سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پروژه مقاله وشهروندی سازمانیتاثیر کیفیت خدمات بر روی سود

چهارشنبه 95/6/31 8:34 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله وشهروندی سازمانیتاثیر کیفیت خدمات بر روی سود آوری در word دارای 500 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله وشهروندی سازمانیتاثیر کیفیت خدمات بر روی سود آوری در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله وشهروندی سازمانیتاثیر کیفیت خدمات بر روی سود آوری در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله وشهروندی سازمانیتاثیر کیفیت خدمات بر روی سود آوری در word :

وشهروندی سازمانیتاثیر کیفیت خدمات بر روی سود آوری

مقدمه :

اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این سازوکار درونی، بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد، قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد.
با اتکا به اصول اخلاقی، مدیران قادر می‌شوند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است، چه کسی در سازمان به راه درست می‌رود و چه کسی راه نادرست را می‌پیماید. بنابراین مدیر در انجام وظایف خود نظیر تصمیم‌گیری، ارزشیابی، نظارت، تشویق و تنبیه بدون وجود یک نظم اخلاقی در سازمان نمی‌تواند با قاطعیت عمل کند. (الوانی، 1379: 2-1)
در دهه‌های اول سده بیستم، سازمانها عمدتاً به فعالیتهای اقتصادی توجه داشتند. ( انتظار جامعه نیز همین بود)، اما از دهه‌های 1960 و 1970 به بعد انتظار جامعه از سازمانها به غیر از تولید و ارائه خدمات به رعایت اخلاقیات و مسئولیت آنها در قبال جامعه معطوف شد. امروزه تعاملات سازمانها به غیر از تعاملاتی که با کارکنان، سهامداران، رقبا، مشتریان، عرضه‌کنندگان مواد اولیه، اعتباردهندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان دارند، باید پاسخگوی افکار عمومی، رسانه‌های ارتباط جمعی، گروهها و انجمن‌های مختلف جامعه و ; نیز باشند. به عبارت دیگر تعاملات اولیه موجب ایجاد تعاملات ثانویه شده است. تعاملات ثانویه سرآغازی برای سازمان و رعایت اصول اخلاقی و مسئولیت‌های اجتماعی و نهایتاً پاسخگویی به خواسته‌های جامعه و ارباب‌رجوعان سازمانی فراتر از روابط اولیه است. (گیوریان، 1379: 35)
یک نکته مهم و ضروری در تبیین اخلاقیات، بستر ارزشی و اعتقادی و ایدئولوژیک جامعه‌ای است که اخلاق در آن مطرح می‌شود. با توجه به این نکته مهم، اندیشمندان مختلف تعاریف و تبیین‌های متفاوتی از اخلاقیات دارند. لذا باید اذعان نمود که اخلاق، بدون زمینه اعتقادی نقطه اتکائی نیست و اخلاق با عقیده پیوندی ناگسستنی دارد. (احمدی بیرجندی، 1375: 11 به نقل از معراج السعاده ملااحمد نراقی)
لذا بحث ایدئولوژی و ارزشهای حاکم بر جامعه زیربنای اساسی در پژوهشهایی این گونه است. ما در این تحقیق از منظر ارزشهای حاکم بر جامعه خود و ایدئولوژی اسلامی می‌نگریم و آنرا مبنای اساسی تعاریف خود قرار خواهیم داد.
بی‌گمان در هر سازمان و نهاد اجتماعی، مشاغل متعدد و متنوع وجود دارد. مشاغل گوناگون، همان¬گونه که از نظر جسمی دارای نیازها و آسیب‌هایی گوناگون¬اند، از جهت اخلاقی، روحی و روانی نیز دارای نیازها و آسیب‌هایی متفاوت و متنوع¬اند. (واثقی، 1384: 170)
انجام هر کاری و ایفای هر نقشی در موقعیتهای گوناگون اجتماعی و سازمانی، نیازمند به روحیه مثبت و اخلاق مناسب با همان موقعیت است. نیازها و آسیب‌های اخلاقی و روانی مشاغل، آن گونه که باید، شناخته نشده‌اند و از این رو، قانونمند و دارای چارچوب اجرایی نیز نیستند.
رفتار اخلاقی، مستقیم و غیر مستقیم به نفع شرکتها تمام می‌شود. یکی از منافع آشکار داخلی، کسب هرچه بیشتر رضایت خاطر کارکنان و ارتقاء انگیزه در آنهاست. از جنبه بیرونی، اخلاق سبب نیک نامی شرکت خواهد شد. نفع غیر مستقیم اخلاق در کاهش هزینه‌های ناشی از رفتار غیر اخلاقی از طریق رعایت مقررات قانونی در فعالیتهای کسب و کار است. (واثقی، 1384: 179)
لذا برای نهادینه‌سازی اخلاقیات در سازمان و رعایت مسئولیت¬های اجتماعی توسط تک تک افراد، توجه و توسعه اخلاقیات سازمانی بسیار لازم است. (گیوریان، 1379: 36) به همین منظور در این بررسی به دنبال تهیه معیارها و ضوابط اخلاق کار هستیم، تا با شناخت آنها و فوایدی که رعایت این ضوابط در توسعه رفتارهای بهینه‌ سازمانی و فردی در ارتباط با کسب رضایت ارباب‌رجوعان دارند بتوانیم راهکارهایی برای کاربردی کردن آنها در سازمان ارائه دهیم.

بیان مسأله :

اخلاق و اخلاقیات از بدو تولد بشر تا این زمان که عصر تکنولوژی و اطلاعات می‌باشد مطرح بوده است و مسأله‌ای نیست که بتوان آنرا چه در زندگی اجتماعی و چه در زندگی سازمانی نادیده گرفت. اهمیت این مسأله امروزه بیشتر نیز شده است، به ویژه در خصوص سازمان‌ها که ملزم هستند خود را علاوه بر پاسخگو بودن در قبال اعضای سازمان، ارباب‌رجوعان و افراد ذینفع، در قبال جامعه نیز پاسخگو بدانند و به همین خاطر بحث مسئولیت‌های اجتماعی و استانداردهای جهانی اصول اخلاقی – انسانی در اکثر دنیا بسیار مهم می‌باشد.
در هر حکومتی کلیه خدمات اداری به دست کارکنان و مستخدمین دولتی ارائه می‌گردد و کارکنان تنها گروهی هستند که افتخار خدمتگذاری در امور اداری را نسبت به مراجعین دستگاه‌های اداری کشور، به خود اختصاص داده‌اند. کارکنان دولت بازوان اجرایی حکومت‌ها در ارائه‌ی خدمات مطلوب و شایسته به جامعه بوده و دولت بدون همکاری این گروه هرگز در نیل به اهداف خود موفق نخواهد بود. آن چه که چارچوب خدمات و محدوده‌ی عمل کارکنان دولت را معین می‌سازد، قوانین و مقرراتی است که توسط قوه مقننه تصویب می‌گردد، هر چند پیشنهاد کننده‌ی آن مقررات، مراجعی در خارج از قوه‌ی مقننه باشند. در مواردی نیز محدوده‌ی وظایف کارکنان دولت توسط قوه مجریه و هیأت دولت معین می‌گردد که آن هم به تجویز قانون است. قوانین و مقرراتی که محدوده‌ی وظایف و نحوه ارائه‌ی خدمات اداری را معین نموده‌اند، مجازات تخطی از ضوابط را نیز پیش‌بینی کرده‌اند. با همه اینها «قانون الفاظ خشک و بی‌روحی است که بدون وجود تعهد و یک الزام درونی» و «بدون پشتیبانی مجموعه‌هایی از اصول اخلاقی مثبت»، «بدون پرورش منابع انسانی برخوردار از ویژگی‌های کیفی و وجدان کار» و «بدون رهبری و روش‌های مدیریتی ارزش‌مدار» قدرت بازدارندگی ندارند. زیرا «در قوانین و مقررات نمی‌توان همه تصمیم‌ها و اقدام‌های مدیران و کارگزاران بخش عمومی را در نظر گرفت و برای آنها شیوه و راه و روش انجام کار ارائه داد» (الوانی، 1377: 50)
اتزیونی معتقد است که بدون مراجعه به اخلاق و گفت و گوی اخلاقی، قانون اثربخش نخواهد بود. تنها هنگامی که گفت و گوی اخلاقی در میان شهروندان بارور و شکوفا شود، می‌توان انتظار داشت که قانون کارکرد داشته باشد. اتزیونی می‌گوید قانون همان تداوم اخلاقی در شکلی دیگر است او بر این باور است که گفت و گوهای اخلاقی زمان‌بر بوده و دیر نتیجه می‌دهد و ممکن است حتی 25 سال طول بکشد تا یک گفت¬وگوی اخلاقی تبدیل به قانون شود. او معتقد است که گفت¬وگوی اخلاقی را باید ساز و کار درونی کردن قانون بدانیم چرا که به دنبال آن و هنگام اجرای قانون دیگر نیازی به نیروی انتظامی نخواهد بود. او ساز و کار درونی کردن اخلاق را چنین شرح می‌دهد : «انسان هیچ گاه چیزی را درونی نمی‌کند مگر آنکه آن را درست بپندارد».(اتزیونی، 1380) دلیل دیگری که برای توجه به اخلاقیات و معیارهای اخلاقی در سازمان‌ها بیان شده است این است که کردار و رفتار کارگزاران و مدیران بخش عمومی در زیر ذره‌بین جامعه و همه‌ی مردم و سیاست‌مداران قرار دارد. بنابراین رفتار آنان باید به گونه‌ای باشد که درستی اعمال‌شان مایه‌ی مباهات و سربلندی نظام حکومتی و موجب رضایت جامعه باشد و در این راه مدیران و کارکنان بخش عمومی نیازمند الگوها، و چارچوب‌هایی ارزشی و اخلاقی‌اند که به صورت معیارهایی به رفتارها و اعمال آنان جهت دهد.» (الوانی، 1377: 50)
اخلاق یا اخلاقیات به عنوان مجموعه‌ای از اصول و ارزش‌ها که درستی یا نادرستی (خوبی و بدی) رفتارها و تصمیم‌های فرد یا سازمان را تعیین می‌کند،
در سال‌های اخیر تحت عنوان «اخلاق اداری» وارد عرصه ادبیات تئوریک مدیریت شده و مورد توجه و اقبال زیاد دانشگاهیان، سیاست‌مداران و مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته است تا آنجا که به عنوان نوعی «نهضت اصلاح گرایانه» در سازمان‌های دولتی و خصوصی قلمداد شده است.
در کنار مسایل یاد شده درباره اخلاق یکی از مباحث مهم دیگری که مورد توجه مدیران سازمانها و سیاست¬مداران جامعه قرار می¬گیرد بحث رضایت ارباب‌رجوع از سازمانها می¬باشد.
روابط بین افراد در دوران اولیه مدیریتی نوعی فاصله که منجر به خصومت و دشمنی می‌شود بنا نهاده شده است. و به مرور زمان بر حسب رشد بشر و پذیرفتن کرامت انسانی جنبه‌های انسانی در آن نفوذ می‌کند، بگونه‌ای که امروز همه سازمانها و ادارات خدماتی، خدمت به مراجعین را محور فعالیت خود قرار داده¬اند. احتمالاً مطالبات مربوط به حقوق بشر و فعالیتهای اقتصادی آزاد و رقابت برای بقاء و توسعه از عوامل مهم در مشتری مداری و یا ارباب-رجوع گرایی است.
امروزه کمتر سازمان یا اداره¬ای را می¬توان یافت که خدمت درست به خدمت گیرنده را شعار خود قرار ندهد که این مهم در آینده به یک واقعیت قطعی و وظیفه اساسی علی¬الخصوص در کشورهای جهان سوم تبدیل خواهد شد.
نهادینه کردن این مهم در گرو خدمت صادقانه و جلب اعتماد عموم از طریق جلب رضایت آنها در ارائه خدمات صادقانه است. جهت¬گیری¬های تئوری¬های سازمان و مدیریت در طول تاریخ مبین این حقیقت است که انسان و ارزشهای والای انسانی به مرور زمان به عنوان بحث غالب، مورد توجه صاحب نظران در آمده است.
لذا با در کنارهم قرار دادن دو مبحث ذکر شده یعنی اخلاق و رضایت ارباب¬رجوع می¬خواهیم به این سؤال اساسی پاسخ دهیم که آیا توسعه و نهادینه کردن اخلاقیات در کار و در رفتار کارکنان سازمان¬ها به کسب رضایت ارباب-رجوع منجر خواهد شد؟ و رعایت اخلاقیات چه تأثیری در رضایت ارباب¬رجوع دارد؟ اما قبل از آن باید به سؤالات دیگری هم پاسخ گفت که، چگونه می‌توان اخلاق را در سازمان‌ها نهادینه یا درونی نمود ؟ معیارها و شاخص‌ها و یا به طور واضح‌تر مؤلفه‌های اخلاق کار چیست؟ و چه چیزهایی را رفتار اخلاقی در سازمان می‌نامیم؟

ضرورت بررسی موضوع :
مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تأکید فراوانی بر تقویت وجدان کار در میان افراد جامعه داشته‌اند و حتی یکی از پیام‌های نوروزی خود را به این امر اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر مسؤولین کشور نیز به تناوب بر لزوم گسترش فرهنگ کار و تولید و شناخت عوامل خروج از کم کاری و بی‌علاقگی نسبت به کار تأکید کرده‌اند. در پیام رئیس‌جمهور به اولین سمینار تکامل فرهنگ کار در سال 1375 نیز بر ضرورت بازنگری در فرهنگ کار در جامعه ایران در راستای برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور تأکید شده است. در قسمتی از آن پیام رئیس‌جمهور آمده است : «اهتمام دستگاه‌های فرهنگ‌ساز جامعه در زدودن سنت‌های غلط و اصلاح و گسترش احترام و ارزش کار، در توجه مردم به کار و تلاش تأثیرات شایسته‌ای خواهد داشت».
همچنین در این پیام یکی از وظایف مسؤولین و متصدیان کار در کشور فراهم آوردن زمینه مناسب برای سخت‌کوشی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری، احساس تعهد و مسؤولیت‌پذیری در جامعه عظیم کار کشور ذکر شده است. در سخنان مقام معظم رهبری در نوروز 1385 نیز به طریقی اولی بحث از ارزش‌ها و تولید انسان کارآمد به میان آمده که همگی آنها حکایت از توجه به این امر دارد. همچنین در بررسی میزان بهره‌وری در کشور که بنابر نظر اکثر کارشناسان اقتصادی بسیار پائین است. لازم است فقدان فرهنگ و اخلاق کار مناسب در جامعه به عنوان یک معضل اقتصادی، اجتماعی تلقی شود و برای شناسایی بهتر وضع موجود از نظر فرهنگ و اخلاق کار و عوامل مؤثر بر آن مطالعات و بررسی‌هایی چه به صورت تحقیق و چه به صورت گفتگو در میان اندیشمندان انجام گیرد.
برای تأکید بیشتر در ضرورت پرداختن به مسأله اخلاق کار و ارتباط آن با رضایت ارباب¬رجوع و کسب رضایت آنها شایسته است تا به گزارش برنامه تحول در نظام اداری سازمان مدیریت و برنامه¬ریزی کشور توجه کنیم.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی در گزارشی طبق نظر سنجی به عمل آمده از 1024 مراجعه کننده به دستگاه¬های دولتی مستقر در شهر تهران، اصفهان و کرمانشاه نظیر بیمارستان¬ها، دادگستری، شهرداری، ادارات امور اقتصادی و دارایی، راهنمایی و رانندگی، ثبت اسناد و املاک و ثبت احوال نتایج زیر را ارائه داده است:
– مراجعه کنندگان چهت انجام کار خود، به طور متوسط 5/2 بار به دستگاههای دولتی مراجعه نموده¬اند.
– 39 درصد مراجعه کنندگان جهت انجام کار خود، به بیش از یک دستگاه مراجعه نموده¬اند.
– 50 درصد مراجعه کنندگان اطلاعی از مراحل انجام کار و مدارک و مستندات مورد نیاز نداشته¬اند و از 50 درصد بقیه، 60 درصد آنان با مراجعه قبلی به دستگاه از مراحل انجام کار مطلع شده¬اند. 6/31 درصد مراجعه کنندگان از چگونگی انجام کار در دستگاه¬های دولتی اعلام نارضایتی کرده¬اند.
– مراجعه کنندگان علت تأخیر در انجام کار را مواردی از قبیل عدم انگیزش کارکنان، تراکم ارباب‌رجوع، عدم نظارت و کنترل، نارسائی در قوانین و مقررات و عدم انطباق تعداد کارکنان با حجم کار عنوان نموده¬اند.
– 8/9 درصد از مراجعه کنندگان علاوه بر تعرفه¬های مقرر پرداخت اضافه نیز داشته¬اند.
– 1/8 درصد مراجعه کنندگان در روند انجام کار از دستگاه¬های دولتی شکایت داشته¬اند که از این تعداد 5/89 درصد اعلام داشته¬اند که شکایت آنها مورد بررسی قرار نگرفته و نتیجه¬ای از آن حاصل نگردیده است. (کلهر، 1383: 98-97)

اهمیت بررسی موضوع :
امروزه اخلاق مورد توجه محققان و سازمان‌ها و دولت‌های گوناگون است، آنان با پرداختن به موضوع اخلاق قصد تشریح آن و ارتقای شاخص‌های عملکردی کارکنان و دستگاه‌های دولتی (کارایی) و نیز شاخص‌های رضایت مشتریان و ارباب¬رجوع بخش عمومی (اثربخشی) را دارند.
تمام کسانی که با ادبیات و تئوری‌های مدیریت آشنا هستند، می‌دانند که موضوع اخلاق در رشته‌های مدیریت در دانشگاه‌های خارج از ایران، از سابقه‌ی طولانی برخوردار نیست. به گونه‌ای که می‌توان آن را موضوعی نو خواند و بدیهی می‌نماید که برای دانشگاه‌های ایران در مقایسه با دانشگاه‌های غربی نوتر است. تعداد مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها بسیار کم است. بنابراین تمام کسانی که در زمینه «اخلاق در مدیریت» یا «اخلاق سازمانی» نوشته‌ای منتشر ‌نماید، هر یک به سهم خویش به غنای تئوریک موضوع کمک در خوری می‌کند.
تأثیرپذیری نگارنده از عوامل اجتماعی و مشاهده‌ی بسیاری از نشانه‌های غیراخلاقی همچون پائین بودن سطح استانداردهای رفتاری و خدمات ارائه شده توسط سازمان‌های بخش عمومی ایران (به طور مثال وجود شبکه‌های رشوه‌خواری ، گسترش سوء استفاده‌های کلان مالی، اختلاس و رشوه‌خواری در ادارات و سازمان‌ها، تبانی‌های مالی در قراردادها که هر روز در روزنامه‌ها شاهد آنها هستیم همچون اختلاس 120 میلیارد تومانی در بانک صادرات و ; ) که حکایت از فقدان یک مدیریت اخلاقی اثربخش دارد، یک واقعیت است. نگارنده متوجه تأثیر رعایت اخلاقیات سازمانی بر زندگی اجتماعی، رضایت‌مندی ارباب‌رجوع و همبستگی و اعتماد اجتماعی بوده لذا تصمیم به شناسایی مؤلفه‌های اخلاق کار با توجه به نظام ارزشی حاکم بر جامعه گرفته تا بوسیله آن بتوان میزان اخلاقیات افراد را در سازمان سنجید و در راه بهبود آنها گام برداشت .

اهداف تحقیق:

اهداف اصلی:
1 – تبیین و تعریف و شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص¬های اخلاق کار در سازمان
2 – سنجش میزان اخلاق کار (شاخص¬های منتخب) دریک سازمان ورابطه آن با رضایت ارباب¬رجوع
3 – ارائه راهکارهای عملی برای افزایش رعایت اخلاق کار در سازمان
اهداف جزئی:
1 – سنجش رابطه بین سن ارباب¬رجوع و میزان رعایت اخلاق کار کارکنان
2 – سنجش رابطه بین میزان تحصیلات ارباب¬رجوع و میزان رعایت اخلاق کار کارکنان
3 – سنجش رابطه بین جنسیت ارباب¬رجوع و میزان رعایت اخلاق کار کارکنان

سؤالات تحقیق:

سؤالات اصلی:
1 – معیارها و شاخص¬ها و یا مؤلفه¬های اخلاق کار در سازمان چیست؟ چه چیزهایی را رفتار اخلاقی در سازمان می-نامیم؟
2 – آیا رعایت اخلاقیات در کار منجر به کسب رضایت ارباب¬رجوعان خواهد شد؟
3 – آیا بین اطلاعات زمینه¬ای ارباب رجوع و میزان رعایت اخلاق کار کارکنان ارتباط وجود دارد؟
سؤالات فرعی:
1 –آیا سن ارباب¬رجوع در میزان رعایت اخلاق کار کارکنان تأثیر دارد؟
2 – آیا رشته تحصیلی ارباب¬رجوع در میزان رعایت اخلاق کار کارکنان تأثیر دارد؟
3 – آیا جنسیت ارباب¬رجوع در میزان رعایت اخلاق کار کارکنان تأثیر دارد؟

فرضیات تحقیق:

فرضیات اصلی:
1 – هرچه میزان در نظر گرفتن خدا از سوی کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
2 – هرچه میزان انضباط کاری کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
3 – هرچه میزان مسئولیت¬پذیری و پاسخگویی کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
4 – هرچه میزان رعایت انصاف وعدالت کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
5 – هرچه میزان رعایت ادب و احترام و خوش‌رویی و خوش‌رفتاری کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب‌رجوع بیشتر است.
6 – هرچه میزان صداقت و درستی و امانتداری کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب‌رجوع بیشتر است.
7 – هرچه میزان تعهد و تخصص شغلی کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
8 – هرچه میزان انتقادپذیری کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
9– هرچه میزان علاقه به کار و افزایش کارایی کارکنان بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
10 – هرچه میزان شفافیت عملکرد کارکنان و سلامت اداری آنها بیشتر باشد، میزان رضایت ارباب رجوع بیشتر است.
فرضیات فرعی:
1 – سن ارباب¬رجوع در میزان رعایت اخلاق کار توسط کارکنان تأثیر دارد.
2 – رشته تحصیلی ارباب¬رجوع در میزان رعایت اخلاق کار توسط کارکنان تأثیر دارد.
3 – جنسیت ارباب¬رجوع در میزان رعایت اخلاق کار توسط کارکنان تأثیر دارد.
تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته:

متغیرهای مستقل: اخلاق کار

1 – در نظر گرفتن خدا: که شامل مواردی چون مد نظر قرار دادن رضای خداوند به هنگام انجام کار و ارائه خدمت به ارباب رجوع، رعایت شعائر اسلامی ( پوشش، رفتار، گفتار و ;) و همچنین داشتن روحیه مذهبی و نشاط معنوی و انتقال آن به ارباب‌رجوع می‌باشد.
2 – انظباط کاری: این مؤلفه دو مورد مهم را می¬تواند شامل شود که عبارت از برخورداری کارکنان از آراستگی ظاهری، یعنی به عبارتی ژولیده – پولیده نبودن، و همچنین به موقع انجام شدن کارها توسط کارکنان می-باشد.
3 – مسئولیت¬پذیری و پاسخگویی: پیگیری و تلاش کارکنان در جهت اهداف سازمان که همان ارائه خدمات مناسب به ارباب¬رجوع می¬باشد و پاسخگویی به سؤالات اربا¬ب¬رجوع و نیز احساس مسئولیت در قبال اشتباهاتی که در انجام کار ارباب¬رجوع انجام می¬دهند و جبران آن¬ها از موارد مهمی است که در این مؤلفه باید مد نظر قرار داد.
4 – رعایت انصاف و عدالت: حاکم بودن ضابطه در انجام کار ارباب¬رجوع و عدم وجود تبعیض و رعایت حق تقدم مراجعه در ارائه خدمت به ارباب¬رجوع و همچنین احترام به حق و حقوق ارباب¬رجوع و پایمال نکردن آن از موارد مهم در این مؤلفه است.
5 – رعایت ادب و احترام: اشاره دارد به محترم شمردن ارباب¬رجوع و برخورد با تواضع و خوش¬رویی و داشتن صبر و تحمل در مقابل رفتار و گفتار ارباب¬رجوع به طوری که او در مواجهه با کارکنان سازمان احساس آرامش نماید.
6 – صداقت و درستی و امانت¬داری: عدم استفاده شخصی از وسایل سازمان و متعهد بودن به قول و قرارهای اداری در انجام کار ارباب¬رجوع و همچنین ارائه خدمات به صورت درست و صادقانه از مواردی است که در این مؤلفه باید به آن توجه شود.
7 – تعهد و تخصص : به موقع انجام دادن کار ارباب¬رجوع و پیگیری و تلاش در جهت برآورده شدن نیازها و درخواست-های ارباب¬رجوع از موارد مهم در سنجش تعهد کارکنان می-باشد. همچنین در سنجیدن تخصص کارکنان می¬توان دقت و صحت و مهارت در ارائه خدمات را در نظر داشت، همچنین باید اشاره کرد که توضیح اندک ارباب¬رجوع در متوجه کردن کارمند به نوع خدمتی که نیاز دارد و میزانی که وی به هنگام دریافت خدمات انتظار می¬کشد همگی از موارد مهمی است که می¬تواند تعهد و تخصص کارکنان را بسنجد.
8 – انتقادپذیری: استقبال کارکنان در پذیرش انتقادهای روا و شاید ناروا در چگونگی انجام فعالیت¬های کاری از سوی آن¬ها نشانگر میزان انتقادپذیری آن¬ها خواهد بود.
9 – علاقه به کار و افزایش کارایی: داشتن و شور و اشتیاق و انگیزه در انجام وظایف اداری از سوی کارکنان و ارائه خدمات به نحو مطلوب و در حداقل زمان مواردی است که نشان دهنده علاقه به کار و افزایش کارایی کارکنان خواهد بود.
10 – شفافیت عملکرد و سلامت اداری : عدم درخواست و دریافت رشوه و فرایندهای کاری شفاف به طوری که ارباب-رجوع به سادگی چگونگی انجام کارها را درک کند در رعایت این مؤلفه بسیار مهم است.

متغیر وابسته: رضایت ارباب‌رجوع

1 – دانش کارکنان (دانش فنی): منظور از دانش کارکنان قابلیت و مهارت کارکنان برای ارائه خدمات مورد نظر به ارباب‌رجوع می‌باشد.
2 – رفتار مناسب: منظور رعایت اصول انسانی و احترام به افراد و ادب و نزاکت هنگام برخورد با ارباب‌رجوع در ارائه خدمات است. خوش‌رویی و خوش‌رفتاری، رعایت ادب و احترام، صبر و تحمل در برخورد با انواع ارباب‌رجوع و ; همگی مواردی هستند که مطمئناً موجب آرامش و آسایش خاطر ارباب‌رجوع را فراهم می‌آورد و رضایت آن را از کارکنان سازمان مورد مراجعه افزایش می‌دهد.
3 – عوامل ظاهری: منظور توجه به زیبایی، تمیزی، آراستگی و جذابیت کلیه عوامل مادی و فیزیکی و حتی پوشش کارکنان و دکوراسیون و مبلمان محل کار است.
4– سرعت عمل: واکنش سریع در برابر خواسته‌ها و انتظارات ارباب‌رجوع می‌باشد.
5 – روان‌سازی فرآیندهای کاری(سهولت دستیابی به خدمات): اگر رویه سفارش یا انجام یک خدمت پیچیده باشد، ارباب‌رجوع باید وقت و هزینه زیادی صرف کند تا آن خدمت را دریافت نماید. لذا روان‌سازی فرآیندهای کاری از موارد مهم در جلب رضایت ارباب‌رجوع است.
6 – فن‌آوری: منظور استفاده از مناسب‌ترین و آخرین دستاوردهای تکنولوژی می‌باشد.سازمانها برای جلب رضایت ارباب‌رجوع خود نیاز دارند تا از تکنولوژی‌های مختلف و به روز مرتبط با کار خود استفاده نمایند و همچنین باید این فناوری‌ها به گونه‌ای باشد که استفاده آن‌ها توسط ارباب‌رجوع برای ایجاد دقت و سرعت در انجام کارهای آن‌ها به سهولت امکان‌پذیر باشد.
7 – آگاهی ارباب‌رجوع: اشاره به میزان اطلاع ارباب‌رجوع درباره چگونگی انجام فعالیت‌های اداری و فعالیت‌های منجر به ارائه خدمات دارد. همچنین چگونگی اطلاع‌رسانی سازمان درباره نحوه و کیفیت ارائه خدمات خود را شامل می‌شود.در این پژوهش آگاهی ارباب‌رجوع به میزان اطلاع آن‌ها از تنوع خدمات سازمان و نیز چگونگی نقش سازمان (فعال یا منفعل) در این اطلاع‌رسانی است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه تحقیق در مورد اثر اقلیمی – خاکی بر مبنای محصول بذر

چهارشنبه 95/6/31 8:34 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه تحقیق در مورد اثر اقلیمی – خاکی بر مبنای محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسیلیوم در word دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه تحقیق در مورد اثر اقلیمی – خاکی بر مبنای محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسیلیوم در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه تحقیق در مورد اثر اقلیمی – خاکی بر مبنای محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسیلیوم در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه تحقیق در مورد اثر اقلیمی – خاکی بر مبنای محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسیلیوم در word :

اثر اقلیمی – خاکی بر مبنای محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسیلیوم

چکیده
سه گیاه اسفرزه ،بارهنگ، پسیلیوم ( متعلق به تیره بارهنگ ) که از منابع مهم تولید طبیعی موسیلاژ جهان شناخته شده و در فلات ایران بهتر از دیگر نقاط می روید . در این تحقیق از نظر کمیت ، کیفیت و افزایش بذر در سطح زراعی تحت اثر عوامل اقلیمی- خاکی برخی مناطق الگویی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است . بذر این گیاه محتوی مقادیر زیادی موسیلاژ است که بیشتر از استفاده های دارویی و صنعتی شهرت دارد .

در حال حاضر بازار بی رقیب عرضه موسیلاژ به تقاضای جهانی ، از ان هندوستان است . ضرورت این تحقیق از آن جهت بود که نشان دهد آیا ایران می تواند از نظر هدفهای یاد شده در مقاله بر هندوستان برتری دارد؟

با توجه به پراکنش طبیعی این گیاهان در فلور ایران سه منطقه کشت دراطراف تهران شامل : باغ گیاه شناسی ملی ایران در ناحیه چیتگر ، مزرعه پژوهشی دانشکده علوم دانشگاه تهران در منطقه مردآباد کرج و ایستگاه پژوهشی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع در ناحیه آبسرد نزدیک دماوند و دو منطقه کشت در اطراف اصفهان : یکی در محوطه دانشگاه اصفهان و دیگری در ناحیه کبوتر آباد آن شهر ، در نظر گرفته شده است. این گیاهان دست کم در سه نوبت متوالی :

اوایل بهار ، اواسط بهار و اواخر بهار در قالب طرح بلوکهایی به کلی تصادفی ( چهار تکراری ) با در نظر گررفتن فاصله کاشت پایه ها در هر بلوک کشت شوند .
با توجه به طول دوره کشت ومنطقه مناسب ، می توان نتیجه گرفت که کشت اسفرزه در تهران و کشت پسیلیوم و بارهنگ در اصفهان بیشتر مقرون به صرفه است . به طور کلی مناسبترین زمان و مکان کشت جهت تولید محصول بذر بارهنگ ، کشتهای دوم در محوطه دانشگاه اصفهان و کشت اول ناحیه کبوتر آباد به ترتیب با مقادیر 275 و 230 گرم بر متر مربع است .

بالاترین مقدار محصول بذ رمربوط به کشت اول اسفرزه در ناحیه همند ، برابر 310 گرم بر متر مربع است . بهترین زمان و مکان کشت پسیلیوم از نظر محصول بذر کشت اوایل بهار در کبوتر آباد با 175 گرم بر متر مربع است . از طرفی مقایسه میانگین محصول بذر در مناطق مختلف کشت نشان می دهد که این محصول برای اسفرزه در همند ( 208 گرم بر متر مربع ) ، برای بارهنگ در محوطه دانشگاه اصفهان ( 232 گرم بر متر مربع ) و برای پسیلیوم در کبوتر آباد ( 195 گرم بر متر مربع ) بیشتر از نقاط دیگر بوده واسفرزه بیشتر از بارهنگ و این یکی بیشتر از پسیلیوم محصول می دهد .

 

مقدمه
بررسیها نشان می دهد سه گیاه مورد مطالعه از منابع مهم تولید طبیعی موسیلاژ در جهان به شمار می رود . این سه گیاه متعلق به سرده پلانتاگو از تیره پلانتاژیناسه (بارهنگ ) است . این تیره بیشتر از نظر استفاده دارویی و صنعتی دانه برخی از گونه ها آن اهمیت دارد . در این پژوهش با توجه به نتایج حاصل از مطالعه موسلاژ در گونه های دیگر ، سه گونه پلانتاگو به نامهای اسفرزه ، بارهنگ معمولی و پسیلیوم که به لحاظ مصارف پیش گفته بیش از سایر گزینه ها مطرح است ، در سطح زراعی مورد استفاده قرار گرفته است .

 

روش مطالعه
با توجه به گستره های طبیعی این گیاهان در ایران و نظر به خصوصیتهای اقلیمی – خاکی این گستره ها ، سه منطقه کشت در اطراف تهرانودر منطقه کشت در اطراف اصفهان به منظور پرورش زراعی گونه های یاد شده ، همراه یکدیگر و در کنار هم در نظر گرفته شده و با استفاده همه جانبه از منابع مطالعاتی مختلف و پیشرفتهای علمی و عمومی در این زمینه ، اقدامهای لازم برای اجرای کار تحقیق شروع شد .

سه منطقه اطاف تهران عبارتند از :
1- باغ گیاه شناسی ملی ایران در ناحیه چیتگر کیلومتر 15 بزگراه تهران کرج با طبیعت معتدل و خاک شنی بسیار سبک .
2- مزرعه پژوهشی دانشکده علوم دانشگاه تهران در ناحیه مرد آباد کرج با طبیعت قشلاقی و خاکی لومی – ماسه ای دارای بافت متوسط .
3- ایستگاه پژوهشی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع ، واقع در ناحیه همند آبسرد نزدیک دماوند با طبیعت ییلاقی و خاک لومی – رسی به نسبت سنگین .
دو منطقه اطراف اصفهان : یکی در محوطه دانشگاه اصفهان ودیگری در ناحیه کبوتر آباد که به طور متفاوتی دارای ترکیبی از شرایط اقلیمی – خاکی سه منطقه اطراف تهران بود .

بذرهای مورد نظر جهت کشت از مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی اصفهان تهیه شد.
زمین جهت کشت در هر نوبت به 12 کرت برای سه گیاه در چهار تکرار به ابعاد 2×2 متر و فاصله ایمنی یک متر از یکدیگر و جوی آبیاری تقسیم شد . کشت در هر کرت : برای اسفرزه شامل 11 ردیف با فاصله 20 سانتی متر، برای پسیلیوم شامل 8 ردیف با فاصله 5/28 سانتی متر و برای بارهنگ شامل 6 ردیف با فاصله 40 سانتی متر از یکدیگر در نظر گرفته شد . درهر ردیف تعداد زیادی بذر کاشته شد تا چنانچه بذرتوان رویشی نداشته باشد و یا تحت عوامل نامسائد محیطی جوانه نزند ، تراکم مناسب از بین نرود.

پس از سبز شدن بذرها و از بین رفتن احتمال عوامل نامسائد ، بوته ها به فاصله فوق برای هر گونه تنگ شد و تراکم هر بوته در هر کرت آزمایشی به طور یکنواخت نگه داشته شد. عمق کاشت بریا بارهنگ به طور تقریبی در سطح خاک و برای دو گونه دیگر در لایه بسیار نازکی پایینتر از سطح انتخاب شد .
آبیاری سبک به صورت بارانی 2 بار در هفته برای ماه اول کشت وسپس هر 5 تا 8 روزیک بار برای ماههای بعدی انجام شد و در آخر کار به 10 روز یک بار یا بیشتر بسنده شد .وجین با دست در فواصل آبیاری و به طور مداوم در طول آزمایش انجام گرفت.عملیات تنک کردن در جریان وجین اول وپس از اینکه هر گیاه چند برگی شد صورت گرفت ، به نحوی که فاصله مناسب بین بوته ها روی هر ردیف تامین شد .

مقدار محصول بذر بر حسب کیلوگرم بر متر مربع ( با حذف گیاهان حاشیه کرت ) برای کشتهای مختلف هر منطقه تعیین شد . از آنجا که میوه های این گیاهان در اواخر دوره رشد به تدریج می رسد . در فاصله های زمانی مناسب سه تا چها بار نسبت به برداشت محصول اقدام و پس از آن عملیات بوجاری و توزین بذرها انجام گرفت .

محاسبات آماری مربوط به ویژگیهای گونه های گیاهان ، زمان کشت انها ، مکان کشت ، مقدار محصول نهایی و غیره در قالب گروههای آماری مختلف ، بر اساس آزمون دانکن ، با کسب سطوح اطمینان بالای 88 درصد درمرکز آمار موسسه تحقیقات اصلاح بذرو نهال کرج به انجام رسید ..

جدول شماره 1 . طول دوره کشت هرگیاه و میانگینهای حداکثر دما

در مناطق پنج گانه کشت گیاهان

مناطق کشت و گیاهان کشت در آنها دوره کشت اول دوره کشت دوم دوره کشت سوم
طول دوره روز حداکثر دما
C حداقل دما
C طول دوره
روز حداکثر دما
C حداقل دما
C طول دوره
روز حداکثر دما
C حداقل دما
C
کبوتر آباد بارهنگ پیسیلیوم 151
151 7/23
7/32 2/14
2/14 80
123 5/33
2/34 9/15
2/15 –





دانشگاه اصفهان بارهنگ
پیسیلیوم 152
171 7/32
33 9/14
9/18 117
138 7/34
7/32 3/20
6/18 –
– –
– –

باغ گیاهشناسی چیتگر بارهنگ پیسیلیوم اسفرزه 127
119
55 7/32
6/29
6/29 4/21
4/18
5/18 162
115
70 3/31
5/34
7/31 7/20
23
4/20 164
128
72 4/30
7/33
5/35 7/19
2/18
3/23
مزرعهپژوهشی دانشکده علوم در کرج پیسیلیوم اسفرزه 129
97 2/31
5/28 16
6/13 122
78 3/32
3/32 17
2/17

*
86 34
7/33 4/18
18

هند بارهنگ پیسیلیوم اسفرزه 129
164
100 7/29
27
7/30 8/12
4/10
9/15 *
163
90 1/29
1/27
1/29 4/11
2/10
9/11 *
*
* 1/27
4/25
3/31 2/10
3/9
5/13
بعلت تاخیر کشت ، گیاهان به بذر نشستند .
-کشت انجام نشد شروع کشت اول در هند آبسرد اواخر اردیبهشت و در سایر مناطق اوایل اردیبهشت بوده است . شروع کشت نوبت دوم در هند آبسرد اواخر خرداد و در سایر مناطق اوایل خرداد بوده است . شروع کشت نوبت سوم در هند آبسرد اواسط تیر ماه و در باغ گیاه شناسی و در مزرعه کرج اواسط خرداد بوده است .

جدول شماره 2 . مشخصات خاک شناسی مناطق پنجگانه کشت

کبوتر آباد دانشگاه اصفهان باغ گیاهشناسی چیتگر تهران مزرعه پژوهشی دانشکده علوم در کرج هند
آبسرد
درصدشن(sand) 30 54 84 34 26
درصد لیمون(silt) 47 22 11 49 41
درصد رس(clay) 23 24 5 17 23
بافت خاک لومی شنی، رسی، لومی شنی، لومی لومی، شنی لومی، شنی
درصد نیتروژن کل 11/0 09/0 08/0 09/0 10/0
فسفر قابل جذب
(p.p.m) 4/21 8/2 64 10 1/17
پتاس قابل جذب
(p.p.m) 360 220 660 170 580
یون کلسیم(meq/L) 5/9 5/25 5/8 5 5
یون منیزیم(meq/L) 2/4 7/6 3/5 6/3 6/4
اسیدیته کل اشباع(pH) 7/7 5/7 4/7 7/7 4/7
هدایت الکتریکی
(سیلسیوس) 3/2 2/3 2/2 92/0 1

 

نتایج بحث
با توجه به ارقام جدول شماره 3 و نتایج آماری مبتینی بر آن در ادامه یک جمعبندی استنتاجی در ده قسمت ارائه خواهد شد :

جدول شماره 3 . محصول بذر سه گیاه(gr/m2) در نوبتها و مناطق مختلف کشت

زمان و مکان کشت بارهنگ اسفرزه پسیلیوم
کشت اول در کبوتر آباد
کشت دوم در کبوتر آباد
کشت سوم در کبوتر آباد
میانگین 230
219

224 –


– 175
144

159
کشت اول در دانشگاه اصفهان
کشت دوم در دانشگاه اصفهان
کشت سوم در دانشگاه اصفهان
میانگین 208
257

232 –


– 93
120

106
کشت اول در باغ گیاهشناسی
کشت دوم در باغ گیاهشناسی
کشت سوم در باغ گیاهشناسی
میانگین 170
158
161
163 108
122
85
105 38
44
25
35
کشت اول در مزرعهپژوهشی کرج
کشت دوم در مزرعهپژوهشی کرج
کشت سوم در مزرعهپژوهشی کرج
میانگین –


– 128
186
111
135 76
47
*
61
کشت اول در ناحیه هند
کشت دوم در ناحیه هند
کشت سوم در ناحیه هند
میانگین *
*
*
* 310
106
*
208 *
*
*
*

به علت مساعد نبودن شرایط کشت گیاهان به باردهی نرسیدند
– کشت انجام نشد

1) مطالعه فنولوژی این گیاهان نشان می دهد که طول دوره رشد پیسیلیوم ( حداقل 115 و حداکثر 171 روز ) بیشتر از بارهنگ ( حداقل 80 و حداکثر 164 روز ) و در بارهنگ بیشتر از اسفرزه ( حداقل 55 و حداکثر 100 روز ) است .
2 ) منطقه کبوتر آباد و دانشگاه اصفهان برای کشت اسفرزه ، منطقه مرد آباد کرج و هند آبسرد برای کشت بارهنگ و منطقه هند آبسرد برای کشت پیسیلیوم مناسب نیست . از طرف دیگر بررسیها نشان می دهد که از منطقه اصفهان برای کشت پیسیلیوم و بارهنگ و از منطقه تهران برای کشت اسفرزه بهتر می توان استفاده کرد( نمودارهای1و2و3 ) .

3 ) با توجه به طول دوره کشت و منطقه مناسب برای کشت که در بالا به آن اشاره شد می توان نتیجه گرفت که کشت اسفرزه در تهران نسبت به کشت پیسیلیوم و بارهنگ در اصفهان به صرفه نزدیکتر است .

4 ) همان طور که در جدول شماره 3 مشاهده میشود ، در مورد بارهنگ ، محصول بذر در بیشتر موارد ( به استسنای کشت دوم دانشگاه اصفهان ) در کشتهای دوم و سوم کاهش می یابد ، برای همین هرچه کشت زودتر انجام گیرد محصول بذر بیشتر خواهد بود ، یعنی بین زمان کشت و مقدار محصول بارهنگ رابطه مستقیم وجود دارد . بطور کلی مناسب ترین زمان و مکان کشت جهت تولید محصول بذر برای بارهنگ کشتهای دوم دانشگاه اصفهان و کشت اول کبوتر آباد به ترتیب با مقادیر 275 و 230 گرم بر متر مربع است .

5 ) بالاترین مقدار محصول بذر مربوط به کشت اسفرزه در منطقه هند و برابر 310 گرم بر متر مربع است . این مقدار از بالاترین مقدار آن در پونای هند که برابر 135 گرم بر متر مربع است ( به اندازه محصول مربوط به کشت در کرج ) بسیار بیشتر و نزدیک به 5/2 برابر آن است (9) . همچنین دوره کشت اسفرزه در منطقه هند نیز کوتاه تر از دوره مشابه آن در هند است ( در مردآباد کرج میانگین محصول کشت های مختلف به 135 گرم بر متر مربع و در باغ گیاه شناسی به 105 گرم بر متر مربع ).

این مطلب نشان دهنده وجود پتانسیل در رویش گیاه اسفرزه است . زیرا محصول بذر مورد بحث در شرایط طبیعی کامل و بدون هیچ مراقبت و تیمار معمول حاصلخیزی بدست آمده ، در صورتی که مورد مشابه آن در هند با اقدامهای به زراعی همراه بوده است . از جهت آماری به نظر می رسد ، این امر در درجه نخست مرهون مساعدت اقلیمی و پس از آن غنای طبیعی خاک آبرفتی و دامنه ای منطقه است .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله سنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعه مو

چهارشنبه 95/6/31 8:34 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله سنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعه موردی: قالی صفوی) در word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله سنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعه موردی: قالی صفوی) در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله سنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعه موردی: قالی صفوی) در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله سنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعه موردی: قالی صفوی) در word :

مقدمه

در هر قالی گذشته از روش ها اقلیم بافت و تأثیرات جغرافیایی ِهر منطقه به طور کلی دو عامل طرح و رنگ مورد توجه است. رنگ هر قالی عاملی مهم و تأثیرگذار در شناساندن هویت قالی است. مرغوبترین قالی ها اگر با اتکا به طرح های خطی و بهصورت سیاه و سفید طراحی شوند به خطوط نازک و ظریف در درون پهنهای سفیدرنگ بدل می شوند. در حقیقت، رنگ آمیزی درون این پهنه های خطی است که بخش اصلی نمود قالی را تشکیل می دهد.

برای بررسی رنگها و نحوه بهکارگیری آنها نظریه های مختلفی وجود دارد، اما رنگ در قالی بهعلت ویژگی پراکندگی طرح و رنگ در قالی بهسختی از طریق این نظریات قابل توجیه است. درواقع، فرایند رنگ و رنگآمیزی طرحهای قالی ایران از آن حیث که به بررسی جغرافیای رنگ و رعایت اسلوب و شیوه های مبانی رنگ مربوط میشود میدان پژوهشی محدود و اندکی را به خود جذب کرده است و مقایسه و تطابق کاربرد مبانی رنگ با قالی مسئلهای است که کمتر بدان پرداخته شده است.

پیش از این، درخصوص رنگها در قالی ایران مطالعاتی انجام شده است، ولی تا به حال درخصوص مطالعه اختصاصی و بررسی نحوه رنگآمیزی قالی های ایرانی با توجه به زمینه و متن در قالی ازنظر نحوه ایفای نقش رنگها و تأثیراتشان بر قالی مطالعه منسجمی انجام نشده است. تحلیل تناسبات رنگی در قالی بدون درنظرگرفتن تأثیر فیزیکی رنگها بهسادگی امکانپذیر نیست. لذا پژوهش حاضر نه به رنگهای موجود در بستر یک قالی بلکه به نسبت عناصر سازنده این رنگها با اتکا به رنگهای نور توجه کرده است. فرضیه اصلی این پژوهش بر این اصل استوار است که این رنگهای نوری و التقاط آنهاست که بر نحوه دیدهشدن رنگها در قالی تأثیرگذار است. یعنی نسبتها در نظام سنجش رنگی نور را جایگزین عناصر رنگی در گستره قالی خواهیم کرد.

این مقاله در پی شناسایی و کشف چگونگی عملکرد رنگ در قالی با دو پرسش مهم روبه روست:

ـ چه نسبتهای رنگی ای در رنگآمیزی قالیهای اصیل ایرانی به کار می رود؟

ـ آیا می توان این تناسبات رنگی را در قالب نظریه رنگی مخصوص برای قالی تکوین کرد؟

هدف پژوهش حاضر درک نسبت های درون قالی بدون حذف تأثیرات رنگی بر یکدیگر از طریق تحلیل رنگها و در نهایت تولید ابزاری برای سنجش شیوه ترکیب بندی رنگ در قالی است. ازآنجاکه رنگهای قالی ها با یکدیگر متفاوتاند، هدف مقاله دستیابی به نظریهای عمومی درباره کاربرد رنگ در قالی ها نیست، بلکه نحوه چینش این رنگها درکنار یکدیگر مورد توجه است و از این طریق به معرفی روشی قابل تعمیم برای سنجش تناسبات

رنگی درون قالی میپردازد. پژوهش از نوع کاربردی به روش تجربیـآزمایشی و شیوه گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای و میدانی است.

در این بررسی، یکچهارمِ سه نمونه از قالیهای موجود در موزه فرش ایران بررسی شده است. هدف از انتخاب یکچهارمِ قالی رسایی بیشتر روش در مشخص کردن قابلیت های رنگی درون قالی است. گزینش رنگ در قالی صرفاً تصادفی نیست، بلکه فرایندی کاملاً آگاهانه است و با نگاهی اجمالی به برآیند کلی مجموعه رنگی در کلیت قالیها معلوم میشود که قالی های برخی نواحی به تیرگی و برخی دیگر به روشنی تمایل دارد. این گرایش را نمیتوان صرفاً محصول اندیشه و باورهای دینی بافندگان دانست، زیرا قالی هنری کاربردی و مردمی و برای استفاده روزمره مردم بوده است. »اگر بخواهیم بدانیم دانش مبانی رنگ قابلیت انطباق با رنگآمیزی قالی ایرانی را دارد یا خیر باید بگوییم کاربرد رنگ در قالی ایران از جهات بسیار با اسلوب شناختهشده مبانی رنگ قابل انطباق است، ولی بدیهی است که این مسئله به بوته آزمایش و پژوهش های میدانی سپرده نشده است.

البته این امر مطلق نبوده و برای تمامی قالیها مصداق ندارد و در این میان قالیهای بسیاری هستند که ترکیب رنگ در آنها کاملاً تصادفی و بر حسب اتفاق انجام شده است« (دریایی،7831: 761). به طور کلی رنگ بندی در قرون نهم و دهم خصوصاً از عهد صفوی به بعد تغییر کرده و روز به روز تیرهتر شده است. همچنین رنگبندی قالی از روی نقاشی مینیاتور مشخص میکند که قالی هر منطقه دارای رنگبندی مشخصی بوده است« (تناولی، 8631: 521).

در این پژوهش قالی های دوران صفوی بهدلیل غنای رنگ و طرح و نیز اهمیت از نظر گستردگی ابعاد به لحاظ پراکندگی رنگی بررسی شدهاند. با درنظرگرفتن کاربرد رنگها مبتنی بر نظریه رنگهای نوری برای انجام آزمایش ها از نرمافزار تحلیل رنگِ ایمیج جی1 استفاده شده است و همزمان کانال های رنگ چاپ نیز مورد توجه قرار گرفته است. درضمن عناصر ثابت رنگ یعنی خلوص روشنی و فام بهعنوان عواملی مهم در ترکیب نوری و تعیین نسبت ها برای دستیابی به نور سفید در دایره رنگ مورد توجه است. برای سنجشِ تناسبات نرم افزار ایمیج جی که به بررسی سنجش زینه های رنگی تاریک و روشن و زینه تاریک و روشن و سنجش میزان زینه و اشباع می پردازد بهعنوان ابزار تحلیل معرفی شده است.

نظریه های سنجش رنگ

کاربرد رنگ در قالی مانند سایر هنرهای ایرانی از فام های خاص رنگی با شدت رنگی متناسبی تبعیت می کند. »البته همه طیفهای رنگی در قالی استفاده میشود و محدودیت خاصی در این مورد وجود ندارد، لیکن رنگهای تند و با

فصلنامه علمی- پژوهشی نگره

تصویر 1. نمونه تصویر فرشهای مورد آزمون بههمراه یک چهارم هر فرش، ماخذ: گنجینه موزه فرش ایران.

شدت زیاد معمولاً در قالی ایران کمتر دیده میشود. از طرف دیگر به طور معمول طیف های رنگی مورد استفاده با موضوع و مفهوم طرح و نقش ارتباط و انطباق دارند و رنگها با هماهنگی در کنار هم قرار می گیرند« (دریایی، 7831: 451). با دقت بر قالی های مرغوب می توانیم تأثیر استفاده از اصول و مبانی رنگ را در قالی تشخیص دهیم. نوع رنگ، درجه اشباع و درخشندگی آن و استفاده از تضادهای مختلف رنگی که ناشی از شناخت گامهای متفاوت رنگ است هر یک مباحث مربوط به مبانی علمی رنگ را متذکر می شوند که با نحوه رنگ آمیزی نقوش و طرح قالی قابل انطباق است. »جای رنگ، جهت رنگ، وسعت سطوح رنگی و روابط تضاد رنگها با یکدیگر از ارزشهای بیانی رنگ در ترکیب بندی برخوردار است. بدیهی است که با علم و شناخت مبانی رنگ طرح و نقش قالی با کیفیت بهتری رنگ آمیزی می شود« (دریایی،5831). »نظریه های مربوط به رنگ را می توان به دو گروه طبقه بندی کرد:

گروه اول درباره انتخاب مرجع و نظام رنگ و گروه دوم اصول و معیارهای ایجاد هارمونی رنگ است. عوامل گریز از خلوت رنگی، استفاده از تراکم محدوده های رنگی و مبادله تراکم ها، تعادل درخشش و پرهیز از شدت رنگی و تقسیم طرح و نقش قالی به سطوح رنگی با توجه به وسعت سطوح دلایلی محکم برای جستوجو و انطباق علمی مبانی کاربردی رنگ در قالی است« (همان).

ازمیان نظریه های بنیادین درخصوص رنگ نظریه رنگی ایتن از این فراتر نمی رود که تمامی روابط درون رنگها مناسبات میان رنگهای گوناگون هستند (ایتن، 8831 : 75-62). طبق این نظریه رنگها در قالی از ارزش بیانی برخوردارند و همین عوامل می تواند در ترکیببندی رنگی مؤثر باشد. جای رنگ، جهت رنگ در قالی، وسعت سطوح رنگی و روابط رنگها با یکدیگر از آن جملهاند. اما این نظریه درخصوص قالیها تعمیمپذیر نیست، زیرا
در قالی نسبتهای رنگی بهصورت یک کل منسجم مورد
35

شماره62 تابستان29

سنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعه موردی: قالی صفوی)

تصویر 2. آزمونهای 1، 2، 3 و4 در فرش اصفهان طرح ترنجی شاهعباسی

استفاده قرار نگرفته است. این نظریه مبنا را بر پذیرش رنگهای اصلی آبی قرمز و زرد می گذارد که بنا بهنظر پژوهشگران ایرانی با اصل رنگها در قالی متفاوت است. » رنگ در قالی با فرم و فضا و شخصیت فرد نیز ارتباط دارد و القاکننده دوری و نزدیکی است. رنگها می توانند با تیره و روشنی اشباع سردی و گرمی و وسعت سطح خود دوری و نزدیکی را القا کنند.

رنگ زمینه هم به نوعی دیگر در نشاندادن فاصله مهم است. حتی بین رنگها می توان نسبتهای طلایی پیدا کرد. رنگهای روشن بر زمینه تیره جلو آمده و هرچه تیره تر شوند عقب تر می روند. رنگ روشن بر زمینه روشن عقب میرود و در صورتی که رنگ تیره باشد بر زمینه روشن جلوتر می آید. در میان رنگهای گرم و سرد چنانچه درجه روشنایی آنها یکسان باشد رنگهای گرم جلوتر می آیند و رنگهای سرد عقب مینشینند. همچنین رنگ خالص نسبت به رنگ ناخالص با درجه روشنایی یکسان جلوتر دیده میشود.

در علم مبانی رنگ تلفیق رنگها با یکدیگر ناشی از شناخت گامهای رنگی است. در هماهنگی رنگها از طریق گامها همیشه یک رنگ غالب سرد یا گرم وجود دارد و در هماهنگی رنگهای کاملاً موزون یعنی رنگهایی که دارای گام واحد سرد یا گرم هستند حضور یک یا چند رنگ ناموزون ضروری است تا با تضادی که ایجاد میشود گام غالب جلوه بیشتری پیدا کند; رنگهای گرم سنگینی دارند و مبین نزدیکی و حرکتاند و رنگهای سرد سبکی و دوری را القا میکنند (دریایی، 7831: 651و 751). رنگهای گرم احساس نزدیکی و رنگهای سرد احساس دوری را القا می کنند، زیرا طول موج رنگهای گرم بلند و رنگهای سرد کوتاه است. رنگهای سرد تمایل به روشنی و رنگهای گرم تمایل به تیرگی دارند (پارامون، 1731: 811-29).

ازآنجاکه در قالی اصل فام رنگی در ترکیب با سیاه و سفید به درجات ملایم رنگی نزدیک می شود، اشباع رنگ

یا میزان خلوص نسبی آن نیز در این نظریه از اهمیت برخوردار است. »کاربرد خاکستری یا سیاه رقیقشده از خلوص رنگ می کاهد. بههمین دلیل این رنگها که رنگ چرک هم نامیده میشوند درخشش کمتری دارند. رنگهای اشباعشده حامل بار عاطفی بیشتری بوده و تندترند.

میزان درخشندگی رنگ تأثیری در روشنی و تیرگی آن ندارد، چون تاریکی و روشنی رنگ همیشه ثابت است« (آلبرز، 8831 : 21). همچنین تضادهای رنگی یکی از مهمترین مباحث انتقال معنی در مبانی رنگ است. »انواع تضادهای رنگی در قالی به هفت گونه تقسیم شده است: تضاد فام رنگی، تیره و روشن، سرد و گرم، مکمل همزمانی، اشباع یا خلوص و ناخالصی رنگ، و تضاد وسعت سطوح« (دریایی، 7831: 751).

برخی دیگر از رنگشناسان مانند نیکلاس رود باوجود تقدم زمانی بر ایتن سعی کرده اند برای توجیه ماهیت نور

و رنگ، خواص رنگهای نور و رنگهای مادی را در قالب دیسک های چرخان بررسی کنند و تأثیرات متقابل رنگها در حالت ترکیب را نیز مشاهده کنند. نتیجه این بررسی ها دستیابی به پدیده رقابت مضر و غیرمضر در کاربرد رنگهای دارای فواصل رنگی گوناگون است. بهنظر رود، در مجموعه رنگی موجود در طبیعت نوعی تسلسل نورپردازی طبیعی وجود دارد که درنتیجه تابش نور به اشیاست و این امر حتی در نقاشی های صرفاً تزیینی نیز کاربرد دارد. اما در نقوش تزیینی که قالی را نیز شامل میشوند رنگهای با فاصله زیاد را می توان کنار هم قرار داد که در شرایطی معین قادرند بدون آسیب رساندن به یکدیگر پیوند یابند ودر رقابت غیرمضر قرار گیرند.

رود نمونه اول را دارای غنای احساسی مملو از منابع طبیعی دانسته که حتی بدون مطالعه آگاهانه رنگ بازهم بهواسطه غنای طبیعی خود بر ذهن بیننده تأثیر می گذارد
و این امری است که بسیاری از نقاشان می کوشند آن را در آثارشان به نمایش بگذارند. در نمونه دوم رنگها

فصلنامه علمی- پژوهشی نگره

تصویر 3. آزمونهای 1، 2، 3 و4 در فرش اصفهان طرح قابقابی

روی شبکیه ترکیب شده و رنگهای دیگری را مشابه تأثیر دیسک های چرخان پدید می آورند و باوجود ترکیب ناقص رنگها نوعی درخشندگی ناشی از درک ناقص اجزای اصلی پدید می آید که به رنگ نوعی بُعد می بخشد. رود این شیوه ترکیبی را درخصوص نقوش تزیینی بسیار مهم می داند و عقیده دارد که این شیوه در رنگآمیزی موجب تغییریافتن دیدگاه ما در مقایسه آن با واقعگرایی شده و باعث می شود که تأثیر کلی این رنگها را نوعی مبدأ برای درک کمال و فضیلت بدانیم (رود، 6831: 623-913). این نمونه دوم در قالی بهعنوان یک طرح تزیینی بسیار حایز اهمیت است.

نظریه متأخرتر درباره نور رنگی آن را ماحصل بازتابش از سطح اجسام نمی داند بلکه آن را پدیده ای توأم با حرکت مولکولی می داند. ازاینرو رنگ را جزوی از خصوصیات ثابت جسم نشمرده و آن را منوط به نحوه حرکت مولکول ها درآن شرایط خاص می شمارد ,Pasnau) 2009: 353-60). راستای این نظریه نیز فرانس گریتسین منحنی رنگی جدیدی را ارائه می دهد که در آن به رنگ از دیدگاه نور پدیدهای فیزیکی و ابزاری هنری نگریسته میشود. مطالعه او بر انواع تصاویر سیاه و سفید و رنگی انجام گرفته است و امکان درک جنبههای گوناگون رنگ در این عرصه رافراهم می آورد. روش او بر پایه نظریات رنگی نیوتن مانسل مکسول و; شکل گرفته است(,Gerritsen
.(1998: 43-76

بر اساس نظریه گریتسین، »همه رنگها با توجه به قوانین ادراک رنگ، زینه رنگی روشنایی و اشباع، مرتب شدهاند. بنابراین در نمودار ادراکی فضای رنگی شش رنگِ زرد قرمز آبی سیان ماژنتاو سبز در امداد یک نوار رنگی هستند که از پایین به سیاه و از بالا به سفید ختم می شوند. اساس نظریه گریتسین بر فرایند نحوه ادراک رنگها در چشم بیننده استوار است. این ایده تبارزایشی1 حساسیت رنگی را به فیزیکدان اروین شرودینگر2 نسبت می دهند

که در 4291 اصل منحنی حساسیت رنگی در چشم را به منظور درک بهتر از روانشناسی رنگ مطرح ساخت«
.(Gerritsen, 1983: 123-167)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد پـفـک نـمکی در wor

چهارشنبه 95/6/31 8:33 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد پـفـک نـمکی در word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد پـفـک نـمکی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد پـفـک نـمکی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد پـفـک نـمکی در word :


با توجه به افزایش جمعیت و روند رو به رشد استفاده کودکان از مواد غذایی کمکی از قبیل فراورده های حجیم شده غلات مانند پفک نمکی و غیره بعلت قیمت نازل آن در مقایسه با قیمت نسبتا بالای سایر تنقلات و بازار فروش نسبتا بالای محصول، احداث واحد تولید پفک نمکی با عنایت به داخلی بودن کلیه ماشین آلات خط تولید و عدم نیاز ارزی ، علاوه بر اینکه خود کفایی کشور را تضمین می‌کند زمینه مناسبی را جهت کسب بازارهای خارجی و صدور محصول به کشورهای همسایه در راستای صادرات غیر نفتی فراهم می‌نماید.

ضمن اینکه با اجرای این طرح ، می‌توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می‌توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

مراحل تولید پفک نمکی با ورود پودر ذرت از قبل آماده شده به میکسر و رساندن رطوبت آن به 12% آغاز می‌شود. سپس پودر وارد اکسترودر شده و در آن به شکل لوله هایی توخالی در آمده و در انتهای سیلندر آن تیغه ای این لوله ها را به ابعاد دلخواه قطع می‌کند.

در قسمت مخزن آماده سازی لعاب یا دراژه روغن پودر پنیر ، رنگ های مجاز خوراکی و نمک با درصدهای لازم مخلوط شده و لعاب حاصل وارد 2 عدد تانک ذخیره لعاب می‌شود.

پفک های خارج شده از اکسترودر پس از خشک شدن اولیه توسط دوش هایی به این لعاب آغشته می‌گردند و سپس مجددا به مدت پانزده دقیقه حرارت داده می‌شوند تا رطوبت نهایی به 8% برسد. نهایتا پفک تولیدی توسط نوار نقاله به قسمت بسته بندی انتقال یافته و در بسته های 20 تا 25 گرمی بسته بندی و کارتن گذاری شده و به انبار منتقل می‌شوند.





توجیه اقتصادی طرح :

الف – سرمایه گذاری ثابت :


الف – 1 ) زمیـن :

متـراژ ( متر مربع ) هزینه واحد ( هزارریال ) هزینه کل ( میلیون ریال )
1500 50 75



الف – 2 ) محوطه سازی :

ردیف شــرح مقدار هزینه واحد ( هزارریال) هزینه کل (میلیون ریال )
1
2
3
4 خاکبرداری
دیوارکشی
خیابان کشی
پارکینگ و فضای سبز 1500مترمربع
120مترمربع
100مترمربع
200مترمربع 20
70
25
20 30
4/8
5/2
4
جـــمـــع 9/44

















الف – 3 ) ساختمانها:

ردیف شــرح زیربنا(m2) هزینه واحد ( هزارریال) هزینه کل (میلیون ریال )
1
2
3
4
5 انبارمحصول و مواد اولیه
آزمایشگاه و تعمیر گاه
سالن تولید
اداری و رفاهی
نگهبانی 250
30
250
90
20 500
550
550
500
450 125
5/16
5/137
45
9
جــــــمـــع 333



الف – 4 ) ماشین‌آلات:
ارقام به میلیون ریال
ردیف شــرح تعداد هزینه واحد هزینه کل
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 اکسترودر
خشک کن نواری
دیگ دراژه
دیگ روغن
میکسر دراژه زن
فوتر انتقال مواد تولید شده
بالابر
دستگاه بسته بندی
سیلوی ذخیره استیل
وسایل آزمایشگاه 2
1
1
1
1
1
2
2
2
1سری 50
35
7
8
150
10
22
80
5
30 100
35
7
8
150
10
44
160
10
30
جـــمـــع 554


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله طیف سنجی نشری قوس و جرقه در word

چهارشنبه 95/6/31 8:33 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله طیف سنجی نشری قوس و جرقه در word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله طیف سنجی نشری قوس و جرقه در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله طیف سنجی نشری قوس و جرقه در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله طیف سنجی نشری قوس و جرقه در word :

در منابع قوس و جرقه تقریباً امکان برانگیختن همه عناصر پایدار در جدول تناوبی وجود دارد.
تخلیه قوس و جرقه به عنوان منابع برانگیختگی از دهه 1920 برای طیف سنجی نشری وکیفی و کمی استفاده شده است. بسیاری از پیشرفت های نوین برانگیختگی قوس و جرقه در طی سالهای جنگ، دهه 1940 به ویژه در پروژه منهتان اتفاق افتاد.
در منبع قوس dc ، 70 تا 80 عنصر برانگیخته می شود. کاربرد اصلی قوس، برای تجزیه کیفی و نیمه کمی است، زیرا دقت اندازه گیری های کمی چندان مطلوب نیست. منبع جرقه‌ ولتاژ بالا، پر انرژی تر از قوس است؛ حتی گازهای نادر و هالوژن ها در تخلیه الکتریکی جرقه می‌توانند برانگیخته شوند. دقت جرقه بیشتر از قوس dc است و برای اندازه گیری های کمی برتری دارد.
منابع برانگیختگی قوس
در این بخش مشخصه ها، مزایا و محدودیت های انواع گوناگونی از تخلیه های قوس نظیر قوس dc ، قوس ac ، قوس با اتمسفر کنترل شده و قوس پایدار شده با گاز مورد توجه قرار می‌گیرند.
قوس که در تجزیه طیف شیمیایی به کار می رود، تخلیه دی الکتریکی بین دو یا چند الکترود هدایت کننده است. یکی از الکترودها ،‌حاوی پودر نمونه، مخلوط جامد یا پس مانده محلول است. شدت نشر در کل زمان قوس زنی که سوزاندن نامیده می شود، به صورت فوتوگرافیکی یا الکترونیکی انتگرال گیری می شود. قوس می تواند در هوا یا اتمسفری از گاز بی اثر آزادسوز باشد، یا به وسیله گاز پایدار شود. قوس های آزادسوز بیشتر برای تجزیه های طیف شیمیایی به کار گرفته می شوند. سه نوع قوس مورد استفاده قرار می گیرد: قوس dc ، قوس ac و قوس نوبتی یا تک جهتی.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >