سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پروژه مقاله مزایای یورو برای منطقه پولی اروپا و جهان و ای

جمعه 95/5/29 3:18 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله مزایای یورو برای منطقه پولی اروپا و جهان و ایران در word دارای 46 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله مزایای یورو برای منطقه پولی اروپا و جهان و ایران در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله مزایای یورو برای منطقه پولی اروپا و جهان و ایران در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله مزایای یورو برای منطقه پولی اروپا و جهان و ایران در word :

مزایای ناشی از تقلیل ریسک ها و مخاطرات ارزی
در وجوّ و حال و هوای تجاری امروزی تصمیمات متخذه شدیدا تحت تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز قرار می‌گیرند. اگر کشوری صادراتی به کشور دیگر داشته باشد و قرار باشد عواید صادراتی خود را در آینده دریافت نماید . نگران بالا و پایین رفتن نرخ ارز تا مواقع وصول آن عواید است . اگر ارزش پولی که عواید صادراتی باید بوسیله آن پرداخت شود کاهش یابد . صادر کننده متضرر خواهد شد . همچنین اگر ارزش پول کشور صادر کننده بالا برود ارز کمتری بدست خواهد آورد . مثلا اگر یک تاجر آلمانی 100 میلیون دلار در فرانسه سرمایه گذاری نماید او سود خود را براساس نرخ برابری مارک و فرانک محاسبه می‌نماید . حال اگر تولید حاصله از این سرمایه گذاری قرار باشد در فرانسه به فروش رود . و فرانک فرانسه بطور ناگهانی درمقابل مارک سقوط نماید . بنحوی که هر فرانک در ازای مارک کمتری نسبت به آنچه مورد نظر سرمایه گذار است معامله شود سرمایه گذار آلمانی دچار زیان شده مایوس و دلسرد خواهد شد بنابراین هرچه نرخهای ارز به میزان بیشتری غیرقابل پیش بینی و ناپایدار باشد . سرمایه گذاری و صادرات مخاطره آمیزتر خواهد بود و دامنه فعالیت ما کاهش می‌یابد

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه تحقیق عاشورا و تاسوعا در word

جمعه 95/5/29 3:17 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه تحقیق عاشورا و تاسوعا در word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه تحقیق عاشورا و تاسوعا در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه تحقیق عاشورا و تاسوعا در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه تحقیق عاشورا و تاسوعا در word :

«عاشورا»در متن زندگى شیعه و در عمق باورهاى پاک او جریان داشته و«نهضت کربلا»،در طول چهارده قرن،با کوثرى زلال و عمیق،سیراب کننده‏جانها بوده است.
هم اکنون نیز عاشورا،کانونى است که میلیونها دایره ریز و درشت از ارزشها،احساسها، عاطفه‏ها،خردها و اراده‏ها بر گرد آن مى‏چرخد و پرگارى است که‏عشق را ترسیم مى‏کند.
بى شک،محتواى آن حماسه عظیم و انگیزه‏ها و اهداف و درسهایش یک‏«فرهنگ‏»غنى و ناب و الهام بخش را تشکیل مى‏دهد و در حوزه وسیع تشیع ودلباختگان اهل بیت،کوچک و بزرگ و عالم و عامى،همواره با«فرهنگ عاشورا»
زیسته،رشد کرده و براى آن جان باخته‏اند،تا آنجا که در آغاز تولد،کام نوزاد را باتربت‏سید الشهدا«ع‏»و آب فرات بر مى‏دارند و هنگام خاکسپارى،تربت کربلاهمراه مرده مى‏گذارند و در فاصله ولادت تا مرگ هم به حسین بن على‏«ع‏»عشق‏مى‏ورزند و براى شهادتش اشک مى‏ریزند و این مهر مقدس،با شیر وارد جان‏مى‏شود و با جان به در مى‏رود. ضرورت کار در باره نهضت کربلا،تاکنون بسیار نوشته،سروده و تحقیق شده است وصاحبان فکر و قلم از زوایاى مختلف و با دیدهاى گونه‏گون به این حماسه‏نگریسته‏اند

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله رایگان کیفیت چیست در word

جمعه 95/5/29 3:17 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله رایگان کیفیت چیست در word دارای 2 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله رایگان کیفیت چیست در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله رایگان کیفیت چیست در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله رایگان کیفیت چیست در word :

تعریف کیفیت از دیدگاه فلسفی:
از دیـدگاه فلـــسفی کیفیت نه ذهن است و نــه ذات، بلکه یک هویت ســومی اســت مستقل از این دو؛ کیــفیت چیزی است که نمی تواند به سادگی تعریف شود ولی چیزی است کـــه همــگان آنرا مـــی فهمند.
تعریف دیگری از منظر فلسفی ارائه شده است به این مضمون که کیفیت حالتی از تعالی است که بر خوب بودن مرغوبیت دلالت دارد و قابل تفکیک از مرغوبیت ضعیف است؛ کیفیت دستیابی یا رسیدن به بالاترین حد استاندارد در مقابل ناجوری و تقلبی بودن است.
• تعریف کیفیت مبتنی بر محصول:
تعاریف ارائه شده از این منظر حاکی از آن است که اختلاف در کیفیت ماحصل اختلاف در کیفیت برخی از صفات و مشخصه های موردانتظار می باشد؛ کیفیت مجموعه ای از صفات است که در ویژگی های هر واحد محصول جای گرفته است.
• تعریف کیفیت مبتنی بر مصرف کننده:
کیفیت عبارتست از توانایی و ظرفیت برآورده کردن خواسته ها. به عبارت دیگر در تجزیه و تحلیل نهایی یک بازار، کیفیت یک محصول بستگی به این دارد که محصول موردنظر تا چه حدی الگوهای ترجیحات مصرف کننده را به خوبی برآورده ساخته باشد.
از این دیدگاه کیفیت به معنی مناسب بودن برای استفاده نیز تعریف شده.
• تعریف کیفیت مبتنی بر تولید: برخی از تعاریف تطابق با الزامات را به معنی کیفیت می دانند و برخی نیز کیفیت را حدی که یک محصول مشخص با طراحی یا مشخصات آن محصول تطابق دارد می دانند.
• تعریف کیفیت مبتنی بر ارزش: از این منظر کیفیت یعنی بهترین شرایط از نظر یک مشتری خاص که این شرایط عبارتند از استفاده واقعی و قیمت فروش آن محصول.
در برخی منابع نیز چنین ذکرشده که کیفیت عبارتست از درجه تعالی در یک قیمت قابل قبول و کنترل تغییرات دریک سطح هزینه قابل قبول

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه تحقیق در مورد توزیع برق در word

جمعه 95/5/29 3:17 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه تحقیق در مورد توزیع برق در word دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه تحقیق در مورد توزیع برق در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه تحقیق در مورد توزیع برق در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه تحقیق در مورد توزیع برق در word :

توزیع برق

مقدمه
در دهه 60 ظرفیت تولید انرژی الکتریسیته در آمریکا تقریبا دو برابر شد و میزان 175GW به 325GW رسید ( هر گیگاوات معادل 109 وات است . ) پس میزان در سال 1974 به 474GW و تا سال 1980 به 600GW رسیده بود . در پایان سال 1993 ، از 700GW نیز گذشت . پیش بینی می شود که تا سال 2010 تولید باید به میزان 210GW افزایش یابد که در نتیجه میزان مصرف برق آمریکا به یک TW می رسد ( هر تراوات 1012 وات است . ) .

تنها 20% ظرفیت فوق در حال احداث است .
مصرف رو به رشد الکتریسته معمولا بیشتر از تولید ناخالص داخلی است . با حرکت به سوی انحصار زدایی و رقابت فشرده این رشد باید به دقت پیش بینی شود . نظارت بر رعایت حریم خط انتقال و سرمایه گذاریهای کلان ایجاب می کند که رشد مصرف به دقت پیش بینی شود . از آنجایی که این عوامل هم در توزیع و هم در انتقال تاثیر گذارند ، در اینجا بین آنها تمایز قائل نمی شویم و به طور کلی صحبت می کنیم .

قبل از بحران انرژی سال 1974 ، مصرف الکتریسیته در آمریکا و غرب اروپا در مدت نزیدک به 10 سال دو برابر شد که به معنی رشد سالانه 7% است . تا چند سال بعد از 1974 ، عوامل متعددی این میزان رشد را به 3% کاهش داد

. در حال حاضر ، میانگین رشد مصرف خانگی در حدود 2% است . تا سال 2030 این میزان رشد در صورت افزایش مصرف از 30% فعلی به 50% پیش بینی شده افزایش فوق العاده ای خواهد داشت . افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش تراکم باعث افزایش تراکم باعث افزایش این میزان می شود زیرا انرژی الکتریکی کم هزینه ، امن ، و ارزان است . بالا رفتن سطح زندگی مردم نیز عامل موثری در رشد مصرف برق است .

پیشگفتار
توانمندی شرکتهای خصوصی برق در دو دهه آینده به طور خاص وابسته به بهبود سیستمهای قدرتشان است . می توان کابلهای هوشمندی ساخت که در یافتن مکان خطا مفید باشند و هم بتوانند در مراحل اولیه آن را شناسایی کنند .

این باعث می شود رفع خطا در زمان بازبینی ادواری امکان پذیر شود ، پس از آنکه خسارات زیادی به بار آید . در صورتیکه سرمایه و تلاش لازم را برای توشعه و پیشرفت ترانسفورماتورها صرف کنیم می توانیم ترانسفورماتورهای کوچک تری بسازیم . نتیجه مستقیم این اقدام کاهش تلفات است . پیشرفتهای جدید در زمینه حل مشکل تجمع بارهای الکتریکی به دلیل حرکت روغن به مراحل موفقیت آمیزی رسیده است

. قادر خواهیم بود الکتریسیته را با کیفیت بهتر به مشتریانی که به کیفیت بالا نیاز دارند برسانیم . محدود کننده های جریان ، نه تنها از سیستم محافظت می کنند بلکه فشار وارد بر کلیدها را کاهش می دهند .مواد ابررسانا تلفات توان را کم می کنند و در نتیجه چگالی توان افزایش می یابد .

در تولید این مواد دقت خاصی به کار می رود . همانطور که در تولید مواد نمیه رسانا به دلیل مسمومیت زایی شدید انجام می شود . حتی اگر بی خطر بودن این مواد ثابت شود ، همواره عموم مردم در پذیرفتن آن دچار تردیدند و شرکتها باید به موقع به سوالهای آنها پاسخ دهند . افزایش آگاهی مردم در مودر میدانهای الکترومغناطیسی نیز باید مورد توجه قرار گیرد . خودکارسازی در توزیع برق رایح می شود و باعث بهبود تحویل توان می گردد.

هر سیستم قدرتی در آینده باید قابلیتهای زیر را داشته باشد :
• با راهبردهای مناسب در عرصه رقابت باقی بماند؛
• خدمات بهتری عرضه کند ؛
• مدیریت بهتری برای امکانات خود داشته باشد ؛
• عمر مقید تجهیزات را افزایش دهد ؛

• عیب یابی را بهبود بخشد ؛
• با قابلیت اطمینان بالاتر از تجهیزات نگهداری کند .
حال به بررسی تغییراتی که تا سال 2020 به وقوع خواهند رسید ؛ موارد دارای احتمال کمتر را تعیین و بر تغییرات اساسی و محتمل تاکید می کنیم . بیست سال زمان کوتاهی برای مشخص شدن تاثیرات تولید الکتریسیته به صورت غیر متمرکز است ولی سعی می کنیم بعضی از آثار آن را بررسی کنیم .

انتقال و توزیع
اگرچه سابقاً هزینه های هنگفتی برای خطوط انتقال فشار قوی دارای ولتاژ بالاتر از 35kv صرف می شد ، خطوط با ولتاژ کمتر از یا مساوی با 35kv قیمتی حدود 1 تا 2 دلار به ازای هر فوت ( 5000 تا 10000 دلار به ازای هر مایل ) کابل دارند .

بنابراین کلیه طرحهایی که برای شروع به سرمایه گذاری زیاد احتیاج دارند حذف می شوند . ولی با افزایش تقاضا برای قابلیت اطمینان بیشتر ، اتلاف توان کمتر ، هزینه کار و نگهداری پایین و افزایش آگاهی از آثر زیست محیطی میدانهای الکترومغناطیسی و افزایش دوام و طول عمر کابل باید در انتظار طرحهای جدید بود . هر چند که این طرحها به هزینه اولیه زیادی نیاز دارند ، ناگزیر به اجرای آنهاییم

.
از حدود 20 تا 25 سال پیش که کابلهای ارزان قیمت به کار رفتند تجارب زیادی به دست آمده است ؛ مثلا اینکه هزینه تعمیر ونگهداری این کابلها نیز زیاد خواهد بود . در مواردی که مدت زمانی کوتاه مورد نیاز است ، هزینه کم اولیه عامل تعیین کننده است . ولی برای برنامه های دراز مدت مواردی مانند قابلیت اطمینان ، دوام ، نگهداری و نصب و هزینه اولیه در سیستم قدرت کاملا مدرن حرف اول را می زند .

از ابتدای پیدایش صنعت برق عایق بندی اهمیت خاص داشته است و رساناهای خوبی مثل مس یا آلومینیوم ستون اصلی تحویل توان بوده اند . در مقیاس کوچک از سدیم استفاده شده است ولی به دلیل اشتعال آن در مجاورت هوا چندان مناسب نیست . ویژگیهای لازم عایق خوب عبارت اند از چگالی کم ، رسانایی نسبتا خوب ، هزینه کم و پایداری شیمیایی . به عبارت مطلوب است که خارج قسمت رسانایی بر چگالی حداکثر باشد

. این عدد را می توان بر هزینه تقسیم کرد تا مقایسه ای از لحاظ قیمت نیز انجام شود . در این مقایسه سدیم مناسب به نظر می رسد البته اگر اکسید نمی شد زیرا رسانایی آن 3/1 مس و چگالی آن 9/1 مس و عدد مورد بحث برای آن 3 برابر مس است . از آنجایی که برای کابلهای هوایی دی الکتریک اصلی هواست ، قدرت مکانیکی نیز با اهمیت است . در اینجا پلیمرهای رسانا مناسب به نظر می رسند

البته از نظر شیمیایی ناپایدارند . در این باره بحث خواهیم کرد .
تحویل توان در بهره وری نقش مهمی دارد که رفته رفته اهمیت آن افزایش می یابد . در نیمه اول قرن حاضر ، افزایش ظرفیت خط انتقال مستقیما متناسب با ظرفیت محدود ژنراتور و نیروگاه بود . به دلیل مسائل اقتصادی و افزایش تقاضا ژنراتورهای دور بالا از ظرفیت و ولتاژ 1MVA و 10KV در دهه 1900 به 1500MVA و 25KV تغییر کرده اند . با افزایش ظرفیت ژنراتورها و نیروگاهها ظرفیت خطوط انتقال نیز افزایش پیدا کرد . برای کاهش تلفات در خطوطی که اکنون توان بیشتری منتقل می کردند لازم شد که سطوح ولتاژ افزایش یابند . این ولتاژها در آمریکا از 10KV به 765KV رسید .

لازمه این کار استفاده از ترانسفورماتورهای ظرفیت بالا برای اتصال ژنراتورها به شبکه انتقال بود . در کمتر از یک قرن ، ظرفیت خطوط انتقال از 1MVA به بیش از 1500MVA رسید . این حد بالاترین توانی است که به دلیل محدودیت ناشی از قابلیت اطمینان ، روی یک خط می توان انتقال داد . خطر قطع این توان در صورت خرابی خط به همراه مسائل دیگر از مشکلات بزرگ شرکتهای برق است .

مقایسه سیستم انتقال هوایی و زیرزمینی
صرف نظر از هزینه های حریم خط انتقال ، هزینه احداث و نگهداری خطوط هوایی همواره کمتر از خطوط زیرزمینی است . در نواحی پرجمعیت به دلیل پیچیدگی مسئله حریم خطوط انتقال هزینه احداث خطوط هوایی به اندازه خطوط زیرزمینی است . ولی خطوط هوایی منبع اصلی انتقال توان نیستند .

انواع کابلهای انتقال ظرفیت بالا به خصوص کابلهای زیرزمینی باید با صرف هزینه زیاد خنک شوند . خطوط هوایی به میزان کافی با هوای اطراف خود که نقش دی الکتریک نیز دارند خنک می شوند . بر خلاف هزینه کم خطوط هوایی ، به دلیل مسائل علمی ،

زیست محیطی و زیبایی شناختی در آینده درصد کمتری از توان با خطوط هوایی منتقل خواهد شد . بنابراین ، به جز بهینه سازی خطوط هوایی موجود ، بیشتر توان انتقالی در آینده به صورت زیرزمینی خواهد بود .

به دلیل سادگی نصب و کم هزینگی و سهولت تعمیر ، خطوط انتقال هوایی از ابتدا تا کنون انتخاب غالب برای انتقال الکتریسیته بوده است . با این همه خطوط زیرزمینی به دلیل قابلیت اطمینان بالا کاربردهای زیادی در امریکا داشته است . اما این قابلیت اطمینان بالاتر به قیمت هزینه بالاتر به دست می آید .

در خطوط هوایی احتمال وقوع خطا بیشتر است ، در عوض یافتن محل آن و تعمیر آن راحت تر است . مقایسه تعداد دفعات بروز نقص و مدت آن هزینه تعمیر خطوط هوایی و زیرزمینی مانند مقایسه سیب و پرتقال است در شرایط آب و هوایی متفاوت ؛ طبیعی است که بسته به شرایط محل یکی از این دو مناسب تر خواهد بود .

خطاهای خطوط هوایی بسته به عامل ایجاد آن از چند ثانیه تا چند روز طول می کشد . در خطوط دارای ولتاژ 138KV و کمتر ، 4 تا 6 خطا در سال هر 100 مایل باعث قطع برق می شوند . در حالت ایده آل تعداد خطاها در خطوط هوایی دارای ولتاژبالاتر ، در هر 100 مایل نباید از یک قطع برق به دلیل صاعقه و یک قطع برق به دلیل اضافه ولتاژ ناشی از کلید زنی فراتر رود . در هر دو حالت ، قطع کننده یک طرف خطا عمل می کند و خط به طور کامل از شبکه خارج نمی شود . معمولا در مورد دفعات بروز نقص و مدت زمان و هزینه آنها اطلاعات کمی منتشر می شود .

با توجه به آمار تام رونباو در EPRI در خطوط هوایی حدود 100 برابر خطوط زیرزمینی خطا رخ می دهد ، که بیشتر به دلیل بادهای شدید ، صاعقه ، و ضعیف شدن عایقها به دلیل گرد و غبار است . پخش شدن نمک در نواحی ساحلی علت عمده این خطاهاست . بیشتر اشکالات خطوط هوایی یک یا دو ثانیه طول می کشد

و با محدود کننده ها و رله ها شناسایی و رفع می شوند . در خطوط زیرزمینی در هر سال در مسیری به طول 1000 مایل یک نقص رخ می دهد . این آمار در ولتاژهای بالای 138KV صادق است ، در حالی که در خطوط 46 و 69 و 155KV تعداد خطاها بیشتر است ، به دلیل اینکه کابلهای فوق یا مستقیما در زمین دفن می شوند یا با کابلهای توزیع در یک کانال قرار می گیرند . در این کابلها دفعات بروز خطا در هر سال در 500 مایل یکبار است . برای مقایسه لازم به ذکر است که در کابلهای توزیع در هر 100 مایل در هر سال یک خطا رخ می دهد .

آمار EPRI نشان داد خطوط زیرزمینی برای تعمیر به مدت زمانی بسیار بیشتر از زمان معمول یک هفته نیاز دارد و هزینه بسیار بیشتری می برد . این وضع بیشتر به دلیل سخت پیدا شدن محل خطا و نیاز به حفاری و همچنین نیاز به گروه با تجربه تعمیرات است که ممکن است در دسترس نباشد . به طور تخمینی ، هر خطای تکفاز بسته به شدت خرابی از 15000 تا 50000 دلار هزینه دارد .

 

مزایا و معایب خطوط انتقال زیرزمینی
خطوط انتقال زیرزمینی خود خنک کننده یا دارای خنک کننده جداگانه معمولا مشکلات زیست محیطی و زیبایی شناسی خطوط هوایی را ندارد ولی دارای معایب دیگری است . هزینه زیاد ساخت

، نصب و راه اندازی کابلهای زیرزمینی عمدتا به دلیل پیچیدگی فنی عایقهای فشار قوی لزوم خنک کردن ن است ( نشت روغن خنک کننده نیز یکی از مشکلات زیست محیطی این کابلهاست ) . هزینه نگهداری زیاد عمدتا به دلیل جریان عبوری زیاد در ولتاژهای بالا و خاصیت خازنی زیاد و بازده کم سیستمهای خنک کننده است . حفاری در زمین ، لوازم مخصوص و شناسایی مواد رسانای حرارت ، هزینه نصب خطوط انتقال زیرزمینی را تا حد قیمت کابل افزایش می دهد . کاهش چگالی توان توزیع در خطوط زیرزمینی به میزان فابل توجهی قیمت نصب را در مقایسه با خطوط انتقال کاهش می دهد .

با افزایش توان انتقالی تونلهای موجود انباشته یم شوند و توان تلفی نیز افزایش می یابد و نیاز به ماده پر کننده و جاذب رطوبت و سبک وزن احساس می شود . EPRI به تازگی واکس رقیقی تولید نموده که هدایت حرارت در درون خاک را یکنواخت می کند . در فصول بسیار گرم ، رطوبت داخل ماده پرکننده تبخیر می شود و فواصل هوایی باقی می گذارد

که مقاومت حرارتی زیادی دارند . واکس رقیق شده درون حفره ها را پرمی کند و پلی ارتباطی برای انتقال حرارت ایجاد می کند . واکس رقیق محصول جانبی ارزان قیمت در فرایند پالایش نفت است و علاوه بر پایدار بودن ، همه جا در دسترس است . این روغن را می توان هم به صورت امولسیون و هم با حرارت دادن به ماده پر کننده افزود .

به دلیل اینکه خطوط زیرزمینی بر اثر عوامل مختلف اتلاف توان بیشتری نسبت به خطوط هوایی دارند ، ممکن است برای انتقال توان مساوی به سطح مقطعی حدود پنج برابر خطوط هوایی نیاز داشته باشند . در مجموع بسیاری از خطوط زیرزمینی تلفات کمتری نسبت به خطوط هوایی دارند . مقدار میانگین اتلاف در خط هوایی 345 کیلو ولتی در هر 100 مایل 4/4% و در خط زیرزمینی 5/3% است . ولی در 500KV اتلاف خط هوایی در هر 100 مایل 5/2% است . اتلاف خط هوایی 400 کیلو ولت DC در هر 100 مایل کمتر از 1% است .

انتقال با خطوط ابررسانا
رسانای خوب عنصری اصلی در تحویل توان است و بهترین رسانای ابررساناهایند . تا اواخر سال 1986 ، پدیده ابررسانایی در دمایی بسیار نزدیک صفر مطلق اتفاق می افتاد . بالاترین دمای قابل قبول در آن ماده ابررسانا می شد برای ماده Nb3 Ge در سال 1973 در 2/23 درجه کلوین ( دمای بحرانی ) به دست آمد و تا 13 سال بالاترین دمای موجود بود

. از سال 1973 تا 1986 ، گزارشهای متعددی از پدیده ابررسانایی ثبت شده ولی هیچ یک با آزمایش مجدد تایید نشده است . بنابراین دمای بحرانی در طول 75 سال تنها 19 درجه کلوین افزایش یافت . تقریب خطی نشان می دهد که تا رسیدن TICaBACuO به دمای 125 درجه کلوین چهار قرن زمان لازم است ولی برخلاف انتظار جامعه علمی در سالهای 1986 و اوایل 1987 ، به فاصله چند ماه ، دمای بحرانی 70 درجه افزایش یافت ؛ چنین انقلابهای علمی زیاد اتفاق نمی افتند ولی به موقع پیش می آیند .

ابررساناها تنها برای ولتاژ DC و چگالی جریان کمتر از حد معینی رسانایی بی نهایت دارند . ابررساناهای دما بالا در حالت عادی رساناهای ضعیفی اند و در هر دو حالت رسانایی حرارتی خوبی ندارند . در حالت AC ،

در هر چگالی جرایان اتلاف توان در ابررسانا وجود دارد . در خطوط انتقال با کابلهای هم محور ، توان تلف شده بسیار کم است . جالب توجه اینکه این توان تلف شده با چگالی جریان نسبت عکس دارد . پس لازم است که هم در حالت AC و هم DC چگالی جریان تا حد امکان زیاد باشد . با این همه در مورد چگالی جریان ابررساناهای حجیم به اندازه دمای بحرانی آنها پیشرفت صورت نگرفته است ، زیرا ابررساناها در دمای عادی رساناهای ضعیفی اند و این مسئله استفاده آنها در مصارف فشار قوی را بیش از پیش مشکل می سازد .

حال ببینیم در آینده نزدیک ابررساناها چگونه پاسخگوی نیازهای صنعت تحویل توان خواهند بود . استفاده از خطوط ابررسانای دما پایین کاملا امکان پذیر است . ولی هنوز صرفه اقتصادی آنها مبهم است .

در کاربردی اساسی مانند یک خط تغذیه ، بازده سیستم خنک کننده بسیار مهم است . به ازای هر وات تلف شده در این خط ، سیستم خنک کننده 700 وات توان مصرف می کند و در نتیجه از رقابت کنار می رود . ورشن است که هر قدر دمای بحرانی ابررسانا بالاتر باشد ، دمای کار کابل نیز بیشتر است و هزینه های خنک سازی کابل کاهش می یابد . مزیتی کوچک در دمای کار بالاتر این است که ظرفیت حرارتی کابل با توان سوم دمای مطلق متناسب است .

در نتیجه ، ابررساناهای دما بالا که در دمای 77 درجه کلوین به ازای هر وات تلف شده 77 وات مصرف می کنند ، انتخاب مناسبی برای تحویل توان در برابر خطوط انتقال زیرزمینی معمول به نظر می رسند .
به مواد با نام BSCCO ( دارای فرمول Bi1/6Pb0/4Sr2Ca2Cu3O10 ) با دمای بحرانی حدود 107 درجه کلوین ابررسانای دما بالا (HTS) گویند . به دلیل انتقال حرارت و رسانایی ضعیف این مواد در دمای عادی ، اجزای ابررسانا در درون بلورهای نقره قرار داده می شوند

و حجم نقره حدود 4 برابر خود ابررساناست . در عمل برای تحویل توان به کار گرفتن HTS کمترین دردسر و زحمت دارد . ( اگر چه خطوط ابررسانا دارای جریانهای زیاد و ولتاژ کم اند ، برای استفاده از آنها در سطح توزیع به دلیل هزینه زیاد تقاضایی وجود ندارد . ) . با این همه مشکلات فنی به قوت خود باقی است و ممکن است سیستم تحویل توان مطمئن تا 20 سال دیگر به واقعیت نپیوندد .
عوامل مهم و قابل ذکر در انتخاب ماده مناسب HTS ولتاژمناسب عبارت اند از : میزان شکنندگی ، اتلاف توان و چگالی جریان بحرانی . تا کنون همه موارد HTS کاملا شکننده بوده اند . حتی اگر این مواد به کشل کابل بتوانند چگالی جریان زیادی ( در حدود 105 آمپر در هر سانتی متر مربع ) را از خود عبور دهند . اتلاف توان آنقدر زیاد است که برای جبران آن باید شکل کابل را عوض کرد . در صورتی که میدان مغناطیسی که کابل هم محور می بیند میدان ناشی از جریان درون کابل است که بر آن مماس است . پس در کابل هم محور ، توان اتلافی سه فاز سه برابر میزان اتلاف مربوط به یک فاز است زیرا فازها بر هم اثر متقابل ندارند .

در طراحی کابل به شکل غیر هم محور ، به دلیل اثر مقابل فازها برهم ، توان تلف شده بسیار بیشتر از سه برابر توان تلف شده در یک فاز است . قسمتهای ابررسانای درون نوار دور کابل به تلفات اضافه می کنند . حتی اگر کابلها به شکل هم محور باشند . میدان مغناطیسی و جریان گردابی زیادی درون روکش نقره ای ایجاد می کنند ، زیرا ابررساناها روکش نقره ای را در برابر میدان مغناطیسی حفاظت نمی کنند . رساناهای تابیده شده بیشتر از رساناهای معمولی و صاف توان تلف می کنند . استفاده از تعداد

زیادی ابررسانا یک مزیت کوچک و یک اشکال بزرگ به همراه دارد . مزیت آن این است که در صورت خرابی ابررسانا جریان از مسیرهای متعددی راه عبور دارد . ولی در عوض جریان گردابی بیشتری نیز تولید می شود .

در صورت حضور دو یا تعداد بیشتری از ابررساناها ، جریان گردابی در صورت عبور از نوار نقره ای توان بسیار کمتری تلف می کند زیرا مقاومت آن محدود می کند . استفاده از چند ابررسانا برای ولتاژDC مناسب است نه برای AC . زیرا اجرای این طرح اولیه که با هدف کاهش اتلاف توان طراحی شده است بسیار مشکل خواهد بود به خصوص که بخواهیم با آن توان بیشتری نسبت به کابلهای معمولی منتقل کنیم .

برخلاف ضعفهای بسیار کابلهای غیر هم محور ، طرح آنها یک مزیت دارد . عایق آنها در دمای محیط قرار دارد . این واقعیت ، نصب انشعابات در مسیر خط را آسان می کند . ولی مشکل اتلاق توان بالای آن است که استفاده از آن را محدود می کند . کابل کشی سه فاز ابررسانای در درون لوله ها مشکل است به خصوص در محل انحنای لوله .

باید تحقیقات زیادی صرف نمونه های اولیه شود . ولی تا زمانی که مزیت ابررساناهای نسبت به کابلهای معمولی به ثبات نرسیده شروع این تحقیقات غیر ضروری به نظر می رسد .
در صورتیکه تنها کاهش تلفات مورد نظر باشد ، با کابلهای معمولی نیز امکان پذیر است زیرا با افزایش ولتاژ یا تعداد رساناها یا خطوط تلفات کاهش می یابند . ولی چگالی توان ، قابلیت اطمینان و هزینه تمام شده اولویت دارند . بنابراین ابررسانا باید به همان میزان که پیچیده تر می شود مطمئن تر نیز باشد و در عین حالی گران تر از کابلهای موجود نباشد ، دارای چگالی توان بیشتر و حتی اتلاف توان بیشتری دارد ولی لزوما دارای تلفات کمتر نیست . در حالی که خطوط کم مقاومت که درباره آن بحث خواهیم کرد بسیار ارزان است .

توزیع توان با خطوط کم مقاومت
خطوط رایج کم مقاومت
رسانایی الکتریکی با تعداد مسیرهای آزاد عبور الکترون در رسانا متناسب است که با کاهش دما به دلیل کاهش بی نظمی الکترونها افزایش می یابد . در طی رسیدن از دمای 300 درجه کلوین به 77 درجه کلوین تعداد مسیرهای عبور الکترونها در بیشتر مواد 10 برابر می شود . که تقریبا به میزان ناخالصی و دیگر اشکالات ساختار ماده بستگی ندارد . ( البته در ادامه خواهیم دید که یک استثنا نیز وجود دارد .) . نیتروژن مایع که در 77 درجه کلوین به جوش می آید خنک کننده سیستم های تحویل توان HTSL و سیستم های کم مقاومت است .

ده برابر شدن رسانایی اجازه عبور توانی معادل 10 برابر را می دهد بدون اینکه توان تلف شده زیاد شود . علاوه بر تلفات مقاومتی و دی الکتریکی ، تلفات دیگری ناشی از نشت حرارت نیز وجود دارد . افزایش توان تلف شده در کل به دلیل توان تلف شده در سیستم خنک کننده است که به ازای هر وات تلفات در 77 درجه کلوین 10 وات مصرف می کند .

همه طرحهای تحقیقاتی سیستم های کم مقاومت تا به امروز با ولتاژ متناوب در نیتروژن مایع انجام شده اند . مهم ترین آن در ژاپن بوده است . در امریکا ، شرکت جنرال الکتریک و شرکت توان زیرزمینی در این زمینه فعالیت کرده اند ولی به دلیل مشکلات فنی و اقتصادی این طرح به صورت نیمه تمام رها شده است . طرحهای مشابه در کشورهای دیگر نیز به همین سرنوشت دچار شده اند . معمولا از رساناهای آلومینومی استفاده می شود ولی مس نیز کاربرد دارد . رسانایی هر دو فلز در دمای 77 درجه کلوین ده برابر می شود . حال به بررسی سیستم دیگر می پردازیم که در بررسی مواد کم مقاومت در نظر گرفته نشده اند .

ابررسانایی
یکی از عناصری که در دمای 77 درجه کلوین دارای بالاترین رسانایی نسبت به مواد دیگر است بریلیم نام دارد . این عنصر در دمای اتاق رسانایی ای در حد آلومینیوم دارد ولی در دمای 77 درجه کلوین رسانایی آن 100 برابر می شود . پس در دمای فوق بریلیم رسانایی حدود 10 برابر مس یا آلومینیوم دارد . این کشف را رابینویتز در سال 1977 انجام داد . در سال 1990 ، مولر و همکارانش ابراز داشتند : « علی رغم سمی بودن بریلیم باید از آن در تحویل توان استفاده کرد . » آنها خاطر نشان ساختند که بریلیم تنها به صورت ذرات ریز معلق خطرناک است و وقتی در وسیله برقی به کار برود تقریبا بی خطر است .

چگالی کم بریلیم که در حدود 1/8gr/cm3 است نیز دلیل دیگر استفاده از آن به عنوان رسانا است . چگالی آن کمتر از چگالی آلومینیوم 2/7gr/cm3 و 5 برابر کمتر از چگالی مس 8/9gr/cm3 ، همچنین کمتر از 2 برابر چگالی سدیم 0/97gr/cm3 است و در هوا نمی سوزد . رسانایی بریلیم در دمای اتاق 2 برابر رسانایی سدیم است . ب

نابراین در دمای 77 درجه کلوین به قدری رسانایی آن بیشتر از بقیه موارد می شود که باید با دقت زیادی در سیستمهای انتقال کم مقاومت به کار رود و هزینه و میزان مسمومیت آن را در نظر گرفت . سمی بودن مشکلی است که تنها در زمان تولید وجود دارد و با تمهیدات پیش بینی شده برآن فائق آمده اند . هزینه تولید بریلیم در صورت ایجاد بازار برای تامین آن به شدت پایین خواهد آمد .

هنوز بررسی جدی در مورد این عنصر به عمل نیامده است .
فیبرهای گرافیک با پوشش فلزی
با رسیدن به دمای 2/4 درجه کلوین از دمای 300 درجه کلوین رسانایی بیشتر مواد 100 الی 1000 برابر می شود .

این افزایش به میزان خلوص و نحوه ساخت ماده بستگی دارد . هزار برابر شدن رسانایی به مفهوم افزایش قابل توجهی در انتقال DC است . در مورد AC مشکلات دیگری وجود دارد . از آنجائیکه ضخامت رسانا با معکوس ریشه دوم رسانندگی متناسب است جریان عبوری با ریشه دوم مقاومت منتاسب می شود مگر اینکه رسانا بسیار نازک ساخته شود . مشکل دیگر این است که درجه خلوص بالای ماده که برای رسانایی زیاد در دمای پایین لازم است باعث کاهش استحکام رسانا می شود و علاوه بر هزینه لازم برای ساخت باید آن را از لحاظ مکانیکی تقویت کرد .

آلومینیوم خاص همواره در دسترس است ، آلومینیوم و دیگر عناصر مانند مس در 4 درجه کلوین رسانایی ای معادل 10000 برابر دمای عادی دارند . برای مستحکم ساختن فلزات نیز روشهایی ابداع شده است . فلزات مس ، برنج ، نقره ، طلا ونیکل را به صورت صفحه ای روی فیبرهای گرافیت قرار می دهند .

این روش را می توان برای فلزات دیگر نیز به کار برد ولی کارایی آلومینیوم و بریلیم هنوز نایید نشده است و به احتمال زیاد آنها نیز قابل استفاده خواهند بود . فیبرهای گرافیت به سبک وزنی و استحکام مکانیکی فوق العاده شهرت دارند . فیبرهای با قطر 8 میکرون با لایه ای از فلز به ضخامت 5/0 میکرون پوشیده می شوند و در مجموع دارای چگالی 2/5gr/cm3 تا 3gr/cm3 اند و قدرت کششی معادل 450000psi دارند

. این مقادیر تنها 8 تا 10 درصد کمتر از فیبر گرافیت خالص است . این در حالی است که فولاد دارای قدرت کشش 40000 تا 330000psi است . بهترین سیم فولادی موجود تا 460000psi قدرت کشش دارد .

پس اکنون امکان استفاده مستقیم از فیبرهای فوق یا قرار دادن آنها درون رساناها به منظور افزایش استحکام مانند آلومینیوم را ترجیح دهند . این فلز در دمای پایین ابررسانایی به عنوان پایدار کننده و به عنوان رسانا در سیستمهای کم مقاومت استفاده می شود . در دمای پایین در سیستمهای AC از فیبرهای گرافیتی که با دی الکتریکهای نازک پوشیده شده اند نیز برای پایین نگه داشتن خاصیت القایی خط استفاده می شود .

اگر افزایش چگالی تواند هدف اصلی باشد ، پس دمای پایین تر از 77 درجه کلوین کاربردهای فراگیر پیدا خواهد کرد . فیبرهای گرافیتی با پوشش فلزی هم در سیستم های کم مقاومت کاربرد دارد و هم در خطوط هوایی که وزن کم و قدرت کشش زیاد عوامل کلیدی اند . فیبرهای گرافیتی به دلیل وزن کم و پایداری مکانیکی زیاد در اتومبیل سازی و صنایع دیگر به کار می روند .

جالب تر از رساناهای تقویت شده با فیبرهای کرافیتی ، نانولوله های کربنی اند که قدرت کشش فوق العاده ای دارند و روزی جایگزین فیبرهای گرافیتی ضخیم در دوچرخه های بسیار سبک ، راکتهای تنیس و احتمالا تقویت کردن رسانا های برق خواهند شد .

نانولوله ها را به سبب اندازه کوچک در حدود 10 آنگستروم و دیواره هایی به ضخامت یک اتم به این نام می خوانند . قدرت جذب بالای نانولوله ها که ناشی از اثر موئینگی آنهاست باعث تلفیق آسان آنها با رساناهای الکتریکی و تقویت مکانیکی آنها می شود . نانولوله ها در ساخت سیم نیز کاربرد دارند و با آنها سیمهای نازکی می توان ساخت که در مدارهای میکروسکپی کاربرد دارند . هزینه ساخت نانولوله ها پایین و تولید آنها اقتصادی است .
FACTS
مبانی FACTS
خطوط انتقال انعطاف پذیر ولتاژمتناوب ( FACTS ) فناوری پیشرفته و جدیدی است که با آن می توان ظرفیت کنونی سیستم های انتقال و توزیع را افزایش داد و در ضمن امپدانس خطوط را بسته به مقدار توانی که از این خطوط عبور می کند تغییر داد . با وجود روشهای مشابه کنونی مانند جبران کننده های توان راکتیو ، EPRI به گسترش نظریه FACTS کمک زیادی کرد . با پیشرفتهای اخیر در زمینه الکترونیک قدرت ، نرم افزارهای مخصوص شرکتهای برقی و ریز کامپیوترها و فیبرهای نوری که انتقال اطلاعات خوانده شده سیستم های فشار قوی را انجام می دهند

. FACTS به صورت عملی در آمد . نکته مهم در FACTS توانایی قطع و وصل سریع دقیق بانک ها ی خازنی بزرگ است که با پیشرفت های در زمینه کلیدهای حالت جامد امکان پذیر است . تایر یستورها ، که از معادل مکانیکی خود بسیار سریع تر ، دقیق تر و قابل اطمینان ترند : همچنین از سیستم تخلیه گاز نیز بهتر عمل می کنند . قطع و وصل با سیستم های دارای تایریستور زاویه فاز ، امپدانس و لتاژ و جریان را به نحوی کنترل می کند که با کلیدها و قطع کننده های مکانیکی ممکن نیست .این پیشرفت بزرگی است که به شرکت های برق امکان می دهیم ب

ی دغدغه محدودیت دسترسی به خطوط انتقال و احداث خطوط انتقال بار خط را افزایش دهند . در قدرت های بالا نمی توان از توان اتلافی تایریستور وقتی در جهت مثبت جریان را عبور می دهد صرف نظر کرد . با این همه نیمه رساناهای با فاصله پهن باند ممکن است این مشکل را حل کنند . مطالعات دامنه دار نشان می دهد که با استفاده از FACTS می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد . گزارشهای EPRI جلد اول و دوم EL 6943 مقالات کنفرانسهای FACTS و گزارشهای TR100504 از آن جمله اند

.
حال به روشهای که FACTS را عملی می کنند اشاره می کنیم . اتصال بانکهای خازنی به صورت سری به خطوط انتقال هوایی باعث کاهش امتیاز این خطوط می شود . بدیهی است که در این فرایند راکتانس خازنی از راکتانس سلفی مدار سری منها می شود و در نتیجه امپدانس کل مدار کاهش می یابد . سلف بین خط و زمین قرار می گیرد تا از شدت ولتاژهای ضربه ای بکاهد . جبران کننده ثابت توان راکتیو در زمانی که افت ولتاژ پایداری سیستم را تهدید می کند سطح ولتاژ را افزایش می دهد

. در اینجا تایریستور خازن را بین خط و زمین قرار می دهد . ممکن است به نظر برسد که اضافه کردن این خازن باعث کاهش ولتاژ خطو می شود ولی استفاده صحیح از خازن فوق باعث افزایش ضریب توان و در نتیجه افزایش ولتاژ می گردد . البته ولتاژ فوق به حدود 20% بیشتر از میزان میانگین محدود می شود و در بعضی موارد خاص به 50% بیشتر می رسد . وقتی افت ولتاژ خط به بیشتر از 80% میانگین برسد کلید جدیدی به نام GTOخازن DC را وارد خط می کند که به صورت منظم ضربه های ولتاژ را به خط انتقال می فرستد تا اینکه به حد صحیح برسد .

FACTS می تواند امپدانس خط را عوض کند و در نتیجه بر توان ارسالی داخل سیستم یا بین چند سیستم تاثیر می گذارد و به طور عملی شبکه ملی می سازد . در این کاربرد لازم است تا ادوات FACTS به صورت کاملا منسجم کار کنند . با گسترش و پیچیده شدن سیستم ، تنظیم آن به حدی سریع و دقیق می شود که تنها کامپیوتر قادر به انجام آن است

. در حال حاضر ، توزیع بار در خطوط DC ب االکترونیک قدرت انجام می شود زیرا هم ولتاژ و هم جریان را ایستگاه های یکسو ساز و معکوس کننده در دو طرف خط اندازه گیری می کنند . وقتی خط انتقال DC در شبکه AC قرار گیرد ، پایداری شبکه افزایش می یابد . FACTS هنچنین با فراهم کردن حالت گذرای میرا شونده مناسب باعث پایداری سیستم AC می شود . با استفاده از FACTS ، هارمونیکها که هم برای مصرف کننده و هم برای سیستم تولید برق خطرناک اند به شدت کاهش می یابند .

سیستمهای عامل FACTS
حال باید دید که چه سیستم هایی از FACTS استفاده کرده اند . در 1991 ، AEP کلید زنی یک سری بانک خازنی را روی خط 345 کیلو ولت ویرجینیای غربی آزمایش کرد . به دنبال آن WAPA سیستم مشابهی را روی خط 230 کیلو ولتی آریزونا نصب کرد که باعث افزایش توان انتقالی از 300 مگاوات به 400 مگاوات شد .

اولین FACTS در ابعاد بزرگ روی خط 500 کیلو ولت و 2500 مگاوات واقع در اورگون در 1993 به کار رفت که سیستم خازن سری بود و با تایریستور کنترل می شد . در 1995 تی وی ای مدل های GTO را معرفی کرد که قادر بودند حدود 100 مگاوات را کنترل و جریان را در زمان دلخواه قطع کنند . با این همه بسیاری از شرکت های برق در به کارگیری این فناوری محتاط عمل کرده اند و در انتظار تولید وسایلی با هزینه کمتر و قابلیت اطمینان بالاترند و از سرمایه گذاریهای کلان در این زمینه خودداری می کنند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه گزارش کارورزی شرکت سودا شیمی در word

جمعه 95/5/29 3:17 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه گزارش کارورزی شرکت سودا شیمی در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه گزارش کارورزی شرکت سودا شیمی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه گزارش کارورزی شرکت سودا شیمی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه گزارش کارورزی شرکت سودا شیمی در word :

پیشگفتار
تاریخچه ی حسابداری:
حسابداری درجهان نزدیک به 6000 سال سابقه تاریخی دارد وتاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به 3600 سال قبل ازمیلا‌دمسیح برمی گردد. پیشینه حسابداری درایران نیز به نخستین تمدنهایی برمی گرددکه دراین سرزمین پاگرفت ومدارک حسابداری به دست آمده با 25 قرن قدمت، گواه برپیشرفت این دانش درایران باستان است . درطول تاریخ روشهای حسابداری متنوع ومتعددی برای اداره ی امور حکومتی وانجام دادن فعالیتهای اقتصادی ابداع شده که در پاسخ به نیازهای زمان،‌ سیرتحولی وتکاملی داشته است.

ممیزی املا‌ک درتمدن ساسانی وتکامل حسابداری سیاق برای نگاهداری حساب درآمدومخارج حکومتی دردوران سلجوقیان ونگهداری حساب فعالیتهای بازرگانی به حساب سیاق نمونه های بارز وپیشرفته آن است.
بااین حال حسابداری نوین( دوطرفه) همانند بسیاری ازدانشهای کاربردی دیگر به همراه ورود فرآورده های صنعتی ورسوخ موسسات وشرکتهای خارجی به ایران راه یافت؟

اما عقب ماندگی عمومی اقتصادی،‌فقرعمومی، ناهماهنگی قوانین ومقررات با نیازهای جامعه، ضعف نهادهای حرفه ای وعدم ارتباط حسابداری نوین با حسابداری سنتی ایرانی ازجمله موانع عمده ای بوده است که اشاعه وپیشرفت حسابداری رادرشور مامحدودوکاربردآن رادرجهت رفع تنگناها ومشکلا‌ت اداره

موسسات کاهش داده است تاآنجا که هنوز هم فواید استقرار سیستم های حسابداری متناسب وکارآمدی که بتواند بافراهم آوردن اطلا‌عات قابل اعتماد،‌ صحیح وبه موقع،‌تصمیم گیریهای روزمره رامنطقی وبرنامه ریزی عملیات آینده راتسهیل کند که برای بسیاری از اشخاص مراجع وموسسات ناشناخته مانده است.به رغم این مشکلا‌ت بنیادی درزمینه آموزش حسابداری تلا‌شی بلند مدت ولی باافت صورت گرفته است که باتدریس رشته حسابداری درمدرسه دارالفنون دردهه 1930 شمسی دردوران ریاست شادروان علا‌مه علی اکبر دهخدا آغاز وبه ایجاد رشته حسابداری دردانشگاه های وموسسات آموزش عالی درسراسر کشور منتهی گشته است.

بااین حال کوششی چشمگیر درجهت انطباق مباحث وکاربردهای حسابداری نوین با اوضاع واحوال وشرایط حاکم برجامعه ورفع نیازهای خاص واحدهای اختصاصی درایران کمتر دیده می شود.

انتشار متون درسی وکتابهای پایه ومرجع حسابداری دردهه 1320 آغاز وباکوشش های منظم وپیگیر استادانی چون شادروان حسن سجادی نژاد در دهه 1330 تداوم یافت ومعدودی ازاستادان وپژوهشگران حسابداری در دهه های بعدبردامنه وشتاب این حرکت افزودند وانتشار کتابهای متنوع ومتعدد حسابهای توسط مولفان ومترجمان مختلف به ویژه درس إلهای اخیرپیامد أین پویش علمی است.

ستایش ازتلا‌شگران وتلا‌ش آنان که براین دانش که در چهارچوب عوامل محیطی کشور ازجمله: بنیادها وروابط حقوقی واشکال ومناسبات اقتصادی- اجتماعی ونیازهای واحدهای تولیدی وخدماتی واداری تاکید داشته اند.
مقدمه :

فعالیت ها ی اقتصادی که درهرکشوری به وسیله ی افراد صاحب سرمایه درقالب بنگاههای اقتصادی انجام می شود. به سه قسمت تقسیم می شود:
1-شرکت های تولیدی 2-شرکت های بازرگانی 3- شرکت های خدماتی

هریک ازاین فعالیت ها مستلزم ایجاد سیستم هایی می باشد که فعالیت اقتصادی موردنظر به صورت منطقی به کار خودادامه دهد.به طور مثال شرکت های خصوصی که فعالیت های تولیدی ویابازرگانی انجام می دهند، احتیاج به سیستم گردش اطلا‌عات فعالیت مربوطه وکنترل های داخلی بر امور پرسنلی وفروش وحسابداری دارند. هریک ازاین سیستم های کنترل داخلی کاربرد قسمت خاص خودرادارند. به عنوان مثال سیستم پرسنلی جهت کنترل آمدورفت پرسنل

وسوابق وپرونده های مربوط به آن ها می باشد ویادرمورد حسابداری ثبت وطبقه بندی فعالیت های شرکت وگزارش های مالی برای گردانندگان بنگاههای اقتصادی جهت تجزیه وتحلیل عملکرد آن بنگاه برای اصلا‌ح شیوه های مدیریتی جهت به حداکثر رساندن سودآوری می باشد. برای انجام عملیات روزمره یک واحد تجاری مقدارقابل توجهی ازاطلا‌عات عملیاتی موردنیازاست. مثلا‌برای هریک ازکارکنان سوابق حقوقی مشتمل برارقام استحقاقی،‌کسورومبالغ پرداختی نگه

داری می گردد ویاکارمندان قسمت فروش نیازمند هستند بدانند که چه محصولا‌تی آماده برای فروش هستندوبهای تمام شده وقیمت فروش هریک به چه میزان تعیین شده است وزمانیکه محصولی به فروش می رسد لا‌زم است،‌این رویداد به ثبت برسد.
*** همانطور که ملا‌حظه می شود مقدارزیادی ازاطلا‌عات حسابداری ازنوع عملیاتی است.
اطلا‌عات عملیاتی ارقام خام رابرای حسابداری مالی ومدیریت فراهم می کند.

هرواحدتجاری معمولا‌ دارای سه نوع اطلا‌عات حسابداری می باشد:
1- اطلا‌عات عملیاتی که مربوط به جزئیات عملیات است.
2- اطلا‌عات حسابداری مدیریت که دردرون واحد تجاری برای کنترل هماهنگی وطرح ریزی مورد استفاده قرارمی گیرد.
3-اطلا‌عات حسابداری مالی که مورد استفاده مدیریت وگروههای ذینفع خارج ازواحدتجاری است.

تاریخچه ی شرکت:
شرکت موردنظرسوداشیمی نام داردکه درسال 1375 به ثبت رسیده واساسنامه ی آن شامل انجام کلیه فعالیت های بازرگانی مجازوتهیه وتوزیع وبه عبارت دیگر تولید مواد شیمیایی وپلیمری وبازیافت موادپلیمری می باشد، که کارخانه ی آن در نزدیکی شهریارمی باشدوتعداد50 نفر کارگر وکادراداری درآن مشغول کارند، مساحت این کارخانه حدود000/3 متر مربع می باشد که ازچندین سوله که به عنوان کارخانه وانبارمواداولیه وکالا‌های ساخته شده است.

درداخل یکی ازاین سوله ها 4 دستگاه ماشین تزریق موادپلا‌ستیک وپلیمری باظرفیت های مختلف قرار داردودرسوله ای دیگر چندین دستگاه اکسترودر قراردارد.
دریکی دیگر ازاین سوله ها به صورت دوطبقه ساخته شده است،‌قسمت اموراداری وسرپرستی ومدیریت کارخانه وجوددارد وبخش دیگر سوله ای که انبار قسمت تولید بوده وکالا‌های ساخته شده به آن جا منتقل می شود، درسوله ای دیگر انبار مواداولیه وجوددارد که کلیه مواد اولیه موردنیاز قسمت تولید درآنجاقراردارد. ضمنا این شرکت دارای یک دفتر مرکزی بوده که درتهران واقع شده است که درآن جا امورمالی واداری وتدارکات وترخیص وفروش وجودداردکه هریک ازقسمت های مختلفی تشکیل شده است.

– معمولا‌ اکثر کارخانه های تولیدی که درخارج ازتهران واقع شده اند دفتر مرکزی درداخل تهران دارند که مسئولیت قسمت بازرگانی برعهده ی آن ها می باشد.

الف: بخش های مختلف قسمت تولیدی:
1- کارخانه:
1-1 خط تولید 1 دستگاه تزریق:
درقسمت تولید دستگاههای تزریق پلا‌ستیک قراردارند، که تولیدات مختلفی انجام می دهند و براساس نوع قالب هایی که به دستگاه تزریق متصل می شوند،‌می تواند وسعت کالا‌های تولیدی وتنوع آن ها راافزایش دادولی درحال حاضر باتوجه به تقاضای کم بازار وشرکت های دولتی متقاضی، تولیدات این کارخانه محدود به بست های مخابراتی هستند که به وسیله ی آن ها کابل های مخابرات برروی دیوارهای شهر نسب می شودکه شامل سه قسمت می باشد:
1 ـ قسمت پایه

2ـ قسمت روکش ودوعددپیچ، که همگی ازموادپلیمری به نام پلی آمید (که به صورت گرانول برای
تولید استفاده می شود) ساخته می شودوهمچنین ازدیگر تولیدات شرکت، سبدهای یک بارمصرف می باشد که مورد استفاده ی آن برای میوه های صادراتی وجابه جایی میوه ها درداخل کشوراست، تولید می شود ومواداولیه مصرفی برای آنها پلی پروپلین یابه اصطلا‌ح(p.p) نامیده می شود.بست های تولید شده دربسته های 000/1 تایی درداخل جعبه قرارمی گیرندوسپس به انبارکالا‌ی ‌آماده برای فروش منتقل می شوند.
2-1 خط تولید2دستگاه اکسترودر

دراین قسمت ضایعات حاصل ازتولید که اصطلا‌حا راهگاه نامیده می شوند وشکل های نامتفاوتی دارند،‌که باشکل فیزیکی موجودقابلاستفاده به عنوان مواد اولیه نمی باشندوناگزیر بایستی به صورت گرانول(دانه بندی) دربیایند، بازیافت می شوند تابتوانند دوباره مورد استفاده قرارگیرند وازمسیرهای قیف مانند دستگاههای تزریق عبورکنند وبه چرخه ی تولید بازگردند

لذاآن ها رادرآسیاب به قطعات کوچک تبدیل کرده ودردستگاه اکسترودرقرارمی دهند تاچرخه ی تولید آن ادامه پیداکند.
دستگاه اکسترودردستگاهی است دارای سیلندرهای دراز ولوله ای شکل که درداخل آن ها المنت های مته مانند وجود داردکه این مواد رامجددا ذوب کرده وازسوراخ های انتهای اکسترودر به صورت رشته های باریک ازروی آب عبور کرده ودرانتهای دستگاه به وسیله ی کاترها برش خورده وبه شکل گرانول درمی آیند.

ضمنا این دستگاه اقدام به بازیافت مواد تولید ی مستعمل که جنسآن ها ازپلی آمید می باشدمی کندوبه طریقی که فوقا توضیح داده شدبه گرونول تبدیل می شوند که ازکیفیت پایین تری نسبت به مواداولیه یا گرانول نو برخورداند که ازآن ها برای تولید کالا‌ها با کیفیت پایین تر یادرجه دو استفاده می شود وگاهی اوقات کالا‌ی نوودرجه یک نیز باترکیب10% گرانول های ضایعاتی و90% موادنو درتولید استفاده می شوند.

گرانول های تولیدی ازظروف بزرگ به گونی های 25 کیلویی منتقل وسپس بسته بندی شده وبه انبارهای مربوطه منتقلمی شوند.

2- انبار
1-2 انبارموارداولیه:
انبارموارد اولیه که شامل مواد اولیه مورد مصرف درخط تولید تزریق می باشدکه به صور ت گرانول پلی آمید(p.p) در بسته های 25 کیلویی درانبار مواد اولیه طبقه بندی می شوند وهرگونه خرید ی که قالبا صورت گرفته وبه انبار واردشده،‌ رسید انبارآن صادر می شود ودرصورت تحویل مواداولیه به خط تولید برگه ی خروج برای آن صادر می شودوهمانگونه که درانبارمحصولا‌ت توضیح داده شدثبت موجودی ها به صورت دائمی است.

انبار مواد اولیه که برای خط تولید اکسترودرمورداستفاده قرار می گیرد. شامل راهگاههای ارسالی ازخط تولید دستگاههای تزریق بوده ویامحصولا‌ت دفرمه شده ومستعمل،‌کالاها‌یی که ازجنس پلی آمیدمی باشند درآن قرارداردکه می توانند به صورت فله ای ویابسته بندی می باشد.

2-2 انبارمحصولا‌ت تولید شده:‌
درقسمت انبار کلیه محصولا‌ت تولیدی روزانه رسیدانباردریافت می کنند ووارد انبار می شوندوهرگونه فروش باطی مراحلی که عبارت است از:
درخواست فروش که درقسمت فروش تنظیم ودرصورت موجود بودن عینا به حواله ی فروش تبدیل می شود وبه انبارفرستاده می شود که براساس آن

انبارداراقدام به تحویل کالا‌ براساس حواله نموده وبرگه ی خروج کالا‌ درسه نسخه صادر می شود وبدین ترتیب همانگونه که ذکر شد ورودی های کالا‌ به انبار با رسید انبار وخروجی های کالا‌ ازانبارهمراه بابرگه های خروجی ثبت وربط می شوندودرنتیجه موجودی انبار بااستفاده ازروش موجودی دائمی پیوسته مشخص ومعین است ودرپایان هرسال که شمارش موجودی انجام می شود، موجودی های شمارش شده قالبا باکاردکس انبار همخوانی دارد.

3- اموراداری وکارگزینی:

اموراداری کارخانه متشکل از4 نفر کارمند می باشدکه درخصوص مسائل استخدامی ,امورمربوط به کارگران وپرسنل کارخانه فعالیت می کنند.

ب- بخش های مختلف قسمت بازرگانی‌
1- دفتر مرکزی‌
دفتر مرکزی که ازقسمت های:

1- امورفروش
2-امورتدارکات وبازرگانی خارجی
‌3ً- اموراداری دفترمرکزی
4- امومالی وحسابداری‌

کلیه فعالیت های بازرگانی شامل واردات مواداولیه وکالا‌های قابل فروش می باشد، که مواداولیه موردنیاز یعنی گرانول های پلی آمید(p.p) برای استفاده درخط تولیدکارخانه وارد می نمایند وکالا‌هایی همچون گوشی تلفن،‌مرکزسانترال، دستگاههای فکس وسایر کالا‌های قابل فروش وارد نموده ودرانبار دفتر مرکزی متمرکز می نمایند ونسبت به فروش آن ها ازطریق نمایندگی ها تهران وشهرستان ها و یابه صورت فروش مستقیم اقدام می نماید. زمانی که کالا‌های فوق الذکر

ازطریق نمایندگی ها به فروش می روند علا‌وه برقائل شدن اعتبارکه به صورت انتقال کالا‌به شکل امانی باسقف اعتباری هرنماینده که از 20 تا 000/000/100 ریال درنوسان است وپس ازفروش توسط نمایندگی ها وجه آن به شرکت پرداخت می شود. اضافه برآن هرنماینده 5% فروش رابه عنوان کمیسیون ویاحق نمایندگی دریافت می نماید ونمایندگان نیز مکلفند کالا‌های مورد بحث راباقیمت های مصوب به فروش برسانند. ضمنا کالا‌های مورد اشاره دارای 1 سال گارانتی می باشند که درصورت هرنوع عیب به شرکت عودت می شوندونسبت به رفع نقص آن ها اقدام می شود.

1-1 قسمت فروش:
در قسمت فروش اقدام به درج آگهی وتبلیغ کالا‌های وارداتی درروزنامه های کثیرالا‌نتشار ومجلا‌ت ویاارسال بروشور به شرکت هایی که متقاضی محصولا‌ت فوق هستند اقدام به بازاریابی وفروش می نمایند وبراساس سقف فروش ماهانه به آن ها کمیسیون فروش ویابه اصطلا‌ح پورسانت بامبلغی به صورت حقوق ثابت به کارمندان فروش پرداخت می شود.

ضمنا قسمت ویادایره ی فروش نسبت به فروش محصولا‌ت شرکت ازطریق انعقاد قراردادهای دولتی ویافروش موردی اقدام می نمایند ودرکلیه موارد هرگونه فروشی که انجام می شود فاکتورهای فروش درسه نسخه صادر که نسخه ی اول به مشتری ونسخه ی دوم به حسابداری ارسال ونسخه ی سوم نزد فروش بایگانی می گردد.

2-1 قسمت تدارکات:

1-2-1 تداکات داخلی:
تدارکات شامل تدارکات داخلی وتدارکات خارجی می باشد.
تدارکات داخلی اقدام به کلیه ی خریدهایی مورد تقاضای کارخانه ویا دفتر مرکزی درخصوص مواد اولیه، لوازم یدکی ویا ملزومات مصرفی توسط کارمندان تداکات داخلی با مجوزها وآیین نامه هایی که دراین خصوص به صورت سیستماتیک وجوددارد اقدام نموده وازدوطریق تامین وجه خرید انجام می شود. اولی مربوط به ارقام درشت خرید بالا‌ی 000/000/1 ریال می باشدکه مستقیما به صورت چک دروجه فروشنده صادر وتاانجام کلیه مراحل خرید ائم ازپیگیری دریافت کالا‌ وحمل آن وتحویل کالا‌ی موردنظر به انبار مربوط ودریافت رسیدانبار پیگیری می شود درروش دیگر که شامل ارقام ریز ومبالغ کوچک هستند، ازطریق تنخواه گردان هایی که دراختیار آن ها قرار می گیرد، انجام می شود.

2-2-1تداراکات خارجی:
همانگونه که ازاسم آن پیداست به خریدهای خارجی اختصاص دارد که شامل واردات مواد اولیه وکالا‌ برای قسمت تولید وضمنا کالا‌هایی که مستقمیا به فروش می رسند، می باشند.
خریدهای خارجی دارای مراحل مختلفی است که مختصرا توضیح داده می شود.

مراحل خرید خارجی:
ابتدا فروشندگان کالا‌های مذبوررادر کشورهای مختلف شناسایی واقدام به استعلا‌م قیمت و مشخصات آن ها میکنند. درصورتیکه هریک ازمحصولا‌ت شرکت های خارجی ارزیابی موردپسند واقع شده اند مجددا باآن ها مکاتبه ودرخواست قیمت ومشخصات فنی کالا‌ها می شود. به اصطلا‌ح به آن ها اخذپروفرما ویاپیش فاکتورمی گویند. سپس اقدام به خرید به صورت نقدی و( cash) ویاازطریق گشایش اعتبار اسنادی credit )،letter یا( l/c که ازطریق بانک های داخلی انجام می شود. که پس ازهر خریدی باروش های فوق ازطریق فروشنده اسنادی به شرح ذیل به خریدار ارسال می شود invoice.،pocking list،bill of lading و;.. که فروشنده به واسطه ی آن ها احراز مالکیت جنس ومشخصات جنس مذکور راداشته ومی تواند کالا‌های خریداری شده را پس از حمل به ایران ازگمرک ترخیص نماید.

3-1اموراداری:
اموراداری دفتر مرکزی مکمل اموراداری کارخانه بوده وضمنا امورمربوط به پرسنل دفتر مرکزی رانیز مورد رسیدگی قرار می دهد.
ودرصفحات بعد اطلا‌عات کلی درمورد اموراداری مورد بررسی قرار می گیرد.

ساختاراموراداری‌
همانگونه که قبلا‌ اشاره گردید اموراداری که درکارخانه مستقر می باشد مکمل اموراداری دفتر مرکزی است وکلیه اطلا‌عات مربوط به پرسنل کارخانه درآنجاگردآوری شده وبه دفتر مرکزی ارسال می شود.

اموراداری دارای دوبخش است:
الف: کارگزینی:که وظیفه ی استخدام وتشکیل پرونده برای پرسنل شرکت واخذمدارک ازپرسنل ازجمله فرم استخدام پر شده، چندقطعه عکس گواهی عدم سوء پیشینه گواهی خدمت ویامعافیت نظام وظیفه واخذگواهی سابقه خدمت پرسنل درسایر موسسات، قبل ازاستخدام رادارند ودرنهایت کارت شناسایی برای پرسنل شرکت را صادر می نمایند. پرسنل پس ازاستخدام ازحدود یک ماه مرخصی استحقاقی درسال برخوردارند که برای استفاده ازاین مرخصی ها فرم هایی

درنظر گرفته شده که پس از پرکردن واخذ تائیدیه مدیران مجاز به استفاده ازمرخصی می باشند که درآن صورت، ‌فرم های مربوطه به کارگزینی منتقل می شود ودرپرونده ی شخص درج وسوابق وآمار استفاده از مانده ی مرخصی افراد مشخص می شود. ضمنا درصورت استعفاء ویا اخراج پرسنل براساس قانون کار مبلغی به عنوان بازخرید به پرسنل تعلق می گیرد که براساس سوابق کاری به ازای هرسال خدمت که درپرونده ی شخص مشخص شده باشد حداقل یک ماه حقوق ومزایا به آن پرداخت می شود.

ب: اداری: که مسئولیت انجام کلیه اموراداری شرکت رابه عهده دارند، دارای یک مدیر می باشد که پرسنل خدمات موتوری (‌رانندگان شرکت)‌وکارپردزان،‌کارمند مسئول بیمه پرسنل،‌کارکنان آبدارخانه ی شرکت وکارکنان رستوران وکلیه ی نگهبان های شرکت زیر نظر مدیر اموراداری می باشد.
ازدیگر وظایفی که درحیطه ی امور اداری انجام می شود کنترل ورود وخروج پرسنل درساعات اداری به وسیله کارت های پرسنلی که در نگهبانی درب خروجی دفتر مرکزی وکارخانه قرار گرفته، می باشند.درپایان هرماه کارت های پرسنلی جمع آوری ومورد محاسبه قرار می گیرد وبدین ترتیب ساعات کارافرادواضافه کاروکسرکارآن ها تعیین شده وگزارش مربوط درلیست های گزارش کارکرد تنظیم وجهت محاسبه ی حقوق ودستمزدماهانه ی اشخاص به امورمالی تحویل داده می شود.

ساختار امور مالی شرکت :
امورمالی شرکت سوداشیمی از دوقسمت: حسابداری صنعتی و حسابداری مالی تشکیل شده است .
الف:حسابداری صنعتی
بخش حسابداری صنعتی دارای دونفر کارمند می باشد که مسئولیت حسابداری انبار ( کاردکس انبار) مواداولیه محصولا‌ت تولید شده را انجام می دهندواسناد مربوط راصادر می نمایند.

انواع سندها در حسابداری صنعتی به شرح زیر می باشد:
1-سند خرید مواد اولیه که پس ازخرید موادتوسط شرکت وصدور رسیدانبار مبلغ مربوط به خرید،‌حمل وسایر هزینه های اداری مربوط به خرید مواد اولیه به عنوان قیمت تمام شده مواد اولیه دررسید انبار درج شده وبه حساب انبار مواد اولیه منظور می شود.
2- مصرف مواد اولیه که براساس خروجی انبار مواد وبرمبنای میانگین موزون ( روش انبار داری) قیمت گذاری شده وازانبار مواد اولیه خارج وبه حساب کاردرجریان ساخت منظور می گردد.

3-رسید انبار محصول تولید شده که به صورت روزانه صادر می گردد ودرحسابداری باقیمت استاندارد(که براساس سوابق سالیان گذشته قیمت تمام شده محصولا‌ت شرکت قیمت گذاری شده است.) به حساب انبار محصول منظور می گردد ودرپایان سال انحرافات هزینه های تولید مشخص وتجزیه وتحلیل های مربوط انجام می شود.
4- اسنادحقوق ماهانه ی کارگران کارخانه پس ازمحاسبه به حساب دستمزد کاردرجریان ساخت منظور می شود.
5- کلیه ی هزینه های مربوط به تولید وکارخانه ازجمله آب وبرق وسایر هزینه های مستقیم تولید به حساب هزینه سربارکاردرجریان ساخت منظور می گردد.
6- اسناد مزایای کارگران ازجمله بن کارگری،‌پاداش افزایش تولید، عیدی وسایر هزینه های مربوط به کارگران تولید به حساب دستمزد کاردرجریان ساخت منظور می گردد.

ب:حسابداری مالی
دارای چهارنفر کارمند می باشد که مسئولیت کلیه ی امور حسابداری مالی وبازرگانی رابه عهده دارند .
ازجمله وظایفی که درحسابداری مالی انجام می شود:
1- واردنمودن اطلا‌عات مربوط به حقوق ودستمزد ماهانه به سیستم مکانیزه ی حقوق ودستمزد.
2- محاسبه واخذ پرینت فیش های حقوقی پرسنل.

3- واریز نمودن حقوق محاسبه شده پرسنل به حساب بانکی افراد.
4- صدورسند حقوق پرسنل اداری وغیر تولیدی.

5- صدور اسناد حسابداری هزینه های غیر تولیدی شرکت که شامل صورتهای تنخواه گردان وقبوض آب وبرق و تلفن وکادردفتر مرکزی وسایر هزینه های اداری می باشد.
6- صدور اسناد حسابداری،‌دریافت وپرداخت های نقدی وغیرنقدی شرکت.
7- دریافت ها وپرداخت های نقدی توسط صندوق دار بااستفاده ازبرگه های دریافت وپرداخت نقدی.

*لا‌زم به توضیح است که دریافت ها وپرداخت های غیر نقدی( به وسیله ی چک) دارای فرم های مخصوصی است که توسط حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. فرم برگه های دریافت برای رسید دادن به مشتریانی است که چکهای روز ویامدت دار درازای دریافت کالا‌ به شرکت تحویل می دهند ودرسه نسخه صادر می گردد که نسخه ی اول برای مشتری،‌نسخه ی دوم برای صدور سند حسابداری ونسخه ی سوم جهت کنترل های داخلی بایگانی می گردد.
*نکته ی قابل توجه این است که فرم های چاپی دریافت حتما باید دارای شماره سریال باشند )کنترل های داخلی(
8-واگذاری چک های مشتریان به حساب های جاری شرکت.

9- تهیه صورت مغایرت بانکی حساب های جاری شرکت به صورت ماهانه.
10- ورود اسناد حسابداری به سیستم های مکانیزه ی مالی
11- تهیه وارائه گزارش های ماهانه ی حسابداری اعم ازتراز معین و‌تراز تفضیلی.

12- پیگیری وصول بدهی های مشتریان توسط حسابداری وارائه لیست بدهکاران به صورت ماهانه به مسئولین مربوط جهت پیگیری و مطالبه طلب شرکت.
13- صدور اسناد حسابداری (فاکتور فروش شرکت).

14- تهیه صورت چک های مشتریان به صورت ماهانه ومطابقت جمع چک های فوق بامانده ی حساب چک های دریافتی سیستم حسابداری .
15- تهیه صورت چک های مدت دارشرکت نزد اشخاص وسازمان ها مطابقت جمع چک های فوق بامانده ی حساب چکهای پرداختنی ورفع مغایرت احتمالی حساب فوق الذکر.

.

سلسله مراحل حسابداری‌
مرحله ی اول: جمع آوری اطلا‌عات مالی
دریک سیستم حسابداری باید امکان جمع آوری اطلا‌عات مربوط به معاملا‌ت وعملیات مالی جهت ثبت دردفاتر وجودداشته باشد. این اطلا‌عات ازروی اسناد ومدارک اولیه مربوط به معاملا‌ت وعملیات مالی جمع آوری می گردد.
غالب رویدادهای مالی ازمعاملا‌ت بین موسسه بااشخاص دیگر ناشی می شود که اطلا‌عات مربوط به آن دراسناد ومدارک مثبته نظیر فاکتور خرید وفاکتور فروش منعکس است. برخی دیگر ازرویدادهای مالی ازعملیات داخلی یک سازمان ناشی واطلا‌عات مربوط به آن دراسناد ومدارک داخلی مانند برگ تحویل کالا‌ ازانبار واسناد مربوط به اصلا‌ح حسابها درج می شود.

اسنادومدارک اولیه مربوط به معاملا‌ت وعملیات مالی اهمیت زیادی دارند،‌چون:
الف)‌اطلا‌عات لا‌زم رابرای تجزیه وتحلیل معاملا‌ت وعملیات مالی وثبت دردفتر روزنامه فراهم می کنند.
ب) مدارک عینی هستند که امکان اثبات معاملا‌ت وعملیات مالی رادرآینده فراهم می نمایند، ازاین رواین گونه اسناد ومدارک برای مراجعات ورسیدگیهای بعدی بایگانی ونگهداری می شوند.

 

مرحله دوم: تجزیه وتحلیل معاملا‌ت وعملیات مالی‌
تجزیه وتحلیل سیستم ها وروشها عبارت است ازمطالعه وبررسی به منظور بهبود بخشیدن به سیستم های خدماتی‌( سرویس دهنده) کنترل کننده وهماهنگ کننده ی عملیات یک سازمان بدین ترتیب تجزیه وتحلیل

سیستم ها وروشها، ‌خطی مشی آینده ی سازمان رامشخص می کند وباایجاد یک روش کنترل صحیح اجرای دقیق طرحهای پیش بینی شده ی آینده ی سازمان راتضمین می نماید. که تجزیه وتحلیل معاملا‌ت وعملیات مالی دراین شرکت براساس اطلا‌عات منعکس دراسناد ومدارک اولیه صورت می گیرد. دراین مرحله به منظورانعکاس معاملا‌ت وعملیات مالی دردفتر روزنامه باید تصمیم گیری شود که چه حساب یا حسابهایی بدهکار وچه حسابهایی بستانکار می شوند.

 

مرحله ی سوم: ثبت معاملا‌ت وعملیات مالی دردفتر روزنامه
دراین مرحله اطلا‌عات منعکس دراسناد ومدارک مربوط به معاملا‌ت وعملیات مالی برحسب تاثیری که برمعادله حسابداری( معادله ترازنامه) دارند تجزیه وتحلیل وسپس دردفتر روزنامه ثبت می شوند.

مرحله چهارم: انتقال اقلا‌م ازدفتر روزنامه به دفتر کل
پس ازثبت اولیه معاملا‌ت وعملیات مالی دردفتر روزنامه مرحله بعدی که طی دوره مالی انجام می شود انتقال اطلا‌عات به دفتر کل است. انتقال مبالغ ازدفتر روزنامه به دفتر کل به طبقه بندی اطلا‌عات درحسابها منجر می شود.
که مطابق طبقه بندی اطلا‌عات درصورتهای مالی است. درهرموسسه تجزیه وتحلیل معاملا‌ت ونوشتن دفتر روزنامه معمولا‌ براساس فهرست حسابهای دفتر کل انجام می شود. فهرست حسابها شامل عنوان وشماره تمام حسابهای دفتر کل است.

مرحله پنجم : تهیه ترازآزمایشی‌
یکی ازوسایلی که حسابداران برای آزمون صحت مدارک مالی مورد استفاده قرار می دهند ترازآزمایشی است که این امر به حسابداران امکان می دهد که ازتساوی جمع مانده های بدهکار وجمع مانده های بستانکار دفتر کل مطمئن شوند برای آن که بتوان ترازآزمایشی تهیه کرد باید معاملا‌ت وعملیات مالی یک دوره کلا‌ ازدفتر روزنامه به حسابهای دفتر کل .

مرحله ی ششم:ا‌ین مرحله درپایان دوره ی مالی وبه منظور اصلا‌ح،‌تعدیل وبه تاریخ روز رساندن مدارک حسابداری انجام می گیرد.

مرحله ی هفتم: تهیه صورتهای مالی
تهیه صورتهای مالی یکی ازمهمترین وظایف حسابداران است بنابراین به منظور حصول اطمینان ازصحت اقلا‌م مندرج درآنها باید بررسیهای مکرر با دقت کافی انجام گیرد که به ترتیب زیر می باشد:
1-تهیه صورت سودوزیان 2- تهیه ترازنامه‌

مرحله ی هشتم: بستن حسابهای موقت‌
منظور همان تخلیص عملیات دوره ی مالی وانتقال مانده کلیه حسابهای موقت به حساب سرمایه است.

مشخصات یک سیستم حسابداری کارآمد:

الف) پردازش اطلا‌عات مقرون به صرفه باشد،‌یعنی باحداقل هزینه انجام گیرد.
ب) گزارشهای مالی به سرعت تهیه گردد.
ج) ازصحت ودقت اطلا‌عات مالی تاحدود زیادی اطمینان حاصل شود.
د) امکان سوء‌استفاده،‌تقلب،‌اشتباه به حداقل کاهش یابد .

مراحل چرخه ی حسابداری امکای ترکیب وتلخیص معاملا‌ت وعملیات مالی را دردوگزارش مختصر ومجزی یعنی صورت سودوزیان وترازنامه فراهم می کند. مدیران برای کنترل عملیات وتصمیم گیری به اطلا‌عات مالی صحیح و به موقع نیاز دارند واین اطلا‌عات فقط ازیک سیستم کارآمد به دست می آید.
اگر چه مدیران درجریان جزئیات روشهای روزمره وروشهای حسابداری پایان دوره مالی نیستند اماموثر بودن این روشها درکیفیت وسرعت اطلا‌عات که دریافت می کنند تاثیر عمده ای دارد. طول دوره ی چرخه حسابداری معمولا‌ یکسال است.

موضوع وتعاریف حسابداری وحسابداران:
حسابداری زبان تجارت خوانده می شود زیرا ازطریق گزارشهای مالی که محصول نهایی فرآیند حسابداری است اطلا‌عات لا‌زم درباره هرواحد اقتصادی دراختیاراشخاص وموسسات ذینفع وذیعلا‌قه قرار می گیرد،‌بدین ترتیب منظور ازحسابداری فراهم آوردن گزارشهای مالی درباره ی انواع موسسات است .

حسابداری عبارتست از: مجموعه قواعد وروشهایی است که بابه کارگیری آنها، اطلا‌عات مالی واقتصادی یک موسسه گردآوری،‌طبقه بندی وبه شکل گزارشهای حسابداری تلخیص می شود وبرای تصمیم گیری دراختیاز اشخاص ذیعلا‌قه وذینفع قرار می گیرد که این اشخاص می خواهند ازوضعیت مالی، نتایج عملیات وهمچنین دورنمای آینده موسسه مطلع شوند.

حسابداران افردای هستند متخصص درامور مالی که می توانند انواع گوناگون اطلا‌عات مالی رابفهمند وبه کاربرند علا‌وه براین آنان می دانند که چگونه می توان ازاطلا‌عات مالی برای افزایش کارائی سازمانی که درآن اشتغال دارند استفاده کرد. حسابداران علا‌وه برثبت وقایعی که رخ می دهد جنبه های توسعه عملیات وبرنامه ریزی آتی رانیز در نظر می گیرند. دراین روزگار هیچ واحد اقتصادی نمی تواند بدون بررسی دقیق وهمه جانبه مسائل مالی، برای آینده برنامه ریزی کند. معاملا‌ت روزمره منبع اصلی اطلا‌عات مورد استفاده حسابداران است.

درحسابداری توانایی ثبت معاملا‌ت ودرک آنچه می گذرد برای حسابداران کافی نیست بلکه آنان باید بتوانند اطلا‌عات مالی رابه گونه ای برای دیگران بیان وارائه کنند که قابل درک ومفهوم باشد چنین کاری برای کسانی که حسابداری می داننددرقالب گزارشهای مالی امکان پذیر است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >