سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پروژه مقاله اسید فوماریک در word

جمعه 95/2/31 2:57 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله اسید فوماریک در word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله اسید فوماریک در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله اسید فوماریک در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله اسید فوماریک در word :

اسید فوماریک

فوماریک اسید یک اسید آلی است که به طور گسترده ای در طبیعت یافت می شود. در انسان و سایر پستانداران، اسید فوماریک متوسط کلیدی در چرخه اسید tricarboxylic برای بیوسنتز اسید آلی ( چرخه کربس ). اسید فوماریک می باشد همچنین یک عنصر ضروری در زندگی گیاه.
اسید فوماریک قویترین اسید موا

د غذایی آلی در اسیدیته قابل تیتراسیون و ترشی است.
طبیعی و مصنوعی تولید فوماریک اسید دارای همان ساختار مولکولی است. اسید فوماریک Bartek از N-بوتان است که به اسید Maleic است که پس از آن به اسید فوماریک isomerized اکسید ساخته شده است.
مزایای استفاده از اسید فوماریک
ترش مزه دراز مدت در pH کمتر از 45
اسید فوماریک طبیعت آبگریز به طور مداوم،

ترشی و تاثیر دراز مدت عطر و طعم است.
PH پایین تر با ترشی حداقل در pH بیشتر از 45
محصولات مواد غذایی و آشامیدنی با PH بیشتر از 45، اسید فوماریک کاهش می یابد، PH با حداقل ترشی اضافه شده است.
ظرفیت بافری بزرگ در pH 3.0
اسید فوماریک و ظرفیت بافر بیشتر نسبت به سایر اسیدهای خوراکی در PHS نزدیک 30 – این است که با توجه به pKa1 آن و به آن وزن مولکولی کم است.
اثرات ضد میکروبی در pH پایین
اسید فوماریک و PH در غذا ها و نوشابه ها را کاهش می دهد – این باعث افزایش اثر ترکیبات ضد میکروبی است. علاوه بر این، اسید فوماریک undissociated است که در حال حاضر در pH پایین دارای اثر باکتری علیه باکتری E.coli O157: H7 است.
بهبود ماشینکاری دوغ
بلوک های اسید فوماریک و یا معافیت گلوتن اوراق

قرضه disulphide – این خمیر بهبود ماشینکاری در doughs آرد گندم.
تاخیر عمل ور آمدن اسید
گرانول اسید فوماریک حل می شود، در حین پخت و تولید دی اکسید کربن توسط واکنش با بی کربنات سدیم است. فوماریک اسید خنثی ارزش بالاتر از سایر اسیدهای عمل ور آمدن تاخیر.
عدم رطوبت پسند
اسید فوماریک و عملا هیچ رطوبت هوا را جذب می – آن

خشک و آزاد جریان باقی می ماند. محصولات خشک مخلوط کیک نیست و یا سخت شدن، حتی در شرایط رطوبت ذخیره سازی بالا، زمانی که اسید فوماریک به عنوان acidulant مورد استفاده قرار می گیرد.
طعم ثبات بهتر
اسید فوماریک رطوبت است که تجزیه مواد تشکیل دهنده عطر و طعم در محصولات مخلوط خشک را جذب نمی کند.
مواد تشکیل دهنده و کاهش هزینه ها
هزینه مواد تشکیل دهنده است در هنگام استفاده از اسید فوماریک به دو دلیل کاهش یافته است. اسید فوماریک قوی تر است از همه اسیدهای آلی و مواد غذایی در شرایط استفاده از ترشی وزن اسید، معادل و ارزش PH – بنابراین، کمتر می توان مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، اسید فوماریک از اسیدهای خوراکی در هزینه هر واحد وزن مقرون به صرفه تر است.
کاهش وزن کشی و بسته بندی هزینه مواد برای ساز خشک و مخلوط
ساز خشک و مخلوط، هزینه مواد بسته بندی با توجه به کاهش مانع رطوبت مورد نیاز کاهش یافته است و به همین دلیل بسته های کوچکتر را می توان مورد استفاده قرار گیرد (وزن واحد از بسته بندی مخلوط خشک را می توان کم به دلیل کمتر acidulant استفاده می شود).
کاربردها

 

اسید فوماریک شده است در محصولات مواد غذایی و آشامیدنی را از سال 1946 استفاده می شود. در حال حاضر در پلت گندم و ذرت، خمیر ترش و نان چاودار، doughs بیسکویت یخچال، آب میوه و نوشیدنی nutraceutical، دسرهای ژلاتینی، ایدز ژل، پر کردن پای و شراب استفاده می شود. مواد غذایی تحقیقات نشان می دهد که اسید فوماریک بهبود کیفیت و کاهش هزینه های بسیاری از مواد غذایی و محصولات آشامیدنی. همچنین در خوراک دام استفاده می شود.
نانوایی
پلت
اسید فوماریک کاهش می دهد PH خمیر نان ذرت مکزیکی، در نتیجه بهبود یک مها

ر کننده قالب (به عنوان مثال کلسیم پروپیونات) اثر. عمر مفید از نان ذرت مکزیکی مخلوط خشک توسعه یافته به دلیل اسید فوماریک می کند رطوبت در طول ذخیره سازی و توزیع را جذب نمی. در پلت آرد گندم، اسید فوماریک را تسریع برش از اوراق قرضه disulphide بین مولکول های پروتئین گلوتن در خمیر kneading. در نتیجه به راحتی خم خمیر و تولید نرخ سریعتر است. اضافه شده صرفه جویی در هزینه ها متوجه از ور آمدن اسید را می توان با اسید فوماریک جایگزین شده است.
نان
اسید فوماریک عمل به عنوان عامل طعم دهنده از طریق مسنجر برای چاودار

و نان خمیر ترش است. اسید فوماریک به سادگی به مواد تشکیل دهنده خمیر در مرحله ترکیب خشک اضافه شده است. شدت طعم است که به راحتی با مقدار اسید فوماریک اضافه شده به دستور العمل کنترل می شود. در کلوچه انگلیسی، اسید فوماریک به طور قابل توجهی افزایش می دهد تخلخل است. ماشینکاری خمیر بهبود یافته و ترشی بیشتر است به ازای هر واحد وزن ارائه شده است.
نوشیدنی ها
میوه آب نوشیدنی
اسید فوماریک فراهم می کند برای ترشی بیشتر در واحد وزن نسبت به acidulants دیگر استفاده می شود در آب میوه می نوشد. است. این قابل ملاحظه ای کاهش می دهد هزینه acidulant است. در نوشیدنی آب میوه، اسید فوماریک فراهم می کند ظرفیت بافر بیشتر از acidulants دیگر هنگامی که PH نزدیک به 30 با استفاده از اسید فوماریک کمک می کند تا به تثبیت PH یک نوشیدنی آب میوه که به نوبه خود به تثبیت رنگ و عطر و طعم است.
H7 در سیب در pH 3.2-3.4: اسید فوماریک در ترکیب با بنزوات سدیم را به یک اثر باکتری علیه باکتری E.coli O157 نشان داده شده است.
اسید فوماریک کمک خواهد کرد که پردازنده های آب رسیدن به اجباری 5-ورود به سیستم کاهش پاتوژن.
شراب
اسید فوماریک اقتصادی می تواند شراب با تفاوت قابل تشخیص در عطر و طعم اسیدی. نسبت جایگزینی از سه پوند اسید فوماریک به پنج پوند اسید سیتریک به طور قابل توجهی می تواند هزینه acidulant را کاهش می دهد. اسید فوماریک همچنین جلوگیری از تخمیر ثانویه پس از بطری و می تواند به عنوان جداسازی زمانی که غلظت های پایین از مس و آ

هن در حال حاضر در شراب.
شیرینی
اسید فوماریک گسترش عمر مفید از آب نبات های پوشش داده شده با اسید، چرا که رطوبت در طول ذخیره سازی و توزیع را جذب نمی. حفظ عقب مانده رطوبت کم سطح وارونگی سوکروز است. هزینه Acidulant نیز کاهش می یابد به عنوان اسید فوماریک برای ترشی بیشتر در هر واحد وزن نسبت به acidulants دیگر استفاده می شود در شکل خشک را فراهم می کند.
ژله و مربا
اسید فوماریک می تواند هزینه های اسید مواد غذایی را در زمانی که به عنوان acidulant مربا، ژله و مربا استفاده می شود را کاهش دهد. به عنوان کمی تا دو پوند اسید فوماریک می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا جایگزین هر سه پوند سیتریک، اسید مال

یک و تارتاریک. در نسبت جایگزینی 02:03، اسید فوماریک می کند تفاوت های قابل توجهی در قدرت ژل و یا PH را تولید نمی کند.
دسرها
بر اساس دسرها آلژینات
اسید فوماریک acidulant مقرون به صرفه است که رهایی کلسیم است. این صافی و بهینه سازی تنظیم بار را بهبود می بخشد. همچنین، hygroscopicity غیر از اسید فوماریک به این معنی که مخلوط خشک دسر آزاد جریان باقی می ماند، حتی در رطوبت بالا است. اسید فوماریک را می توان به طور مستقیم بدون ایجاد تخریب از مواد تشکیل دهنده عطر و طعم به دلیل ماهیت آن غیر وابسته به نمنما دسر مخلوط خشک در طول ساخت اضافه شده است.
دسرهای ژلاتینی
اسید فوماریک به طور قابل توجهی کاهش می دهد هزینه های acidulant در دسرهای ژلاتینی است. با توجه به دستور العمل محصول، هر پوند از اسید سیتریک می تواند به با 0،6 تا 07 پوند اسید فوماریک جایگزین شده است. کاهش رطوبت وانت ثبات طعم و مزه را بهبود می بخشد و بلند عمر مفید است. اسید فوماریک حفظ کیفیت غیر caking و جریان آزاد است. با نگه داشتن رطوبت کم، اسید فوماریک کمک می کند تا برای حفظ ثبات از اجزای

عطر و طعم و به طور قابل توجهی کاهش می یابد وارونگی از شکر چغندر قند در مخلوط خشک بسته بندی شده است. همچنین ممکن است ممکن است بسته بندی ارزان تر به استفاده از مواد حساس به رطوبت در فرمولاسیون محصول استفاده نمی شود. اسید فوماریک همچنین باعث افزایش استحکام ژل، به طوری که پردازنده های مواد غذایی ممکن است، محتوای طبیعی ژلاتین در حدود 2 درصد کاهش می دهد.

پر کردن پای
در پر کردن پای، اسید فوماریک می تواند به طور مستقیم با مواد تشکیل دهنده نشاسته و قند مخلوط آن را به عنوان غیر رطوبت پسند است. اسید فوماریک کاهش می دهد هزینه ها از طریق کاهش مقدار اسید مواد غذایی مورد نیاز در فرمولاسیون محصول است. اسید فوماریک بهبود می بخشد همچنین صافی و گسترش بار آشپز حیاتی برای ژل مطلوب است.
تخم مرغ فوم سفید
اسید فوماریک می تواند حداکثر حجم در هر دو فوم به رنگ سفید تخم مرغ و محصولات نهایی بر اساس فوم های تخم مرغ سفید حمایت می کنند. اسید فوماریک می توانید از کرم های گران تر از تارتار برای کنترل حجم تخم مرغ های سفید جایگزین. با اسید فوماریک، سفیده تخم مرغ می تواند به همان اندازه که دو برابر زمان مرسوم بهینه overbeaten. خوب برای فرایندهای جریان پیوسته مناسب، اسید فوماریک می توان به سفیده تخم مرغ هر دو مایع و خشک اضافه شده است.
تمیز کردن عوامل برای پروتز / نمک حمام
دی اکسید کربن تولید ترکیبات حاوی NaHCO3، K2CO3 و پودر اسید فوماریک می توان با دیگر مواد تشکیل دهنده را به تمیز کردن عوامل برای پروتز و نمک حمام أقراص.
خوراک دام
اسید فوماریک ثابت کرده است که یک افزودنی به خوراک بچه خوک به خصوص موثر در طول دوران پس از شیر است. گنجاندن اسید فوماریک و تعدیل حاصل از ارزش PH نشان می دهد بهبود افزایش وزن، مصرف غذا و ضریب تبدیل غذایی است.
مصارف صنعتی
استفاده های صنعتی از اسید فوماریک عبارتند از:
• پلی استر غیر اشباع
• رزین های الکیدی
• جوهر چاپ

• کاغذ آهار

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در word

جمعه 95/2/31 2:56 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در word :

پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
چکیده:
میزان مطالعه و گرایش به کتاب از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه محسوب می شود. این پژوهش با استفاده از تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی به بررسی میزان،نوع و عوامل مؤثر بر مطالعه غیر درسی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان آران و بیدگل در سال تحصیلی 85-1384 پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که دانش آموزان پسر به طور معناداری ، مطالعه غیردرسی کمتری نسبت به دختران دارند؛ ارتباط معناداری بین میزان اوقات شبانه روز جهت مطالعه غیر درسی با پایه تحصیلی وجود ندارد، اما با جنسیت ارتباط مععناداری وجود دارد.

از نظر موضوع مورد مطالعه ،دانش آموزان دختر و پسر ،بیشترین انتخاب نسبت به کتب ادبی داشته اند و در سایر زمینه ها تفاوت معناداری مشاهده می شود.

در مورد رفتارهای توجه آمیز والدین والدین و معلمان نتایج نشان می دهد که رفتارهای توجه آمیز والدین و معلمان به کتاب و مطالعه غیر درسی با پایه تحصیلی و جنسیت ارتباط معناداری ندارد.در پایان مقاله، پیشنهاد هایی برای توسعه و ترویج مطالعه غیر درسی دانش آموزان دوره متوسطه ارائه شده است.

کلید واژه : مطالعه غیر درسی ، دانش آموزان دوره متوسطه ،آ ران و بیدگل

مقدمه :
میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه است. مطالعه یکی از عوامل موثر برای شکوفایی استعدادهای بالقوه ی انسانی برای رسیدن به کمال است در پرتو مطالعه، انسان می تواند با عقاید و افکار گذشتگان آشنا شود و راه خیر و صلاح را از راه فساد تشخیص دهد. مطالعه عامل موثری برای جلوگیری از تک بعدی فکر کردن است و زمینه پرورش استعدادهای بشر را درابعاد مختلف فراهم می کند.

اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی و جایگاه والای کتاب بر کسی پوشیده نیست. کتاب از دیر باز یکی از مهم ترین ابزار آگاهی و بصیرت به شمار آمده است. یکی از معیار های سنجش رشد فرهنگی و فکری هر ملت و کشوری در تعداد کتابخانه ها، کتاب فروشی ها ، کتاب های چاپ شده و کتاب خوان های آن جامعه است.کتابخوانی و بالا بودن میزان مطالعه در جهان یکی از شاخص های توسعه یافتگی و رشد شناخته شده است.
مقایسه آمار و هم بیانات رسمی مسئولان فرهنگی کشور از میزان مطالعه ، نشان می دهد که جایگاه مطالعه در کشو ما نسبت به سایر ممالک توسعه یافته وضعیت مطلوبی ندارد و باید اقداماتی برای ایجاد راه های مناسب ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در کشور فراهم آورد. با در نظر گرفتن سابقه درخشان تاریخی و دینی کشورمان ، میزان رویکرد افراد به کتاب در مقایسه با سایر جوامع در سطح پایینی قرار دارد.
با نگاهی اجمالی به پیشرفت کشور های توسعه یافته در می یابیم که تحولات عظیم فرهنگی، اقتصادی و صنعتی آنان مرهون توجه خانواده و نظام آموزشی به مطالعه و پژوهش، توسعه و تجهیز کتابخانه ها ، ایجاد فرهنگ مطالعه و ; می باشد. اما در کشور ما هنوز به مطالعه به عنوان یک نیاز مطرح دائمی نگاه نمی شود.
از آن جایی که دوره متوسطه نیز یکی از دوره های حساس و اثر بخش در امر توسعه اقتصادی، اجتماعی و ; کشورها می باشد ، توجه به مسائل این دوره مخصوصاََ میزان مطالعه و عوامل موثر بر آن برای گام نهادن به سوی توسعه و پیشرفت ضروری به نظر می رسد.
عادت به مطالعه مستمر و مفید بخصوص برای جوانان یک نیاز اساسی در آموزش و پرورش کشور است.و لازم است اولیاء دانش آموزان و مسئولان دبیرستان ها و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت با هدف به هنگام کردن اطلاعات خود و آشنایی با یافته های پژوهشی محققان و متخصصان در این امر مهم اقدام نمایند. یافتن راهی مناسب برای آموزش اولیاء با شیوه های تخصصی و ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی امری ضروری به نظر می رسد.
لذا تحقیق حاضر سعی در شناسایی میزان و نوع گرایش های مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل موثر بر آنها را از دیدگاه دانش آموزان دارد. امید است نتایج تحقیق مورد استفاده مسئولان و برنامه ریزان در راه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی قرار گیرد.

اهمیت و ضرورت پژوهش:
با توجه به تأ کید آیات قرآن مجید و سیره پیشوایان دینی، ترویج فرهنگ مطالعه از ارزش های دینی و ملی محسوب می شود. هم وجود برخی مسائل از قبیل تهاجم فرهنگی و تاثیر آموزش متوسطه در پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور،ضرورت تحقیق فعلی را آشکار می کند.همان طور که قبلا ذکر شد،
شنا سایی میزان و نوع مطالعه غیر درسی و عوامل مؤثر برآن به منزله گام اصلی توسعه اقتصادی، به برنامه ریزان فرهنگی در سطح ملی کمک می کند تا با شنا سایی علایق،گرایش ها و نیازهای مطالعاتی دانش آموزان در جهت ترویج فرهنگ مطالعه گام بر دارد.

نگاهی اجمالی به پیشینه پژوهش:
گاتری و سفرت(1983) ضمن بررسی میزان مطالعه گروهی از شهروندان زلاندنو، مشاهده کردند که میانگین مدت مطالعه روزنامه 29 دقیقه ، کتاب 24 دقیقه،و مجلات 8 دقیقه در روز می باشد.یافته های تحقیقی شارون(74-1973) در امریکا نشان می دهد، مردم روزانه به طور متوسط 105 دقیقه مطالعه می کنند. هم کودکان در انگلستان به طور متوسط هر ماه 3 کتاب می خوانند. در ایرلند نیز میزان مطالعه نوجوانان دبیرستانی 90 دقیقه در روز گزارش شده است. نتایج این تحقیقات به دلیل تنوع نمونه های مورد تحقیق به سادگی قابل مقایسه نیست . اما با مقایسه کلی از مجموع یافته ها ، می توان به این واقعیت پی برد که میزان کتابخوانی و مطالعه آزاد در جامعه توسعه یافته در حد مطلوبی است.

آقای عباسی در تحقیقی تحت عنوان ” بررسی عوامل مؤثر و بازدارنده مطالعات غیر درسی دانش آموزان سال های اول تاچهارم دبیرستان های شهرتهران در سال 1372″ ، مشخص کرد که 46 تا 38 درصد از دانش آموزان رشته ریاضی، فیزیک و 33 تا 25 درصد از دانش آموزان رشته علوم تجربی و 23 تا 17 درصد از دانش آموزان رشته علوم انسانی مطالعه غیر درسی دارند. در این تحقیق آمده که میان مدت زمان مطالعه غیر درسی دانش آموزان سه رشته تحصیلی در طول یک هفته ، میانگین مدت زمان مطالعه پسران و دختران و میانگین مدت زمان مطالعه غیر درسی درفصل تابستان و سایر فصول سال تفاوت معنا داری وجود دارد.(فاضل، 1383 ، 48 )

در تحقیقی که در سال 1379 توسط ابراهیم زال زاده باعنوان ” مطالعه غیر د رسی و میزان استفاده دانش آموزان دبیرستان ها از کتابخانه های عمومی شیراز ” انجام شد مشخص گردید که بیش از 75 درصد از دانش آموزان دبیرستان ها از کتابخا نه های عمومی استفاده نمی کنند و کمبود وقت ، مهم ترین دلیل عدم استفاده از کتابخانه اعلام شده است .(زال زاده،1379)
جمیاری در تحقیق خود به نام ” بررسی ارتباط مطالعه منابع غیردرسی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم رشته های نظری نظام جدید آموزش متوسطه شهر تهران در سال 1375 ،” اظهار می دارد که مطالعه منابع غیر درسی در مقایسه

با عزت نفس ،ارتباط کمتری با پیشرفت تحصیلی دارد . مقایسه 2 گروه کتاب خوان نیز نشان داد که از نظر پیشرفت تحصیلی بین این 2 گروه اختلاف معنا داری وجود ندارد. در این رابطه نقش پایگاه اجتماعی برای پیش بینی پیشر فت تحصیلی در دختران بیشتر از پسران است . یا فته های این پژوهش بر خلاف پژوهش های قبلی نشان داد که مطالعه منابع غیر درسی سهم ناچیزی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد . نتایج این تحقیق نشان می دهد که برای ایجاد روحیه مطالعه و تحقیق در دانش آموزان باید تغییراتی بنیادی در شیوه های تدریس معلمان، تألیف کتب درسی ، نظام ارزشیابی تحصیلی و نگرش به کتابخانه های آموزشگاهی بوجود آید.(جمیاری،1379)

اهداف پ‍ژوهش:
در پژوهش حاضر سه هدف کلی مورد توجه می باشد:
الف) بررسی و مقایسه میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان دختر و پسر در دوره متوسطه.
ب) بررسی و مقایسه نوع گرایش موضوعی مطالعه غیر درسی دانش آموزان دختر و پسر در دوره متوسطه.
ج) بررسی عوامل موثر در مطالعه غیر درسی دانش آموزان متوسطه از نظر دانش آموزان در شهرستان آران و بیدگل.

سوالات پژوهش:

سوالات پژوهش به دو دسته “نوع و میزان مطالعه غیر درسی” و “عوامل مؤثر بر مطالعه غیر درسی “تقسیم بندی شده است. این موارد عبارتند از:
الف) سوالات مربوط به نوع و میزان مطالعه غیر درسی:
1- آیا تفاوت معناداری میان میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان پسر و دانش آموزان دختر وجود دارد؟
2- آیا تفاوت معناداری میان میزان مطالعه غیر درسی و پایه تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه وجود دارد؟
3- گرایش موضوعی مطالعه غیر درسی دانش آموزان دوره متوسطه چیست؟
4- آیا موضوع مطالعه غیر درسی دانش آموزان پسر با موضوع مطالعه دانش آموزان دختر متفاوت است؟
ب) سوالات مربوط به عوامل موثر در مطالعات غیر درسی:
5- آیا رفتار توجه آمیزوالدین نسبت به کتاب و مطالعه در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان موثر است؟
6- آیا رفتار توجه آمیزمعلمان نسبت به کتاب و مطالعه در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان موثر است؟
7- آیا حجم زیاد دروس و تکالیف کلاسی در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان موثر است؟
8- آیا تجهیز و نحوه اداره کتابخانه مدارس در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان موثر
است؟
9-آیا تبلیغات در زمینه کتابخوانی ( بازدید از نمایشگاه کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی و معرفی کتاب و ;) در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان موثر است؟
10-چه عواملی جهت پر کردن اوقات فراغت می تواند جایگزین کتب غیر درسی دانش آموزان شود؟
11-آیا بین عوامل مؤثر بر مطالعه غیر درسی و متغیر جنسیت رابطه معناداری وجود دارد؟
12-عوامل باز دارنده دانش آموزان در استفاده از کتابخانه های مدارس چیست؟

متغیر های پژوهش:
متغیر های پژوهش عبارتند از : جنسیت ، پایه های تحصیلی(اول،دوم،سوم،پیش دانشگاهی)، میزان مطالعه غیر درسی و گرایش موضوعی آن.

روش تحقیق:
روشی که در این پژوهش از آن بهره گرفته شده است روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.

جامعه آماری ، نمونه آماری و روش نمونه گیری:
جامعه آماری این پژوهش ، همه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان آران و بیدگل در سال تحصیلی 85-1384 می باشد. از مجموع 4349 نفر دانش آموز، 1979 نفر پسر و 2370 نفر دختر هستند که به دلیل گسترده و پراکندگی مطالعه ، پژوهش گران، از بین دانش آموزان، 350 نفر را به عنوان جامعه آماری از کل جامعه پسر و دختر با استفاده از روش تصادفی خوشه ای از دفتر آمار آموزشگاه ، با لحاظ جنسیت، دوره تحصیلی(اول، دوم، سوم، پیش دانشگاهی) و موقعیت محل تدریس( شهر و روستا) انتخاب نموده اند. ( البته قابل ذکر است که فقط 322 پرسش نامه به پزوهش گران تحویل داده شد)(دلاور، 276 )

ابزار جمع آوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل داده ها:
ابزار های اندازه گیری پژوهش حاضر شامل پرسشنامه ای می باشد که بعد از طراحی اولیه توسط پژوهشگران تحقیق و سپس در یک نظر سنجی از سوی کارشناس ناظر ، بین دانش آموزان دختر و پسر توزیع گردید. این پرسشنامه د ارای 30 سوال می باشد که تعداد 29 سوال بسته و یک عدد سوال باز می باشد.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات درمرحله توصیف اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss ، از جدول های فراوانی و درصد، نمودارها و شاخص های آماری نظیر میانگین، میانگین رتبه ای، واریانس، انحراف استاندارد استفاده گردید هم در مرحله تحلیل داده ها، روش های آمار استنباطی نظیر: آزمون ناپارامتری، آزمون کروسکال والیس(kruskal-wallis test) و آزمون یومان ویتنی( mann-whitney u test) استفاده شده است.

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش :
در این بخش نتایج بدست آمده از پاسخ به سوالات بررسی شده است. در بررسی سوال اول که میزان مطالعه غیر درسی پسران مقطع متوسطه را با میزان این مطالعه در بین دختران مقایسه کرده ، شاخص مطالعه غیر درسی از جنبه میزان کمی ساعات مورد توجه قرار گرفت . چنان که جدول 1 نشان می دهد ، نمره Z محاسبه شده در آزمونU من وینتی برابر 10/2- و مقدار sig برابر 035/0 است . بنابراین فرض صفر رد می شود و تفاوت معناداری بین دختران و پسران در سطح معناداری 05/0 وجود دارد. و با توجه به میانگین رتبه ای دختران و پسران در میزان مطالعه ، مقدار مطالعه دختران بیشتر است. (نمودار 1)

 

سوال دوم تفاوت معنادار میان میزان مطالعه غیر درسی و پایه تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه را جست و جو می کند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مقدار H محاسبه شده در آزمون کروسکال والیس برابر 098/0 و مقدار sig برابر 99/0 می باشد. بنابراین فرض صفرتایید شده و تفاوت معناداری در سطح 05/0 بین پایه های تحصیلی متفاوت وجود ندارد.

سوال سوم درباره گرایش موضوعی مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه است. نوع و گرایش مطالعه غیر درسی دانش آموزان در شش موضوع ارزیابی شد:1- مطالب علمی – آموزشی ،2- دینی- اخلاقی ،3- ادبی ( شعر و داستان) ، 4-فرهنگی – هنری ، 5-سیاسی – اجتماعی – تاریخی ،6- روانشناسی. ( جدول 1)

نتایج نشان داد که کتب ادبی بیشترین انتخاب را در بین دانش آموزان دختر دارد و پس از آن به ترتیب مطالب دینی – اخلاقی ، علمی – آموزشی ، روانشناسی ، فرهنگی- هنری و در نهایت سیاسی – اجتماعی – تاریخی.انتخاب های دانش آموزان پسر به ترتیب عبارتند از : مطالب ادبی ، دینی – اخلاقی ، فرهنگی – هنری ، علمی – آموزشی ، سیاسی – اجتماعی – تاریخی و روانشناسی .

جدول شماره 1: توزیع فراوانی درصد موضوع های مورد علاقه دانش آموزان دختر و پسر برای مطالعه غیر درسی

بسیار زیاد زیاد متوسط کم بسیار کم گزینه

درصد
فراوانی
درصد
فراوانی

درصد
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
فراوانی
مطالب خواندنی

8/2 9 2/11 36 4/36 85 4/8 27 3/5 17 دختر علمی آموزشی
9/1 6 5/6 21 6/19 63 6/10 34 5/7 24 پسر
9/5 19 7/12 41 6/23 76 9/9 32 9/1 6 دختر دینی اخلاقی
1/3 10 3/9 30 1/17 55 9/9 32 5/6 21 پسر
3/9 30 7/12 41 3/18 59 6/9 31 0/4 13 دختر ادبی
6/5 18 4/8 30 8/20 42 2/15 30 9/5 28 پسر
7/3 12 4/8 27 8/20 67 2/15 49 9/5 19 دختر فرهنگی
هنری
9 3 4/8 27 5/11 37 1/17 55 1/8 49 پسر
1/3 10 3/4 14 1/12 39 3/19 62 2/15 49 دختر سیاسی اجتماعی تاریخی
9/1 6 5/2 8 7/13 44 7/17 57 2/10 33 پسر
3/5 17 1/7 23 1/16 52 6/14 47 9/10 35 دختر روانشناسی
3 1 1/3 10 1/7 23 0/14 45 4/21 69 پسر

سوال چهارم به تفاوت موضوع مطالعه غیر درسی دانش آموزان پسر با دختر می پردازد. بر اساس یافته های بدست آمده بین نظرات دانش آموزان دختر و پسر در موضوع های سیاسی – اجتماعی – تاریخی شباهت اما در سایر زمینه ها تفاوت معناداری وجود دارد. در مورد موضوع سیاسی – اجتماعی – تاریخی ، نمره Z محاسبه شده درآزمون U من وینتی 633- و sig آن برابر 527/0 می باشد. بنابراین تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود ندارد. بین موضوعات مورد مطالعه و پایه تحصیلی نیز ارتباط معناداری وجود ندارد.

سوال پنجم تاثیر رفتار توجه آمیز والدین نسبت به کتاب و مطالعه در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان را مورد توجه قرار می دهد. رفتارهای توجه آمیز والدین به رفتارهایی چون میزان مطالعه والدین ، تخصیص مقداری از درآمد برای تهیه کتاب ، اهداء کتب به عنوان هدیه ، ایجاد محیط مناسب و آرام توسط والدین گفته می شود. نمره Z محاسبه شده در آزمون U من ویتنی برابر 95/0- و مقدار sig برابر 342/0 می باشد. بنابراین فرض صفر تایید و تفاوت معناداری بین پسران و دختران وجود ندارد. مقدار H محاسبه شده در آزمون کروسکال والیس برابر 358/0 و مقدار sig برابر 946/0 می باشد ، بنابراین تفاوت معناداری بین پایه های تحصیلی وجود ندارد. (نمودار 2)

سوال ششم درباره تاثیر رفتار توجه آمیز معلمان نسبت به کتاب و مطالعه در میزان مطالعات غیر درسی دانش آموزان است . رفتار توجه آمیز معلمان که در تحقیق مورد توجه قرار گرفته عبارت است از تشویق معلم به مطالعه غیر درسی و ارجاع دانش آموزان به کتب غیر درسی جهت فهم مطالب درسی . نمره Z محاسبه شده در آزمون U من ویتنی برابر 03/1- و sig برابر 301/0 می باشد بنابراین تفاوت معناداری بین دختران و
پسر ان وجود ندارد. مقدار H محاسبه شده در آزمون کروسکال والیس برابر 108/7 و sig آن برابر 69/0
می باشد. بنابراین تفاوت معنادار در سطح 05/0 بین پایه های تحصیلی وجود ندارد. ( نمودار3)

سوال هفتم به تاثیر حجم زیاد دروس و تکالیف درسی در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان می پردازد.
نتایج نشان داد که نمره Z محاسبه شده در آزمون U من ویتنی برابر 72/3- و sig آن برابر صفر می باشد. بنابراین تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود دارد. میانگین رتبه ای دختران 71/178 و پسران 27/141 می باشد. بنابراین دختران ،تاثیر حجم زیاد کتاب های درسی را بر میزان مطالعه غیر درسی مؤثر تر می دانند.
مقدار H محاسبه شده در آزمون کروسکال والیس برابر 304/4 و sig آن برابر 23/0 می باشد. بنابراین تفاوت معناداری بین پایه های تحصیلی وجود ندارد. (نمودار 4)

سوال هشتم درباره تجهیزات و نحوه اداره کتابخانه های مدارس است و اینکه چقدر در میزان مطالعه غیر درسی دانش‌ آموزان تاثیر دارد. مواردی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفت عبارت است از : شرایط و نحوه عضویت و ساعات کار کتابخانه ، نحوه برخورد مسئول کتابخانه به هنگام پاسخ گوئی به سوالات ، شرایط فیزیکی کتابخانه از جمله سکوت سالن مطالعه ، دما ، نور و فضای کتابخانه ، مناسب و متنوع بودن موضوعات کتب غیر درسی در کتابخانه و در نهایت وجود برگه دان یا فهرست کتاب در کتابخانه .

یافته ها نشان داد که در مورد شرایط و نحوه عضویت و ساعت کار کتابخانه (Z= -0/213 , sig=0/832) ، نحوه برخورد مسئول کتابخانه (Z=-1/28, sig=0/199) ، و وجود برگه دان) (Z= 0/131 , sig= 0/896 فرض صفر تایید شده، بنابراین تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود ندارد.

میزان Z محاسبه شده در آزمون U من ویتنی در مورد مناسب و متنوع بودن موضوعات کتب غیر درسی برابر 98/2- و sig آن برابر 003/0 می باشد. بنابراین تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود دارد. میانگین رتبه ای دختران 30/175 و پسران 28/145 می باشد. در مورد شرایط فیزیکی کتابخانه مقدار Z محاسبه شده در آزمون U من ویتنی برابر 133/2- و sig آن برابر 33/0 می باشد. در نتیجه تفاوت معناداری بین دختران و پسران در سطح معناداری 05/0 وجود ندارد .

در مورد تاثیر شرایط فیزیکی کتابخانه و پایه های تحصیلی یافته ها نشان داد که میزان H محاسبه شده در آزمون کروسکال والیس برابر 511/14 و sig آن برابر 002/0 می باشد. بنابراین تفاوت معناداری بین پایه تحصیلی سوم و شرایط فیزیکی کتابخانه وجود دارد. میانگین رتبه ای پایه اول 71/153،پایه دوم75/146 ،پایه سوم07/190 ، پیش دانشگاهی 01/143 می باشد.
سوال نهم به تاثیر تبلیغات کتابخوانی در میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان اختصاص دارد. تبلیغات کتابخوانی که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته عبارت است از : 1-بازدید نمایشگاههای کتاب ،2- مسابقات کتابخوانی ، 3-بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی ، 4-معرفی کتاب و ;.نمره Z محاسبه شده در آزمون U من ویتنی برابر 076/3- و sig برابر 002/0 می باشد. بنابراین فرض صفر رد می شود بنابراین تفاوت معنادار بین پا سخ های دختر و پسر وجود دارد. میانگین رتبه ای دختران 77/175 و پسران 72/144 می باشد.
مقدار H محاسبه شده برابر 285/7 و sig آن برابر 22/0 می باشد. بنابراین تفاوت معناداری در سطح 05/0 بین پایه های تحصیلی وجود ندارد.

در مورد تاثیر عضویت در انجمن ها و تشکل های علمی و ادبی و بسیج دانش آموزی مدرسه و شهرستان در میزان مطالعه غیر درسی ، نمره z محاسبه شده 503/0- و sig آن 615/0 می باشد. بنابراین تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود ندارد. مقدار H محاسبه شده در آزمون کروسکال والیس برابر 661/9 و sig آن برابر 63/0 می باشد بنابراین تفاوت معناداری در سطح 05/0 بین پایه های تحصیلی وجود ندارد.

سوال دهم در مورد تاثیر عواملی که جایگزین مطالعه غیر درسی دانش آموزان می گردد است. دختران به ترتیب به موارد زیر به عنوان عامل جایگزین مطالعه اشاره کردند: رسانه جمعی ، ورزش ، اینترنت ، بازی های کامپیوتری و پسران به ترتیب موارد زیر اشاره کردند: رسانه جمعی ، ورزش ، بازی های کامپیوتر ، و اینترنت. ( جدول 2)
رسانه جمعی به عنوان مهم ترین عامل جایگزین مطالعه غیر درسی اشاره شد به طوری که 4/26درصدپاسخ بسیار زیاد ، 31 درصد پاسخ زیاد ، 3/22 درصد پاسخ متوسط ، 2/15 درصد پاسخ کم و 0/5 درصد پاسخ بسیارکم داده اند. بنابراین رسانه جمعی جایگزین مطالعه غیر درسی بیشتر دانش آموزان در پایه های تحصیلی متفاوت است.

جدول شماره 2: توزیع فراوانی و درصد عوامل جایگزین مطالعه غیر درسی
بسیار زیاد زیاد متوسط کم بسیار کم گزینه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله تربیت بدنی در word

جمعه 95/2/31 2:56 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله تربیت بدنی در word دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله تربیت بدنی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله تربیت بدنی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله تربیت بدنی در word :

تربیت بدنی

مقدمه
تربیت بدنی یک پدیده انسانی است و ابزاری موثر برای پرورش جسم و ارتقاء فرهنگی، تربیت و اخلاق است و می تواند زمینه ساز هویت ملی باشند. پس به این خاطر جایگاه تربیت بدنی و ورزش در بند سوم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلای ایران مطرح گردیده است. که طبق این، اصل دولت را به فراهم آوردن موقعیتی که همه افراد و در تمامی سطوح بتوانند از تربیت بدنی رایگان برخوردار باشند، موظف نموده است. باید توجه کرد که جامعه، زمانی قادر نخواهد بود راه ترقی را طی کند و به پیشرفت و سربلندی برسد که متشکل از افرادی سالم، فعال و کارآمد باشد. برای اینکه کلیه افراد جامعه بتوانند بدنی سال داشته باشد. و با افزایش سن دچار فقر حرکتی و کم حرکتی و از کار افتادگی نشوند. نیاز است تا در مراحل مختلف زندگی به طور موثر و مطلوب از آمادگی جسمانی در حد اولیه برخوردار باشند.

در بینش اسلامی تربیت و تقویت بدن و آمادگی همه جانبه ی آن مورد توجه است و به مومنان قوی از برنامه زندگی و بخشی از مراحل آموزشی و پرورشی هر فرد مورد توجه قرار گیرد.( صفری شالی،1380) با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می دهند ، و به اذعان همه روانشناسان اجتماعی و کارشناسان فن، جامعه ی سالم

برپایه خانواده ی سالم برپایه خانواده ی سالم بنا نهاده می شود و رکن اصلی خانواده را نیز زنان و مادر خانواده می سازد و با توجه به گسترش روز افزون اختلالات روانی در سطح جامعه بخصوص در میان بانوان که از طرفی مادران این سرزمین به شمار می روند. و ممکن است به علت احساس مسئولیت بیشتر، نسبت به افراد خانواده، استرس های خاص شغلی و مسائل دیگر تحت فشارهای روانی زیادی قرار گرفته و در معرض آسیب های روحی و جسمی قرار گیرند. از طرفی دیگر، نگرش ویژه خانواده به ورزشی زنان و داشتن عقاید خرافاتی، نظیر عواقب سوء فعالیتهای ورزشی، در اثر جهش و پرش، تغییر اندام و کاهش ظرافت آنان این قشر را خانواده و جامعه را نسبت به پرداختن به فعالیتهای ورزشی متاثر می سازد و اثر گذاری قوی بر کند بودن روند رشد فعالیت های ورزشی دختران و زنان در خانواده را به دنبال دارد.

از طرفی دیگر، بیماریها و عوارض حاصل از آن موانع موثر بر عدم مشارکت زنان در فعالیت های ورزشی محسوب می گردد، چرا که زنان از ساختار فیزیکی ظریف تری برخوردار بوده و احتمال مخاطرات بیشتری را در مقابله با بی تحرکی و کم کاری دارند. کمترین احتمال خطر پوکی استخوان به عنوان یک عارضه شایع در زنان است. که سبب کاهش استخوان سازی و کمتر به فعالیت وا داشتن بدنشان می شود. در نتیجه پس انداز استخوانی کمتر سبب آمادگی آنان برای شکنندگی بیشتر استخوان ها در سنین ماینسالی و بزرگسالی می گردد.

از جهتی دیگر مقاطع خاص فیزیولوژیکی در وند طول عمر زنان، برای مثال دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی به عنوان مشکلات کوتاه و درا مدت، مانع از شرکت مستمر زنان در فعالیت های ورزشی می گردد. کمبود اماکن ورزشی و در دسترس نبودن آن در سطوح مختلف اجتماعی به عنوان معضل جدی در امر پرداختن به فعالیت های ورزشی برای قشر زنان مطرح است. اگر موسسات و دستگاههای دولتی امکانات ورزشی لازم برای بانوان فراهم نکند تا بتوانند از سلامتی کامل برخوردار باشند، ضعف در سلامتی آنان بر روی بسیاری از مسائل تاثیر گجذار خواهد بود به طور مثال نمی توانند فرزند سالم و قوی سالم و قوی داشته باشند.

با توجه به مشکلات و معضلاتی که به آنها اشاره شد برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های ورزشی بانوان معلم از دیدگاه های مختلف باید از ظرافت و روش ویژه ای برخوردار باشد که در این زمینه تحقیقاتی را به طور بنیادی می طلبد. چرا که پرداختن موشکافانه به مشکلات و موانع ورزشی بانوان معلم می تواند در برنامه ریزی و توجه بیشتر به نیازهای آنان موثر باشد. برای تغییر ساختار برنامه ها به منظور کاستن از نابرابری ها و محو موانع و گسترش تسهیل شرکت تمام افراد بدون توجه به

جنسیت وجود سیستم مدیریتی قوی و متعهد ضروری است بنابراین پژوهش انجام شده قدم دیگری است که برداشته شده تا نقاط قوت و ضعف ورزش بانوان معلم را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد و انتظار می رود عوامل باز دارنده ای که در جامعه زنان بخشی از کشور برای پرداختن به فعالیتهای جسمانی و ورزش وجود دارد را شناسایی کند و از این طریق اطلاعاتی را در اختیار مسئولین امر قرار دهد تا بتوانند به نحو مطلوب تر موجبات رشد و شکوفائی روانی و ورزشی را در این بخش از جامعه فراهم آورند.

مبانی نظری تحقیق
تاثیرات ورزش بر آمادگی جسمانی
آمادگی جسمانی به عنوان توانائی زیستن تاب آوردن – و تحمل در برابر فشارهای روانی و ادامه کارها در شرایط سخت تعریف شده است. شرایطی که یک فرد غیر آماده را می تواند وادار به تسلیم کند و او را به زانو درآورد آمادگی جسمانی نقطه مقابل خستگی ناشی از تلاشهای روزانه، خستگی ناشی از نبود انرژی لازم برای آغاز با رغبت فعالیتهای زندگی و خستگی ناشی از واماندگی موارد غیر منتظره زندگی می باشد، در عین حال تلاش بدنی زیادی را می طلبد.
مدارک علمی درباره خواص سلامت بخش فعالیت بدنی روز به روز بیشتر می شود، به طور کلی بسیاری از مسائل و مشکلات تندرستی که مردم با آن مواجه اند به شیوه زندگی آنها وابسته است تاثیر قابل توجه شیوه زیستی بر تندرستی و سلامت امر شناخته شده است تمرین منظم و مناسب موجب حفظ آمادگی و نیل به تدرستی و عامل پیشگیری از انواع بیماری های جسمی و روانی است و در بسیاری از موارد روش درمانی خوبی برای بیماریهای فرسایشی است بنابراین آمیختن ورزش با زندگی تاثیر خوبی بر سلامت جسمی و ذهنی خواهد داشت تمرین و منظم به حفظ ترکیب مطلوب بدنی کمک خواهد کرد.
تمرین منظم با مصرف کالری های اضافی و پیش گیری از افزایش نامطلوب وزن به حفظ وزن مناسب کمک می کند و این باعث کاهش درصد بیماری ها می شود چون بسیاری از بیماریها در مقوله بیماریهای فقر حرکتی طبقه بندی می شوند بیماری فقر حرکتی نه از عفونت بلکه در اثر فعالیت جسمانی کم و ناکافی احتمال زیاددر سایر الگوهای رفتاری سلامت بخش و مثبت نیز درگیر خواهند بود.(خداداد1368) اهمیت فعالیت بدنی به عنوان بخش مکمل یک زندگی سالم کاملا روشن است. به علاوه شواهد علمی از فواید سلامت بخش تمرین و ورزش در حال افزایش است. بررسی ها نشان می دهند که فعالیت بدنی با تکرار، شدت، مدت مناسب و بر اساس برنامه های منظم، مزایای زیادی دارد.

حفظ سطح مناسبی از عناصر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی مانند استقامت قلب و عروق، قدرت استخوان ف چاقی عضلانی، ترکیب بدنی و انعطاف پیذیری، در کاهش خطر امراض قلبی ، فشار خون، دیابت ، پوکی استخوان، چاقی و ناراحتی های روانی ( افسردگی) موثر است. کاهش میزان موارد حمله ی قلبی و حفظ عملکرد در پیری از مزایای تمرینات مظنم است. به علاوه افرادی دارای فعالیت جسمانی نسبت به افراد غیر فعال عمر بیشتری دارند. بنابراین آمادگی جسمانی عبارت است از توانایی زیستن به عنوان موجودی متعادل و کامل، تمرین منظم و مناسب موجب حفظ آمادگی و نیل به تندرستی و

عامل پیشگیری است، بنابر این آمیختن تمرین با زند گی تاثیر خوبی بر تندرستی جسمی و ذهنی خواهد داشت. بهبود آمادگی قلب و عروق یکی از مزایای تمرین است. مزایای نسبت داده شده به آمادگی قلبی و عروقی عبارتند از: بهبود کارایی قلب و عروق، تقویت عضله ی قلب، پایین آمدن ضربان قلب، تقلیل فشار خون، افزایش ظرفیت حمل اکسیژن در خون، بهبود گردش خون مرکزی و محیطی، مقاومت در مقابل تصلب شرایین، حکفظ سطح کلسترول خون در سطح مطلوب، تقلیلL.D.L

، افزایش H.D.L ، تقلیل خطر حمله قلبی و افزایش شانس زنده ماندن پس از حمله قلبی، همچنین ورزش به حفظ ترکیب مطلوب بدنی کمک می کند ف مقدار زیاد و مفوط چربی بدنی برای سلامت زیان آور است. اضافه وزن طول عمر را کم می کند. افزایش کلسترول خون ، دیابت ، فشار خون، بیماریهای کیسه صفراء، امراض قلب و عروق، پوکی استخوان و آرتروز استخوانی مفاصل تحمل کننده ی وزن بدن، با اضافه مرتبط است. تمرین منظم با مصرف کالری های اضافی و پیشگیری از

افزایش وزن نامطلوب به حفظ وزن مناسب کمک می کند و از این طریق خطر بیماریها کاسته می شود. و قدرت عضلانی و استقامت عضلانی و انعطاف پذیری از دیگر اجزای بسیار مهم آمادگی جسمانی می باشند. میلیون ها نفر از ناراحتی کمر رنج می برند و بسیاری از این ناراحتی ها به ضعف عضلانی و فقدان توازن و تعادل ناشی از فقر حرکتی و یا فعالیت های نامناسب نسبت داده می شود. کسب و حفظ مقدار مناسبی از این عناصر از خطر ابتلا به ناراحتی های کمر می کاهد. تمرین جسمانی منظم و مناسب، افراد را برای کار و فعالیت توانا می سازد، آمادگی جسمانی به طور کلی اجرای حرکتی عمومی را نیز بهبود می بخشد. فعالیتهای بدنی با زندگی روزمره در ارتباط است و افراد دارای آمادگی جسمانی، مهارت های ورزشی را بهتر ارائه می دهند. افراد آماده پس از کار و تمرین شدید خیلی سریع تر از افراد فاقد آمادگی به حالت اولیه برگشت می کنند.( آزاد، 1375).

 

اثرات اجتماعی ورزش
جامعه شناسی، مطالعه مردم گروه ها و اشخاص و فعالیت های انسان را تحت عنوان رفتار اجتماعی گروه ها و آداب و رسوم و نظم اجتماعی مورد توجه قرار می دهد و جامعه شناس تاثیر نهادهای اجتماعی بر فرد، رفتار اجتماعی و ارتباطات انسان در گروه و یا در یک نهاد و چگونگی تاثیر نهادها بر انسان و ارتباطات درونی و متقابل نهادهای اجتماعی چون ورزش، تربیت، مذهب و حکومت را مورد توجه قرار می دهد. گسترش ورزش به عنوان بعد مهمی از روند زندگی و تاثیر ورزش بر رفتار انسان در نهادهای اجتماعی تشکیل دهنده جامعه و زمینه های فرهنگی جامعه سبب شده تا مربیان تربیت بدنی و جامعه شناسان به این مقوله توجه بیشتری نشان دهند.
جامعه شناسان ورزشی از طرح ها و تدابیر اجتماعی، تجارب پیشین اجتماعی و وضعیت اجتماعی فعالیتهای ورزشی بر رفتار افراد و گروه در ورزش را مدنظر دارند، در این زمینه جویای پاسخ به سئوالات بیشماری هستند از جمله آیا ورزش فرد را در زندگی اماده می کند؟ آیا ورزش زنان را در پذیرفته شدن یک جامعه مهم به نظر می رسد.
امروزه از ورزش به عنوان یکی از مهمترین ، جذاب ترین، و موثرترین ابزارها در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی دنیا یاد می شود. فعالیت های حرکتی و ورزشی از عوامل مهم تاثیر گذار در زندگی فردی و اجتماعی هر فردی می باشد. سلامت جسمانی و روانی و نشاط و شادابی که یک فرد از طریق شرکت در فعالیتهای حرکتی و ورزش کسب می نماید، می تواند به عنوان یک شهروند پویا و فعال و سالم وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود را انجام داده و در ساختن جامعه سالم مشارکت فعال داشته و به عنوان یک الگوی مثبت در جامعه ظاهر شود.(خلجی،1379)
تاثیرات فیزیولوژیکی ورزش

به طور کلی ورزش و تحرک بر رشد عمومی بدن تاثیر می گذارد، در سنین بالا ورزش برای جلوگیری از پوکی استخوان، اضافه وزن و ناراحتی های قلبی- عروقی همچنین برای غنی سازی اوقات بیکاری و جلوگیری از افسردگی و روان پریشی توصیه می شود.( رستمی،138)

ورزش علاوه بر پیشگیری از بیماری شریان کرونری و فشار خون برای درمان آن نیز موثر است. تمرین ورزشی، کارایی قلب را بهبود می بخشد و به همراه دیگر راههای درمانی مانند استفاده از دارو، تغییرات رژیم غذایی و ترک سیگار می توان از تثلب شرایین جلوگیری کند یا روند ان را معکوس نماید( حجتی و رحمانی نیا، 1381)
اتحادیه قلب آمریکا(1999) اعلام کرد که ارتباط مستقیمی بین کم تحرکی و انواع بیماری ها وجود دارد نداشتن تحرک بدنی، عاملی خطر ساز در ایجاد بیماری های قلبی است( یوسفی،1381).

در مجله علم، ورزش و سلامتی فواید ورزش به شرح زیر می باشد:
1) بهبود کار قلب و عروق: حرکات ورزشی مناسب و مستمر در کاهش احتمال سکته در اشخاصی که خانواده سابقه بیماری های قلبی- عروقی دارند، بسیار موثر است.
2) کنترل وزن: بهترین روش جهت کنترل وزن بدن ترکیب یک برنامه، منظم و منسجم ورزشی به همراه رژیم غذایی متناسب می باشد.
3) پرورش عضلات بدن
4) بهبود انعطاف پذیری بدن

5) افزایش جریان خون و انتقال اکسیژن به بافت ها
6) کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر ناشی از نارسائی های قلبی
7) تنظیم فشار خون
8) بهبود شرایط در دوران حاملگی
9) کاهش خطرات حملات قلبی و به ویژه در زنان بعد از دروان حاملگی
10) بهبود حالت روحی و از بین بردن افسردگی( احمد مجد،1382).
تحقیقات نشان می دهد که در افراد با سطح آمادگی بدنی بالا میزان شیوع بیماریهای عرقی قلبی کمتر بوده و با کاهش میزان آمادگی بدن خطر آترواسکلروز افزایش داشته و از طرفی فعالیت بدنی می تواند از عوامل بازدارنده انجام ورزش در افرادی باشد که دچار بیماری های قلبی عروقی پروفسور هستند. بایارد استاد بهداشت استانفورد در مورد تاثیرات ورزش چنین بیان می کند: حرکات و فعالیتهای بدنی در پیشگیری از عوارض بیماری های و اعمال جراحی نقش اساسی داشته و به طوری که میزان بستری شدن افراد در بیمارستان 20 الی50 درصد خواهد کاست. همچنین ویدوبیکر می گوید: 50 درصد از علل مربوط به ضعیف شدن و از دست دادن نیروی حیاتی در سنین 30 الی70 سال به علت عدم تحرک بدنی بودن به طوری که این افراد چنانچه به ورزش بپردازند بین10 تا25 سال به عمر خود خواهند افزود و در این میان تاثیر ورزش در بین افرادی که به علت تحرک دچار ناراحتی ها و بیماری های گشته اند به مراتب بیش از سایرین است.(صفانیا،1379)
همچنین دیوو (2002) در تحقیق خود نشان می دهد، کودکانی که فعال هستند و در سطح بدنی مناسبی قرار دارند عوامل خطرزایی قلبی و عروقی کمتری نسبت به بچه های غیر فعال دارند. عوامل خطر زا همراه با بیماری قلبی کرونری از طریق فعالیت بدنی منظم در بزرگسالان و کودکان کاهش می یابد. و همین طور که به طور فیزیکی فعال هستند فشار خون پایین تری دارند.
کیرک و همکاران (1998) تا سالها سه عامل مهم بیماریهای قلبی را فشار خون بالا،کلسترول خون بالا، و سیگار کشیدن می دانستند. اما در سال 1992 شیوه زندگی پشت میز نشینی و بی تحرکی هم به عنوان عامل چهارم ذکر شد.

تاثیرات فیزیولوژیکی ورزش بانوان
تحقیقات و مشاهدات علمی بیانگر این است که دختران در آمادگی های جسمانی، وضعیت قامت و ;. از سطح نامطلوبی برخوردار هستند. و با توجه به حفظ ارزش های اسلامی و ملاحظات فرهنگی محدودیت حرکتی مضاعفی نسبت به پسران دارند.کارشناسان معتقدند: فقدان فعالیت بدنی و ورزشی موجب رشد نیافتن و تضعیف کشش کلیه عضلات ناحیه شکم می شود که خود عامل اصلی در دردهای پشت به دنبال بارداری است بر اساس تحقیقات برخی ناهنجاری ها و ضعف های عضلانی در دختران رقم بالایی را به خود اختصاص داده و به طوری که افتادگی شانه 25/56 درصد، انحنای کمر 5/37 درصد انحراف جانبی سر 25/31 درصد است( یوسفی،1377)

بارداری و ورزش
رسولی(1376) در فصلنامه طب ورزش در دوران بارداری را به شرح زیر اعلام می دارد:
1- باقی ماندن وضعیت آمادگی جسمانی در هنگام حاملگی
2- ممانعت از افزایش وزن زیاد
3- کاهش دردهای کمری واریس پا
4- خواب بهتر
5- اعتقاد به نفس بالاتر
6- احتمالا زایمان بهتر و راحت تر

همچنین ورزش سبک دوران بارداری موجب کاهش قابل توجه درد کمر پس از زایمان و بهبود عملکرد مفاصل ران شده و هیچ تاثیر منفی بر رشد جنین ندارد.(محمدی،1381)

اثرات ورزشی در سنین قبل از بارداری در دختران جوان، با توضیح اثرات ورزش در ایجاد سلامتی جسمی و روحی آنان و ایجاد عضلات قوی و توانایی جسمی بالا در دختران و نیز تراکم استخوانی بالاتر به پرورش مادرانی با قوای جسمانی مناسب و میزان تراکم استخوان طبیعی منجرمی شود که در دوران بارداری، مشکلات خاص آن دوره، چون کمر دردهای دروان بارداری، کاهش توانایی فیزیکی و افسردگی های روحی در این گروه کاهش می یابد و زایمان موفق تر و با درد کمر کمتر و زمان کوتاه تر خواهد داشت.

در دوران قبل از بارداری ، دختران و زنان ورزشکار اختلالات سندرم و پیش از قاعدگی کمتری دارند و کمتر دچار دردهای لگن و اختلالات روحی چون افسردگی و اضطراب می شوند. برخی مطالعات نیز نشان می دهند که تمرینات بدنی شدید می توانند در کاهش درد قاعدگی موثر باشند. در یک مطالعه درد قادعگی در زنان دانشجو، وقتی آنان به مدت یکسال تحت تمرینات شدید جسمانی قرار گرفتند تا %55 کاهش یافت.

از طرف دیگر تمرینات سبک ویژه می توانند در جلوگیری و تسکین درد قاعدگی مفید باشند. انجام منظم تمرینات میتواند باعث بهبود گردش خون در ناحیه شکم، افزایش تونوس عضلات شکم و انعطافپذیری ناحیه کمر و لگن و انبساط عضلانی ناحیه لگن شود.( ترکان،1381)

فعالیتهای ورزشی در دوران بعد از زایمان باعث کاهش وزن و اندازه دور کمر زنان و همچنین باعث افزایش عضلات شکم و انعطاف پذیری عضلات پشت ران و کمر می شوند.(نیکیپور و همکاران،1381)
اگر چه نگرانی هایی در رابطه با سلامتی جنین به هنگام ورزش مادر وجود دارد، با این حال به نظر می رسد که ورزش هوازی مادر در دوران بارداری به ویژه اگر راهنمائی های ورزشی در این دوران رعایت شوند، خطر کمتری برای جنین دارد( محمدی و همکاران،1380)

مک موری (1990) معتقد است که زنان باردار باید سرعت و سطح تمرین را در هنگام بارداری به اندازه ای افزایش دهند که حرارت مرکزی بدن بیش از اندازه افزایش نیابد زیرا این امر برای جنین خطرناک است. وب و همکاران (1994) بیان می دارند که فعالیت های ورزشی هیچ اثری بر روی مدت درد زایمان ندارد بعضی دیگر پیشنهاد می کنند که زنانی که در طول دوران بارداری ورزش می کنند کمتر به داروهای مختلف مثل اکسی توسین و وسایل گوناگون فروسپس و عمل سرازین در هنگام زایمان احتیاج دارند. همچنین گزارشاتی وجود دارد که شکایت ناراحتی های عضلانی اسکلتی در زنانی که در هنگام بارداری ورزش می کنند کمتر است( سلامی،1381)

 

اثرات روانی ورزش
تربیت بدنی به خود شکفتگی و عزت نفس و واکنش سالم و اصولی در مقابل فعالیت جسمانی کمک می کند. تربیت بدنی مملو از زیبایی است و این داشته را با سخاوت تمام به انسان ارزانی می دارد. تربیت بدنی در جهت دادن زندگی به سوی اهداف ارزشمند سهیم است. تربیت بدنی به فرمول بندی فلاسفه زندگی شخصی کمک می کند. تشخیص خوب از بد، رقابت برای اهداف ارزشمند، درک ارزشهای ظاهری و باطنی، شناخت روش های استبدادی و دموکراتیک از طریق فعالیت های تربیت بدنی میسر می گردد.
فعالیتهای بدنی می تواند به طور موثر عزت را تحت تاثیر قرار دهد، احساس کنترل را افزایش و اعتماد به نفس را گسترش دهد. عده ای از محققان دریافتند که نمونه هایی چون زنان بالغ، دانشجویان، دانش آموزان، پسران چاق نوجوان، و دانش آموزان مدرسه ابتدایی پس از شرکت در برنامه های آمادگی جسمانی، عزت نفس انان را افزایش یافته است.
یکی از فواید معروف و مشهور تربیت بدنی کاهش فشار روانی است. همراه با افزایش سطح آمادگی، آشفتگی روانی تا حد زیادی کاهش می یابد. همچنین جمعیت بین المللی روانشناسی ورزش در سال 1992 اعلام کرد که فعالیت هوای باعث می شود تا اضطراب، افسردگی، تنش روانی و فشار روانی کاهش یابد( یوسفی،1381)
نورول و دیگران اعلام کردند که افزایش توان هوازی با بهبود همه جانبه پریشانی، افسردگی و استرسها همراه است. بلومنتال و امرسی (1991) اثرات بلند مدت تمرین جسمانی بر عملکرد روانی زنان کهنسال و مردان را تا 15% بهبود مشاهده نموده اند.
پرانک و دیگران (1995) با تحقیق بر روی زنان نشان دادند که تمرین شدید می تواند مزایای بر خلق و خوی رفتار داشته باشد و استرس و تنش را کم و اعتماد به نفس را افزایش دهد.

کوپر (1982) اعلام کرد که ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران اجتماعی تر بوده و اعتماد به نفس
بالاتر ، مدیریت بهتر، سازگاری اجتماعی بیشتر و ساختار شخصیتی بالتری دارند. همچنین بانوان از نظر روانشناختی نتوانند مهارت های ضروری را کسب کنند و افرادی، کسل، پرتنش،مضطرب و افسرده مبدل خواهند شد.(خیری،1381)
آرتروید ، روانشناس معروف آمریکای در تحقیق بسیار جامع خود اظهار می دارد« نبود تعادل روانی بسیاری از بیماران در نتیجه نبود فعالیت حرکتی و ورزشی در دوران کودکی است»(نوابی نژاد،1378)

پرانک و همکاران(1995) مشخص کردند تمرین شدید می تواند مزایای بر روی خلق و خوی رفتار داشته باشد و با کم کردن استرس، تنش و افزایش اعتماد به نفس ارتباط دارد(اصفهانی،1375)
همچنین دختران جوان برای ابراز وجود، آموختن مهارتها و افزودن بر حس اعتماد به نفس و توانمندی هنگام رویارویبا شکست های اجتماعی نیازمند تحرک و ورزش هستند.(یوسفی،1377).
نتایج تحقیقی که بر روی دختران دانشجو انجام گرفت، نشان داد دخترانی که دارای ویژگی های شخصیتی مطلوب بودند، نگرش مثبت نسبت به فعالیتهای حرکتی و ورزشی داشته اند لوک هارت (1971). اورنیستین (1994) گزارش کرده که دخترانی که در خود حس سلامتی را احیا می کنند، از توانایی ها و ارزش ذاتی خود احساس خوبی به عنوان یک فرد دارند و می توانند در جامعه مفید باشند.

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات عاطفی و از قدیمی ترین نشانه های ورانی است که از دیر باز
مورد توجه انسان قرار گرفته است. این بیماری مبتلایان خود را از زندگی نا امید، در تعلق ناتوان در کار و فعالیت دچار رخوت می نماید. ورزش به عنوان یکی از روشهای درمان افسردگی نام برده می شود. ورزش بروز افسردگی را در تمام جمعیت ها در هر گروه و سنی کاهش می دهد. به عنوان مثال دویدن به صورت اهسته به همراه انجام تمرینات تمدد اعصاب، آرامش و شل کردن عضلات و ورش های دسته جمعی توصیه می شود( اوجی،1380)

همچنین در افرادی که افسردگی و اضطراب دارند ورزش باعث رهایی از اضطراب و افزایش حالت روحی می شود.
بریم (1998) معتقد است که انجام فعالیت های منظم در طول زندگی می تواند از نظر روانی برای زنان بسیار مفید و میزان آلودگی را در آنان کاهش دهد و اعتماد به نفس را در آنان بهبود بخشد، شان گلد (1998) بیان می کند که تمرینات ورزشی ممکن است بسیاری از مشکلات جسمانی و روانی و تغییراتی که در دوران یائسگی و سنین میانسالی در زنان به وجود می آید را کنترل کند. این تغییرات شامل افسردگی، افزایش وزن، کاهش توده عضلانی و استخوانی و خطر بیماری قلبی و عروقی می باشد.

ورزش و نگرش خانوادگی
ورزش های خانوادگی، مهم ترین عامل در فعالیت های جسمانی خود جوش است، در حالی که، رفتارهای فعالیت بدنی والدین متوسط تا شدید باشد . می تواند بر فعالیت بدنی کودکان تاثیر گذار باشد( لطفی،1379).
چن و همکاران (1986) می گویند که سطح فعالیت های بدنی کودکان می تواند از طریق خانواده، فامیل و همسالان او افزایش یابد.
اندرسون (1992) در تحقیقی که روی 904 جوان انجام داد تاثیر پذیری این حوانان از اولیاء و دوستان وسطح آگاهی خودشان از فعالیت بدنی در اوقات فراغت مورد مطالعه قرار داده است. بررسی پاسخ ها نشان داد اگر چه یکی از دو گروه اولیاء و مدوستان تاثیر بیشتری از دیگری ندارد ولی فعالیت بدنی اولیاء و دوستان تاثیر تقویتی روی فعالیت بدنی افراد بالغ دارد.
حمایت والدین. دوستان و اعضای خانواده جهت مشارکت در فعالیت های بدنی در زمان فراغت موثر می باشد. با خدمات و حمایت های همه جانبه می توان باعث تشویق نوجوانان به شرکت در فعالیتهای بدنی در زمان فراغت آنها شد( تندنویس،1375)

ورزش و مسائل مدیریتی
در طول چند سال گذشته، اماکن ورزشی متعددی برای بانوان تاسیس شده است. یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه ما فراهم نمودن زمینه های مختلف ورزشی برای زنان کشور است. اما با وجود این هنوز جوابگوی ورزش برای بانوان و نیاز آنها به فضای اختصاصی نمی باشد.
سلامی در تحقیقی گزارش کرده که در شهر تهران از مجموع سالن های موجود در 73 درصد ویژه آقایان و 27 درصد مخصوص بانوان می باشد که این امر مشکلات زیادی را برای ورزش بانوان بوجود آورد، است( اسلامی1381)
اگر چه موقعیت های بسیاری شرکت در ورزش برای دختران و زنان بوجود امده اما زنان فقط در یک سوم رشته های مسابقات المپیک شرکت می کنند .(ماری 1991).
مارکوس (1992) می کوید که نگرش مطلوب در مورد فعالیت بدنی می تواند بر درک بهتر از سلامت تاثیر بگذارد، فهم و سلامت ناشی از آمادگی بدنی و تحریک تغییرات رفتاری به سوی بهبود سطح فعالیت بدنی و آمادگی شخصی می باشد. به خوبی مشخص است که رشد و حفظ سطوح بهینه آمادگی قلبی و عروقی قدرت عضلانی بدنی علاقمند کند چیزهایی مانند دانش، اعتقادات ، نگرش ها، انگیزش دادن، اعتماد به نفس و تجارب قبلی در زمینه فعالیت بدنی می باشد، با وجود این یکی از وظایف مسئولین دانشگاه این است که افراد با اهمیت آمادگی جسمانی آشنا سازند و به آنها بقوبولانند که لذت بردن از فعالیت های بدنی بهترین کمک کننده به افراد می باشد.
کوربین ولیندزی (1991) عواملی را برای اینکه فعال باشد پیشنهاد کرد:
این عوامل شامل مهارت، امادگی بدنی و دسترسی به امکانات و تجهیزات ورزشی می باشد.
بیدل (1987) می گوید که وقتی امکانات فراهم شد افراد نیاز به تقویت دارند. آنها به حمایت نزدیکان خود نیاز دارند، مخصوصا خانواده و دوستان برای انگیزش. کسانی که در مورد توسعه فعالیت بدنی مطالعه کرده اند، سه عامل مهم را مشخص کرده اند:
علاقه مند کردن، فراهم سازی امکانات، تقویت افراد برای ورزش کردن همچنین محدودیت مالی، موجب محدود شدن ورزش بانوان و دختران است. وقتی که برنامه های ورزشی مدرسه و دانشگاه با کاهش بودجه تهدید شود، برنامه های دختران و زنان بیشتر در معرض خطر کاهش یافتن حمایتهای مالی قرار می گیرد. چون این برنامه ها جدیدند و مانند برنامه های مردان از استحکام کافی برخوردار نیستند ممکن است از فرصت کافی برای جلب مدیران و از توانایی کافی برای مقاومت در مقابل کسر بودجه برخوردار نباشند. بنابراین موقعیت زنان در ورزش ممکن است به طور زیان آوری از این مسائل تاثیر بپذیرد علیرغم احساس نیاز در سرمایه گذاری برای برنامه های زنان، تمایل کمتری مشاهده می شود اغلب برنامه های مردان در اولویت قرار می گیرد(سلامی 1381).
از سوی دیگر کمبود اماکن ورزشی و در دسترس نبود آن در سطوح مختلف اجتماعی به عنوان معضلی جدی در امر پرداختن به فعالیتهای ورزشی زنان قابل طرح است.

ورزش و مسائل اقتصادی
تربیت بدنی روشنگر نقش فعالیت جسمانی و ورزش در فرهنگ ملی است. تربیت بدنی و ورزش در فرهنگ جامعه و ملل جهان جایگاهی خاص دارد. سیاست کشورها، سیاست های حکومتی، اقتصادی و فرایندهای تربیتی از این مقوله تاثیر می پذیرند.
اقتصاد دانان بیش از هر چیز به آمادگی جسمانی نیروی انسانی خود در جهت بهره وری اقتصادی نگاه کنند. محققین معتقدند که اثرات سودمند آمادگی نیروی انسانی موجب بهره وری بهتر و مصرف کمتر می شود. نقش ورزش در پیش گیری از بروز بیماری ها باعث صرفه جویی اقتصادی برای خانواده ها و به طور کلی برای جامعه از لحاظ هزینه های درمانی می گردد( آزاد 1375).
رشد مشاغل در محدوده صنعت ورزش نتیجه مستقیم گسترش ورزش در میان مردم جهان است ورزش در سطح جهانی به عنوان درصدی از بازار اقتصاد مقدم شایسته ای را بدست آورده است.
شغل ورزشی ممکن است مانند لیگ بزرگ فوتبال حرفه ای بخش کاملا مستقلی از صنعت باشد همچنین ممکن است سازمانی مانند کمیته ملی المپیک که توانست هزینه برگزاری بازیهای المپیک1996 را از شرکت کداک بگیرد گسترش و توسعه یابد.
طی سالیان گذشته صنعت ورزش به شکل تصاعدی رشد کرده است مشاغلی مانند تولید پوشاک، تولید تجهیزات و شرکتهای خدماتی ورزش، شبکه های رسانه ای ایجاد شده است.
صنعت ورزش با مشاغل ورزشی در هم آمیخته است، مانند فروش وسائل ورزشی با امضاء بازیکنان محبوب و قرار دادهای انحصاری پخش تلویزیونی و تبلیغات در حین رویداد های ورزشی به یکی از موفق ترین راه های ترویج کالا تبدیل شده است.
ورزش یکی از فعالیت های مهم گردشگری در حین گردشگری است. و مسافرت نیز با انواع مختلف ورزش همراه است. گردشگری ورزشی یکی از حیطه های روبه رشد گردشگری است که مسابقات و رویدادهای ورزشی تعداد کثیری گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کند و یکی از بخش های مهم صنعت گردشگری است که بیشترین رشد را داشته است مانند المپیک که تعداد زیادی گردشگر در ایام برگزاری مسابقات را جذب می کند.
جهانگردی ورزشی نه تنها با سرگذشت ها و هیجانهای ورزشی همراه است، بلکه برای بسیاری از تیم ها تجربه ی اجتماعی به شمار می آید. باشگاه های سیر و سفر، نمایندگی ها و مکان های توریستی که مورد توجه افراد علاقه مند و ورزشکار است کم کم همه پسند و سود آور می شود، اردوگاه هایی برای مادران، زنان و مردان با علایق خاص و شرکت های سیر و سفر برای افراد با ویژگی های مختلف به وجود امده استف همچنین فرصت هایی برای مسافرت های پر ماجرای مردان، برنامه های سفرهای دریایی برای کسانی که گرایش پرورش اندام دارند، خلاصه مجموعه ای از فرصت های ویژه مسافرتی فراهم آمده است. تلویزیون نیز در گسترش کشش و جذابیت ورزشی نقش دارد و از آن برای معرفی کالا، معرفی تیم های ورزشی، تبلیغ اجناس ورزشی و گسترش مشارکت ورزشی بین مردم استفاده می شود.( احسانی(1382).

فصل دوم ادبیات پیشینه
یکی از منابع اطلاعاتی هر محققی مرور بررسی ادبیات پیشینه تحقیق می باشد بدیهی است هر محققی چهار چوب تحقیق خود را بر اساس این نوع مطالعات و بررسی ها تعیین می نماید لذا باید تا حد امکان این مطالعات وسیع و گسترده باشند تا هم اطلاعات کافی در اختیار محقق بگذارد و هم محقق بتواند بر مبنای آنها جهت تحقیق خود را مشخص نماید در این تحقیق نیز، علیرغم اینکه تحقیقات مشابه قابل توجهی در داخل وخارج کشور انجام نشده است لذا آنچه در دسترس بود مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و خلاصه ان در این فصل گزارش شده است. هدف ادبیات انتخاب شده توصیف عوامل تسهیل کننده و بازدارنده برای پرداختن به فعالیتهای ورزشی در زنان جامعه مشتمل بر کارمند، دانشجو و خانه دار می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در سا

جمعه 95/2/31 2:56 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات در word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات در word :

چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات
غیر رسمی دانش آموزان

 

مقدمه
دانش آموزان به هنگام آسودگی از فعالیتهای تحصیلی خود، بر اساس دلبستگی ها و علایق و استعدادهای فردی خود در پی فعالیت هایی هستند که بتوانند آنان را به دور از الزامات و محدوده مجبوریتهای تحصیلی و خانوادگی، ارضا کرده و موجب شکوفایی توانایی های درونی آنها گردند.
دانش آموزان از آنجا که در سنین رشد و بالندگی هستند

 

در مقوله اوقات فراغت از اهمیت زیادتری نسبت به طبقات دیگر جامعه برخوردارند و به تبع آن، حساسیت امر نیز به مراتب افزونتر به نظر می رسد.
بدین معنی که در عصر انفجار اطلاعات و گسترش بی حد و حصر تکنولوژی و هیاهوی پیشرفت های صنعتی و اقتصادی؛ غفلت ورزیدن از میلیون ها ساعت اوقات فراغت این قشر عظیم خسارات جبران ناپذیری بر آینده افراد و جامعه در پی خواهد داشت.
در طی سالیان دراز در کشور ما، ارگان ها و سازمان های گوناگونی- علاوه بر وزارت آموزش و پرورش- در این حیطه وارد شده و خود را به عنوان پوشش دهنده بخشی یا بخش هایی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان معرفی نموده اند. لیکن متاسفانه در اکثر موارد یا تاثیری قابل توجه بر جای نگذاشته اند و یا اگر هم تاثیری داشته اند، بسیار کم رنگ بوده است.
البته در جامعه ما معضل غنی سازی اوقات فراغت، بیشتر در شهرها نمود پیدا می کند هرچند در روستاها نیز به شکلی خاص و بویژه در مورد دختران به چشم می آید. خصوصا اینکه در دوره حاضر، تحولات شگرف علمی و پیشرفت های سریع تکنولوژی، تغییرات عمیقی را در زندگی افراد بوجود آورده و با پیدایش طبقات جدیدی از خانواده ها، وضعیت پیچیده تر

و بحرانی تر گشته است. امروزه نیازهای روحی- روانی و عاطفی دانش آموزان بسیار فراتر از سالیان پیش محسوس است. نوع نگاه آنها به خویشتن و محیط پیرامون خود متفاوت تر از گذشته است و به همین دلیل پاسخگویی به این نیازها نیز مشکل تر و نیازمند دقت فراوان می باشد.
از سوی دیگر بهره گیری از ابزارهای پیشرفته و پیچیده تبلیغاتده تر و مقابله با آن را مشکل تر می نماید. این آسیب ها زمانی بیشتر نگران کننده می شوند که کمبر سطح کشور شاهد هستیم. باید اذعان نمود که امکانات و کارکرد سازمان های مسئول در زمینه اوقات فراغت دانش آموزان هرگز توانایی مقابله با آن همه هجوم فرهنگ بیگانگان را نداشته است. بویژه اینکه همگان از هدفی والا یعنی سوق دادن جوانان به یک زندگی متعالی و خداجویانه سخن می گویند.با نگاهی گذرا به تعدد اسامی نهادهایی که همه یا بخشی از فعالیت های خود را به امر غنی ساختن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص داده اند، اهمیت کار از نظر مسئولین دریافت می شود اما آنچه در عمل اتفاق می افتد ناهماهنگی و عدم سیاستگذاری واحد در اجرای برنامه هاست. یعنی این نهادها هر کدام چون جزایر پراکنده ای هستند که همواره در میان آبهای متلاطم در جا می زنند و چه بسا که صدای همدیگر را نیز نمی شنوند. بدیهی است که در چنین

 

اوضاع و احوالی حتی اگر یک بخش، کوچکترین اقدامی نیز در راستای وظایف محوله انجام ندهد هرگز به چشم مسئولان نیامده و مسئولیتی نیز متوجه کسی نخواهد شد.
در میان نهادهای متعدد مربوط با اوقات فراغت، رادیو و تلویزیون، مطبوعات و آموزش و پرورش نقشی اساسی تر را برعهده دارند. از این میان دو مورد نخستین در عصر ارتباطات وظایفی بس سنگین تر برعهده دارند که بحث پیرامون آنها مجالی دیگر می طلبد. اما آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت میلیون ها دانش آموز، اهمیت فوق العاده خود را از آنجا کسب می کند که در ارتباط مستقیم با دانش آموزان و خانواده ها بوده و براحتی هم می تواند در ساماندهی و بهینه سازی اوقات خارج از وقت آموزش نیز نقشی حساس و بنیادی ایفا کند.

آموزش و پرورش با برخورداری از بیشترین فضای آموزشی و نیز امکانات گسترده نیروی انسانی، تنها به یک برنامه ریزی اساسی و ساز و کارهای جدی در این زمینه دارد که بتواند با همان امکانات موجود، بیشترین بهره را ببرد. از طرف دیگر وجود سازمانی خاص به نام سازمان دانش آموزی و زیرمجموعه های آن یعنی کانون های فرهنگی- تربیتی در تمام مناطق آم

وزش و پرورش، فرصت فوق العاده ای است که هدف اصلی آن نیز غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می باشد. این سازمان و کانون ها از پتانسیل بسیار بالایی برای رسیدن به آرمان های مورد نظر برخوردارند که متاسفانه چندین سال است در سردرگمی و ب

لاتکلیفی گرفتار شده و توان اصلی خود را در انجام وظیفه اساسی خود به میزان زیادی از دست داده است. آنچه که در این مورد خاص ضروری می نماید، خانه تکانی جدی در سازمان دانش آموزی و کانون های فرهنگی- تربیتی است تا با یک برنامه ریزی اصولی و اتخاذ تصمیمات کاربردی و رسیدگی مسئولین به مشکلات و موانع موجود، گام های بلندی در راه اصلاح پیکره بیمار این بخش مهم آموزشی و تربیتی برداشته شود.

راههای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
ضروریت و اهمیت مسئله
جوانان و مسائل آنان موضوعی است که اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست زیرا جوانان پایه گذاران فرهنگ آینده سرزمین خویش هستند و حفظ ارزشها یی که بابهایی گران بدست آمده به عهده آنها می باشد . از میان مسائل متعدد اجتماعی ، مشکلات جوانان از موقعیت برجسته ای برخوردار است تا جایی که اگر هدایت کنندگان کشور با تمام تلاش شان مسائل جوانان را در درجه اول اهمیت قرار دهند کاری نابجا نکرده اند . همانطور که می دانیم ی

کی از مسائل جوانان چگونگی گذران اوقات فراغتشان می باشد اگر برای گذران وقت آزاد جوانان هیچ امکاناتی و برنامه ریزی نشده باشد فعالیتهای مسئولین برای شکوفا شدن استعدادهای آنان ، سلامت جسم و روان و کسب مهارتهای گوناگون و ; و بودجه کلانی که برای پ

یشرفت آنها هزینه شده به هدر خواهد رفت . اوقات فراغت برای همه وجود دارد ولی آن

چه حائز اهمیت است شیوه گذراندن آن است و اگربه انحراف کشیده شود بسیار مخرب و تضعیف کننده فرد و اجتماع می باشد ، اگر در برنامه ریزی ها برای گذران اوقات آزاد تدابیر لازم اتخاذ شود از اتلاف وقت آزاد مخالفت خواهد شد پس اولین قدم شناخت بهترین روش غنی سازی اوقات فراغت جوانان می باشد که می تواند استفاده صحیح از امکانات اقتصادی

، فرهنگی ، اجتماعی باشد .
با توجه به اهمیت قابل توجهی که اوقات فراغت در سلامت جسم وروان و کسب مهارت های گوناگون و رشد وتعالی شخصیت در جوانان را دارا می باشد بنابر این می توان گفت اوقات فراغت بهترین و مناسب ترین فرصت برای برخورداری از برنامه و نظم در امور مختلف و پرهیز از آشفتگی و به هدر ندادن نیرو و انرژی و غلبه بر کاهلی و تنبلی است . پس اگر بتوان اوقات فراغت جوانانی که سنین 14 الی 18 سالگی را می گذرانند با روشهای اصولی و فراهم کردن امکانات مناسب به اوقات فراغتی پر بار تبدیل نمود .
سلامت جوان و نوجوان وبه طبع آن سلامت جامعه را تضمین خواهیم کرد نتایج سودمند این تحقیق نشان می دهد که داشتن برنامه های هدایت شده و پر بار از طرف مسئولین یا خانواده یا مدارس برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و دور کردن آنها از خطر فساد های اخلاقی تا چه حد مؤثر می باشد .
تحت چه شرایطی و موقعیتی می توان اوقات فراغت بهتری برای جوانان مهیا کرد آیا مسائل اقتصادی و فرهنگی خانواده در این زمینه مهم است اگر خانواده ای از نظر وضعیت اقتصادی مناسب نباشد پس نوجوان نمی تواند از وسایل تفریحی مناسب و یا کتابهای و یا مکانهای ورزشی مناسب جهت گذران اوقات فراغت خود استفاده نماید .

 

تعریف اوقات فراغت :

تعریف لغوی : در فرهنگ عمید فراغت به معنی آسودگی و آسایش از کار و شغل در فرهنگ دکتر معین فراغت به معنای بی اعتنایی ، وارستگی ، فرصت ،مجال حاصل کردن ،آسوده شدن و به پایان بردن کار ی آمده است .
تعریف واژه فراغت در لغت نامه دهخدا چنینی آمده است : فراغت فراغ فرصت و مهلت . مجال ، آسایش ، آرامی و استراحت ضد گرفتاری از کار و شغل ، آسودگی ، آرامش .
در لغت عربی فراغت به معنی اضطراب است قاموس قرآن : فرغ به معنی دست کشیدن از کار معنی شده است اوقات فراغت با وقت آزاد یا بیکاری ، اوقات مرده متفاوت است وقت آزاد می تواند اعم و اوقات فراغت اخص باشد در اوقات آزاد ، کارها ووظایف متعددی چون خوردن ، خوابیدن ، شست و شو ، دید و بازدید و ; ولی اوقات فراغت اوقاتی هستند که به میل و اختیار فرد در راه آموختن ، آفریدن ، ساختن ، پژوهش ، تربیت ، مشارکتهای اجتماعی ، گسترش افق فکری و در بسیاری از عرصه های دیگر صرف می شود .

فرهنگ لاروس مفهوم اوقات فراغت را چنین بیان کرده :
سرگرمی ها و تفریحات و فعالیتهایی که به هنگام آسودگی از کار عادی با شوق و رغبت به آنها می پردازند و این کلمه شاید از لغت schole که یک ک

لمه یونانی است آمده باشد که معنی آن با لغت لاتین leisare که به معنای آزاد بودن ، ارتباط نزدیک دارد
دکتر افروز در باره اوقات فراغت چنین بیان کرده :
اوقات فراغت حساس ترین ارزشمند ترین ، پر بارت

رین اوقات زندگی آدمی می باشد این اوقات همانند شمشیر دو دمی است که لبه آن می تواند زمینه ساز خلاقیت ، هنر آرایی ، لبه دیگر آن عاملی در جهت گرایش به بزهکاری و آسیب پذیراجتماعی باشد .
جامعه شناسان برای فراغت به معنی امروزی دو شرط قائلند :
اول آنکه فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی ، مذهبی ، عمومی که در آن نوعی گزینش و یا انتخاب آزاد مطرح است .
دوم اینکه کاری که از آن فرد معیشت خود را تأمین می کند از سایر فعالیتها جدا باشد با توجه به این دو شرط فراغت عنوان نموده که : فراغت مجموعه ای از

اشتقالات است که فرد با رضایت خاطر برای استراحت یا تفریح یا به منظور توسعه آگاهی ها و فراگیری غیر انتفاعی و یا مشارکت اجتماعی داوطلبانه ، بعد از رهایی از الزامات خانوادگی واجتماعی بدان می پردازد .
همچنین زمان فراغت را نیز به دو بخش تقسیم کرده اند: 1) زمان کار 2) زمان خارج از کار
زمان خارج از کار خود به چند دسته تقسیم می شود :

زمانی که ارتباط با کار روزانه دارد مثلا ً اوقاتی که صرف رفت

و آمد به محل کار می شود زمانی که برای وضع احتیاجات زیستی ( تغذیه ، خواب ، نظافت ) می گذرد ، بالاخره آنچه را که می توان فراغت نا مید اموری است مثل مطالعه ، فعالیتهای اجتماعی ، استراحت ، ورزش ، تماشای نمایش و نظایر آنها پس از اوقات فراغت (وقت آزاد ) را با زمانی که بعد از کار روزانه باقی می ماند نباید اشتباه کرد . باید آن را جزیی از اوقات خارج از کار شمرد که صرف ارتقاء سطح فرهنگ ، ورزش ، استراحت ، فعالیتهای اجتماعی و ;;.. می شود .
اوقات فراغت برای کمک به حفظ میراث فرهنگی جامعه وایجاد ضابطه برای جامعه از لحاظ فعا لیت های ایام فراغت به نحوی که مالا ً در پیشبرد سط

ح زندگی و تمدن افراد درجامعه مؤثر باشد .
بهبود سطح زندگی جامعه از طریق ایجاد حس مسئولیت برای کمک به همنوع ، مشخص نمودن امکانات فردی از لحاظ رفاه ، شخصیت ، فعال ، و ابراز هیجانات ارتقاء سطح روابط بشری از طریق بهبود مهارتهای اجتماعی ، تجربیات گروهی و تهذیب عادات و آداب و رسوم و احساسات ، بالا بردن سطح کارایی اقتصادی ، اجتماعی افراد کار برد دارد .
برخی نیز اوقات فراغت را جهت فرار از مشکلات روزانه ، وقت گذرانی ، احساس یک زندگی تخیلی و یا مبارزه با عصبانیت و هیجان ذکر نموده اند ی

ا عنوان شده که فراغت یک وقت اختیار

ی است یا زمانی است که شخص بدون قید و تعهد آزاد به انجام امور مورد نظر خود باشد .
روانشناسان در باره اوقات فراغت گفته اند .

یکی از شرایط رشد عاطفی و بلوغ اجتماعی و قدرت همسازی افراد داشتن علاقه پایدار به تفریحات و اشتغالات سازنده ، سودمند بیش ازرغبت نسبت به کار تحصیل است . امروزه یکی از اهداف آن توجه به چگونگی استفاده و گذران اوقات فراغت می باشد .
پیر فرانسوا چنین می گوید : فعالیتهای اوقات فراغت نقش مهمی در جبران کمبودهای عاطفی و روانی دارد چرا که به جوانان آنچه را که در خانواده یا مدرسه فرصت ابراز و یا شناساندن آن را نیافته اند امکان ظهور و بروز می دهد ، در اینجا لازم است درباره نوعی محرومیت که بد بختانه نزد جوانان کنونی فراوان دیده می شده و چاره اندیشی و تدبیر اوقات فراغت را ملزم می گرداند تاکید شود ، و آن محرومیت های ناشی از زندگی تحصیلی است . و این نتیجه همگانی کردن آپ بدون امکانات وو سایل و استاد کافی است . بدتر از همه اینکه شاگردان در معرض خطر شکست نمرات بد ، امتحانات ناموفق و ;. می باشند . بدین ترتیب آنها در اولین سالهای بحرانی زندگی خود با شکست های پیاپی مواجه می گردند بنابر این مهم این است که دانش آموز در جایی دیگری غیر از مدرسه بتواند این کمبود را جبران نماید این جبران به دو طریق امکان پذیر می باشد :
1- برای فعالیت موضوعاتی انتخاب کردند که واقعاً مورد توجه بوده و آنها را به خود کشانده و ذوق زندگی به ایشان ببخشد
2- موجبات موفقیت هر چند ناچیز و کوچک را فراهم آورد تا به دانش آموزاجازه دهد به خود بگوید ” هر چند که دیروز در کلاس موفق نشدم ولی امروز در فوتبال درخشیدم “
بنابر این برای اوقات فراغت باید تدبیر جامعی اندیشید به نحوی که بتوان به جوانان سلسله ای از تفنن های مورد توجه آنها را با نشانی از موفقیت عرضه نمود بهر

حال مسلم این است که چگونگی گذران اوقات فراغت از جایگاه ویژه ای در فعالیتهای اجتماعی افراد جامعه برخوردار است و این جایگاه ویژه لزوم توجه مسئولین و سازمانها ی اجرایی را به برنامه ریزی و رهبری این فعالیت ها روشن می سازد و اینکه اگر با این مسئل

ه بطور جدی مواجه نشویم مشکلات فراوانی را ایجاد می نماید .
هر جوان پس از پایان کارهای روزمره و ف جوان با صرف ساعات بیکاری خود در شبانه روز علاوه بر ورزش ، مطالعه ، و بازدید علمی ، تفریحات مفید به امور فنی و صنعتی، هنری ، نجاری ، نقاشی ، موسیقی ،;;;. و کارهای دیگری که مورد علاقه خود می باشد می پردازد و این جوان کمتر بدبین و مأیوس و عصبانی خواهند بود و این از وظایف وزارت آپ و همکاری وزارتخانه های دیگر است که با کمک هم و طرح برنامه های مفید خلاء ساعات بیکاری جوانا را پر نمایند .
برنامه های ورزشی منظم و یا مطالعه کتابهای مفید در زمان اوقات فراغت دانش آموزان بسیار مؤثر است عدم برنامه ریزی صحیح در مراکز ورزشی و مراکز علمی ( مطالعه کتاب ) بسیار برای جوانان خطرناک است و عاملی است که جوانان به سمت فعالیتهای ورزشی گرایش نداشته باشند .
روشی که می توان راههای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را بررسی کرد استفاده از نظریات دانش آموزان می باشد می توان از پرسشنامه هایی که از قبل طراحی و برنامه ریزی شده در اختیار آنان قرار داده و نظریات آنان را در رابطه با گذ

ران اوقات فراغت پرسید .
در تعاریف عملیاتی : ( رفتار قابل مشاهده ) با برنامه ریزی صحیح در اوقات فراغت می توان پیشرفت تحصیلی ، فعالیتهای اجتماعی ، اخلاقی و مذهبی آنان را مشاهده کرد . هر گاه در جامعه ای برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان شده باشد جوانان آن جامعه در کلیه فعالیت های روزانه خود موفق و در تمام کارها پیشرفت بسزایی دارند .

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله علوم و تکنولوژی هسته ای در word

جمعه 95/2/31 2:55 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله علوم و تکنولوژی هسته ای در word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله علوم و تکنولوژی هسته ای در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله علوم و تکنولوژی هسته ای در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله علوم و تکنولوژی هسته ای در word :

علوم و تکنولوژی هسته ای

در جهان حاضر مرسوم است که مولفه های قدرت ملی یک کشور را مرکب از چهار قدرت علمی و فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی می دانند. اگرچه امروزه نسبت به اینکه کدامیک از این قدرتهای چهارگانه حرف اول را می زند بحثهای مختلفی وجود دارد، اما بدون شک این چهار قدرت با هم ارتباط تنگاتنگ داشته و هر یک بر دیگری تأثیر (مسقتیم یا غیر مستقیم) خواهد داشت. علوم و تکنولوژی هسته ای از جمله مواردی است که در حال حاضر به صورت یک ع

امل مهم و تعیین کننده در هر یک از چهار مورد مذکور نقش ایفا می نماید. امروزه تأثیر تکنولوژی هسته ای در گسترش دانش بشری، تسلط بر طبیعت، تأمین رفاه و پیشرفت زندگی بشر غیر قابل تردید است و بدون شک کشورهای مختلف نیز هر یک برحسب توان خود به این تکنولوژی روی آورده اند و هر کشوری براساس مقتضیات زمانی و مکانی، استراتژی

و تاکتیک خاصی را برای خود برمی گزیند.
1- مقدمه
انرژی هسته ای از عمده ترین مباحث علوم و تکنولوژی هسته ای است و هم اکنون نقش عمده ای را در تأمین انرژی کشورهای مختلف خصوصا کشورهای پیشرفته دارد. اهمیت انرژی و منابع مختلف تهیه آن، در حال حاضر جزء رویکردهای اصلی دولتها قرار دارد. به عبارت بهتر، از مسائل مهم هر کشور در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی بررسی ، اصلاح و استفاده بهینه از منابع موجود انرژی در آن کشور است. امروزه بحرانهای سیاسی و اقتصادی و مسائلی نظیر محدودیت ذخایر فسیلی، نگرانیهای زیست محیطی، ازدیاد جمعیت، رشد اقتصادی ، همگی مباحث جهان شمولی هستند که با گستردگی تمام فکر اندیشمندان را در یافتن راهکارهای

مناسب در حل معظلات انرژی در جهان به خود مشغول داشته اند.
در حال حاضر اغلب ممالک جهان به نقش و اهمیت منابع مختلف انرژی در تأمین نیازهای حال و آینده پی برده و سرمایه گذاریها و تحقیقات وسیعی را در جهت سیاستگذاری، استراتژی و برنامه های زیربنایی و اصولی انجام می دهند. هم اکنون تدوین استراتژی که مرکب از بررسی تمامی پارامترهای تأثیر گذار در انرژی و تعیین راهکارهای مناسب جه

ت تمیزتر و کارا ترنمودن انرژی و الگوی بهینه مصرف آن می باشد، در رأس برنامه های زیربنایی اکثر کشورهای جهان قرار دارد. در میان حاملهای مختلف انرژی،انرژی هسته ای جایگاه ویژه ای دارد. هم اکنون بیش از 430 نیروگاه هسته ای در جهان فعال می باشند و انرژی برخی کشورها مانند فرانسه عمدتا از برق هسته ای تأمین می شود.
جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه است که تحقیقات متنوعی را در زمینه های مختلف علوم و تکنولوژی هسته ای انجام داده و براساس استراتژی خود، مصمم به ایجاد نیروگاههای هسته ای به ظرفیت کل 6000 مگاوات تا سال 1400 هجری شمسی می باشد. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران در نشست گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی، تمایل خود را نسبت به همکاری تمامی کشورهای جهان جهت ایجاد این نیروگاهها و تهیه سوخت مربوطه رسما اعلام نموده است.
2- انرژی هسته ای
انرژی بدست آمده از فعل و انفعالات هسته ای را انرژی هسته ای می گویند. این انرژی از دو منشاء می تواند سرچشمه بگیرد. یکی شکافت هسته اتمهای سنگین و دیگری همجوشی یا گداخت هسته اتمهای سبک . ذیلا به اختصار به این دو فعل و انفعال هسته ای که به تولید انرژی هسته ای منجر می گردند پرداخته می شود.
2-1) شکافت هسته ای
پس از کشف نوترون توسط”چاودیک” در سال 1932، هان و استراسمن، دانشمندان آلمانی، در سال 1939 طی مقاله ای نشان دادند که این ذره می تواند عناصر سنگینی از قبیل اورانیوم را شکافته و آنها را به عناصر دیگر با جرم کمتر تبدیل نماید. شکافت اورانیوم که علاوه بر آزادسازی انرژی یا گسیل چند نوترون نیز همراه می شود، منشا تحولات بسیاری در قرن اخیر شده است. در طی تحقیقاتی که در قبل از جنگ جهانی دوم بویژه در فرانسه و آلمان انجام گرفت، محقق گشت که نوترونهای آزاد شده می توانند تحت شرایط مناسب برای ایجاد شکافت در دیگر هسته های اورانیوم مورد استفاده قرار گیرند و بدین ترتیب یک واکنش زنجیر

ه ای را می توان آغاز نمود که باعث آزادسازی مقدار قابل ملاحظه ای انرژی گردد.
این شکافت بیشتر مربوط به 235-U (اورانیوم با جرم اتمی 235) بود و وجود یک حداقل جرمی از اورانیوم برای یک واکنش زنجیره ای لازم به نظر می رسید. این حداقل را جرم بحرانی نامیدند. در طول جنگ جهانی دوم، این تحقیقات در کشورهای انگلستان، کانادا و عمدتا آمریکا ادامه یافت و نتیجتا به ساخت اولین راکتور اتمی در زیرزمین دانشگاه شیکاگو توسط فرمی و چندی بعد به تولید اولین بمب اتمی منجر گردید که بطور موفقیت آمیزی فجایع اس

ف بار هیروشیما و ناکازاکی را بوجود آورد. راکتور اتمی نمونه بارز استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی بود در حالیکه بمب اتمی بوضوح استفاده غیرصلح آمیز آن را آشکار می ساخت. بهرحال هر دوی این فرایندها به تولید انرژی هسته ای که ناشی از شکافت هسته اتمهای سنگین بود منجر گشتند، البته یکی کنترل شده(راکتور اتمی) و دیگری کنترل نشده (بمب اتمی) به حساب می آمد.
به هر حال شکافت هسته های سنگین به دو هسته سبکتر، همراه با آزاد شدن مقادیر زیادی انرژی است و این فرایند تنها در هسته های سنگینی چون اورانیوم و پلوتونیوم اتفاق می افتد. از بین ایزوتوپهای اورانیوم و پلوتو نیوم نیز U-235 ، Pu-239 وPu-241 قابلیت شکافت را دارند تا ایزوتوپهای دیگر. برای ایجاد شکافت مناسب، باید واکنش هسته ای بصورت زنجیره وار و پیوسته انجام گردد وگرنه نتیجه مطلوب حاصل نخواهد گردید.
در یک واکنش زنجیره ای هسته ای، ابتدا یک نوترون با انرژی مشخص و سرعت مورد نظر به هسته قابل شکافت مثل 235- U برخورد می کند. نتیجه این برهم کنش، نفوذ نوترون به داخل هسته بوده و با برهم خوردن توازن نیروهای جاذبه و دافعه، هسته سنگین به دو هسته شکسته شده و همراه با آن مقادیر زیادی انرژی و چندین نوترون سریع آزاد می گردد. متوسط تعداد نوترونهای تولید شده در شکافت 235- U حدود 5/2 و در 239-PU حدودا 3 درجه می باشد. هرکدام از این نوترونها با برخورد با هسته های دیگر موجب آزاد شدن انرژی و چندین نوترون دیگر خواهند شد. چنانچه شرایط مهیا باشد، این واکنش بطور زنجیره وار ادامه می یابد تا زمانیکه به عللی از جمله کاهش جرم ماده شکافت پذیر متوقف گردد. تعداد نوترونهای ناشی از شکافت را اصطلاحا تحت عنوان فاکتور تکثیر می شناسد و به K نمایش می دهند چنانچه 1< K باشد در این صورت سیستم فوق بحرانی خواهد بود و تکثیر نوترونها و آزاد شدن انرژی با سرعتی بیش از حد تصور ادامه می یابد و این همان فرآیندی است که در سلاحهای هسته ای روی می دهد. چنانچه1= K باشد سیستم را بحرانی می نامند. به عبارت بهتر به ازای هر نوترونی که به هر دلیل در سیستم مصرف و یا از آن خارج می گردد یک نوترون در نتیجه شکافت تولید می شود. اگر 1>K ب

اشد سیستم را زیر بحرانی می دانند. در این سیستم تولید نوترونها در مجموع روبه کاهش رفته و نهایتا فعل و انفعالات هسته ای در سیستم متوقف خواهد گردید. به فرض اینکه 2=K باشد، پس تولید نوترونها در اثر شکافتهای زنجیره ای بصورت تصاعدی 32،16،8،4،2 و ; خواهد بود. در این حالت چنانچه جرم 235- U، یک کیلوگرم (Kg ) بوده و این شکافتها تا 80 بار ادامه یابند، انرژی معادل 20 کیلوتن TNT در زمانی کمتر از1us آزاد خواهد گردید.
2-2) همجوشی یا گداخت هسته ای
هم جوشی یا گداخت هسته ای را می توان به عنوان فرایند عک

س شکافت هسته ای قلمداد کرد، یعنی فرایندی که در آن دست کم یکی از محصولات واکنش هسته ای ازهر یک ازمواد واکنش زای اولیه پر جرمتر باشد . گداخت هسته ای در مواردی که جرم کل هسته های محصول از جرم کل مواد واکنش زاکمتر باشد منجر به رهایی انرژی خواهد شد. این شرط برای هسته های سبک یا اعداد جرم A1 و A2 که برای آنها 60> (A2+A1) باشد، همیشه برقرار است. فعل و انفعالاتی که در ستاره ها رخ می دهد و منجر به تولید انرژی بسیار زیادی می گردد، شناخته شده ترین و بارزترین نمونه های همجوشی یا گداخت هسته ای است. این واکنشها که عموما به زنجیره پروتون – پروتون موسوم می باشند با واکنشی بین دو پروتون و تشکیل یک دوتریوم آغاز می شود. سپس با واکنش یک پروتوم و دوتریوم و تشکیل 3He ادامه یافته و نهایتا با واکنش دو اتم 3He و تشکیل 4He خاتمه می یابد. دراین فرایند حدود 7/24 Mev انرژی آزاد می گردد. برای شبیه سازی همین واکنش در روی زمین تحقیقات بسیاری از اواسط قرن بیستم میلادی انجام گرفته است و هنوز نیز ادامه دارد. دراین تحقیقات مشخص گردید که سطح مقطع واکنش بین دوتریوم (2H) و تریتیوم (3H) و همچنین مقدار انرژی آزاد شده به ازای هر اتمی که در آن واکنش شرکت دارد خیلی بیشتر از واکنشهای مذکور می باشد. در این واکنش در نتیجه همجوشی بین دو تریوم و تریتیوم یک اتم هلیوم همراه با یک نوترون و حدود 6/17 Mev انرژی آزاد می گردد.
گداخت هسته ای را سرچشمه انرژی فردا می دانند و گمان می رود سوخت یک راکتور گداخت هسته ای همانطور که بیان گردید مخلوطی از دو تریوم و تریتیوم باشد. واکنش همجوشی بین این دو ماده در دمای حدود 10 به توان 7 درجه سانتیگراد صورت می گیرد و گرمای تولید شده بواسطه همجوشی آنها باعث واکنشهای گداخت دیگر نیز خواهد گردیدو این امر یک سری واکنشهای زنجیره ای را بوجود خواهد آورد که می توان با استفاده از انرژی بسیار زیاد تولید شده، توربینهای مولد برق را بکار انداخت. از محسنات راکتورهای گداخت، درجه بالای ایمنی آنهاست و برخلاف راکتورهای شکافت هسته ای که پسمانهای رادیو اکتیو بسیاری تولید می کنند، پسمان راکتورهای گداخت مقدار کمی هلیوم غیر رادیواکتیو است. البته در واکنش همجوشی هسته ای، طبق آنچه بیان گردید، نوترون نیز تولیدمی شود که می تواند به مرور راکتور را رادیو اکتیو کند ولی با انتخاب مواد مناسب می توان به جذب نوترونها اقدام نمود و در نتیجه این

مسئله نیز مرتفع خواهد گردید. در حال حاضر دستگاهی که فعل و انفعالات گداخت هسته ای در آن بوقوع می پیوندد تحت عنوان توکامک شناخته می شود پیش بینی ها از دهه 2020 میلادی به عنوان نقطه آغاز به کار راکتورهای تحاری هم جوشی هسته ای حکایت دارند.
3- کاربردهای علوم و تکنولوژی هسته ای
علیرغم پیشرفت همه جانبه علوم و فنون هسته ای در طول نیم قرن گذشته، هنوز این تکنولوژی در اذهان عمومی ناشناخته مانده است. وقتی صحبت از انرژی اتمی به میان می آید، اغلب مردم ابر قارچ مانند حاصل از انفجارات اتمی و یا راکتورهای اتمی برای تولید برق را در ذهن خود مجسم می کنند و کمتر کسی را می توان یافت که بداند چگونه جنبه های دی

گری از علوم هسته ای در طول نیم قرن گذشته زندگی روزمره او را دچار تحول نموده است. اما حقیقت در این است که در طول این مدت در نتیجه تلاش پیگیر پژوهشگران و مهندسین هسته ای، این تکنولوژی نقش مهمی را در ارتقاء سطح زندگی مردم، رشد صنعت و کشاورزی و ارائه خدمات پزشکی ایفاء نموده است. موارد زیر از مهمترین استفاده های صلح آمیز از علوم و تکنولوژی هسته ای می باشند:
1- استفاده از انرژی حاصل از فرآیند شکافت هسته اورانیوم یا پلوتونیوم در راکتورهای اتمی جهت تولید برق و یا شیرین کردن آب دریاها.
2-استفاده از رادیوایزوتوپها در پزشکی، صنعت و کشاورزی
3- استفاده از پرتوهای ناشی از فرآیندهای هسته ای در پزشکی، صنعت و کشاورزی
ایزوتوپهای یک عنصر، هسته هایی شامل تعداد پروتونهای یکسان و تعداد نوترونهای متفاوت می باشند.
یکسان بودن عدد اتمی در ایزوتوپها باعث گشته که خواص شیمیایی و بعضا فیزیکی یکسان داشته باشند اما در عین حال خواص هسته ای متفاوتی دارند. در حالیکه بطور طبیعی اکثر ایزوتوپهای موجود از پایداری نسبی برخوردار هستند، اما ایزوتوپهای ساخته دست انسان، عمدتا غیرپایدار می باشند. پایداری یک ایزوتوپ توسط نیمه عمر آن تعیین می گردد و نیمه عمر زمانی است که مقدار یک ایزوتوپ از طریق تلاشی به نصف می رسد.
نیمه عمرها می توانند از کسری از ثانیه تا صدها میلیون سال تغییر یابند. ایزوتوپهای رادیواکتیو(رادیوایزوتوپها) زمانیکه متلاشی می گردند سه نوع تابش را منتشر می سازند:
1- ذرات آلفا که دارای بار مثبت بوده و مرکب از دو پروتون و دو نوترون هستند(++4He)
2- ذرات بتا که الکترونهای انرژتیک با بار منفی یا پوزیترونها با بار مثبت می باشند
3- تابشهای گاما که بدون بار بوده و بسیار نافذ هستند.
برخی از عناصر رادیواکتیو مثل رادیوم و یا ایزوتوپهای رادیواکتوی مثل 235-U در طبیعت یافت می شوند ولی اکثر آنها در راکتورهای اتمی و یا بوسیله شتابدهنده ها تولید می گردند. 82-Br و58- Co و131-Iو32-Pو42-Kو111-Agو64-Cuو38-Cl از مهمترین رادیو ایزوتوپهای تولید شده در راکتورهای اتمی می باشند و از آن طرف رادیو ایزوتوپهای 7-Beو206-Biو18-Fو132-I د ر شتابدهنده ها ساخته می شوند. امروزه از رادیو ایزوتوپها و پرتوهای ناشی از فرایندهای هسته ای جهت بهبود محصولات غذایی، نگهداری مواد غذایی، تعیین منابع آبهای زیرزمینی، استرلی

زه کردن منابع و تولیدات پزشکی، آنالیز هورمونها، کنترل فرایندهای صنعتی و بررسی آلودگی محیط زیست استفاده فراوانی به عمل می آید.
تولید گونه هایی از محصولات غذایی دارای حاصلخیزی بیشتر، تولید گونه های مقاوم نسبت به آفات و کم آبی، استفاده موثر تر از منابع آبی و جمع آوری آنها، کنترل نابودی آفات، جلوگیری از فساد محصولات در هنگام نگهداری، از مهمترین موارد استفاده از علوم و تکنولوژی هسته ای در کشاورزی است. کاربرد روشهای هسته ای در علوم پزشکی نسبت به سایر بخشها معروفتر و عمومی تر است. بیش از 100 سال است که دانشمندان با خواص اشع

ه ایکس آشنا شده اند و از آن برای تشخیص پزشکی استفاده می کنند. تصویربرداری، تشخیص، پیش بینی و درمان برخی بیماریها در نتیجه استفاده از پرتودهی و رادیوایزوتوپها حاصل می گردد. بطور مثال ید 131(131-I) برای تشخیص محل و مکان تومورهای مغزی مورد استفاده قراز می گیرد و یا از آن برای تعیین فعالیت غده تیروئید و کبد استفاده می شود. کرم -51(51-Cr ) برای تحقیقات خون شناسی، 75-Se برای بررسی لوزالمعده، 57- Co برای تشخیص کم خونی، 14-C برای تحقیقات بیولوژیکی و داروسازی، 137- Cs جهت درمان غدد سرطانی، 67-Cu برای از بین بردن غدد سرطانی از رایج ترین رادیوداروها در امر پزشکی می باشند. استفاده از پرتو گاما تولید شده از کبالت -60(60-Co ) از موثرترین و مقرون به صرفه ترین روشها در زمینه سترون نمودن وسایل، ابزار آلات و تولیدات پزشکی است.
طی نیم قرن گذشته، تکنولوژی هسته ای کاربردهای گسترده ای در صنعت یافته است. تسهیل عملیات اکتشاف و استخراج معادن زیرزمینی نفت و گاز، تشخیص محل نشت سیالات در لوله ها و مخازن، تعیین میزان خوردگی فلزات، اندازه گیری دقیق قطرسنجی، ضخامت سنجی و سطح سنجی، تعیین فرسودگی غشاء داخلی کوره های صنعتی، استفاده از اثرات متقابل پرتوها با مواد جهت بهینه سازی عملکرد آنها در صنعت و; تماما از مهمترین استفاده های صنعت از علوم و فنون هسته ای است. در این زمینه بطور مثال 241- Am جهت تعیین محل حفاری چاههای نفت، 109- Cd جهت آزمایش عیار فلزات، 14- C برای تحقیقات باستان شناسی، 85- Kr جهت اندازه گیری ضخامت صفحات و الیاف بکار می روند.
4- برق هسته ای
از مهمترین منابع استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی، ساخت راکتورهای هسته ای جهت تولید برق می باشد. راکتورهسته ای وسیله ای است که در آن فرایند شکافت هسته ای بصورت کنترل شده انجام می گیرد. در طی این فرایند انرژی زیاد آزاد می گردد به نحوی که مثلا در اثر شکافت نیم کیلوگرم اورانیوم انرژی معادل بیش از 1500 تن زغال سنگ بدست می آید. هم اکنون در سراسر جهان، راکتورهای متعددی در حال کار وجود دارند که بس

یاری از آنها برای تولید قدرت و به منظور تبدیل آن به انرژی الکتریکی، پاره ای برای راندن کشتیها و زیردریائیها، برخی برای تولید رادیو ایزوتوپوپها و تحقیقات علمی و گونه هایی نیز برای مقاصد آزمایشی و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. در راکتورهای هسته ای که برای نیروگاههای اتمی طراحی شده اند (راکتورهای قدرت)، اتمهای اورانیوم و پلوتونیم توسط نوترونها شکافته می شوند و انرژی آزاد شده گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد کرده و بخار حاصله برای چرخاندن توربینهای مولد برق بکار گرفته می شوند.
راکتورهای اتمی را معمولا برحسب خنک کننده، کند کننده

، نوع و درجه غنای سوخت در آن طبقه بندی می کنند. معروفترین راکتورهای اتمی، راکتورهایی هستند که از آب سبک به عنوان خنک کننده و کند کننده و اورانیوم غنی شده(2 تا 4 درصد اورانیوم 235) به عنوان سوخت استفاده می کنند. این راکتورها عموما تحت عنوان راکتورهای آب سبک(LWR ) شناخته می شوند. راکتورهای WWER,BWR,PWR از این دسته اند. نوع دیگر، راکتورهایی هستند که از گاز به عنوان خنک کننده، گرافیت به عنوان کند کننده و اورانیوم طبیعی یا کم غنی شده به عنوان سوخت استفاده می کنند. این راکتورها به گاز- گرافیت معروفند. راکتورهای HTGR,AGR,GCR از این نوع می باشند. راکتور PHWR راکتوری است که از آب سنگین به عنوان کندکننده و خنک کننده و از اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت استفاده می کند. نوع کانادایی این راکتور به CANDU موسوم بوده و از کارایی خوبی برخوردار می باشد. مابقی راکتورها مثل FBR (راکتوری که از مخلوط اورانیوم و پلوتونیوم به عنوان سوخت و سدیم مایع به عنوان خنک کننده استفاده کرده و فاقد کند کننده می باشد) LWGR(راکتوری که از آب سبک به عنوان خنک کننده و از گرافیت به عنوان کند کننده استفاده می کند) از فراوانی کمتری برخوردار می باشند. در حال حاضر، راکتورهای PWR و پس از آن به ترتیب PHWR,WWER,BWR فراوانترین راکتورهای قدرت در حال کار جهان می باشند.
به لحاظ تاریخی اولین راکتور اتمی در آمریکا بوسیله شرکت “وستینگهاوس” و به منظور استفاده در زیر دریائیها ساخته شد. ساخت این راکتور پایه اصلی و استخوان بندی تکنولوژی فعلی نیروگاههای اتمیPWR را تشکیل داد. سپس شرکت جنرال الکتریک موفق به ساخت راکتورهایی از نوع BWR گردید. اما اولین راکتوری که اختصاصا جهت تولید

برق طراحی شده، توسط شوروی و در ژوئن 1954در “آبنینسک” نزدیک مسکو احداث گردید که بیشتر جنبه نمایشی داشت، تولید الکتریسیته از راکتورهای اتمی در مقیاس صنعتی در سال 1956 در انگلستان آغاز گردید. تا سال 1965 روند ساخت نیروگاههای اتمی از رشد محدودی برخوردار بود اما طی دو دهه 1966 تا 1985 جهش زیادی در ساخت نیروگاههای اتمی بوجود آمده است. این جهش طی سالهای 1972 تا 1976 که بطور متن شوک نفتی اوایل دهه 1970 می باشد که کشورهای مختلف را برآن داشت تا جهت تأمین انرژی مورد نیاز خود بطور زاید الوصفی به انرژی هسته ای روی آورند. پس از دوره جهش فوق یعنی از سال 1986 تاکنون روند ساخت نیروگاهها به شدت کاهش یافته بطوریکه بطور متوسط سالیانه 4 راکتور اتمی شروع به ساخت می شوند.
کشورهای مختلف در تولید برق هسته ای روند گوناگونی داشته اند. به عنوان مثال کشور انگلستان که تا سال 1965 پیشرو در ساخت نیروگاه اتمی بود، پس از آن تاریخ، ساخت نیروگاه اتمی در این کشور کاهش یافت، اما برعکس در آمریکا به اوج خود رسید. کشور آمریکا که تا اواخر دهه 1960 تنها 17 نیروگاه اتمی داشت در طول دهه های 1970و 1980 بیش از 90 نیروگاه اتمی دیگر ساخت. این مسئله نشان دهنده افزایش شدید تقاضای انرژی در آمریکاست. هزینه تولید برق هسته ای در مقایسه با تولید برق از منابع دیگر انرژی در امریکا کاملا قابل رقابت می باشد. هم اکنون فرانسه با داشتن سهم 75 درصدی برق هسته ای از کل تولید برق خود درصدر کشورهای جهان قرار دارد. پس از آن به ترتیب لیتوانی(73درصد)، بلژیک(57درصد)، بلغارستان و اسلواکی(47درصد) و سوئد (8/46درصد) می باشند. آمریکا نیز حدود 20 درصد از تولید برق خود را به برق هسته ای اختصاص داده است.
گرچه ساخت نیروگاههای هسته ای و تولید برق هسته ای در جهان از رشد انفجاری اواخر دهه 1960 تا اواسط 1980 برخوردار نیست اما کشورهای مختلف همچنان درصدد تأمین انرژی مورد نیاز خود از طریق انرژی هسته ای می باشند. طبق پیش بینی های به عمل آمده روند استفاده از برق هسته ای تا دهه های آینده همچنان روند صعودی خواهد داشت. در این زمینه، منطقه آسیا و اروپای شرقی به ترتیب مناطق اصلی جهان در ساخت نیروگاه هسته ای خواهند بود. در این راستا، ژاپن با ساخت نیروگاههای اتمی با ظرفیت بیش از 25

000 مگا وات درصدر کشورها قرار دارد. پس از آن چین، کره جنوبی، قزاقستان، رومانی، هند و روسیه جای دارند. استفاده از انرژی هسته ای در کشورهای کاندا، آرژانتین، فرانسه، آلمان، آفریقای جنوبی، سوئیس و آمریکا تقریبا روند ثابتی را طی دو دهه آینده طی خواهد کرد.
5- چرخه سوخت هسته ای
اورانیوم متداولترین سوخت برای راکتورهای هسته ای است. در مقایسه با اورانیوم، کاربرد توریوم و پلوتونیوم خیلی محدودتر است. اورانیوم را می توان بهU) بکار برد، اما اکسید اورانیوم متداولترین ماده برای سوخت راکتورهای تجاری است. اورانیوم به طور طبیعی به شکل مخلوطی از اکسیدهای مختلف است که به طور وسیعی در پوسته زمین به صورتهای پراکنده یافت می شود. غلظت اورانیوم در پوسته زمین حدود 2ppm است که نشاندهنده فراوانی آن حتی بیشتر از عناصری مثل جیوه و نقره می باشد.
برای استفاده از اورانیوم به عنوان سوخت، ابتدا باید آنرا از سنگهای معدنی استخراج و جداسازی نمود (مرحله فراوری سنگ معدن اورانیوم). سپس با تبدیل و غنی سازی ، آنرا آماده برای تهیه سوخت کرد(مرحله تبدیل و غنی سازی اورانیوم). پس از آن با روشهای شیمیایی و فیزیکی مختلف به تولید سوخت هسته ای مناسب مبادرت نمود(مرحله تولید سوخت هسته ای) و نهایتا پس از استفاده سوخت در راکتوراتمی به بازفرآوری سوخت مصرف شده و جداسازی اورانیوم، پلوتونیوم و محصولات شکاف دیگر پرداخت(مرحله بازفرآوری). به مجموعه این فرایندها، چرخه سوخت هسته ای گفته می شود. بعبارت بهتر، به مجموعه فرایندها و مراحل تولید سوخت هسته ای تا مصرف و سپس بازفرآوری آن چرخه سوخت هسته ای می گویند. لفظ چرخه بدان جهت بکار می رود که عناصر شکاف پذیر پس از مصرف در راکتورهای هسته ای تحت بازفرآوری قرار گرفته و مجددا برای مصرف آماده می گردند. مراحل مختلف چرخه سوخت هسته ای عبارتند از:
1- فراوری سنگ معدن اورانیوم
2- تبدیل و غنی سازی اورانیوم
3- تولید سوخت هسته ای
4- بازفرآوری
شکل زیر شمایی از چرخه سوخت هسته ای را نمایش می دهد.

هم اکنون به لحاظ صنعتی، کشورهای فرانسه، ژاپن، روسیه، آمریکا و انگلستان دارای تمامی مراحل تکنولوژی فراوری اورانیوم در تمامی مراحل چرخه سوخت هسته ای در اشل صنعتی می باشند. چنانچه اشل غیرصنعتی منظور گردد، کشورهای دیگری

مثل هند نیز به لیست فوق اضافه خواهند شد. کشورهای کانادا و فرانسه در مجموع دارای بزرگترین کارخانه های تبدیل اورانیوم هستند که محصولات آنها شامل UO3,UO2,UF6 می باشند، پس از آنها به ترتیب کشورهای امریکا، روسیه و انگلستان قرار دارند. در زمینه غنی سازی، بی تردید امریکا و روسیه دارای بزرگترین شبکه غنی سازی جهان می باشند. در اشل صنعتی این دو کشور کار غنی سازی را از سال 1945 در امریکا و 1949 در شوروی آغاز نموده اند. پس از آنها، به ترتیب فرانسه، هلند و انگلستان بیشترین غنی سازی را انجام می وخت آن جهت استفاده در نیروگاههای BWR,PWR می باشد. پس از امریکا، کانادا تولید کننده اصلی سوخت هسته ای در جهان(برای راکتورهای PHWR) می باشد. به نظر می رسد کشور کانادا از پرسابقه ترین کشورها جهت تولید سوخت هسته ای است که فعالیت خود را در این زمینه از سال 1956 آغاز نموده است. پس از امریکا و کانادا، کشورهای انگلستان، روسیه ، ژاپن، فرانسه، آلمان، هند، کره جنوبی و سوئد تولید کنندگان اصلی سوخت هسته ای می باشند. در زمینه بازفرآوری سوخت مصرف شده، امریکا بیشترین سهم بازفراوری سوخت هسته ای را در جهان داراست. پس از آن فرانسه، انگلستان، روسیه، هند و ژاپن قرار دارند. درحال حاضر بین کشورهای جهان سوم، هندوستان پیشرفته ترین کشور در زمینه دانش فنی چرخه سوخت هسته ای می باشد.
6- دیدگاههای اقتصادی و زیست محیطی برق هسته ای
جمهوری اسلامی ایران در فرایند توسعه پایدار خود به تکنولوژی هسته ای چه از لحاظ تأمین نیرو و ایجاد جایگزینی مناسب در عرصه انرژی و چه از نظر دیگر بهره برداریهای صلح آمیز آن در زمینه های صنعت، کشاورزی، پزشکی و خدمات نیاز مبرم دارد که تحقق این رسالت مهم به عهده سازمان انرژی اتمی ایران می باشد، بدیهی است در زمینه کاربرد انرژی هسته ای به منظور تأمین قسمتی از برق مورد نیاز کشور قیود و فاکتورهای بسیار مهمی از جمله مسایل اقتصادی و زیست محیطی مطرح می گردند.
1-6) دیدگاه اقتصادی استفاده از برق هسته ای
امروزه کشورهای بسیاری بویژه کشورهای اروپایی سهم قابل توجهی از برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته ای تأمین می نمایند. بطوریکه آمار نشان می دهد از مجموع نیروگاههای هسته ای نصب شده جهت تأمین برق در جهان به ترتیب 35 درصد به اروپای غربی، 33 درصد به آمریکای شمالی، 5/16 درصد به خاور دور، 13 درصد به اروپای شرقی و نهایتا فقط 74/0 درصد به آسیای میانه اختصاص دارد. بدون شک در توجیه ضرورت ایجاد تنوع در

سیستم عرضه انرژی کشورهای مذکور، انرژی هسته ای به عنوان یک گزینه مطمئن اقتصادی مطرح است. بنابراین ابعاد اقتصادی جایگزینی نیروگاههای هسته ای با توجه به تحلیل هزینه تولید(قیمت تمام شده) برق در سیستمهای مختلف نیرو قابل تأمل و بررسی است. از اینرو در اغلب کشورها، نیروگاههای هسته ای با عملکرد مناسب اقتصادی خود از هر لحاظ با نیروگاههای سوخت فسیلی قابل رقابت می باشند.
بهرحال طی چند دهه گذشته کاهش قیمت سوختهای فسیلی در بازارهای جهانی، سبب افزایش هزینه های ساخت نیروگاههای هسته ای به دلیل تشدید مقر بالا رفتن قیمت تمام شده هر واحد الکتریسیته در این نیروگاهها شده است. از یک طرف مشاهده میشود که طی این مدت حدود 40 درصد از هزینه های چرخه سوخت هسته ای کاهش یافته است و از سویی دیگر با توجه به پیشرفتهای فنی و تکنولوژی حاصل از طرحهای استاندارد و برنامه ریزیهای دقیق بمنظور تأمین سرمایه اولیه مورد نیاز مطمئن و به هنگام احداث چند واحد در یک سایت برای صرفه جوئیهای ناشی از مقیاس مربوط به تأسیسات و تسهیلات مشترک مورد نیاز در هر نیروگاه، همچنان مزیت نیروگاههای اتمی از دیدگاه اقتصادی نسبت به نیروگاههای با سوخت فسیلی در اغلب کشورها حفظ شده است.
سایر دیدگاههای اقتصادی در مورد آینده انرژی هسته ای حاکی از آن است که براساس تحلیل سطح تقاضا و منابع عرضه انرژی در جهان، توجه به توسعه تکنولوژیهای موجود و حقایقی نظیر روند تهی شدن منابع فسیلی در دهه های آینده، مزیتهای زیست محیطی انرژی اتمی و همچنین استناد به آمار و عملکرد اقتصادی و ضریب بالای ایمنی نیروگاههای هسته ای، مضرات کمتر چرخه سوخت هسته ای نسبت به سایر گزینه های سوخت و پیشرفتهای حاصله در زمینه نیروگاههای زاینده و مهار انرژی گداخت هسته ای در طول نیم قرن آینده، بدون تردید انرژی هسته ای یکی از حاملهای قابل دسترس و مطمئن انرژی جهان در هزاره سوم میلادی به شمار می رود. در این راستا شورای جهانی انرژی تا سال 2020 میلادی میزان افزایش عرضه انرژی هسته ای را نسبت به سطح فعلی حدود 2 برابر پیش بینی می نماید. با توجه به شرایط موجود چنانچه از لحاظ اقتصادی هزینه های فرصتی فروش نفت و گاز را با قیمتهای متعارف بین المللی در محاسبات هزینه تولید(قیمت تمام شده) برای هر کیلووات برق تولیدی منظور نمائیم و همچنین تورم و افزایش احتمالی قیمتهای این حاملها(بویژه طی مدت اخیر) را براساس روند تدریجی به اتمام رسیدن منابع ذخایر نفت و گاز جهانی مدنظر قرار دهیم، یقینا در بین گزینه های انرژی موجود در جمهوری اسلامی ایران، استفاده از حامل انرژی هسته ای نزدیکترین فاصله ممکن را با قیمت تمام شده برق در نیروگاههای فسیلی خواهد داشت.

2-6) دیدگاه زیست محیطی استفاده از برق هسته ای
افزایش روند روزافزون مصرف سوختهای فسیلی طی دو دهه اخیر و ایجاد انواع آلاینده های خطرناک و سمی و انتشار آن در محیط زیست انسان، نگرانیهای جدی و مهمی برای بشر در حال و آینده به دنبال دارد. بدیهی است که این روند به دلیل اثرات مخرب و مرگبار آن در آینده تداوم چندانی نخواهد داشت. از اینرو به جهت افزایش خطرات و نگرانیها تدریجی در مورد اثرات مخرب انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از کاربرد فرایند انرژیهای فسیلی،

فزایش دمای کره زمین و کاهش آلودگی محیط زیست یاد می شود. همچنانکه آمار نشان می دهد، در حال حاضر نیروگاههای هسته ای جهان با ظرفیت نصب شده فعلی توانسته اند سالانه از انتشار 8 درصد از گازهای دی اکسید کربن در فضا جلوگیری کنند که در این راستا تقریبا مشابه نقش نیروگاههای آبی عمل کرده اند.
چنانچه ظرفیتهای در دست بهره برداری فعلی تولید برق نیروگاههای هسته ای، از طریق نیروگاههای با خوراک ذغال سنگ تأمین می شد، سالانه بالغ بر 1800 میلیون تن دی اکسید کربن، چندین میلیون تن گازهای خطرناک دی اکسید گوگرد و نیتروژن، حدود 70 میلیون تن خاکستر و معادل 90 هزار تن فلزات سنگین در فضا و محیط زیست انسان منتشر می شد که مضرات آن غیرقابل انکار است. لذا در صورت رفع موانع و مسایل سیاسی مربوط به گسترش انرژی هسته ای در جهان بویژه در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، این انرژی در دهه های آینده نقش مهمی در کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه ای ایفا خواهد نمود.
درحالیکه آلودگیهای ناشی از نیروگاههای فسیلی سبب وقوع حوادث و مشکلات بسیار زیاد بر محیط زیست و انسانها می شود، سوخت هسته ای گازهای سمی و مضر تولید نمی کند و مشکل زباله های اتمی نیز تا حد قابل قبولی رفع شده است، چرا که در مورد مسایل پسمانداری با توجه به کم بودن حجم زباله های هسته ای و پیشرفتهای علوم هسته ای بدست آمده در این زمینه در دفن نهایی این زباله ها در صخره های عمیق زیرزمینی با توجه به حفاظت و استتار ایمنی کامل، مشکلات موجود تا حدود زیادی از نظر فنی حل شده است و طبیعتا در مورد کشور ما نیز تا زمان لازم برای دفع نهایی پسمانهای هسته ای، مسائل اجتماعی باقیمانده از نظر تکنولوژیکی کاملا مرتفع خواهد شد.
از سوی دیگر بنظر می رسد که بیشترین اعتراضات و مخالفتها در زمینه استفاده از انرژی اتمی بخاطر وقوع حوادث و انفجارات در برخی از نیروگاههای هسته ای نظیر حادثه اخیر در نیروگاه چرنوبیل می باشد، این در حالی است که براساس مطالعات بعمل آمده احتمال وقوع حوادثی که منجر به مرگ عده ای زیاد بشود نظیر تصادف هوایی، شکسته شدن سدها، انفجارات زلزله، طوفان، سقوط سنگهای آسمانی و غیره، بسیار بیشتر از وقایعی است که نیروگاههای اتمی می توانند باعث گردند.
به هر حال در مورد مزایای نیروگاههای هسته ای در مقایسه با نیروگاههای فسیلی صرفنظر از مسایل اقتصادی علاوه بر اندک بودن زباله های آن می تو

ان به تمیزتر بودن نیروگاههای هسته ای و عدم آلایندگی محیط زیست به آلاینده های خطرناکی نظیر SO2,NO2,CO,CO2 ، پیشرفت تکنولوژی و استفاده هرچه بیشتر از این علم جدید، افزایش کارایی و کاربرد تکنولوژی هسته ای در سایر زمینه های صلح آمیز در کنار نیروگاههای هسته ای اشاره نمود.
در مجموع ارزیابیهای اقتصادی و مطالعات بعمل آمده در مورد مقایسه هزینه تولید(قیمت تمام شده) برق در نیروگاههای رایج فسیلی کشور و نیروگاه اتمی نشان می دهد که قیمت این دو نوع منبع انرژی صرفنظر از هزینه های اجتماعی، تقریبا نزدیک به هم و قابل رقابت با یکدیگر هستند. چنانچه قیمت مصرف انرژیهای فسیلی برای نیروگاههای کشور برمبنای قیمتهای متعارف

بین المللی منظور شوند و همچنین در شرایطی که نرخ تسعیر هر دلار در کشور 8000 ریال تعیین گردد، هزینه تولید(قیمت تمام شده) هر کیلووات ساعت برق در نیروگاههای فسیلی و اتمی بشرح زیر می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >