دانلود پروژه مقاله رجیستری حافظه های الکترونیکی Flash memory RAI

چهارشنبه 95/6/31 8:32 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله رجیستری حافظه های الکترونیکی Flash memory RAID چیست؟لپ تاپ های کوچولو در word دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله رجیستری حافظه های الکترونیکی Flash memory RAID چیست؟لپ تاپ های کوچولو در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله رجیستری حافظه های الکترونیکی Flash memory RAID چیست؟لپ تاپ های کوچولو در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله رجیستری حافظه های الکترونیکی Flash memory RAID چیست؟لپ تاپ های کوچولو در word :

حافظه های الکترونیکی Flash memory
حافظه ها ی الکترونیکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگون تاکنون طراحی و عرضه شده اند. حافظه فلش ، یک نمونه از حافظه های الکترونیکی بوده که برای ذخیره سازی آسان و سریع اطلاعات در دستگاههائی نظیر : دوربین های دیجیتال ، کنسول بازیهای کامپیوتری و ... استفاده می گردد. حافظه فلش اغلب مشابه یک هارد استفاده می گردد تا حافظه اصلی .
در تجهیزات زیر از حافظه فلش استفاده می گردد :
•تراشه BIOS موجود در کامپیوتر
•CompactFlash که در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
•SmartMedia که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد
•Memory Stick که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
•کارت های حافظه PCMCIA نوع I و II
•کارت های حافظه برای کنسول های بازیهای ویدئویی
مبانی حافظه فلش
حافظه فلاش یک نوع خاص از تراشه های EEPROM است . حافظه فوق شامل شبکه ای مشتمل بر سطر و ستون است . در محل تقاطع هر سطر و یا ستون از دو ترانزیستور استفاده می گردد. دو ترانزیستور فوق توسط یک لایه نازک اکسید از یکدیگر جدا شده اند. یکی از ترانزیستورها Floating gate و دیگری Control gate خواهد بود. Floatino gate صرفا به سطر (WordLine) متصل است . تا زمانیکه لینک فوق وجود داشته باشد در سلول مربوطه مقدار یک ذخیره خواهد بود. بمنظور تغییر مقدار یک به صفر از فرآیندی با نام Fowler-Nordheim tunneling استفاده می گردد. از Tunneling بمنظور تغییر محل الکترون ها در Floating gate استفاد می شود. یک شارژ الکتریکی حدود 10 تا 13 ولت به floating gate داده می شود. شارژ از ستون شروع ( bitline) و سپس به floating gate خواهد رسید .در نهایت شارژ فوق تخلیه می گردد( زمین ) .شارژ فوق باعث می گردد که ترانزیستور floating gate مشابه یک پخش کننده الکترون رفتار نماید . الکترون های مازاد فشرده شده و در سمت دیگر لایه اکسید به دام افتاد و یک شارژ منفی را باعث می گردند. الکترون های شارژ شده منفی ، بعنوان یک صفحه عایق بین control gate و floating gate رفتار می نمایند.دستگاه خاصی با نام Cell sensor سطح شارژ پاس داده شده به floating gate را مونیتور خواهد کرد. در صورتیکه جریان گیت بیشتر از 50 درصد شارژ باشد ، در اینصورت مقدار یک را دارا خواهد بود.زمانیکه شارژ پاس داده شده از 50 درصد آستانه عدول نموده مقدار به صفر تغییر پیدا خواهد کرد.یک تراشه EEPROM دارای گیت هائی است که تمام آنها باز بوده و هر سلول آن مقدار یک را دارا است.
در این نوع حافظه ها ( فلش) ، بمنظور حذف از مدارات پیش بینی شده در زمان طراحی ( بکمک ایجاد یک میدان الکتریکی) استفاده می گردد. در این حالت می توان تمام و یا بخش های خاصی از تراشه را که بلاک نامیده می شوند، را حذف کرد.این نوع حافظه نسبت به حافظه های EEPROM سریعتر است ، چون داده ها از طریق بلاک هائی که معمولا 512 بایت می باشند ( به جای یک بایت در هر لحظه ) نوشته می گردند.
کارت های حافظه فلش
تراشه BIOS در کامپیوتر، متداولترین نوع حافظه فلش است . کارت های SmartMedia و ComapctFlash نیز نمونه های دیگری از حافظه های فلش بوده که اخیرا متداول شده اند. از کارت های فوق بعنوان فیلم های الکترونیکی در دوربین های دیجیتال، استفاده می گردد .کارتهای حافظه برای بازیهای کامپیوتری نظیر Sega و PlayStation نمونه های دیگری از حافظه های فلش می باشند. استفاده از حافظه فلش نسبت به هارد دارای مزایای زیر است :
•حافظه های فلش نویز پذیر نمی باشند.
•سرعت دستیابی به حافظه های فلش بالا است .
•حافظه های فلش دارای اندازه کوچک هستند.
•حافظه فلش دارای عناصر قابل حرکت ( نظیر هارد ) نمی باشند.
قیمت حافظه های فلش نسبت به هارد بیشتر است

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه کارآموزی امور مشترکین در word

چهارشنبه 95/6/31 8:32 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه کارآموزی امور مشترکین در word دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه کارآموزی امور مشترکین در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه کارآموزی امور مشترکین در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه کارآموزی امور مشترکین در word :

امور مشترکین
امور مشترکین یکی از بخش های شرکت مخابرات است که به مشترکین تلفن همراه اول و تلفن ثابت، در سطح استان خراسان شمالی به منظور رفع مشکلات مردم و همچنین قبوض مشترکان را به حساب آنها می آورد. البته این موضوع برای بانکهایی انجام می شود که ON LINE نشده اند مانند بانکهای: کشاورزی، تجارت، مسکن.
این عمل اینگونه انجام می شود: هنگامی که مشترک قبض تلفن خود را چه همرا و چه ثابت باشد پرداخت نماید این قبوض از اول هفته تا آخر هفته در بانک جمع آوری می شود. در امور مشترکین فردی مسئول جمع آوری این قبوض تلفن همراه یا تلفن ثابت از بانکهای مختلف درسطح مرکز استان را عهده دار می باشد و همچنین افراد دیگری در سطح شهرستان های مختلف به انجام این کار در سطح شهر خود را دارا می باشند. هنگامی که فرد مسئول به بانک مراجعه و از بانک می خواهد که قبوض پرداخت شده تلفن ثابت یا همراه را به او واگذار نمایند آنان همراه این قبوض، چک بین بانکی را نیز که این چک حاوی تمامی مبالغ پرداخت شده قبوض تلفن همراه یا ثابت است به او می دهند که این چک برای شرکت مخابرات است.
فرد با گرفتن قبوض و چک و ژورنالهای بانکی به امور مشترکین مراجعه می کند و قبوض مربوط به تلفن همراه را با چک و ژورنالهای آن را به قسمت تلفن همراه می دهد و از اینجا کار کارکنان تلفن همراه شروع می شود. ابتدا مشاهده می کنیم که قبوض با ژورنالهای داده شده از بانک یکی است یا نه، در صورتی که در ژورنال قبضی با مبلغی دیگر ثبت شده یا در ژورنال مبلغی وجود دارد که قبض آن به امور مشترکین نیامده است آن را به فردی که مسئول جمع آوری قبوض است اطلاع داده تا به بانک مراجعه نماید و از جریان آن با خبر شود و به اطلاع امور مشترکین برساند.
هنگامی که قبوض با ژورنال و چک مشکلی ندارد می توان آن را به حساب مشترک برده و در سیستم حسابداری آن را ثبت کنند. چک در روزی که به امور مشترکین فرستاده می شود تمامی آن در دفتری به نام دفتر چکها به ثبت می رسد و اگر بانکی چک را بیشتر از حد صادر کرده باشد به آن مازاد چک گفته می شود و در دفتر این مازاد چک نیز یاد داشت می شود و به اطلاع بانک می رسد که این مبلغ مازاد است و برای چک بعدی آن را کسر نمایند. اصطلاح دیگری نیز وجود دارد که به آن کسری چک گویند، کسری چک به معنای آن است که بانک می بایست............................................ ریال چک صادر می کرده در حالی که کمتر از آن مبلغ را به حساب مخابرات برده است و این نیز در دفتر چکها برای آن بانک ثبت می شود، و این نیز به اطلاع بانک مذبور می رسد.
افرادی که در سطح شهرستان های استان خراسان شمالی به منظور جمع آوری قبوض به استخدام شرکت مخابرات استان خراسان شمالی در آمده اند نیز در سطح شهرستان خود به جمع آوری قبوض از بانکهای مختلف نموده و آن را به شهر بجنورد امور مشترکین خراسان شمالی می آورند.
هنگامی که این قبوض چه قبوض شهرستان ها و چه قبوض شهر بجنورد کنترل و محاسبه شد آنان را برای پانچ به افراد مسئول این کار می دهیم که توسط دو نفر این عمل انجام می شود. پس از انجام عملیات پانچ می بایست آنان را در دفتر ثبت چک مبلغ چک و جمع مبلغ پانچ شده را با یکدیگر کنترل کرد.
قبوض پانچ شده را پس از 15 روز وارد دفتر معین می نمایند

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه تحقیق در مورد عدسی ها در word

چهارشنبه 95/6/31 8:32 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه تحقیق در مورد عدسی ها در word دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه تحقیق در مورد عدسی ها در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه تحقیق در مورد عدسی ها در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه تحقیق در مورد عدسی ها در word :

عدسی ها

مقدمه
عدسیها همانند آینه‌ها دارای تصاویر حقیقی و مجازی هستند، این تصاویر از پرتوهای همگرا شونده و واگرا شونده بازتابی ایجاد می‌شود. بر خلاف آینه‌ها در عدسیها عبور نور نیز مطرح است و تصاویر ممکن است در پشت و جلوی عدسی شکل گیرد. عدسیهایی که ضخامت قسمتهای کناریش بزرگتر باشد، پرتوهای موازی را همگرا می‌کند و عدسی محدب نام دارد، که دارای فاصله کانونی مثبت می‌باشد.

بر خلاف آینه‌ها دارای دو کانون در فضاهای جلو و پشت عدسی می‌باشند، عدسیهایی که ضخامت قسمت محوری آنها کمتر از ضخامت قسمت کناری باشد، پرتوهای موازی را از هم باز می‌کنند و دارای فاصله کانونی منفی هستند و عدسی مقعر نام دارند، که اینها نیز دارای دو کانونی در فضای جسم وتصویر هستند.

انواع عدسی‌ها
عدسی محدب (کوژ )
عدسیهایی که نور را همگرا می‌کنند و جهت تصویر سازی حقیقی و نیز همگرا نمودن پرتوهای تابشی از نقاط دور مانند پرتوهای ستارگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عدسی مقعر ( کاو )
این عدسیها نور را واگرا می‌کنند و جهت واگرا نمودن نورها و اصلاح برخی سیستمها که نیاز به واگرایی نور را دارد از جمله چشم مورد استفاده واقع می‌شوند.
قواعد نحوه رسم پرتو در عدسیها

اکثر قواعد همانند آینه‌هاست و در حالت کلی عمده‌ترین آنها که پرتوهای خاصی را شامل می‌شود عبارتند از :
پرتو موازی با محور نوری بعد از برخورد به عدسی و عبور از آن، از نقطه کانون می‌گذرد که فاصله آن از رأس عدسی f است.
پرتوهای عبوری از کانون عدسی بعد از شکست در آن به موازات محور نوری خواهد بود.
پرتو نوری از رأس عدسی بدون شکست از آن رد می‌شود.

همواره شیئی نوری در سمت چپ عدسی قرار داده می‌شود و نور از چپ به راست بر عدسی می‌تابد و در عدسی‌ها برعکس آینه‌ها ردیابی پرتویی ( ترسیم پرتو ) برای نور عبوری( شکستنی) صورت می‌گیرد.

فضای سمت چپ عدسی فضای جسم و فضای سمت راست عدسی فضای تصویر می‌باشد که جسم موجود در سمت چپ ( فضای جسم ) را جسم حقیقی و جسم موجود در سمت راست (فضای تصویر ) را جسم مجازی گویند. که وجود خارجی ندارد و نیز تصویر حقیقی و تصویر در فضای جسم مجازی می‌باشد.
عدسی‌های مرکب

عدسی کوژ – تخت آنچنان عدسی است که یک طرف آن کوژ و یک طرف آن تخت می‌باشد.
عدسی دو کوژ : آنچنان عدسی است که هر دو طرف آن کوژ می‌باشد.

عدسی هلالی ( محدب ) : آنچنان عدسی است که یک‌یک طرف آن کوژ و طرف دیگرش کاو باشد.
عدسی تخت – کاو : آنچنان عدسی است که یک طرف آن کاو و طرف دیگرش تخت باشد.

عدسی دو کاو : آنچنان عدسی است که هر دو طرف آن کاو باشد.
عدسی هلالی ( مقعر ) : آنچنان عسی است که یک طرف آن کوژ و طرف دیگر آن کاو باشد.
عدسی‌های هلالی دو نوعند، یکی آن است که کناره‌هایش نازک و مرکزش ضخیم است و دیگری دارای کناده‌های ضخیم و مرکز نازکی می‌باشد، یعنی اولی خواصیت همگرایی و دومی خاصیت واگرایی نور را دارد.

دستگاه‌های نوری شامل عدسی‌ها
اکثر دستگاه‌های نور یشامل دو نوع عدسی می‌باشند که یکی را که نور اول بر آن می‌تابد و در ورودی دستگاه کار گذاشته می‌شود عدسی شیئی و دومی را که در خروجی دستگاه قرار دارد و نور از آن خارج می‌شود عدسی چشمی کویند. از جمله از این دستگاهها میکوسکوپ نوری – زیردریایی – میکروسکوپ پلاریزان – دوربینهای دو چشمی – دوربینها – انواع عینکها و ; را می‌توان نام برد.

عیوب عدسیها
عدسیها به لحاظ داشتن ضخامت زیاد و ناخالصیها دارای ابیراهیهایی هستند که در سیستم اعوجاج ایجاد می‌کنند و وضوح تصویر حاصل از دستگاه نوری را به هم می‌زنند. از جمله از این ابیراهیها عبارتند از :
ابیراهی رنگی علاوه از بهم زدن وضوح و کیفیت تصویر رنگ آنرا هم بهم می‌زند و تا حدی آن را از حالت طبیعی خارج می‌کند که اینها هم به دو دسته ابیراهی رنگی طولی و عرضی تقسیم می‌شوند.

ابیراهی اعوجاج : تصویر هندسه واقعی خود را پیدا نمی‌کند و قسمتهای مختلف عدسی که دارای ضخامتهای متفاوتی است، در میزان انحراف پرتوهای تابشی به یک مقدار عمل نمی‌کند و انحراف یکنواخت نبوده و تصویر از وضوح می‌افتد، که این ابیراهی نیز به دسته اعوجاج بشکه‌ای و اعوجاج بالشی تقسیم می‌شود. برخی ابیراهیهای دیگری مانند ابیراهی کروی که انحراف پرتو از کانون عدسی را سبب می‌شود، وجود دارند که بوسیله ساخت عدسیهای مرکب با هندسه ویژه این ابیراهیها اصلاح می‌شوند.

عدسیهای غیر کروی
برخی دستگاههای اپتیکی به لحاظ محدودیت در طراحی و سایر محدودیتها و ماهیت دستگاه عدسیهای غیر کروی را لازم دارند که جهت ایفای نقش در آن سیستمها ساخته شده‌اند.

مشخصات تصویر در عدسی
بسته به اینکه جسم در چه فاصله‌ای از عدسی قرار گیرد دارای تصویری حقیقی یا مجازی، مستقیم یا وارون، راست یا برگردان، کوچکتر از جسم یا بزرگتر از آن و ; خواهد بود رابطه حاکم بر فواصل جسم و تصویر عدسی نازک و فاصله کانونی آن بصورت زیر است :
f = 1/ ( 1/p + 1/q )

که برای عدسی خیلی نازک ( f = R/2 ) است، که در آن R شعاع کره دیوپتر عدسی و P فاصله جسم از رأس و q فاصله تصویر از رأس عدسی می‌باشد. برای یک عدسی ضخیم :
f = 1/( n – 1 ) ( 1/R1 – 1/R2 )
که R1 شعاع دیوپتر داخلی و کوچک و R2 شعاع دیوپتر خارجی ( بزرگ ) و n ضریب شکست شیشه عدسی می‌باشد. این رابطه در طراحی و ساخت عینکهای طبی بکار برده می‌شود، طوری که به توسط این رابطه چشم‌پزشکان نمره چشم را مشخص می‌نمایند. یعنی با داشتن n معلوم و فاصله کانونی مورد نیاز برای چشم بیمار شعاعهای داخلی و خارجی عدسی را متناسب با فاصله کانونی مناسب انتخاب می‌کنند تا اصلاح چشم توسط عینک مربوطه صورت گیرد، رابطه اخیر به فرمول عینک‌سازان معروف است.

بسیاری از افراد به همراه نزدیک‌بینی درجاتی از آستیگماتیسم یا حالت بیضی بودن قرینه را دانرد. آستیگماتیسم وقتی ایجاد می‌شود که قرینه شبیه مقطعی از توپ بیس‌بال است تا توپ بسکتبال. در نتیجه تصاویر بدلیل انکسار نامساوی در قسمتهای مختلف قرنیه کاملاً بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شوند و تصاویر و چه نزدیک تار می‌شوند بنابراین افرادی که دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم هستند نه تنها همانند افراد نزدیک‌بین اشیای دور را تار می‌بینند، بلکه اشیای نزدیک را هم تار می‌بینند.

اندازه‌گیری آستیگماتیسم نیز بر اساس دیوپتر است. آستیگماتیسم بصورت زیر طبقه‌بندی می‌شود :
آستیگماتیسم خفیف : کمتر از یک دیوپتر
آستیگماتیسم متوسط : یک تا دو دیوپتر
آستیگماتیسم شدید : دو تا دیوپتر
آستیگماتیسم بسیار شدید : بیش از سه دیوپتر
آستیگماتیسم انواع مختلفی دارد و می‌تواند به تنهایی، همراه با نزدیک بینی یا دور بینی وجود داشته باشد.
شکست ( نور )

پدیده دومی که علاوه‌بر بازتاب در دستگاههای نوری مهم می‌باشد شکست هست.
آیا از خود پرسیدید که چرا وقتی چوبی را وارد آب استخر می‌کنیم از بیرون کج دیده می‌شود؟
پرتوهایی که از یک عدسی می‌گذرد از مسیر اولیه‌اش منحرف می‌شود؟

تیری را که از پشت شیشه‌ای به یک نقطه‌ای هدف‌گیری کنیم، به هدف نمی‌خورد؟ و ;
در سیستم‌های نوری در برخی ساختارها حضور شکست مفید است ودر برخی از سیستمها ایجاد مزاحمت ( مثلاً اعوجاج ) و ; می‌نماید . در منشورها این شکست نور است که با انحراف از مسیر اولیه نور سفید را به ما می‌‍دهد و ;

نورهای اجسام خارجی که توسط عدسی خود چشم وبرای چشم‌های بیمار با همکاری عینک‌ها روی شبکیه چشم جمع می‌شوند وتشکیل تصویر می‌دهند.
این تغییر امتداد مسیر پرتوها در عینک وعدسی چشم همان پدیده شکست است.
چون تمام سطح کوچک تخت و کروی با هندسه معین می شوند. ما نیز سطوح اپتیکی سیستم‌ها را به این دو سطح محدود می‌کنیم.
شکست در سطوح تخت

شکست نور در شیشه ( تیغه نازک ) را بررسی می‌کنیم : وقتی نور به شیشه می‌تابد چون طرفین آن هوا ( یا محیطی ) با جنس یکسان است. مثلاً طرفین تیغه شیشه‌ای هوا در سطح اول مقداری منحرف می شود این شکست اولیه یک جابه‌جایی داخلی را برای این نور سبب می‌شود و در سطح دوم دوباره یک شکست دیگری پیدا کرده و امتداد خود را می‌یابد.
پدیده شکست در مرز مشترک محیط‌ها از قانون اسنل تبعیت می‌کند.
n1 sin (i) = n2 sin (r)

شکست در سطوح کروی
در سیستم‌های نوری با اجزای نوری همچون اینه‌ها، عدسی‌ها، منشورها و ; قوانین اسنل مربوط به شکست و انعکاس مسیر پرتو را می‌دهد اگر سطح کروی ما یک دیوپتریهای کروی ( سطح شکست کروی ) باشد که دو محیط با جنس‌های مختلف نوری را از هم جدا می‌کند، باشد. مثلاً از یک ستاره‌ای در بینهایت نور به یک دیوپتر کروی بتابد، هم در بی‌نهایت است.

و پرتوهای تابش موازی هم می‌آیند و موازی محور اصلی دیوپتر به قسمت‌های مختلف آن می‌خورند و بعد از شکست در دیوپتر خود یا امتدادهایشان از کانون دیوپتر عبور می‌کنند که محل تقاطع نقطه منفردی است و نیز شکست دو مرحله‌ای منشورها که طیف سالم و دقیق نور سفید را ایجاد می‌کنند.

شکست دو مرحله‌ای
در تیغه‌های متوازی‌السطوح و کلاً شیشه‌های ( دیوپترهای ) با ضخامت معین شکست در سطح اول و شکست در سطح دوم داریم برای تیغه متوازی‌السطوح همانند شیشه نازک ساده فقط یک جابه‌جایی داخلی برای پرتو اتفاق می‌افتد اما برای منشورها و غیره علاوه از جابه‌جایی داخلی امتداد پرتو نیز عوض می‌شود دیوپترهای ضخیم نیز همین حالت را دارند.
در ساختمان طیف سنج‌های نوری در ذات منشورها حضور دارند در مسافت‌یاب منشوری یافت می شوند در دستگاه‌های رادیولوژی جهت جابه‌جایی داخلی کاربرد دارند در ساختمان موجبر نوری در تداخل سنج‌ها در برخی سیستم‌های اندازه‌گیری سرعت نور این پدیده به عنوان مکانیزم دستگاه عمل می‌کند، و ;
مباحث مرتبط با عنوان
ضریب شکست ( محیط‌های

همگن )
پدیده‌های روزمره شکست
مشاهدات تجربی و آزمایشات نوری نشان می‌دهد که وقتی نور از یک محیط بر محیطی متفاوت از اولی می‌تابد مسیر اولی خودش را دنبال نمی‌کند :
اگر در کنار استخر آب بایستید قامت خود را در آب کج می‌بینید، اگر یک نی را وارد یک لیوان آب بکنید و از بیرون به داخل لیوان نگاه کنید نی را خم شده حس می‌کنید.
درختان کنار رودخانه در داخل آب تصویر کجی دارند.
غواص‌های داخل آب باید از شکسته شدن مسیر نور در بین محیط‌ها باخبر باشند وال ایستگاه اولیه خود را پیدا نمی‌کنند، و هزاران پدیده دیگر.
چرا شکست اتفاق می‌افتد؟

انتشار نور در محیط‌ها به کمیات فیزیکی محیط‌ها وابسته است وقتی نور از محیطی با گذردهی الکتریکی ( el ) و تراوایی مغناطیسی ( ml ) به محیطی با گذردهی الکتریکی ( e2 ) و تراوایی مغناطیسی ( m2 ) گذر می‌کند با یک کمیات فیزیکی محیطی جدیدی روبرو می‌شوید و سرعت غیر یکسانی در این دو محیط دارد از طرفی تغییرات سرعت هم با کمیات محیط (e,m ) در ارتباط هست هم با کمیت اصلی محیط ضریب شکست ( n ) که از کمیات مهم نوری به حساب می‌آید از محیطی به محیط دیگر تغییر می‌کند بنابراین سرعت و مسیر پرتو نیز تغییر خواهد کرد.
محاسبه الکترومغناطیسی ضریب شکست

در حالت کلی از دید الکترومغناطیسی ( طیف الکترومغناطیسی ) ضریب شکست عبارتست از نبت سرعت نور در خلاء به سرعت نور در آن محیط بنابراین در این رابطه ( n = c/v ) ضریب شکست (n) و با حاصلضرب تراوایی نسبی مغناطیسی ( km ) و ضریب دی‌الکتریک (k) محیط مادی نسبت عکس مجذوری دارد.
اکثر محیط‌های نوری شفاف هستند برای محیط‌های شفاف نوری، خاصیت مغناطیسی چندان مطرح نیست در این صورت ضریب شکست با جذر ضریب دی‌الکتریک داده می‌شود.
{ n=/sqrt2{k)
چون میزان قطبش محیط‌های عادی متفاوت است و ضریب دی‌الکتریک با قطبش در ارتباط است بنابراین ضریب شکست محیط‌ها از خواص الکتریکی بیشتر تأثیر می‌پذیرد. در اکثر گازها این مقدار ثابت است در اجسام غیر قطبی نیز جواب‌ها دقیق هستند اما در مواردی با مولکولهای قطبی مثلاً آب و الکل و ; این بستگی رادیکالی عوض می‌شود و آنهم به خاطر بالا بودن قطبش پذیری این اجسام است.
وابستگی فرکانسی ضریب شکست

ضریب شکست به فرکانس تابش وابسته است و این ویژگی برای همه محیط‌های نوری شفاف صادق است تغییر ضریب شکست در محیط‌های مادی با فرکانس را پاشندگی ماده گویند در چنین موادی دو حالت ممکن است اتفاق بیافتد اگر وابستگی از درجه اول طول موج باشد جذب نور نداریم. مانند پاشندگی شیشه در منشورها که سبب تجزیه نور به رنگ‌های متخلف می‌شود، اگر مرتبه وابستگی بالاتر باشد مواد علاوه از پاشندگی جاذب نور نیز خواهند بود. این پاشندگی هست که سبب انحراف مسیر پرتوها در گذر از محیط‌های مختلف می‌گردد چون میزان پاشندگی برای محیط‌های مختلف متفاوت است.
این وابستگی گاهی مفید و گاهی زیانبار است مثلاً در عدسی‌ها ابیراهی‌ها را سبب می‌شود و وضوح، دقت و کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد و در منشور سبب تجزیه نور یک منبع به خطوط طیفی سازنده نورش می‌کند. در حالت کلی برای تشریح پاشندگی بایستی حرکت واقعی الکترونها ( حرکات کاتوره‌ای یا براونی ) را در اثر برهم‌کنش آنها با نور در محیطی که نو بر آن محیط می‌تابد و در آن منتشر بررسی نمود.

در محاسبه میزان پاشندگی برای یک ماده ضرایب شکست فرانهوفر ( ضرایب شکست در طول موج‌های فرانهوفر ) لازم می‌شود. و نیز برای برخی سیستم‌ها دو نوع ضریب شکست داریم که در مبحث کریستالهای دو شکستی تشریح خواهیم کرد. از روی ضریب شکست مواد کاتالوگ‌هایی ساخته‌اند تا مواد را به راحتی بتوان در دستگاه‌های نوری مورد استفاده قرار داد. به عنوان نومنه ضریب شکست چند ماده را در زیر می‌آوریم.
هوا ( با یک اتمسفر فشار ) 0002926/1
شیشه 5/1 تا 5/7
آب 33/1
الکل اتیلیک 36/1
دید کلی :
وقتی سخن از ایرادات می‌شود برای حداکثر رویت مسئله را مطرح می‌کنیم، چون اگر نور از ناحیه نزدیکتر بیاید، عمل تطابق تصویر را بر روی شبکیه تشکیل می‌دهد و در این حالت چشم در حال استراحت نمی‌باشد بنابراین تمام ایرادات را برای چشم در حال استراحت مطرح می‌کنیم، یعنی زمانی که عمل تطابق صورت نمی‌گیرد.
نزدیک‌بینی
چشم نزدیک‌بین، چشمی است که توان همگرایی آن از حد معمول بیشتر شده است. بنابراین پرتوهای نور در صفحه‌ای جلوتر از شبکیه به هم می رسند. درواقع این حالت زمانی روی می‌دهد که شعاع انحنای دیوپترهای تشکیل دهنده چشم از حالت طبیعی خارج شده باشد.
می‌توان گفت شعاع انحنای دیوپترها به نحوی تغییر یافته است که توان همگرایی کل دیوپترها افزایش یافته است. به همین دلیل تصویر در جلوی شبکیه چشم تشکیل می شود وقتی پرتوها همدیگر را در جلوی شبکیه قطع می‌کنند، واگرا می شوند و شبکیه را به جای یک نقطه، در یک سطح قطع می‌کنند. بنابراین چگالی نوری و یا به عبارت دیگر شدت نوری واحد سطح کاهش می‌یابد پرتوها بجای اینکه بر روی یک سلول بیافتد، بر روی تعداد زیادی از سلولهای شبکیه می افتد و این به معنای عدم وضوح در تصویر می‌باشد.
اصلاح نزدیک‌بینی
برای اصلاح این ایراد باید افزایش توان همگرایی چشم را به حد معمول برسانیم، برای اینکه مقداری از توان همگرایی چشم را از بین ببریم، از یک عدسی واگرا کننده در مقابل چشم استفاده می‌کنیم که بسته به توان عدسی از توان همگرایی چشم کاهش می‌یابد.
حداکثر رویت چشم سالم 15 متر می‌باشد که در چشم نزدیک‌بین کاهش یافته است. بنابراین وقتی پرتوها از حداکثر رویت به چشم نزدیک‌بین می‌رسند، واگرایی عدسی به اضافه همگرایی چشم باعث ایجاد تصویر بر روی شبکیه می‌شود پس باید عدسی واگراکننده، تصویر پرتوهای رسیده از بینهایت را روی کانون حداکثر رویت چشم نزدیک‌بین بیاندازد بنابراین عینک تجویز شده با فاصله کانونی برابر با حداکثر رویت چشم نزدیک‌بین خواهد بود.
دوربینی
توان همگرایی چشم دوربین از توان همگرایی حالت طبیعی کمتر شده و تصویر پشت شبکیه و به صورت مجازی تشکیل می‌شود. در این حالت، محل تلاقی پرتوها با شبکیه یک سطح است و تصویر واضح دیده نمی شود.
اصلاح دوربینی
برای تصحیح ایراد چشمهای دوربین باید از عدسی‌های همگرا کننده استفاده کنیم. در این حالت هم مقدار توان عدسی همگرا کننده از طریق تعیین حداکثر رویت چشم دوربین مشخص می‌شود.

پیرچشمی

پیرچشمی ناشی از عدم طبیعی بودن اجزای چشم است. در این حالت اجزای مختلف چشم حداکثر توانهای خود را از دست داده‌اند. در حالت طبیعی عضله‌ها با کشیدن یا فشار دادن ضخامت عدسی را تغییر می‌دهند ولی در این حالت عضله‌ها توانایی خود را از دست داده‌اند. و نمی‌توانند به طور کامل اعمال فشار یا کشش کنند.

در واقع در این حالت دامنه تطابق کاهش یافته است. یعنی حداقل رویت از چشم دور شده و حداکثر رویت به چشم نزدیک شده است. پیرچشمی ، بسته به افراد مختلف از 45 سالگی شروع شده و هر 5 سال به اندازه 5/0 دیوپتری افزایش پیدا می‌کند.
اصلاح پیرچشمی:
در پیرچشمی باید هم حداقل رویت و هم حداکثر رویت اصلاح شود بنابراین یا از دو عینک استفاده می‌کنند و یا از عینک صدو کانونی استفاده می‌کنند که امروزه برای ساخت عینکهای دو کانونی از گرادیان ضریب شکست استفاده می‌شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله مقایسهی خواب و مرگ در word

چهارشنبه 95/6/31 8:32 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله مقایسه‌ی خواب و مرگ در word دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله مقایسه‌ی خواب و مرگ در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله مقایسه‌ی خواب و مرگ در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله مقایسه‌ی خواب و مرگ در word :

مقایسه‌ی خواب و مرگ
از نظر قرآن کریم

چکیده :
در این تحقیق به بررسی خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو پرداخته شده است.
خواب : حالتی است که در اثر از کار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در بدن پدید می‌آید و در این هنگام تنها یک قسمت از مراکز دفاعی از فعالیت باز می‌ماند و بقیه‌ی قسمت‌های دفاعی و سایر دستگاه‌های بدن به کار مشغولند ولی حواس پنجگانه از کار می‌افتد و تنها قوه‌ای که در هنگام خواب از کار نمی‌افتد قوه‌ی تخیل است.

مرگ : خواب شدید و بزرگ در هر دو مرحله‌ی روح و نفس است که انسان از نشئه‌ای به نشئه‌ی دیگر انتقال می‌یابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار می‌شود نمی‌داند که حقیقتاً از سفری بازگشته است برخلاف حالت مرگ .

مقایسه‌ی خواب و مرگ : درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمی‌گیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین می‌رود.
هدف از انجام این تحقیق : 1- ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت
و بی ارزش دانستن جهان فانی صورت پذیرفته است.

روش تحقیق به صورت کتابخانه‌ای انجام شده است.
با توجه به بررسی‌هایی که در این زمینه به عمل آمده از دیدگاه علمای اسلام و همچنین بررسی آیاتی که در این زمینه‌ها (خواب و مرگش) آمده است و نظریات دانشمندان می‌توان این نتیجه را گرفت که انسان با تمام تلاشهایی که نموده است باز هم نتوانسته به اسرار پیچیده‌ی این دو آیت خداوندی دست پیدا کند ولی با این وجود می‌توان این نتیجه را گرفت که خواب و مرگ هر دو از جنس واحدی است که در خواب قبض روح کامل صورت نمی‌گیرد ولی در حالت مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و در هنگام خواب کسانی که اجلشان نرسیده باشد خداوند آنها را قبض روح نمی‌کند تا زمانی که مدت مقرر آنها فرا رسد و این تحقیق و بررسی در این مورد باعث می‌شود به انسان این دانش را بدهد که همیشه جاودان نخواهد ماند و جاودانه‌ی مطلق خداست و اینکه انسان غافل باید از این دو آیتی که خداوند برای او آفریده است استفاده کند و در راه باطل گام ننهد و بداند که زندگی دنیوی فانی است. و باید برای رضای خداوند قادر همیشه تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد.

 

فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه 8
بیان مسئله 8
ضرورت تحقیق 9
اهداف تحقیق 9

تعاریف واژه‌ها 10
فصل دوم : گستره‌ی نظری و پیشینه پژوهش
خواب چیست 14
مکانیسم خواب از نظر فروید 14
نظریات برخی روانشناسان درباره‌ی خواب و رؤیا 15
رؤیا و انواع آن 15
رؤیاهای ذکر شده در قرآن 18
خواب و رؤیا از منظر آیات قرآن 19

وجه تمایز خواب و بیداری 20
خوابهای الهام دهنده 22
خواب از دیدگاه دین اسلام 22
جدایی روح از بدن در هنگام خواب 23

تفاوت نفس از نظر قرآن و فلاسفه 24
تفاوت خواب و مرگ 24
وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ در قرآن 26
ماهیت مرگ در نگرش قرآنی 31
واکنش انسان‌ها در برابر مرگ 33

مرگ از دیدگاه اولیای خدا 35
ارتباط خواب با نفس، روح و مرگ 39
پیشینه‌ی عملی تحقیق در ایران 40
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
ابزار تحقیق 43
روش جمع آوری داده‌ها 43
نوع تحقیق 43

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
معانی موت و اجل در قرآن مجید 45
آیات در رابطه بالفظ توفی 45
آیاتی که در زمینه خواب آمده است 46

فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری 48
پیشنهادها 48
فهرست منابع و مآخذ 49

فصل اول
طرح تحقیق

(1-1) مقدمه :
به نام او که هستی و کائنات را آفرید. به نام او که با نشانه‌هایی انسانهای غافل را از خواب غفلت بیدار می‌دارد. خواب و مرگ آیت خداوندی است که همواره مورد توجه دانشمندان و بشر بوده است. وقتی به حدیثی که در این رابطه آمده است می‌نگریم «الناس ینام و اذا ماتوا انتبهوا (رسول) مردم در خوابند وقتی می‌میرند از خواب بیدار می‌شوند، نشان می‌دهد که انسانها در غفلت بسر می‌برند. مانند زمانی که مرگ یکی از عزیزان اتفاق می‌افتد ذره‌ای به خود می‌اندیشند ولی مدتی بعد به دنبال سرگرمیهای زندگی می‌روند و دوباره غرق در لذتهای دنیوی می‌شوند و خود را در دنیا جاودانه احساس می‌کنند. پس باید با غفلت مبارزه کرد تا دچار پشیمانی نشد.
(1-2) بیان مسئله :

خواب چیست؟ حالتی است که دراثر ازکار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در بدن پدید می‌آید و در این هنگام تنها یک قسمت از مراکز دفاعی از فعالیت باز می‌ماند و بقیه قسمتهای دفاعی و سایر دستگاه‌های بدن به کار مشغولند ولی حواس پنجگانه از کار می‌افتد و تنها قوه‌ای که درهنگام خواب از کار نمی‌افتد قوه‌ی تخیل است.
مرگ : خواب شدید و بزرگ، در هر دو مرحله روح و نفس که انسان از نشئه‌ای به نشئه‌ی دیگر انتقال می‌یابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار می‌شود نمی‌داند که حقیقتاً از سفری بازگشته است. بر خلاف حالت مرگ .
(1-3) مقایسه خواب و مرگ :

درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمی‌گیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین می‌رود.
ضرورت تحقیق:
آشنایی با مفهوم واقعی خواب و مرگ و ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت و بی ارزش داشتن جهان فانی و اینکه انسان جاودان نیست پس باید در زندگی برای رضای خداوند قادر تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد.
(1-4) اهداف تحقیق :

1- ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت 2- بی ارزش دانستن جهان فانی
در این پژوهش محقق به دنبال آن است تا برای سوالات زیر پاسخ‌های مناسبی پیدا نماید.
1- ماهیت خواب چیست؟
2- مکانیسم خواب از نظر فروید چیست؟
3- نظریات برخی روانشناسان در مورد خواب رؤیا چیست؟
4- رؤیا چیست و انواع رؤیا کدام است؟
5- رؤیاهای ذکر شده در قرآن کدام است؟
6- خواب و رویا از منظر آیات قرآن چیست؟
7- وجه تمایز خواب و بیداری چیست؟
8- خواب‌های الهام دهنده چیست؟

9- خواب از دیدگاه دین اسلام چیست؟
10- چگونه هنگام خواب روح از بدن جدا می‌شود؟
11- تفاوت نفس از نظر قرآن و فلاسفه چیست؟
12- تفاوت خواب و مرگ چیست؟
13- وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ از نظر قرآن چیست؟

14- ماهیت مرگ در نگرش قرآنی چیست؟
15- واکنش انسانها در برابر مرگ چیست؟
16- مرگ از دیدگاه اولیای خدا چیست؟
17- ارتباط خواب با نفس و روح و مرگ چیست؟
(1-5) تعاریف واژه‌ها :
معنای لغوی خواب و مرگ :
خواب : حالتی توأم با آسایش و آرامش که بر اثر از کار بازماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید می‌آید و معانی مختلفی دارد: 1- یقظه 2- نوم 3- غفلت 4- پرز جامه 5- غفلت و مغافل که به منزله‌ی خواب است 6- گروه خفتگان
مرگ : فنا و نیستی، فوت. توفی : فلانی مرد، فلانی در گذشت
معنای اصطلاحی : نوم کلمه‌ای است عربی و در فارسی به معنای خواب می‌باشد و در اصطلاح «خواب» آن حالتی است که قسمتی از حواس انسان به واسطه عوامل طبیعی خاصی به هنگام آن رکود پیدا می‌کند. (شریعتمداری، 74، ص 54)

«لا تأخذه سنه و لا نوم» (بقره 225) منام نیز به معنی خواب است. «من آیاته منامک

م باللیل و النهار» (روم 23) از جمله آیات خدا خواب شما در شب و روز است. «و هو الذی جعل لکم اللیل لباساً و النوم سباتاً» (فرقان 47)
زندگی امروز بشر، بدون خواب و تجدید قوا غیر ممکن است و خواب در موجودات زنده از قبیل انسان، حیوان، حشرات و نباتات عمومیت دارد. بیشتر گلها و برگها در روز روشن مقابل آفتاب بسته می‌شوند و صبح شکفته می‌شوند یعنی آنها پس از خواب و تجدید قوا زندگی را از سر گرفته‌اند. (قرشی، 86، صص 132 و 133) توفی از باب تفعل به معنی اخذ به طور کامل و تمام است «التوفی اخذ الشئ و علی ایتام» توفی و استیفاء هر دو به یک معنی‌اند. از اینجاست که به مرگ وفات گفته شده که انسان از طرف خدا بکلی اخذ شده و از بین می‌رود. (بندر ریگی، سال 60، ص 87)
«فامسکوهن فی البیوت حتی یتوفهن الموت» (نساء 15) آنها را در خانه‌ها نگاه دارید تا مرگ آنها را بگیرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله در مورد انگاره های بین المللی شدن حقوق کیفری

چهارشنبه 95/6/31 8:32 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله در مورد انگاره های بین المللی شدن حقوق کیفری بازرگانی در word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله در مورد انگاره های بین المللی شدن حقوق کیفری بازرگانی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله در مورد انگاره های بین المللی شدن حقوق کیفری بازرگانی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله در مورد انگاره های بین المللی شدن حقوق کیفری بازرگانی در word :

انگاره های بین المللی شدن حقوق کیفری بازرگانی

چکیده:
– «حقوق کیفری بازرگانی» از جمله شاخه های نوین حقوق کیفری است که بحثهای فراوانی را در جهان معاصر برانگیخته است، تا آنجا که لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی در اولویت تدوین کنوانسیون های چندجانبه بین المللی قرار گرفته است. وجه تمایز این شاخه از حقوق با «حقوق کیفری اقتصادی»، توجه ویژه آن به فعالیتهای شرکتهای بازرگانی، بازار بورس، رقابت برابر تجاری و رعایت قواعد بازار آزاد است، در حالی که حقوق کیفری اقتصادی، شامل هر نوع بزهکاری بر علیه اموال خواهد شد. رشد روزافزون جهانی شدن اقتصاد، بیش از هر چیز، لزوم توجه ویژه به یک حقوق

کیفری مناسب جهت مبارزه با نقض قواعد بازی تجاری را در پی داشته است. پروفسور دلماس مارتی، استاد بزرگ سیاست جنایی کشور فرانسه، در این «نوشتار پرتکلف» بر آن است تا نگاه تازه ای به مقوله جهانی شدن و آثار آن بر حقوق کیفری بازرگانی داشته باشد.
جهانی شدن اقتصادی و مالی، هر زمان که دنبال شود، دوباره بحث اختصاصی شدن حقوق کیفری بازرگانی را – که از سال 1975 توسط میشل فوکو با عنوان «کنترل تمایزآمیز قانون شکنی ها» مطرح گردید- به راه می اندازد. این فیلسوف بر این اساس، در بستر حقوق کیفری، یک تمایز را به تصویر می کشد: از یک سو قانون شکنی طبقه توده ها نسبت به اموال (همان حقوق کیفری

سنتی، که به قواعد عمومی شهرت یافته، و تصویر نمادین «دزد» را به ذهن متبادر می سازد)، و از سوی دیگر «قانون شکنی نسبت به حقوق»[3] که اغلب توسط طبقه بورژوا صورت می گیرد (حقوق کیفری بازرگانی، که به آن لقب «تصنعی» و یا «تکنیکی» داده شده و مدتهای مدیدی است که حالت شبه معلق دارد). او بحث خود را طی یک فرمول خلاصه بیان می کند: «باید نظام کیفری را

همانند دستگاهی تصور کرد که به شکل تمایزگذارانه ای، قانون شکنی ها را پی می گیرد، بی آنکه به دنبال حذف تمامی آنها باشد»[4]. فرمولی که بیش از هر چیز نشانگر دیدگاه میشل فوکو نسبت به جهانی شدن اقتصادی و مالی است.[5] «ریسک کیفری»ای که با ریسک حرفه ای مشاغل ممزوج شده، و از منظر اخلاقی مورد مسامحه واقع شده، اثر «لکه دار شدن» را که خصیصه بزهکاری حقوق عمومی است، به دنبال ندارد. از منظر حقوقی این تسامح، از جایگاه داده شده به سازوکار «خود- تنظیمی»[6] ناشی می شود؛ همانند قواعد رفتاری[7] و یا شیوه ارزیابی توسط نهادهای هم مرتبه[8] که بدلیل حفظ سلطه و اختیارِ عمل، از سوی فعالان اقتصادی به شکل وسیعی مورد مقبولیت واقع شده اند.
با این وجود به نظر نمی رسد که این دیدگاه دقیقاً مطابق با واقع باشد. چرا که واقعیتها نشاندهنده آن اند که نیاز به تجارت جهانی، برابری بیشتری را میان رقبای تجاری می طلبد. لکن در مقیاس کوچکتر از تجارت جهانی، عدم برابری در داخل یک کشور، نسبت به رقبای موجود از سایر کشورها ضرورت به نظر می رسد. به عبارت دیگر اداره کردن قانون شکنی ها می تواند در عرصه داخلی به صورت افتراقی (تمایز میان قانون شکنی های بازرگانی نسبت به سایر قانون شکنی ها) باقی بماند، لکن در عرصه بین المللی، «بازار» به مفهوم «قانون شکنی نسبت به حقوق» متمایل بوده و با گرایش به کیفر‏, به دنبال برقراری مجدد تعادل, از طریق برخی روشهای پر سر و صدا همچون اروپا و ایالات متحده است.برای آنکه «بازی» با ابزارهای برابر انجام شود، باید تلاش کرد تا زمین را برای آن هموار کرد.[9] از این دیدگاه، ضمانت اجراهای کیفری مؤثرتر از مقررات اداری یا اقدامات مدنی جبران خسارت دانسته می شوند؛ مشروط برهماهنگ سازی میان جرم انگاریها و مجازاتها، و صرفنظر کردن از نسبیت گرایی.

اگر روزی شاهد آن باشیم که لیبرالیسم، پس از برچیدن مرزهای تجارت و طرفداری از لغو مقررات و با جدا کردنِ فضای اقتصادی از قلمرو سیاسی، دوباره به سوی «حقوق کیفری» بازگشته است نباید تعجب کنیم. «حقوق کیفری»ای که بایستی با این تفکیک سازگار گردیده و بتواند به شکل دموکراتیک بر اساس ارزشهای جامعه بنا شود. لحاظ جرم به عنوان یک آسیب به احساسات اجتماعی و یا، در پاسخ به کم دقتیهای[10] فرمول دورکیم، به عنوان چیزی که «مشاعر مستحکم جامعه مشترک را مورد رنجش قرار می دهد»[11]، منتهی به آن می شود که حضور بخش عمومی در مقیاس ملی بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ در مقابل، جابجا سازی مفاهیم در عرصه جهانی، در غیاب نمادهای جهانی، قابل مناقشه است. با این همه، تفکیک قائل شدن بر اساس نظر دورکیم، میان جوامع سنتی (دارای همبستگی و ساختار مکانیکی، و متمایل به استفاده از ابزار کیفری) و جوامع صنعتی (با ساختار ارگانیک، و متمایل به روش مذاکره و گفتگو و ابزارهای غیرکیفری) لزوما به کیفرزدایی گسترده منجر نخواهد شد. در جوامع فراصنعتی، نه تنها ابزار حقوق کیفری متروک گشته، که حتی به نوعی مورد «توجه بیش از اندازه»[12] نیز واقع شده، و به عنوان وسیله ای برای جبران ناتوانی «دولت» مورد استفاده قرار گرفته است.

مشکل آنجاست که ارزشهایی که حقوق کیفری بازرگانی را در فضای جهانی شده بنیان نهاده اند، محدود به عرصه ملی نشده، لکن در تلاقی منافع خصوصی بازار جهانی و ارزشهای جهانی مورد نظر اسناد حقوق بشر، و با توجه به فقدان نهاد صلاحیت دار رسیدگی، با خطر تعارضی حل نشدنی روبرو است.
مهمتر از همه این دستاوردها، این است که جهانی شدن راه را برای بزهکاری فراملی -نه فقط برای سازمانهای جنایت پیشه، که برای شرکتهایی که می توانند از گشوده شدن مرزها برای اجرای

«گپهای تجاری»[13] بهره ببرند- هموار کرده است؛ بخصوص به مدد فناوری نوین ارتباطات که موجب پویایی بیشتر این نوع جرایم شده است. در نبودِ یک یکسان سازی غیرممکن و خطرناک[14]، که به تنهایی بتواند «محیط اقتصادی» و «محیط هنجارگرا (نورماتیو)» را همزمان جمع نماید، و به جهت انجام یک همکاری بین المللی کُند و کم تأثیر، جهانی سازی به صورت بسیار پیچیده تری توسعه یافته است. برای کاستن از ناسازگاری ناشی از جدایی میان «محیط هنجارگرا (نورماتیو)» که تنها در قلمرو ملی پذیرفته شده، و «محیط اقتصادی» که در سراسر کره خاکی گسترده شده، باید هدف خود را هماهنگ سازی فعالیت های ملی قرار داد: یعنی باید یکسری اصول کلی را ترویج کرد که به اندازه کافی کلی باشد تا اجازه فعالیت آزادانه در ابعاد ملی را در هر کشور فراهم سازد، و به اندازه کافی دقیق باشد تا موجب ایجاد یک همبستگی فراگیر میان کشورها گردد. با نگاه به واقعیتهای موجود، دست یافتن به یک چنین هدفی بسیار دور به نظر می رسد، و جهانی شدن همچنان مبهم و ناقص و تکه تکه باقی خواهد ماند.
ابهام آن مربوط است به موجه ساختن اعمال مجازات کیفری از رهگذار جدال میان نگاه «امنیت محور» و نگاه «انسان گرا»، که کارکرد «ابزاری» حقوق کیفری (ضعف همکاری بین المللی و مبارزه با عدم مجازات) را با کارکرد «نمادین» آن (تمایل به تحکیم و حمایت از ارزشهای عمومی مربوط به حقوق بشر، و حتی مربوط به بشریت) ممزوج نماید. برای تضمین کارکرد ابزاری حقوق کیفری، جهانی سازی به دنبال جهانی شدن مقررات سزاده است، ولی کارکرد نمادین (سمبولیک)-به خصوص در جستجوی توازن میان «بازار» و حقوق بشر- به تقویت بنیانی مقررات ملی دامن می زند. همزمان، حاکمیت ملی با ترغیب به نسبیت گرایی[15] در تلاش است تا، حتی در اروپا، در مقابل جهانی شدن حقوق کیفری مقاومت نماید. این مقاومت، تازمانی که بخواهد به اصل سرزمینی بودن تکیه داشته باشد، در نهایت منجر به بسته شدن چرخه حقوق کیفری و از کار افتادن دستگاه کیفرده می گردد، زیرا دیگر نمی تواند با پویایی بزهکاری بازرگانی منطبق باشد. برای غلبه بر این مشکل، ابتکار عملهایی اتخاذ گردیده، ولی به شکل ناهماهنگ، منفک و بخشی اجرا گردیده، که ما به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت.
در غیاب یک سازمان کیفری جهانی و معتبر، روند جهانی شدن با یک گسست مفهومی، بر مبنای منابع «پراکنده» (ملی، منطقه ای، اروپایی و جهانی) و «ناهمگون» (کیفری، شبه کیفری، معاهداتی و توصیه ای) توسعه خواهد یافت.
در یک چنین بستر بسیار نامتجانس و گسترده، هدف ما ابتدا تحلیل آثار اخلالگر، و سپس بررسی بنای جدیدی که اجازه دهد تا حقوق کیفری نقش هدایتگری خود را بازشناخته، و به نوعی مسیر آینده «سلوک جهانی سازی»[16] را روشن سازد.[17] از همین رو برجسته سازی ناپیوستگی محیط نورماتیو (هنجارگرا) نسبت به سایر محیطها، و جستجوی آثار متقابل آنها نسبت به یکدیگر است که می تواند این تجدید بنا را تسهیل کند. با این همه ما شاهد آن هستیم که تعامل عمودی (بالا به پایین و بالعکس) موجود میان نُرمهای ملی و بین المللی، بدلیل فقدان محاکم منطقه ای یا جهانی با صلاحیت مربوط به حقوق کیفری بازرگانی[18]، رعایت نمی شوند. همچنین جستجو

برقراری هماهنگی در تعاملات افقی به صورت بدون سلسله مراتب، در حال انجام است: مثالهای مطرح در ذیل، به خصوص درباره مبارزه علیه فساد اقتصادی، و یا علیه لطمه به محیط زیست، جایگاه مهم آن را، از نظر هنجاری و از نظر قضایی در نظام های مختلف کیفری، نشان می دهد.

 

همین عوامل است که به ما توجه به گوناگونی در انگاره های بین المللی شدن حقوق کیفری بازرگانی را گوشزد می نماید، زیرا که ناپیوستگی ها و تأثیرات متقابل، به شکل متفاوتی در هر انگاره رو به فزونی است.
انگاره نخست: «جرم انگاری خودبخودی و گسترده در حقوق داخلی»، موجب شده که با اقدامات یک جانبه ملی، توسط کشورهایی چون ایالات متحده و بعضا فرانسه، مجازاتهای کیفری یا شبه کیفری -به جهت ارتکاب اعمالی در خارج از کشور و علیه بزهدیدگان خارجی- علیه شرکتهای فراملی به اجرا در آید: خطری که می تواند موجب تسهیل بین المللی شدن الگوی «سیطره بر جهان»، به نام مبارزه با فرار از مجازات گردد.
انگاره دوم «جرم انگاری تحمیل شده بر حقوق داخلی از سوی حقوق بین الملل» است. قانون گرایی جهانی به شکل گسترده ای با پذیرش چندجانبه، هنجارهای (نرم) مشترک بسیاری را برقرار کرده، بدون آنکه کارایی آن، و یا ایجاد یک محکمه کیفری بین المللی جهت نظارت بر جایگیری مقررات در حقوق داخلی را مورد توجه قرار دهد. از این منظر، قلمرو مبارزه علیه فساد اقتصادی و لطمات وارد بر محیط زیست در کشاکش مشهودی میان قانونی گرایی و کارایی آن در نوسان است.[19]
انگاره سوم و نهایی، «جرم انگاری در خود عرصه بین المللی» است. پس از به رسمیت شناخته شدن فعالان بخش خصوصی و شرکتهای فراملی به عنوان تابعان فعال حقوق بین الملل به صورت غیر صریح در سازمان تجارت جهانی(WTO)، و به شکل صریح در سرمایه گذاری های بین المللی[20]، به نظر می رسد که حقوق بین الملل تحولی را به سوی «اصول مسؤولیت در خصوص حقوق بشر در شرکتهایفراملی»[21] آغاز کرده است. این اصول می توانند، از رهگذار مقررات غیر کیفری، در تفسیر نرمهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند: شیوه ای که می تواند برای امتزاج «قوانین غیرکیفری» و «قوانین کیفری» و دمیدن روح چندجانبه گرایی به اعمال یکجانبه دولتها به هدف تقویت قانون گرایی از طریق ارجاع به نرم های مشترک، به همراه تضمین کارایی آن توسط تقویت جایگاه قاضی کیفری ملی، موثر واقع شود.[22]

در رهگذار این انگاره های متفاوت، جهانی سازی اقتصادی و مالی ما را به سوی تفکری عمیق در زمینه نسبیت گرایی حقوق کیفری بین المللی و محدودیتهای آن فرا می خواند. پس از تمایز میان قوانین فطری (طبیعی) و قوانین موضوعه ای که «باید تا حدودی مخصوص هر ملت بوده، و تنها به شکل بسیار نادری و به شکل تصادفی با ملت دیگر تناسب داشته باشد»[23]،[24] مونتسکیو،

در عین حال بر اسقلال قوانین مربوط به تجارت تاکید کرده و می نویسد «دو ملتی که با هم تجارت می کنند، به یکدیگر محتاج و وابسته اند»[25]. معذلک، او این این نکته را اضافه می کند که «اگر چه روح تجارت ملتها را یکدل و متحد می سازد، ولی موجب اتحاد و یکدلی افراد ملت نمی شود»[26]. این گفته مونتسکیو امروزه، دیگر تاحد بسیاری وارونه گشته، تا جایی که «روح تجارت» توانسته موجب اتحاد و یا حداقل نزدیکی زیاد بازیگران اقتصادی بخش خصوصی شده و شرکتهای بزرگ چند ملیتی را به وجود آورد؛ اگر چه ملتها هنوز از نظر حقوقی، خصوصا در عرصه کیفری، جدای از یکدیگر باقی مانده اند.
[1] Mireille Delmas-Marty, “Les Figures de l’Internationalisation en Droit Pénal des Affaires , Aplanir le Terrain de Jeu”, Revue de science criminelle et de droit pénal comparé, Octobre/Décembre 2005, n°4
[2] از این استاد نامدارِ «سیاست جنایی» کشور فرانسه، کتاب مشهور «نظامهای بزرگ سیاست جنایی» توسط استاد محترم جناب آقای دکتر نجفی ابرندآبادی، به فارسی ترجمه، و توسط نشر میزان منتشر گردیده است./م.
[3] l\’illégalisme des droits
[4] Michel Foucault, “Surveiller et Punir”, Gallimard, 1975, p.91
[5] برای اطلاع از آرای میشل فوکو در این زمینه ر.ک. : میشل فوکو، «مراقبت و تنبیه؛ تولد زندان»، ترجمه نیکو سرخوش، نشر نی، تهران، چاپ اول، 1378، صص 105-113/م.
[6] Autorégulation // Soft Law

[7] Code de Conduite
[8] Evaluation par les pairs // Peer evaluation
[9] Level the playing field
[10] Gurvitch, Le problème de la conscience collective chez Durkheim, in la vocation actuelle de la sociologie, PUF, 3e éd. 1969, T.II, Ch. VIII, p. 1-58
[11] E. DURKHEIM, “de la division du travail social”, PUF, 9e éd., 1973
[12] Y.

CARTUYVEL, Le droit pénal et l’Etat, les frontières naturelles en question, in Le droit pénal à l’épreuve de l’internationalisation, dir. M.Henzelin et R. Roth, LGDJ, Bruylant, 2002, p. 24
[13] Forum Shopping
[14] H. Muir Watt, “Aspects économiques du droit international privé, Réflexion sur l’impact de la globalisation économique sur les fondements des conflits de lois et de juridictions”, Cours Académie de droit international de La Haye, Martinus Nijhoff, 2005, p. 289 sq.
[15] Relativisme
[16] Ethique de la Mondialisation
[17] Mireille Delmas-Marty, “Le droit pénal comme éthique de la mondialisation”, Revue de science criminelle et de droit pénal comparé, 2004, n°1, p. 1
[18] صلاحیت دادگاههای بین المللی کیفری، همچون دیوان بین المللی کیفریCPI، محدود به جنایات بین المللی بسیار شدیدی است که همگی خارج از امور کیفری بازرگانی هستند.
[19] “Vers des pricipes directeurs internationaux de droit pénal, Criminalité des affaires et droit pénal”, vol.7, Les processus internationalisation, MSH 2001
[20] Ch. Leben, “Retour sur la notion de contrat d’Etat et sur le droit applicable à celui-ci”, Mélange Hubert Thierry, Pedone, 1998, p. 247
[21] Sous-Commission des droits de l’homme, ONU, 2003
[22] انگاره اول در حقوق داخلی آمریکا توسط «Noami Norberg» و در حقوق فرانسه توسط «William Bourdon»، انگاره دوم در قلمرو فساد اقتصادی توسط «Juliette Tricot» و در زمینه حقوق محیط زیست توسط «Geneviève Giudicelli-Delage»، و در نهایت انگاره سوم توسط «Charles Leben» و اصول مسوولیت کمیسیون فرعی حقوق بشر سازمان ملل از سوی «Emmanuel Decaux» تهیه گردیده و در شماره 4 سال 2005 نشریه RSC منتشر گردیده اند./م.
[23] Montesquieu, “L’esprit des Lois”, Gallimard, La Pléiade, p. 237
[24] برای اطلاع بیشتر ر.ک.: مونتسکیو، «روح القوانین»، ترجمه علی اکبر مهتدی، انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ هشتم، 1362، ص 91 و 519/م.
[25] Montesquieu, p. 585
[26] Ibid., p. 596
چکیده ای از سوابق پروفسور دلماس- مارتی:
– متولد 1941 در پاریس؛
– دکترای حقوق کیفری از دانشکده حقوق دانشگاه پاریس در سال 1969؛
– استاد دانشگاههای لیلII، پاریسXI و پاریسI از سال 1970؛
– عضو کمیسیون تدوین قانون مجازات فرانسه در سالهای 1981 تا 1986؛

– رئیس کمیسیون عدالت کیفری و حقوق بشر برای اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری در سالهای 1988 تا 1990؛
– عضو کمیته تجدیدنظر در قانون اساسی فرانسه در سال 1992؛
– عضو کمیته نویسندگان اساسنامه دیوان بین المللی کیفری در سال 1993؛
– مشاور کمیته کارشناسی اتحادیه اروپا جهت تدوین حقوق کیفری اروپا از سال 1996 تا 1999
– رئیس مرکز مطالعات حقوق تطبیقی پاریس؛
– استاد مدعو در دانشگاههای اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، ایران و چین.

– صاحب کتابهای:
– Les Chemins de la répression (PUF), 1980
– Modèles et mouvements de politique criminelle (Economica), 1983
– Le Flou du droit (PUF), 1986
– Les Grands Systèmes de politiques criminelles (PUF), 1992
– Vers un droit commun de l’humanité (Textuel), 1996
– Trois défis pour un droit mondial (Seuil), 1998
مترجم : سلمان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >