَّهُ وَجَدتُهُ مَلْعوناً فی کتابِ اللهِ فی ثَلاثِ مَواضعَ» از معاشرت و دوستی با کسی که با بستگان خود قطع رحم کرده بپرهیز، زیرا چنین کسی را در سه جای کتاب خدا (قرآن) مورد لعن و نفرین یافته ام.

در جای دیگر می فرماید: به خدا پناه می بریم از گناها‌‌‌‌نی که مایه تسریع نابودی است، مرگ ها را نزدیک و شهرها را از ساکنین، خالی می سازد و آن گناهان، قطع رحم، آزردن پدر و مادر وترک احسان و نیکی (به آنان) است.

6حدیث در باب صله رحم :
1حضرت علی (ع) :
صِلُوا اَرْحامَکُمْ وَ اِنْ قَطَعُوکُم
با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شماقطع‏رابطه‏کرده‏باشند.
بحارالانوار، ج71، ص92

2 قرآن کریم :
“والذین‏یصلون ما امر الله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون الحساب; اولئک لهم عقبی الدار”
(عاقلان کسانی هستند) که آنچه‏خداوند متعال امر به پیوند آن کرده (مانند صله رحم و دوستی‏پدر و مادر و محبت اهل ایمان) اطاعت می‏کنند و از
خدا می‏ترسندو از سختی هنگام حساب می‏اندیشند ; اینها در عاقبت جایگاهی‏نیکو دارند.

سوره رعد، آیه 21 و 22
3قرآن کریم :
” فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فی‏الارض و تقطعوا ارحامکم‏اولئک الذین لعنهم الله فآصمهم و اعمی ابصار هم‏ ”
آیا شما(منافقان) اگر از فرمان خدا و اطاعت قرآن روی بگردانید، یا درزمین فساد و قطع رحم کنید، بازهم امید (نجات) دارید.
سوره محمد، آیه 22 و 23

4حضرت علی(ع) می‏فرماید:
” صِلَهُ الرِّحِمِ توُجِبُ المَحَبَّهَ ”
پیوند با خویشاوندان (صله‏رحم) ، محبّت می‏آورد .
غررالحکم. اصول کافی، ج2، ص151
5 امام‏صادق(ع) می‏فرماید:

“صِلْ رَحِمَکَ وَ لَوْ بِشَرْبَهٍ مِنْ ماءِ ”
صله رحم کنید، هر چند در حدّ خوردن جرعه آبی باشد
غررالحکم.2ـ اصول کافی، ج2، ص151

6 مام صادق علیه السلام
نخستین سخنگوی اعضای بدن در روز قیامت رحم است که می گوید:پروردگارا هرکه در دنیا مرا پیوست ،امروز میان خودت واو پیوست ده وهرکه در دنیا مرا برید امروز خود را ازاو ببر.(یعنی رحمت خود را ازاو ببر )

نقش و جایگاه صله رحم در سلامت روانی
یکی از دستورالعمل های دین در احکام که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود.
در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)آن را جزء دین دانسته و در جای دیگر، هدف از رسالت خویش را پس از بندگی خداوند و شکستن بت ها و طواغیت، صله رحم معرفی می کنند. قرآن نیز حفظ پیوندهای فامیلی را یکی از وظایف و برنامه های صاحبان خرد (اولوا الالباب) تلقی کرده و در آیاتی چند تارکان این امر مهم را مستحق لعنت و نفرین الهی می داند.

از منظر تفکر دینی نقش صله رحم به گونه ای است که انجام آن سبب سامان دهی و ایجاد سلامت و عافیت و در طریق صحیح قرار گرفتن تمام امور می شود; آنجا که امام صادق(علیه السلام)می فرماید:

«تبارّوا و تواصلوا; و تعطون العافیه فی جمیع امورکم.» همچنین در روایتی دیگر ارتباط خویشاوندی را سبب آرامش و تسکین خاطر افراد معرفی کرده و چنین می فرماید: «ایما رجل غضب علی ذی رحمه فلیقم الیه، ولیدنُ منه و لیمسه فان الرحم اذا مسَّت الرحم سکنت.»; هرگاه کسی از رحم خود عصبانی شد، و بر او غضب کند پس باید به سوی او روانه شود و با او تماس برقرار کند. به درستی که دو رحم در تماس با یکدیگر به آرامش و سکون می رسند.

بنابراین، درباره اهمیت صله رحم و نقش و پیامدهای آن در سلامت و آرامش روحی و بهداشت روانی انسان از منظر آموزه های دینی همین بس که امام صادق(علیه السلام)ایجاد ارتباط فامیلی و پای بندی به آن را تأمین کننده سلامت و عافیت تمام امور انسان معرفی کرده است. اکنون با توجه به جایگاه بلند صله رحم در منابع دینی و پیامدها و آثار و نقش های فراوانی که در سلامت و بهداشت روانی انسان می تواند داشته باشد، شایسته است با نگاه و تحلیلی روان شناختی به این موضوع با اهمیت پرداخته شود تا از این منظر و با دیدگاهی جدید کارکردهای صله رحم مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ولی پیش از هر چیز و در ابتدا، باید دو کلید واژه این بحث را تبیین کرد.

صله رحم و رعایت هنجارها
پژوهشگران در زمینه روان شناسی اجتماعی بر این باورند که فرد وقتی در گروه قرار می گیرد و احساس تعلق و وابستگی به گروه در او به وجود می آید، از جهاتی چند دگرگون می شود و تحت تأثیر گروه به رفتارهای مورد قبول اقدام می کند. این محققان اثر گروه را بر فرد در ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داده اندکه در اینجا می توان به تأثیرگذاری تلقینی، تقلید، تسهیل اجتماعی و همنوایی گروهی اشاره کرد:

تلقین، تأثیری است عاطفی و بیواسطه که شخص بر شخص دیگر می گذارد و چون انسان موجودی است اجتماعی، نمی تواند بدون مساعدت و موافقت اطرافیان خود آسوده زندگی کند. بنابراین، نسبت به دیگران حساس است و می کوشد تا توجه و موافقت آنان را به خود جلب کند، اینجاست که وقتی، جمعی به تحریک عامل یا عوامل مشترکی گرد می آیند متقابلاً در یکدیگر تأثیر می گذارند. حال اگر انگیزه و عامل دینی و انسانی صله رحم و دیدار اقوام موجب گردهم آمدن یک جمعی شود، تلقین، روش مناسبی برای رعایت هنجارهای اجتماعی و مورد قبول جمع می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله شرکت های سهامی در word

چهارشنبه 95/6/31 8:36 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله شرکت های سهامی در word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله شرکت های سهامی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله شرکت های سهامی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله شرکت های سهامی در word :

شرکت های سهامی

مقدمه
تا پایان قرن هجدهم میلادی، واحدهای انتفاعی یا به صورت مؤسسات انفرادی و یا به صورت شرکتهای غیر سهامی یعنو با مالکیت چند نفر شریک تأسیس می‌گردیدند. به علت اوضاع مساعد سیاسی در اروپا در قرن هفدهم و هجدهم و پیشرفت علوم، مخصوصاً علوم تجربی و استفاده کاربردی از آنها در معیشت افراد بشر، مثلاً در کشاورزی، استفاده از ماشین تخم‌پاشی و استفاده از نیروی بخار در ماشین‌ها همگی باعث پیدایش انقلاب صنعتی در جهان که در اواخر قرن هجدهم شروع شده و همچنان تداوم یافته، گردیده است.

همزمان با پیشرفت علوم تجربی، کشورهای اروپایی معروف ، شروع به گسترش قلمرو تجارتی خود نموده و علاوه بر تسلط بر بازارهای اروپایی دیگر، مستعمرات خود را بسط و توسعه دادند، در نتیجه عوامل فوق، سرمایه‌داران برای استفاده بیشتر به فکر استفاده از پولهای اندک مردم افتاده و اقدام به تأسیس شرکتهای سهامی کردند و بدین ترتیب در سال 1830 میلادی اولین شرکت سهامی به کار انداختن سرمایه‌های نقدی در مقیاس وسیع‌تر به منظور کسب سود بیشتر و حفظ سرمایه‌های افراد می‌باشد، زیرا در شرکتهای غیر سهامی و مالکیت فردی میزان سرمایه به کار انداخته شده کم و از طرفی ریسک از بین رفتن سرمایه مالکین آن بیشتر می‌باشد.

در صورتی که در شرکتهای سهامی میزان سرمایه و تعداد مالکین شرکت می‌تواند خیلی بیشتر از شرکتهای غیرسهامی می‌باشد و خطر از بین رفتن سرمایه نیز اولاً کاهش یافته و ثانیاً باعث از بین رفتن تمام سرمایه اشخاص نمی‌گردد. بدیهی است که تأسیس شرکتهای سهامی به دلیل مزایای متعددی که نسبت به سایر شرکتهای دیگر دارد سال به سال افزایش یافته و از طرف دیگر شرکتهای سهامی تکامل یافته و امروزه شرکتهای سهامی عام که در تمام دنیا مهم‌ترین شرکتها را تشکیل می‌دهند، تبلور تکامل شرکتهای سهامی می‌باشند.

تعریف شرکت سهامی
شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست.

انواع شرکتهای سهامی
تقسیم‌بندی شرکتهای سهامی از نظر قانون تجارت به شرح زیر است:
الف) شرکت سهامی عام: شرکتهایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند، شرکت سهامی عام نامیده می‌شود.
ب) شرکت سهامی خاص: شرکتهایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس توسط مؤسسین تأمین گردیده است، شرکت سهامی خاص نامیده می‌شود.

حقوق صاحبان در شرکتهای سهامی
منافع متعلق به صاحبان واحد تجاری از طریق محاسبه تفاوت بین داراییها و بدهیها اندازه‌گیری می‌شود. به همین دلیل، حقوق صاحبان سهام در یک واحد تجاری را منافع و علایق باقیمانده نیز تعریف کرده‌اند. حقوق صاحبان سهام بیانگر انباشت خالص آورده صاحبان سرمایه به اضافه منافع ثبت شده‌ای است که باقی مانده است. حقوق صاحبان سهام به عنوان منافع باقی مانده جدا از داراییها و بدهیها واحد تجاری نیست بلکه معادل خالص دارایی‌هاست. مبلغ حقوق صاحبان سهام ثابت یا مشخص نیست بلکه میزان آن به قابلیت سودآوری واحد تجاری بستگی دارد. چنانچه واحد تجاری سودآور باشد حقوق صاحبان سهام افزایش می‌یابد و در غیر این صورت کاهش می‌یابد.

حقوق صاحبان سهام در شرکتهای سهامی عموماً از اجزاء زیر تشکیل می‌شود:
1 سرمایه ـ سهام (سرمایه قانونی یا ثبت شده)
2 صرف سهام (پرداخت علاوه بر مبلغ اسمی سهام)
3 سود (زیان) انباشته

هنگام تهیه ترازنامه در صورت وجود صرف سهام مبلغ آن با سرمایه قانونی جمع شده و از جمع آن سرمایه پرداخت شده حاصل می‌گردد.

صرف سهام
صرف سهام معمولاً در اثر موارد زیر حاصل می‌شود:
1 دریافت مبلغی بیش از مبلغ اسمی سهام
2 تبدیل اوراق قرضه یا سهام ممتاز قابل تبدیل به سهام عادی
3 دریافت مبلغی بیش از مبلغ اسمی هنگام فروش مجدد سهام خزانه و یا توزیع سهمی که ارزش آن بیش از مبلغ اسمی سهام باشد.

4 کاهش مبلغ اسمی سهام عادی
5 کمک بلاعوض دارائی ها به شرکت توسط سهامداران و یا دولت

تقسیم سود (سود (زیان) انباشته)
حساب تقسیم نشان دهنده انباشت سود در شرکتهای سهامی منهای مبلغی که به عنوان سود سهام بین سهامداران تقسیم شده و اندوخته‌ها می‌باشد. سود در پایان هر دوره مالی به حساب تقسیم سود منتقل می‌گردد.

حقوق مکتسبه در رابطه با تملک سهام
اگر شرکتی فقط دارای یک نوع سهام باشد، صاحبان سهام معمولاً از حقوق مشخصی که در رابطه با نسبت سهام آنها می‌باشد برخوردارند که عبارتند از:

1 حق انتخاب هیأت مدیره
2 حق دریافت سود سهامی که توسط مجمع عمومی تصویب، یا توسط هیأت مدیره پس از تصویب اعلام می‌شود.
3 حق تقدم در خرید سهام اضافی در شرایطی که صاحبان سهام دیگر تصمیم به فروش سهام خود داشته باشند و یا اینکه میزان سهام خود را افزایش دهد.
4 حق دریافت دارائی یا وجه نقد به تناسب سهام خریداری شده هنگام انحلال شرکت

سهام عادی و سهام ممتاز
وقتی که فقط یک نوع سهام شرکتهای سهامی انتشار می‌یابد لذا این نوع دارای حقوق مکتسبه فوق‌الذکر بوده و به سهام نامگذاری می‌گردد که ممکن است با نام یا بی‌نام باشد. تعدادی از شرکتهای سهامی به منظور براورد نیازهای سایر سرمایه‌گذاران ممکن است دو یا چند نوع سهام را با امتیاز گوناگون در رابطه با هر یک از آنها انتشار دهند. بنابراین آن دسته از سهامی که دارای امتیازات مشخصی نسبت به سهام عادی هستند سهام ممتاز نامیده می‌شوند.

خصوصیات سهام ممتاز
بیشتر سهام ممتازی که از جانب شرکتها صادر می‌شوند دارای خصوصیات زیر می‌باشند:
1 داشتن اولویت در دریافت سود سهام با نرخ یا مبلغی مشخص
2 اولیوت در دریافت دارائی‌ها هنگامی که شرکت به هر عنوان تصفیه می گردد.
3 اختیار شرکت صادر کننده سهام ممتاز در مطالبه یا بازخرید آن

سهام ممتاز جمع شونده و سهام ممتاز غیر جمع شونده
در بیشتر موارد سهام ممتاز با شرط انباشت سود صادر می‌گردد. به عبارت دیگر وقتی سهام ممتاز جمع شونده می‌باشد که اگر تمام یا قسمتی از سود سهام در یک یا چند دوره مالی پرداخت نگردد آن قسمت که پرداخت نشده است باید در دوره پرداخت، قبل از پرداخت هر گونه سود به سهام عادی کلیه سودهای معوق سهام ممتاز پرداخت گردد.

سود معوق سهام ممتاز به عنوان بدهی شرکت شناخته نمی‌شود. زیرا هیچگونه تعهدی تا زمانی که هیأت مدیره پرداخت سود سهامی را اعلام ننماید ایجاد نخواهد شد. در صورت که هیچگونه سود به سهام ممتاز پرداخت نگردد سود سهام عادی نیز پرداخت نمی‌شود. لذا پرداخت سود به سهامی عادی موکول به پرداخت سود معوق سهام ممتاز و همچنین سود سال جاری این سهام می‌باشد. بنابراین مبلغ سود معوق ممتاز در تراز نامه و یا دفاتر منعکس نمی‌شود لیکن این موضوع از نقطه نظر سرمایه‌گذاران و بستانکاران مهم بوده و باید افشاء گردد. افشاء سود معوق در یادداشتهای ضمیمه صورتهای مالی انجام می‌شود.

جهت نشان دادن اهمیت موضوع شرکت سهامی را به سه نوع سهام به شرح زیر در نظر بگیرید:
20000 سهام ممتاز جمع شونده 1000 ریالی 7% 20000000
80000 سهام ممتاز غیر جمع شونده 250 ریالی 8% 20000000
20000 سهام عادی 1000 ریالی 20000000

شرکت فوق الذکر در سالهای اول، دوم و سوم فعالیت خود سودآور نبوده و سود سهام طی این سه سال پرداخت نشده است. در سال چهارم سود قابل توجهی تحصیل شده و به همین علت در پایان سال چهارم تصمیم گرفت 9000000 ریال سود سهام پرداخت نماید. در این شرایط دارندگان سهام ممتاز جمع شونده و سهام عادی سود سهام بیشتری در مقایسه با سهام ممتاز غیر جمع شونده دریافت می‌نمایند.

شرح سهام ممتاز جمع شونده 7% سهام ممتاز غیر جمع شونده 8% سهام عادی
سود معوق سهام ممتاز
سود سهام ممتاز در سال چهارم
سود سهام متعلق به سهام عادی
جمع سود سهام پرداخت نشده (1) 4200000
(2) 1400000

(3) 1600000

(4) 1800000
5600000 1600000 1800000

420000 = 3 × (7%×20000000) (1)
1400000 = 7% × 20000000 (2)
1600000 = 8% × 20000000 (3)
1800000 = (1600000 + 5600000) – 9000000 (4)

سهام ممتاز دارای حق رأی و بدون حق رأی (با مشارکت در سود و بدون مشارکت در سود)
سهام ممتاز معمولاً بدون حق شرکت در مجامع عمومی و دادن رأی می‌باشد مگر اینکه روی ورقه سهام ممتاز مشخصاً اجازه حضور در مجامع و داشتن حق رأی نوشته شده باشد. در عمل سهام ممتاز دارای حق رأی، کمتر انتشار می‌یابد.

سهام ممتازی که دارای حق کامل شرکت در مجامع و رأی می‌باشد با سهام عادی در سود پس از اینکه سود سهام عادی با نرخی برابر سود سهام ممتاز پرداخت شده سهیم می‌باشد. به طور مثال فرض کند که شرکتی در سال جاری 6% سود به سهام ممتاز 1000 ریالی دارای حق مشارکت کامل خود پرداخت نموده و همچنین سود سهامی معادل 60 ریال نسبت به هر سهم عادی نیز که 1000 ریال مبلغ هر سهم می‌باشد پرداخت شده است حال اگر سود اضافی وجود داشته باشد (پس از پرداخت 6% به سهام ممتاز و 60 ریال به هر سهم عادی) مبلغ اضافی به نسبت مساوی بین سهامداران عادی و ممتاز باید تقسیم شود.

سهام ممتاز قابل تبدیل
شرکتهای سهامی به منظور جلب توجه سرمایه‌گذاران این اختیار را به خریداران سهام ممتاز می‌دهند که در صورت تمایل سهام ممتاز خود را به سهام عادی یا سنتی که هنگام انتشار سهام تعیین می‌شود تبدیل نمایند در بعضی موارد قابلیت تبدیل سهام ممتاز به سهام عادی طبق قرار قبلی در مدت معینی امکانپذیر می‌باشد. همچنین ممکن است زمان تبدیل نامحدود و یا تبدیل در زمان معینی در آینده مشخص گردد.

سهام ممتاز قابل مطالبه
در بعضی موارد طبق شرایط هنگام صدور سهام ممتاز به اختیار شرکت صادر کننده، سهام بعداً قابل مطالبه بوده و بهای آن هنگام مطالبه از جانب شرکت پرداخت می‌گردد. صدور اینگونه سهام ممتاز به نفع شرکت فروشنده سهام است زیرا که سرمایه لازم را از طریق انتشار سهام ممتاز قابل مطالبه کسب نموده و پس از رفع نیاز می‌تواند سهام را دریافت و مبلغش را بازپرداخت نماید. این مبلغ هنگام انتشار سهام روی ورقه سهم مشخص می‌گردد و معمولاً چند درصدی بیشتر از مبلغ اسمی سهام ممتاز می‌باشد.

سهام ممتاز قابل بازخرید
در بعضی موارد بازخرید سهام ممتاز توسط شرکت صادر کننده در تاریخ و مبلغی مشخص طبق قرارداد اجباری است و در آن زمان مبلغ تعهد شده توسط شرکت باید پرداخت گردد.
در مواقعی نیز مطالبه سهام ممتاز و تعیین تاریخ آن در اختیار دارندگان سهام ممتاز می‌باشد. ویژگی سهام ممتاز قابل بازخرید این است که تعیین مدت و کنترل زمان بازخرید در اختیار شرکت صادر کننده سهام نمی‌باشد (برخلاف سهام ممتاز قابل مطالبه)

عملیات حسابداری مربوط به تشکیل شرکت
تا زمانی که شرکتهای سهامی تشریفات قانونی خود را طی ننموده و به ثبت نرسیده‌اند نمی‌توانند دفاتر قانونی برای ثبت عملیات قبل از تأسیس داشته باشند. به همین مناسبت هیأت مؤسس دفتر غیر رسمی برای خود تهیه نموده و عملیات قبل از ثبت شرکت را در آن ثبت می‌نماید. پس از ثبت شرکت و انتقال سرمایه نقدی به حساب جاری شرکت در بانک و سرمایه غیر نقدی به شرکت دفتر هیأت مؤسس بسته می‌شود. لذا پس از ثبت شرکت و دریافت دفاتر قانونی حسابهای زیر در دفاتر اصلی افتتاح می‌شود:

شرح بدهکار حساب بستانکار حساب مبلغ
1 افتتاح حساب جاری در بانک و انتقال سرمایه نقدی پرداخت شده از حساب شرکت سهامی ; ; در شرف تأسیس به آن بانک، حساب جاری شماره سرمایه سهام مبلغ پرداخت شده بابت سرمایه
2 تحویل سرمایه غیر نقدی آورده شده توسط سهامداران دارائی (جاری سا غیر جاری) سرمایه مبلغ ارزیابی شده توسط کارشناس رسمی
3 ثبت تعهد صاحبان سهام (مبلغی که در آینده پرداخت می‌شود). تعهد صاحبان سهام سرمایه کل مبلغ تعهد شده

4 پس از مطالبه شرکت از سهامداران دائر که پرداخت تعهد سهام و پرداخت آن از حساب آنها بانک ـ حساب جاری شماره ; ; تعهد صاحبان سهام معدل مبلغ دریافت شده از سهامداران

حسابهای دفتر کل برای سرمایه
سرمایه‌گذاری توسط صاحبان سهام معمولاً نیاز به دو نوع حساب دارد:
1 حساب سرمایه (سهام)
2 صرف سهام

ثبت عملیات سهام نقدی در دفتر روزنامه
در رابطه با انتشار و فروش سهام عملیات زیر در دفتر روزنامه انجام می‌گیرد:

صندوق (بانک) 10180000
سرمایه ـ سهام ممتاز 10000000
صرف سهام ممتاز 180000
ثبت عملیات مربوط به انتشار و فروش 10000 سهم ممتاز جمع شونده 8%، 1000 ریالی به 018/1 ریال

بانک حساب جاری ; 20600000
سرمایه ـ سهام عادی 20000000
صرف سهام عادی 600000
ثبت عملیات مربوط به انتشار و فروش 20000 سهم عادی 1000 ریالی به 030/1 ریال

کسر سهام
اگر سهام شرکتی کمتر از مبلغ اسمی به فروش برسد مابه‌التفاوت مبلغ دریافتی و مبلغ اسمی به بدهکار حسابی به نام کسر سهام منظور می‌گردد که در ترازنامه (قسمت حقوق صاحبان سهام) به عنوان یک مبلغ منفی از حقوق صاحبان سهام کسر می‌گردد. در ایران سهام کمتر از مبلغ اسمی آن توسط شرکتهای سهامی ممنوع می‌باشد.

تعهد پرداخت قسمتی از مبلغ سهام
اغلب انتشار سهام از طریق پذیره‌نویسی صورت می‌گیرد که مستلزم تعهد پرداخت قسمتی از مبلغ سهام آینده می‌باشد و عموماً تا پرداخت کلی مبلغ سهام ورقه سهام صادر نمی‌گردد.
مثال: ثبت تشکیلا شرکت سهامی با انتشار 10000 سهم عادی 500 ریالی مشروط بر اینکه هنگام پذیره‌نویسی 50% مبلغ اسمی پرداخت شود.

بانک حساب جاری; 25000000
تعهد صاحبان سهام عادی 25000000
سرمایه سهام عادی پذیره‌نویسی 50000000

به طوری که ملاحظه می‌شود کلیه پذیره‌نویسان یک دوم مبلغ سهام خود را نقداً پرداخت نموده‌اند، حال اگر کلیه تعهد کننندگان به جز دارندگان 1000 سهم باقیمانده قیمت سهام را هنگام مطالبه شرکت پرداخت نماید عملیات زیر در دفتر روزنامه به ثبت می‌رسد:
بانک حساب جاری; 24500000
تعهد صاحبان سهام عادی 24500000

عدم پرداخت تعهد توسط صاحبان سهام
مبلغ پرداخت نشده سهام (تعهد صاحبان سهام) باید در مدت تعیین شده در اساسنامه از جانب شرکت مطالبه گردد. اگر پس از مطالبه، هیچگونه پرداختی صورت نگیرد و یا شرکت نتواند آن را وصول نماید مبلغ پرداخت نشده همچنان در حساب بدهی سهامدارن متعهد باقی خواهد ماند لیکن شرکت می‌تواند اینگونه سهام را در صورتی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق بورس و گرنه از طریق مزایده به فروش رسانده و از حاصل فروش سهام کلیه هزینه‌های مترقبه به انضمام خسارت تأخیر (دیرکرد) را برداشت و باقیمانده را (در صورتی که وجود داشته باشد) به سهامداری که به تعهد خود عمل ننموده پرداخت نماید.

با توجه به موارد فوق در صورت عدم پرداخت تعهدات توسط صاحبان سهام و فروش مجدد سهام ثبت‌های زیر در دفتر روزنامه صورت می‌گیرد.

بانک حساب جاری شماره; 1000000
تعهد صاحبان سهام 500000
بستانکار متفرقه 500000
ثبت فروش سهام سهامدارانی که به تعهدات خود عمل ننموده‌اند:

بستانکار متفرقه 500000
بانک حسابداری شماره ; 500000
ثبت صدور چک شماره; ; در وجه سهامدارن قبلی که به تعهدات خود عمل ننموده‌اند

ماهیت حساب تعهد صاحبان سهام
از نقطه نظر شرکت سهامی تعهد صاحبان سهام یک دارایی قلمداد می‌گردد (یک حالت خاص از مطالبات) و به همین دلیل به بدهکار حسابی به نام تعهد صاحبان سهام (ممتاز یا عادی) منظور می‌گردد. نقطه نظر دیگری نیز وجود دارد و بعضی از حسابدارن عنوان می‌کنند که تعهد صاحبان سهام به عنوان دارائی محسوب نشده و باید به عنوان یک حساب متقابل در قسمت حقوق صاحبان سهام ترازنامه نشان داده می‌شود. اینان می‌گویند که دریافت آن قسمت از قیمت سهام که توسط پذیره‌نویسان تعهد گردیده متحمل نیست و مورد تردید قرار دارد، زیرا که شرکت کالا یا خدمتی به آنها ارائه نداده است. در جواب نظریه فوق می‌توان به عنوان یک حالت خاص این مورد را عنوان نمود که تعهد صاحبان سهام برای شرکت یک حق قانونی ایجادمی نماید و معمولاً مبلغ تعهد شده تماماً وصول می‌گردد.

سهام غیر نقدی
وقتی که سهام در مقال دریافت دارائی های دیگر به جز وجه نقد صادر می‌گردد اینگونه سهام را سهام غیر نقدی می‌نامند. هنگامی که بعضی سهامدارن آورده غیر نقدی داشته باشند قیمت مبادله عبارت خواهد بود از قیمت جاری دارائیهای مورد نظر که به تأئید کتبی کارشناس رسمی وزارت دادگستری رسیده باشد. مسئولیت قبول ارزش دارائی‌های غیر نقدی در مقابل دریافت سهام با مجموع عمومی مؤسس می باشد.

علاوه بر مسئله فوق مشکل ارزیابی وقتی ایجاد می‌شود که شرکت بخواهد تعدادی از سهام خود را با خدمات انجام شده از جانب اشخاص مبادله نماید. (به طور مثال تعدادی از سهام را به جای حق‌الزحمه به وکیل شرکت بدهد) در این شرایط قیمت بازار چنین خدمتی می‌تواند وسیله مناسبی جهت ارزیابی باشد.

انتشار سهام به صورت مجموعه
روش ارزش نسبی: در روش ارزش نسبی اگر سهام به صورت مجموعه منتشر شود مبلغ دریافتی بابت انتشار آن با توجه به ارزش متعارف آن در روش ارزش نسبی سرشکن شده و در دفاتر ثبت می‌گردد.
مثال: شرکت سهامی نمونه 500 سهم ممتاز با ارزش اسمی 50 ریال و 1000 سهم عادی 10 ریال به صورت مجموع منتشر نموده مبلغ 45000 ریال بابت آن دریافت نمود. ارزش بازار سهام ممتاز هر سهم 60 ریال، ارزش بازار سهم عادی 20 ریال می‌باشد. نحوه ثبت آن به روش زیر است:

اوراق بهادار ارزش بازار تخصیص به نسبت ارزش متعارف بازار
500 سهم ممتاز 60 × 500 30000 27000
100 سهم عادی 20 × 100 20000 18000
وجوه نقد (بد) 45000 45000
سهام ممتاز 25000 2000=25000-27000
صرف سهام ممتاز 2000
سهام عادی 10000
صرف سهام عادی 80000=10000-18000

روش تفاضلی
حال اگر ارزش متعارف سهام قابل تعیین نباشد از روش تفاضلی استفاده می‌شود. در روش تفاضلی ابتدا سهامی که ارزش متعارف آن نامشخص است تخصیص می‌یابد با توجه به مثال فوق اگر ارزش متعارف سهام عادی 20000 ریال باشد نحوه تخصیص آن به شرح زیر است:
وجو نقدی دریافتی بابت اتشار سهام 45000
ارزش متعارف سهام عادی (120000) 20000
25000
وجوه نقد 45000
سهام ممتاز (5500) 25000
سهام عادی(10100) 10000
صرف سهام عادی 10000

روش ارزش اسمی
در صورتی که ارزش بازار هر یک از انواع سهام امکانپذیر نباشد بر اساس ارزش اسمی آنها تخصیص می‌یابد.
ارزش اسمی سهام ممتاز 500 ریال 50×500 25000
ارزش اسمی سهام عادی 10 ریال 10×100

وجوه نقد 45000
سهام ممتاز 25000 32142=45000×
سهام ممتاز 7142
سهام عادی 10000 12858=45000×
صرف سهام عادی 2858

ایجاد محدودیت در سود قابل تقسیم
نحوه پرداخت سود قابل تقسیم توسط مجمع عمومی تعیین می‌شود و اگر مجمع عمومی در خصوص نحوه پرداخت تصمیمی نگرفته باشد هیأت مدیره نحوه پرداخت را تعیین خواهد نمود. سود قابل تقسیم عبارت است از سود خالص مالی شرکت منهای زیانهای سالهای مالی قبل و اندوخته قانونی و سایر اندوخته‌ها به علاوه مانده سود قابل تقسیم سالهای قبل که تقسیم نشده است. با وجود این هیدت مدیره شرکت ممکن است

به منظور پیش‌بینی زیانهای احتمالی در آینده و یا نیاز به منابع مالی محدودیتهایی در قسمتهای از سود قابل تقسیم ایجاد نموده و آنها را به حسابهای جداگانه‌ای منتقل نماید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه تحقیق نقش خانواده در زندگی انسان در word

چهارشنبه 95/6/31 8:36 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه تحقیق نقش خانواده در زندگی انسان در word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه تحقیق نقش خانواده در زندگی انسان در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه تحقیق نقش خانواده در زندگی انسان در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه تحقیق نقش خانواده در زندگی انسان در word :

بخشی از فهرست دانلود پروژه تحقیق نقش خانواده در زندگی انسان در word

فهرست صفحه
اخلاق خانواده .................................................................... 1
رابطه فرزند با پدر و مادر ........................................................ 1
رابطه زن و شوهر ................................................................. 3
خانواده در دنیای امروز .......................................................... 8
نابسامانی های موجود در رابطه با خانواده ..................................... 9
ضرورت امروزی توجه به خانواده ............................................... 10
اسلام و خانواده ................................................................. 11
منبع .............................................................................. 13


اخلاق خانواده
مطلوبیت زندگى اجتماعى و پیوند دادن زندگى فرد با فرد یا افراد دیگر، از آن رو است‏که نیازهاى مادى و معنوى افراد در زندگى‏هاى دست جمعى (اجتماعى) بهتر تأمین مى‏شود .در همین رابطه باید گفت اصیل‏ترین نیازهاى آدمى در ظرف خانواده تأمین مى‏گردد، زیرا در محیط خانواده است که نیاز تکوینى فرزند به پدر و مادر و نیاز مستقیم زن و شوهر به یکدیگر و نیازهاى عاطفى اعضاى خانواده به یکدیگر، پاسخ‏هاى خود را مى‏گیرند.
رابطه فرزند با پدر و مادر
مهم‏ترین رابطه میان انسانى با انسان دیگر، رابطه فرزند با پدر و مادر است که اصل وجود فرزند وابسته به آنها است.آنچه پدر و مادر براى فرزند انجام مى‏دهند، به هیچ وجه قابل جبران و مقابله نیست و از این رو نمى‏توان بر اساس قاعده قسط و عدل رفتار آنان را پاسخ داد.گویا به همین دلیل است که قرآن کریم معیار ارزش را در رابطه با پدر و مادر، احسان قرار داده است و در هیچ آیه‏اى نیامده که فرزند باید با پدر و مادر رفتارى عادلانه داشته باشد؛ زیرا در چنین موضوعى، عدل کارایى ندارد.
قرآن کریم در آیات فراوانى فرزند را توصیه به احسان به پدر و مادر خویش مى‏کند و تعبیرهاى خاصى در این باره به کار مى‏برد که حاکى از اهمیت فوق العاده مسأله است.در آیه 36 از سوره نساء پس از امر به عبادت خدا و شرک نورزیدن به الله، بى‏درنگ مى‏فرماید: «و به پدر و مادر احسان کنید» . (1)

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله لباس درقرآن در word

چهارشنبه 95/6/31 8:35 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله لباس درقرآن در word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله لباس درقرآن در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله لباس درقرآن در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله لباس درقرآن در word :

لباس درقرآن

کلام جاویدان الهی بشر را به سوی محکم ترین و استوار ترین روشها و مسلک ها سوق می دهد.1 قرآن کتابی است که برای هدایت بشر در تمام عصرها و نسلها نازل شده است و بطور یقین جامع ترین دستورات را برای سعادت و خوشبختی انسان تدوین نموده است. نگاه تازه به جایگاه قرآن و تبیین وظایف امت اسلامی در برابر این معجزه الهی و بررسی آثار و برکات محوریت قرآن در سیمای الگوها و اسوه ها می تواند گامی هرچند ناچیز در جهت تبیین این کتاب آسمانی بوده، ما را به صراط مستقیم الهی رهنمون سازد.

امام العارفین در نهج البلاغه می فرماید:
فأسألوا الله به و توجهوا الیه بحبه.2
آنچه می خواهید بوسیله قرآن بخواهید و با عشق به قرآن به خدا توجه کنید.

بنابر آموزه های علوی قرب الرحمان در سایه حب القرآن محقق می شود.

علامه طباطبائی می فرمایند: رابطه مخصوصی که ما آن را حب و علاقه می نامیم تأثیر خاصی در فاعل دارد، بطوریکه قوه فاعلی مزبور همواره متوجه و خواهان انجام خود فعل است و در صورتیکه به آن نائل گردد باز خواهان حفظ و نگهداری آن است. حب یک نوع تعلق و ارتباط محب و محبوب است.3

وقتی کنش ویژه عاطفی بین انسان و کمالش ایجاد شود، محبت پیدا شده است و هرچه این مغناطیس قوی تر باشد جذب بیشتر می شود، هر چه قدر بتوانیم رابطه قوی تر با قرآن برقرار کرده و در اعماق وجود خود بذر محبت این گنجینه بیکران را بکاریم، گامی در جهت رسیدن به قرب الهی برداشته ایم.

گام اول: شناخت قرآن
علی – علیه السلام- می فرمایند:
«المعرفه نورالقلب.»4
شناخت روشنائی دل است.

آن گاه که قلب جلا یابد، نور قرآن در آن تجلی پیدا می کند و معرفت و شناخت آن ممکن می شود. البته شناخت لفظی هرگز نمی تواند ما را به دوستی و عشق کلام الله مجید رهنمون شود، بلکه این معرفت حقیقی است که محبت را به دنبال می آورد. برای رسیدن به شناخت واقعی باید طهارت دل کسب کنیم چرا که قرآن کریم قابل مس و لمس نخواهد بود مگر آن که تطهیر جسم و جان صورت گرفته باشد. چنانچه ذات اقدس اله خود در آیه شریفه می فرماید:
و لایمسه الا المطهرون.5

انسانی که به پلیدی شهوت و گناه آلوده و به هوی و هوس مبتلا است و موانع شناخت را از خود دور نساخته است از قرآن بهره ای نمی برد. آدمی باید از انواع آلودگی در علم وعلل پاک باشد تا بتواند در قرآن اندیشه کرده و حقیقت آن را دریابد.

یکی از صفات قرآن، هادی بودن آن است. چنانچه در نهج البلاغه آمده است.
«الهادی الذی لایضل.»6

هدایت قرآن شامل حال کسانی می شود که قابلیت و شایستگی را دارند، کسانی که شهوت و غضب حیوانی خود را بر فطرتشان حاکم ساخته چون حق را انکار می کنند و در برابر آن می ایستند گمراهی و ضلالتشان بیشتر می شود. هدایت یعنی راهنمایی و دستگیری مؤمنان و خارج کردن آنها از ظلمات احتجاب از شهود خدا به سوی نور مشاهده الهی.7

کوتاه سخن اینکه برای دست یافتن به هدایت قرآن، شناخت قرآن را لازم داریم و جهت شناخت حقیقی تطهیر جسم و جان را باید کسب کنیم.

گام دوم: مجالست با قرآن
در بهشت اندیشه علوی به جمله ای زیبا از امام العارفین پیرامون قرآن برخورد می کنیم. حضرت می فرمایند:
وما جالس هذا القرآن احد الاقام عنه بزیاده و نقصان: زیاده فی هدی او نقصان من عمی.8
احدی با قرآن ننشست جزاینکه به فزونی یا کمی از پیش آن برخاست: فزونی در هدایت، کم شدن در کوردلی.

بنابر فرمایش حضرت، ریزش و رویش در پرتو قرآن صورت می گیرد. نشستن در محضر قرآن زنگار جهالت را از صفحه دل می زداید و به قلب جلاء و روشنی می دهد. به همین دلیل ایمان افزایش می یابد. چنانچه در صفات مؤمنان به این معنا اشاره شده است.

انما المؤمنون اذاذکروا الله و جلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایماناً.9
مؤمنان همان کسانی اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او برآنان خوانده شود برایمانشان بیفزاید.

ثمره این مجالست و هم اندیشی و هم نشینی با کلام الهی این است که در همه مراحل زندگی دست انسان را می گیرد و شاید شفاعت قرآن که در احادیث فراوان به آن اشاره شده است، برای دست یافتن به همین معنا باشد.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند:
اذا التبت علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن، فانه شافع مشفع;10
هرگاه فتنه ها چون شب تار شما را احاطه نمود به قرآن روی آورید؛ چرا که شفاعتش پذیرفته است;

شفع به معنای زوج و جفت است، در مقابل وتر که به معنای فرد است. در کاری که انسان به تنهائی از انجام آن برنیاید کمک می گیرد. آن کمک را شافع و شفیع می گویند انسان با عقل و طبع و حس خود به تنهائی نمی تواند راه خدا را بپیماید، گمراه می شود، خسته و زبون می گردد. قرآن است که می آید وقوه انسان را مضاعف می کند و او را در مسیر و طی طریق مدد می کند. آیات قرآن که همه دلالت و راهنمائی و دارو و نور و شفاء و غذا معنوی است در هریک از مراحل زندگی وارد می شود و دست انسان ناتوان را می گیرد و این شفاعت در دنیا در روز بازپسین ظهور می کند، در آن موقف قرآن به عنوان شفیع، شفاعت نمی کند و کسی را که در دنیا به استعانت به آن رفته، در آنجا اعانت کرده و از مراحل ظلمانی و دوزخ عبور می دهد.11

گام سوم: تمسک به قرآن:
در نگاه فرهنگی قرآن تأثیر سازنده ای بر شخصیت انسان دارد ثمره تلاوت و تدبرها و مجالست ما با کلام الله مجید، تأثیر پذیری از آموزه های الهی است. انسانهائی که قدم به قدم با قرآن حرکت می کنند و هرروز و هر لحظه از شهد شیرین آن بیشتر می نوشند علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید:
وتمسک بحبل القرآن و استنصحه.»12
به ریسمان قرآن چنگ بزن و از آن طلب پند کن.

حارث همدانی مفتخر است که از اصحاب خاص امام باشد. مالامال از عشق علوی است. یکی از زیباترین نامه های اخلاقی نهج البلاغه خطاب به او نوشته شده است. حضرت در صدر نامه خطاب به این عاشق سینه چاک، برای آغاز سیر وسلوک دستور به تمسک به قرآن را داده اند. در جای دیگر حضرت می فرمایند:
علیکم بکتاب الله فانه حبل المتین.13
بر شما باد عمل کردن به قرآن، که ریسمان محکم الهی است.

ابن میثم بحرانی می گوید: واژه حبل را برای قرآن استعاره آورده اما در مناسبت تشبیه دو احتمال وجود دارد:
همان طور که ریسمان وسیله آب کشیدن از چاه و سیراب شدن است. قرآن هم نوآموزان و کسانی را که در آن می اندیشند در نوشیدن آب حیات جاوید که علوم و اخلاق پسندیده است کمک می کند.
همچنان که با ریسمان می توان از پایین به بالا رفت. قرآن نیز هرکس را که به آن چنگ بزند از پرتگاههای جهل و نادانی به بالاترین قله های عقل و سعادتمندی می رساند.14

استاد جوادی آملی می فرمایند: قرآن ریسمان متصلی است از باطن عالم حس تا آسمان عقل و پس از آن از عرش عقل تا قاب قوسین تا نزدیک تر، اگر کسی قرآن را بگیرد و ببوسد در حالی که احکام قرآن با جان او گره نخورده باشد، در واقع تمسکی به قرآن ندارد معیار و میزان اعتصمام همان پیوند قلبی انسان با قرآن و معارف و احکام است.15

تمسک به قرآن از ویژگیهای امامان اهل بیت علیهم السلام نیز بیان شده است. چنانچه امام المتقین می فرمایند:
«عمار اللیل و منار النهار، متمسکون بحبل القرآن.»16
شب زنده داران و روشنی بخشان دوزخ، به دامن قرآن پناه برده اند.

گام چهارم: تسلیم شدن در برابر قرآن
ثمره محوریت قرآن وتمسک به آن، محبوب خدا شدن است. بی قید و شرط در برابر کلام الله تسلیم می شود به گونه ای که قرآن را امام و رهبر خود ساخته و به طور دقیق در پشت سرآن حرکت می کند.
«قد امکن الکتاب من زمامه، فهو قائده و امامه یحل حیث حل ثقله و ینزل حیث کان منزله.»17

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله اصول حکمرانی مناسب و حکومت کوروش در word

چهارشنبه 95/6/31 8:35 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله اصول حکمرانی مناسب و حکومت کوروش در word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله اصول حکمرانی مناسب و حکومت کوروش در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله اصول حکمرانی مناسب و حکومت کوروش در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله اصول حکمرانی مناسب و حکومت کوروش در word :

چکیده

موضوع حکمرانی دارای سابقهای به قدمت بشر است و انسانها همواره برای به دست آوردن قدرت، با هم در حال نزاع بودند. با پیشرفت فرهنگ و تمدن، حکمرانی نیـز مانند سایر مقولههای آکادمیک مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و اصولی به عنوان اصول حکمرانی خوب مطرح شد. اصول دیگری نیز وجود دارد که از نظر ما کامل-

ترین اصول را میتوان در سیره حضرت رسول (ص)، حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و سایر ائمه دید و استخراج کرد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا نحوه رهبـری و حکمرانی کورش بزرگ (که از پادشاهان ایران بوده و به عدالت نیز مشهور بود) را با اصول حکمرانی خوب به صورت تطبیقی بررسی کند. البته لازم است ذکـر شـود که دلیل انتخاب حکومت کوروش از آن جهت بوده است که به بررسی اصول این پادشاه با توجه به اینکه نیمی از جهان را زیر سلطه خود داشته است، اما همـواره مـردم حامی وی بودند و هیچ گاه در حق مردمش و نیز کشورهایی را که فتح میکرد ظلم روا نداشت، بپردازیم. بنابراین در ایـن مقالـه ابتـدا بـه تعریـف حکومـت، حاکمیـت، حکمرانی و سیر تکامل این مفاهیم پرداخته شده است. در ادامه اهداف و شاخصهای حکمرانی خوب نیز مورد بررسی قرار گرفت. سپس به بررسی فرهنگ و تمـدن در دوره زمامداری کورش پرداخته شده است. درنهایت به بررسی تطبیقی اصول حکمرانی خوب با حکومتداری کـوروش در اصـول مشـارکتجـویی، اجمـاع، شـفافیت، قانونگرایی، اثربخشی و کارایی، عدالتجویی، پاسخگویی و مسئولیتپذیری پرداخته شده است.

واژگان کلیدی :حکمرانی، اصول حکمرانی خوب، کوروش کبیر.

مقدمه

حکمرانی مناسب، الگویی است که در پی ناکارآمدی سازوکارهای توسعه کشـورهای توسـعهیافتـه در مجـامع بـینالمللـی ارائـه شـده اسـت. بـه ویـژه در کشورهای درحال توسعه به منظور بهبود و استقرار و نهادینهسازی سازوکارهای حکمرانی از جایگاه ویژهای برخوردار است و گفتوگوهـای بسـیاری از آموزههای مدیریت و رهبری کوروش به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده است. از کشورگشاییهایش و سرزمین پهناورش، مطالب زیادی نگاشـته شـده است، ولی کمتر از چگونگی مدیریت و رهبریاش سخن به میان آورده شده و به گفته ویل دورانت: »کوروش یکی از خوشادارهترین دولـتهـای مهـم دورههای تاریخی« را بر دوش داشته است. پیتر دراکر نحوه مدیریت کوروش را نخستین و هنوز بهترین کتاب مـیدانـد کـه در زمینـه مـدیریت و رهبـری نگاشته شده است.

1

تعریف حکومت

در دانشنامه سیاسی، واژه حکومت بدین گونه آمده است. مفهوم حکومت از واژه انگلیسی Government به معنای فرمانروایی، حکمرانی و اداره است که در سیاست به معنای دستگاه فرمانروایی در کشور اشاره دارد و در برخی متون نیز واژه »دولت« به عنوان همردیف یـا بـه جـای آن بـه کـار بـرده شـده است (آشوری، .(141 :1370 البته میتوان از تعریف ارگانهایی که عملاً حکومت را در یک دولت – کشور به عهده دارند، به ویژه ارگانهایی کـه قـوه اجرا را اعمال میکنند نیز در تعریف واژه دولت سود بود (قاضی، .(315 :1375

تعریف حاکمیت

مفهوم حاکمیت از واژه انگلیسی Sovereignty گرفته شده است. در لغت به معنی قدرت مطلق و فرمانروایی ترجمه شده است و در اصطلاح به قـدرت عالی دولت اطلاق میشود که قانونگذار و اجراکننده قانون است و بالاتر از آن قدرتی نیست. البته میتوان حاکمیت را بـه دو نـوع حاکمیـت خـارجی و حاکمیت داخلی تقسیم کرد (قلیپور، .(128 :1383

تعریف حکمرانی

از واژه حکمرانی نیز تعاریف زیاد صورت گردیده است که در اینجا به برخی از آنها اشـاره خواهـد شـد. واژه حکمرانـی از واژه لاتـین Governance

اقتباس شده و به معنای حکومت، فرمانروایی و رهبری تعریف شده است (حقشناس، .(689 :1387

سیر مفاهیم حکومت، حاکمیت، حکمرانی

واژه دولت، حکومت و حاکمیت با تعریفی که از آنها گذشته، مفاهیم جدیدی نیستند و قدمتی به اندازه تمام بشریت دارند و دانشمندان و فلاسـفه زیـادی در طول تاریخ به بحث و تبادلنظر در مفاهیم یاد شده پرداختهاند. هرکدام از زاویه و دیدگاههای مختلف بـه بحـث در ایـن زمینـه پرداختـهانـد (قلـیپـور، .(45 :1383 به طور خلاصه در جدول یک به بیان هرگام از نظریههای ارائه شده در دوره زمانی آن پرداخته شده است.
جدول شماره :1 سیر مفاهیم و نظریههای ارائه شده در مورد حکمرانی (قلیپور، .(47 :1383

نظریهپرداز دوره تاریخی نظریه

افلاطون 347-427 ق. م دولت مبتنی بر عدالت، ترکیب قدرت سیاسی و عقل فلسفی

ارسطو 322-385 ق. م دولــت مبتنــی بــر مصــالح همگــان و مبتنــی بــر عــدالت، قــانونمحــوری و
شهروندمداری

آگوستین 430-345 دولت مبتنی بر عدالت، قانون و احکام دینی

دو دیدگاه واقعنگر و حقیقتنگر به دولت؛ رفتار دولت براساس مصـلحت
ماکیاول 1527-1469 با تکیه بـر آزادی در نگـاه واقعیـتنگـر و توجـه بـه دیـن و قـانون در نگـاه
حقیقتنگر

ژان بودن 1596-1530 دولت مبتنی بر قانون و عدالت؛ بهترین شکل حکومت نیـز سـلطنت شـاهانه

2

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >