سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پروژه مقاله تعریف فرآیند در word

جمعه 95/2/31 3:0 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله تعریف فرآیند در word دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله تعریف فرآیند در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله تعریف فرآیند در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله تعریف فرآیند در word :

تعریف فرآیند

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1
تعریف فرآیند 2
بهبود اساسی فرایندها 4
ضرورت بهبود فرایندها 6
مفهوم شش سیگما 7
سرآغاز شش سیگما 9
روند اجرایی شش سیگما 12
موفقیت شش سیگما 20
کاربرد شش سیگما در صنعت خدمات 21
اصلاح و بهبود فرآیندهای سازمان 27
کایزن چیست 28
چکیده 30

مراجع 32

مقدمه
شرایط خاص اقتصادی که امروزه شرکت های فعال در آنها رقابت مشغولند، نیاز مبرمی را جهت استفاده از ابزارهایی برای بهبود کیفیت و تطبیق با شرایط اقتصادی، ایجاب می کند. توجه به مقوله کیفیت در چنین جوی، در راس تفکر نظریه پردازان و مدیران برجسته جهانی قرار گرفته است. مدیران با شرایطی از قبیل عدم وجود سرمایه، نیاز به کاهش هزینه ها و فروش بیشتر محصولاتشان مواجه هستند و لازم است در شرایط متغیر و ناپایدار اقتصادی سازمان خود را به نحوی راهبری نمایند که قادر به پاسخگویی به تمامی نیازها باشد. متدولوژی شش سیگما به عنوان یکی از روش های کیفی است که اجرای آن تاثیرات مثبت قابل ملاحظه ای در افزایش سطح کیفیت، کاهش هزینه و ارتقای رضایت مشتری داشته است، همچنین این روش به عنوان یکی از پیشرفته ترین مباحثی است که در حال حاضر سرآمد اهداف سازمان های بزرگ دنیا قرار گرفته است.
واقعیت اینست که سازمان ها نیاز مبرمی به راه های اندازه گیری برای آنچه که به عنوان ارزش در نظر می شود، دارند. اندازه ها یا مشخصه ها به هر عضو و هر فعالیت در سازمان بر می گردد. آنچه که نمی توان اندازه گیری کرد، قابل تغییر نیز نمی باشد. اساس شش سیگما مشخصه هایی را به کار می گیرد که میزان موفقیت هر آنچه را که سازمان انجام می دهد، اندازه گیری می کند. به عبارت دیگر، بدون اندازه گیری فرایندهای یک شرکت و تغییرات این فرایندها، دانستن این امر که سازمان در چه موقعیتی است و به کجا خواهد رفت، غیرممکن می باشد ]6[. به طور کلی، شش سیگما فرایندی از پرسش هایی است که منجر به ایجاد جوابهای ملموس و کمی می شود که در نهایت نتایج سود آوری تولید می کند. در این مقاله متدولوژی شش سیگما به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می گیرد و مراحل اجرایی این مقوله تشریح می گردد. در نهایت نمونه ای از اجرای متدولوژی مذکور در یک شرکت خودروسازی بزرگ و سودهای حاصله از اجرای این متدولوژی ارایه می گردد.

تعریف فرآیند
فرآیند، معرف یک یا دسته ای از فعل و انفعالات است که به منظور تبدیل داده ها به باز داده ها انجام می گیرد. به عنوان مثال در مدرسه، تمام داده ها مانند دانش آموز، آموزگار، بودجه و تجهیزات به خاطر عمل آموزش به کار می‌رود. فرآیند همان تغییراتی است که در دانش آموزان انجام می شود و به موجب آن، آن چه را که قبلاً نمی‌دانستند یاد می گیرند.

در یک تعریف معادل می‌توان گفت فرآیند، یک‌سری منطقی از تراکنش‌های مرتبط با یکدیگر که ورودی را به نتایج و خروجی‌ها تبدیل می‌کند.گاهی فرآیند را جعبه تبدیل transformation یا جعبه سیاه black box می نامند، زیرا در این مرحله یا در داخل این قسمت، عملیاتی انجام می شود که ممکن است قسمت یا حتی همه آن برای انسان یا بیننده، ناشناخته باشد.

پس در کل فرایند به مجموعه فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای اطلاق می‌شود که برای ایجاد یک یا چند تغییر تعریف شده طراحی و پیاده شده است. در ضمن هر فرایند با یک فعالیت مشخص آغاز و با یک فعالیت مشخص نیز پایان می‌یابد. تشخیص این فعالیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای شناسایی فرایند برخوردار است. به منظور تأکید بر ضرورت تشخیص فعالیت‌های آغاز کننده و خاتمه دهنده، فرایند را به عنوان مجموعه فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای که با یک فعالیت مشخص آغاز می‌شود و با یک فعالیت مشخص پایان می‌یابد، نیز تعریف کرده‌اند.

در سازمان‌ها معمولاً اجرای یک فرایند با چند تغییر همراه است و تشخیص تمامی موارد ایجاد تغییر برای رسیدن به درک کاملی از فرایند الزامی است. تغییرات ایجاد شده در اثر وقوع یک فرایند را باید در موضوعات زیر جست و جو کرد:
1 فرد انجام دهنده‌ فعالیت: در فرایندهایی که به منظور شناسایی و کسب آگاهی انجام می‌پذیرد، هدف اصلی از انجام فرایند ایجاد تغییر در دانسته‌های فرد انجام دهنده‌ فعالیت است. برای مثال انجام یک معاینه بالینی منجر به ایجاد آگاهی‌های جدید در فرد انجام دهنده معاینات می‌شود.

2 عامل A (فرد یا شیئی که تحث تأثیر فعالیت‌ها قرار می‌گیرد): برای مثال در خدمات تندرستی گیرنده خدمت از نظر دانش و آگاهی و یا از نظر بیولوژیک تغییر می‌کند و در فرایندهای تعمیر و نگهداری، تجهیزات از نظر فیزیکی تغییر داده می‌شوند.
3 اسناد: تقریبا در تمامی فرایندهای طراحی شده در سازمان شیوه انجام فعالیت‌ها و نتایج به دست آمده از آن‌ها در فرم‌های از پیش طراحی شده ثبت می‌شود. به واسطه اهمیت تکمیل اسناد، که مهم‌ترین تغییری است که در برخی از فرایندها رخ می‌دهد، شناسایی این تغییر را باید مورد توجه خاص قرار داد.

در جریان شناسایی یک فرایند اولین تغییری که جلب توجه می‌کند تغییر در فرد یا چیزی است که تحت تأثیر فعالیت‌ها قرار می‌گیرد. توجه نکردن به تغییراتی که باید در فرد ارایه کننده خدمت ایجاد گردد و همچنین اسنادی که باید تولید شوند، منجر به شناسایی ناقص فرایند می‌شود. از آنجا که هدف از طراحی و اجرای یک فرایند ایجاد این تغییرات است، تشخیص ندادن کامل آن‌ها طراحی یا اصلاح نامناسب فرایند را به همراه خواهد داشت.

با اندکی تأمل بر فعالیت‌های تشکیل دهنده یک فرایند می‌توان تشخیص داد که یک فعالیت، تعامل (تأثیر و تأثر متقابل) بین انسان و ابزار از یک سو، و عامل A و مواد از سوی دیگر با یک روش خاص است. به هر یک از این عوامل (انسان، ابزار، مواد، و عامل A) درونداد فرایند اطلاق می‌شود. از انسان، ابزار و مواد به کار گرفته شده در فرایند به منابع یا ساختار تعبیر می‌شود. ابزار و مواد به منابع غیر انسانی معروف است. ابزار را اصطلاحاً منابع سرمایه‌ای و مواد را منابع مصرفی می‌نامند. بنابراین اجرای یک فرایند مستلزم گرد آمدن منابع مورد نیاز و عامل A و در اختیار داشتن روش انجام فعالیت است. پس از خاتمه فعالیت‌ها دروندادهای فرایند حکم بروندادهای آن را خواهند یافت. برخی از این بروندادها دستخوش تغییر شده‌اند و برخی دیگر نیز بدون تغییر باقی مانده‌اند.

هر فرایند قابل تقسیم به فرایندهای کوچک‌تر است و خود نیز می‌تواند جزیی از یک فرایند بزرگ‌تر باشد. این بدان معناست که تعیین محدوده فعالیت‌های تشکیل دهنده یک فرایند امری نسبتاً اختیاری است و به هدف از تمرکز بر روی فرایندها بستگی دارد. به منظور دست‌یابی به یک برداشت کلی از سازمان نیازی به پرداختن به جزییات نیست و می‌توان فرایندها را بزرگ و در برگیرنده تعداد نسبتاً زیادی از فعالیت‌ها اختیار کرد. ولی برای تحلیل عملکرد یک واحد و ریشه‌یابی مشکلات، باید با تمرکز بر فرایندهای کوچک، فعالیت‌های تشکیل دهنده آن‌ها را به دقت مورد شناسایی و ارزیابی قرار داد.

بهبود اساسی فرایندها
در طول حیات صنعتی، ابزارها / راهکارهای مختلفی به منظور بهبود وضعیت تولید از نظر کمی و کیفی مورد نظر بوده است. کمیت تولیدات صنعتی در ابتدای روند گسترش صنعت، به عنوان پارامتر اساسی جهت ادامه حیات سازمان ها بوده است در حالیکه با گذر از زمان، اهمیت کیفیت محصولات برای حفظ بازار فروش به عنوان پارامتر تعیین کننده ای در سرنوشت سازمان ها شناخته شده است. در این راستا، ابزارهای متعددی جهت بهبود این پارامتر اساسی توسط بشر استفاده شده است. در این برهه از زمان که دنیای رقابتی نیاز به برترین ها جهت باقی ماندن در شرایط رقابتی دارد، متدولوژی شش سیگما (6d) به عنوان روشی سیستماتیک جهت به کارگیری منسجم از ابزارهای مختلف کیفی مطرح گردید. در این متدولوژی سعی بر کاهش انحرافات فرایندها می باشد که اهداف اساسی در به کارگیری آن را می توان در مواردی شامل کاهش تغییرات، کاهش عیوب، بهبود بازدهی، بالا بردن رضایت مشتری و بهبود در مسائل مالی خلاصه نمود. شش سیگما زمانی در صنعت به عنوان یک ابزار قوی و مؤثر کاربرد خواهد داشت که اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه کوتاه مدت یا بلند مدت قادر به بهبود فرایند نباشند. در صورت نیاز به شناخت علل اساسی و مزمن ایجاد انحراف ذاتی در فرایند، استفاده از این روش بسیار مفید است.
در این مقاله، متدولوژی شش سیگما و تجزیه و تحلیل بدست آمده از هریک از ابزارها تشریح می گردد. سپس پایه ریزی شش سیگما به صورت کاربردی در یکی از صنایع خودروسازی مد نظر قرار می گیرد که منجر به بهبود شامل کاهش هزینه، ضایعات، دوباره کاری ها و غیره می شود. تاکنون تصور مدیران از روش های بهبود کیفیت تنها افزایش هزینه جهت دستیابی به این هدف بوده است. ولی مطرح شدن متدولوژی شش سیگما بر این باور مدیران خط بطلانی می کشد و نشان می دهد که افزایش سطح کیفیت منجر به کاهش هزینه و سرعت تولید می گردد. این پارادایم ذهنی برخلاف نظریات قبلی که افزایش سرعت و کاهش هزینه را عامل بهبود کیفیت می دانستند، در نظریه جدید هدف افزایش سطح کیفیت می باشد که اثراتی مانند افزایش سرعت و کاهش هزینه های تولید را به دنبال دارد. این تغییر الگوی ذهنی، موتور محرکی است که مدیران را به استفاده از این ابزار جهت بالا بردن سرعت و کاهش هزینه تولید سوق می دهد.

ضرورت بهبود فرایندها
در بازار کنونی، عوامل متعددی اعم از داخلی و خارجی موجب ضرورت بهبود فرایندهای کاری شده‌اند که عبارت‌اند از:
– سطح عملکرد بسیاری از فرایندها، روند کاهشی مداوم را نشان می‌دهد مگر اینکه نیروهایی برای حفظ آنها اعمال شود. به بیانی دیگر برای سهولت حفظ استانداردهای جاری می‌بایستی سطح مشخصی از نگهداری را اجرا کرد. اگر اضافه بر حفظ شرایط جاری، بهبود و نوسازی نیز مدنظر باشد، لازم است تلاشی بیش از نگهداری روزمره صورت پذیرد.
– اگر فرایندهای یک سازمان بهبود نیابند، شرایط سازمان همواره مشابه شرایط رقبا خواهد بود. این وضعیت اگر به طور محض رخ دهد، به این معنا که نه سازمان و نه رقبا بهبود نیابند، در این صورت همواره سازمان‌های فعال دیگر این شانس را دارند که به این بخش از بازار وارد شوند.
– مشتریان امروزی، به‌طور مداوم پرتوقع‌تر و رک‌تر می‌شوند. میزان کیفیت تأمین هر روزه بهبود می‌یابد و موجب رشد تدریجی توقعات می‌شود. اگر همواره این امکان وجود ندارد که فراتر از توقعات عمل شود که حالت ایده‌آل است، اما حداقل می‌بایستی توقعات را پوشش داد. در صورتی که این اتفاق نیفتد، بی‌گمان مشتری از دست خواهد رفت.

مفهوم شش سیگما
آنچه در مفهوم شش سیگما مستتر است را می توان در اصول ذیل خلاصه نمود:
• هوشمندانه کارکردن نه فقط سخت کارکردن.
• بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها.
• ابزاری برای کاهش نوسانات (تغییرات).
• روشی بر اساس فرایند حل مساله.
• چشم اندازی برای محصولات و خدمات عالی.
• ارج نهادن به مشتریان.
• مقایسی برای مقایسه سازمانهای جهان شمول.
• هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان.
شش سیگما تلفیقی از مدیریت کیفیت و مهندسی سیستم ها می باشد که اصول فوق را پوشش می دهد. آن زمان که سازمان با استفاده از ابزارهای مختلف کیفیتی مانند، کایزن، کنترل کیفیت، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مشکلاتی را در سطوح پایین (از نظر امکان شناسایی و قابلیت برطرف نمودن و غیره) شناسایی و رفع نمود، برای حل مشکلات ریشه ای و مزمن از متدولوژی شش سیگما، استفاده می گردد. هرچه که سطح سیگما بالاتر می رود لازم است یک افزایش نمایی در کاهش نقص ها ایجاد شود، به طوریکه با رفع مشکلات محدود و ریشه ای که با ابزارهای ساده کیفی قابل شناسایی و حل نمی باشند، سطح سیگما افزایش می یابد.
رسیدن به سطح شش سیگما یک چشم انداز است و هنوز شرکتهای مطرح در استفاده از این روش، قادر به دستیابی به سطح شش سیگما نبوده اند. در هر حال افزایش سطح سیگما منجر به ایجاد بهبودهای چشمگیر در افزایش کیفیت و کاهش هزینه های سازمان شده و بهبود مستمر را به نحوی مطمئن پایه ریزی کرده است. سیگما به عنوان معیاری جهت محک زدن میزان پراکندگی جامعه شناخته شده است و فلسفه شش سیگما بر اساس کاهش نوسانات و تغییرات پایه گذاری شده است. همانطور که در شکل شماره 1 مشاهده می شود، شش سیگما بیان کننده محدوده ای از مقادیر متغیر های تصادفی با توزیع نرمال می باشد که انتظار می رود 73/99% از کلیه مقادیر در محدوده سه سیگما از دو طرف مقدار میانگین جامعه آماری قرار گیرد. ایرادات کیفی از طریق یک علت ریشه ای به نام نوسان بروز می کنند. برای بهبود کیفیت لازمست نوسانات اندازه گیری شوند، کاهش یابند و پیشگیری شوند. کلیه مراحل اجرای پروژه های شش سیگما به دنبال این هدف تبیین یافته اند ]6[.

همانطور که در شکل شماره 2 نشان داده شده است، در صورتیکه فرایند در سطح 3 سیگما انجام شود نرخ ایرادات برابر با 27/0% (2700 ایراد در هر میلیون واحد تولید شده) خواهد بود. در این حالت با تغییر میانگین فرایند به اندازه 5/1 سیگما که جزئ ماهیت هر فرایند می باشد، تنها 32/93% از سطح زیر منحنی در حدود مشخصه محصول قرار خواهدگرفت و این به معنی وجود 66000 عیب در هر میلیون است. بنابراین باقی ماندن درسطح 3 سیگما، ایجاد محصول بدون ایراد را تضمین نمی نماید.

حال مطابق شکل شماره 3 با کاهش نوسانات به اندازه ای که متوسط تعداد ایرادات 002/0 ppm شود قابلیت فرایند به اندازه ای افزایش می یابد که در صورت انتقال میانگین فرایند در طول زمان بر اساس شرایط تولید، به اندازه 5/1 سیگما از مقدار اولیه میانگین، تنها 4/3 عیب در هر میلیون واحد تولید شده ایجاد می شود و به این ترتیب فلسفه تولید بدون ایراد تحقق می یابد ]1[ و ]17[.
سرآغاز شش سیگما
تولد شش سیگما در سال 1979 در موتورلا صورت گرفت. در این زمان بود که ارتباط و وابستگی بین کیفیت بالاتر و هزینه های توسعه پایین تر در تولید محصولات، شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت. در زمانیکه اکثر شرکتهای آمریکایی بر این باور بودند که کیفیت هزینه ایجاد می کند، موتورلا این واقعیت را به درستی درک کرد که بهبود کیفیت ، هزینه ها را کاهش خواهد داد و و تثبیت این پارادایم ذهنی، اساس به کارگیری متدولوژی شش سیگما را قوت بخشید.
موتورلا 5 الی 10 درصد از درآمد سالیانه خود را و در برخی شرایط 20 درصد از درآمد فروش را صرف برطرف نمودن کیفیت پایین نمود. این دگرگونی موجب برگرداندن 800 تا 900 میلیون دلار در هر سال، به دلیل وجود فرایندهایی با کیفیت بالاتر گردید. بعد از 4 سال، شش سیگما 2/2 بیلیون دلار برای شرکت موتورلا ذخیره نمود. پایه گذاران شش سیگما در موتورلا کاری را انجام دادند که در اکثر شرکتها غیر ممکن بود. در سال 1993 موتورلا شش سیگما را در بسیاری از فرایندهای تولیدی خود به کار گرفت و در اندک زمانی، شش سیگما در کلیه صنایع دیگر بسط یافت ]10 .[
آنچه که بیش از هر چیز موجب استقبال مدیران از به کارگیری این متدلوژی شده است، ایجاد یک انتقال الگوی ذهنی در مورد افزایش کیفیت محصولات/ خدمات سازمان می باشد. برخلاف نظریات قبلی که کاهش سرعت تولید و افزایش هزینه را عامل بهبود کیفیت می دانستند، همانطورکه در شکل شماره 4 نشان داده شده است، در نظریه جدید بهبود کیفیت موجب افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه های تولید می گردد. بنابراین بر این اساس می توان گفت که کیفیت علت است نه اثر.

فواید اجرای شش سیگما برای سازمان
سازمانی که فعالیت های آن روی سطح 3 سیگما انجام می شود و منابع سازمان در جهت نیل به شش سیگما مورد برنامه ریزی قرار می گیرند، می توان توقع داشت که هر سال یک سیگما بهبود (افزایش) حاصل شود. در راستای رسیدن به این افق، تجارب ذیل کسب خواهد شد: ]6[
• 20% بهبود هزینه.
• 12 الی 18 درصد افزایش ظرفیت.
• 12 درصد کاهش تعداد کارکنان.
• 10 الی 30 درصد کاهش سرمایه گذاری.

در بطن استراتژی حل و برطرف نمودن مشکلات بر اساس متدولوژی شش سیگما ، که در طول 15 سال اخیر توسعه یافته است، مجموعه ای از مراحلی وجود دارد که الف) مشخص می کند که محصولات تا چه اندازه خوب هستند و خدمات چقدر مناسب تحویل می شوند و ب) به سازمان نشان می دهد که چگونه فرایندهایش را بهبود دهد و فوائد حاصله را حفظ نماید. بهبود فرایند از طریق به کارگیری اندازه گیری های ریاضی برای کاهش سیستماتیک خطاها/نوساناتی که در تولید محصول یا خدمت، به وجود می آید، ایجاد می شود.

مفهوم سیگما از اندازه گیری ایرادات، در اوایل 1980 به عنوان راهی برای توسعه یک اندازه واحد کیفیت که بدون توجه به پیچیدگی محصول یا تمایز بین محصولات مختلف قابل کاربرد باشد، بیان گردید. به طور خلاصه سطح بالای سیگما، به معنی تعداد ایرادات کمتر در واحد محصول یا خدمت و سطح پایین سیگما نشان دهنده تعداد ایراد بیشتر در هر واحد است. محصولاتی که در سطح شش سیگما تولید می شوند به طور عینی بدون ایراد می باشند به طوریکه طبق تعریف دارای تنها 4/3 ایراد در هر میلیون موقعیت بروز ایراد dpmo)) می باشند. هر زمان که ایرادی را در یک فرایند، زمان، کار، تجهیزات سرمایه ای و مواد ایجاد می شود لازمست که شناسایی، آنالیز و برطرف گردد. این سیکل شناسایی، آنالیز و بهبود مستقیما به 3 عنصر رضایت مشتری به شرح ذیل بر می گرددکه استراتژی حل مسئله را پوشش می دهد:

1) تحویل با کیفیت ترین محصول (محصولات و خدمات بدون ایراد)،
2) تحویل به موقع ( کاهش سیکل زمانی)
3) قیمت مناسب (که متاثر از هزینه های تولید می باشد).
هنگامیکه احتمال ایجاد ایراد بسیار کاهش یابد و سازمان ندرتا با یکی از آنها مواجه شود، اجرای سیستم شناسایی، آنالیز و بهبود ایراد غیر ضروری می شود، در این حالت هزینه های و مخارج به شدت سقوط می کند و این هدف نهایی شش سیگما می باشد. کاربرد آمار در متدولوژی شش سیگما این امکان را فراهم می سازد که سازمان قادر به اندازه گیری، بهبود و نمایش فرایندها باشد. آمار ابزاریست که دلایل بر پایه احساس را از دلایل غیر معمول متمایز می سازد. به عبارت دیگر آنچه که بر اساس تجربه و آگاهی تصورمی کنیم ریشه و علت مشکلات و بروز ایرادات در فرایند می باشد، از طریق کاربرد آمار صحه گذاری یا رد می گردد و با روشی سیستماتیک علل اساسی بروز ایرادات فرایند شناسایی می شود.
بازار امروز نیاز به فرایندهایی در سطح حداقل 3 تا 4 سیگما دارد. شرکت هایی که زیر 3 سیگما هستند در واقع زنده نیستند. در سطح 3 سیگما، هزینه کیفیت به طور خام 25 تا 40 درصد از درآمد فروش می باشد. درصورتیکه در سطح شش سیگما، هزینه کیفیت کمتر از 1 درصد از درآمد فروش است. افزایش سود به اندازه 20 تا 30 درصد از درآمد فروش موجب ایجاد پس انداز بسیار انبوهی برای سازمان می شود. تاثیر شش سیگما بر هزینه کیفیت بر اساس شکل شماره 5 مشخص شده است به طور تقریبی هر انتقال سیگما به سطوح بالاتر 10 درصد بهبود درآمد خالص را در بر دارد.
هزینه های کیفی را می توان در 4 دسته تقسیم نمود. به طور کلی هزینه کیفیت شامل هزینه های خرابی، پیشگیری، دوباره کاری و ارزیابی می باشد. در سطح 5 و 6 سیگما هزینه های ارزیابی و تعیین قیمت و پیشگیری کاهش می یابد. مطالعات بسیاری نشان داده است که در حدود 70% هزینه کل محصول در طراحی آن تعیین می شود. هر چه که در طراحی محصول کیفیت بالاتری در نظرگرفته شود در مراحل بعدی هزینه کمتری ایجاد می شود ] 14[.

روند اجرایی شش سیگما
سازمانی که عقاید مشتری را اندازه گیری می کند و این اندازه گیری ها را در فرایندها لحاظ می نماید، می تواند محصولات و خدمات موفقتری را درکسب رضایت مشتری ایجاد نماید. همچنین در صورت اندازه گیری کیفیت و کارآیی فرایند قادرخواهد بود محصولاتی با کیفیت بالاتر و هزینه های کمتری ایجادکند. اندازه گیری رضایت کارکنان و اعمال اقدامات لازم، نرخ مشارکت کارکنان را افزایش می دهد. به این ترتیب سازمان می تواند بین فرایندهای کاری، رضایت مشتری و سوددهی ارتباط مناسب ایجاد نماید. از این رو بکارگیری شش سیگما منجر به ایجاد تحولی چشمگیر در آنچه سازمان اندازه گیری می نماید، می گردد ]6[.
شش سیگما بر اساس اهدافی که دنبال می کند سازمان را به سمت اندازه گیری پارامترهایی سوق می دهد که بر افزایش کیفیت، کاهش هزینه، افزایش رضایتمندی مشتری تمرکز دارند. شش سیگما سازمان ها را وادار می سازد که تعیین نمایند چه چیزی در مورد مشتریان شان ارزش می باشد و برای هر ارزش مشخصه اندازه گیری لحاظ کنند. سپس سازمان

باید مشخص کند که چه چیزی برای بدست آوردن رضایت مشتری حیاتی می باشد. این عوامل ”مشخصه های بحرانی برای کیفیت (critical to quality (ctq) ) هستند. مرحله بعد، تعیین چگونگی اندازه گیری و گزارش دهی مشخصه های بحرانی برای کیفیت می باشد. در نهایت لازم است سازمان بین اندازه گیری های ctq و متغیرهای کلیدی فرایند ارتباط و وابستگی ایجاد نماید و آنها را تحت کنترل در آورد. در اینصورت مشخص می شود که فرایند چگونه باید بهبود یابد. در این راستا سازمان باید مشخصه های قابل اندازه گیری فرایند را داشته باشد- اندازه های خروجی که مشخص می کنند فرایند در تا چه حد در

جهت تولید محصول یا خدمات، مناسب عمل می کند. زمانیکه سازمان بتواند حد مناسب بودن فرایندهای اجرایی و سطح رضایتمندی مشتریان را کمی نماید، می توانند آنها را به هم ارتباط داده و مشخص کند که کدامیک از فرایندهای تاثیر مهمی بر میزان رضایت مشتری دارند و کدامیک بی تاثیرند. به عبارت ساده سازمان می داند که برای رسیدن به عملکرد مناسب تر لازمست کدام دگمه را فشار دهد. زمانیکه این امر اتفاق افتاد می توان اقدامات متمرکز و معنی داری برای بهبود فرایندها ایجاد کند و بیش از آن که بر اساس احساس، مدیریت نماید بر اساس واقعیت، مدیریت کند.

هشت قدم یا مرحله اساسی در به کارگیری استراتژی بهبود اساسی فرایندها و حل مشکل برای رسیدن به عملکرد شش سیگما در یک فرایند، بخش یا شرکت وجود دارد. این 8 مرحله شامل: شناخت، تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و نوآوری، کنترل، استانداردسازی و یکپارچه سازی می باشد. هر فاز به منظور اطمینان از موارد زیر تعریف شده اند:

1) اینکه سازمان استراتژی حل مشکل را به صورت متدیک و اصولی اجرا می کند.
2) پروژه های شش سیگما به صورت صحیح تعریف و اجرا شوند.
3) نتایج این پروژه ها برای پیشرفت کار مورد استفاده قرار گیرد.
5-1- معیارهای انتخاب پروژه های شش سیگما

یکی از مهمترین عوامل در نتیجه بخش بودن اجرای پروژه های شش سیگما انتخاب مناسب آنها می باشد. انتخاب پروژه های شش سیگما بر اساس ماهیت کاری سازمان ها متفاوت می باشد. از آنجائیکه هدف پروژه شش سیگما بهبود رضایت مشتری و سوددهی می باشد، برخی از پروژه ها بر فرایندهای صنعتی و برخی دیگر بر فرایندهای خدماتی تمرکز دارند. پروژه های شش سیگما باید به بالاترین سطوح استراتژی سازمان متصل و تحت حمایت اهداف تجاری سازمان باشند.

لازم است راهبر سازمان اهداف اولیه کلان شرکت، اهداف اولیه عملیاتی را برای هر واحد کاری و خط مبنای فرایندهای کلیدی را قبل از انتخاب پروژه ها تعیین نماید. منشا هر اتلاف و عدم کارایی باید شناسایی و مطرح گردد. اگرچه هر پروژه شش سیگما باید در نهایت به نفع مشتری و بهبود سوددهی سازمان باشد، اما در عین حال لازمست در بازده، کاهش ضایعات، زمان خرابی و اضافه ظرفیت بهبود ایجاد نماید. صنایع تولیدی باید بر خطوط تولید با حجم بالا و درآمد بالا تمرکز کنند و صنایع خدماتی بر فرایندهایی تمرکز کنند که دارای تاثیر مستقیم بر مشتری می باشد. پروژه های حل مسئله باید بر اساس پتانسیل برگشت سرمایه به شرکت، مقدار و نوع منابعی که نیاز خواهد بود و طول زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه انتخاب شوند. در این حالات سازمان ممکن است یک سری از پروژه های کوچکتر را به جای پروژه های کلان که از نظر هزینه و زمان برابر هستند ، جایگزین نماید.
انتخاب مناسب پروژه مشخصه هایی را بهبود می دهند که بیشترین تاثیر را بر موفقیت مالی سازمان و نظر مشتری داشته باشند. اساسی ترین معیارهای انتخاب پروژه های شش سیگما میتوانند شامل موارد ذیل باشند:
1- نرخ بازدهی پایین: هنگامیکه فرایندهای جاری سازمان بر اساس بازده پایین تولید می نماید که می تواند به صورت تعداد تولید کمتر از حد مورد انتظار یا سرعت تولید آهسته تر از حد برنامه ریزی شده مشخص شود.

2- هزینه کیفیت ضعیف: محصولات و فرایندهای که نیاز به سطح بالایی از بازرسی برای تحویل محصول خدمت رضایت بخش به مشتری دارند. هزینه کیفیت ضعیف بر مواردی مانند بازرسیهای داخلی، هزینه های ضایعات و دوباره کاری، وارانتی و تعمیرات تاثیر می گذارد. هزینه کیفیت ضعیف می تواند در مقایسه با در آمد سازمان بررسی گردد تا مشخص شود که آیا سازمان نیاز به اجرا ی پروژه های شش سیگما دارد یا خیر.

3- ظرفیت: تولید زیر ظرفیت به این معنی است که سازمان امکانات، ابزار و منابع انسانی مورد نیاز را جهت تولید به موقع محصولات ندارد.
4- رضایت مشتری: سازمان می تواند برای تعیین سطح رضایت مشتریان از محصولات و خدمات، نظارت نماید.
5- عملکرد داخلی: شامل ایراداتی که توسط فرایند به طور نامشهود ایجاد می شود. معیاری که برای تعیین عملکرد داخلی به کار می رود، بازده می باشد.

6- طراحی برای شش سیگما: انتخاب پروژه هایی که از طریق تغییر محصول یا فرایند موجب رسیدن به قابلیت شش سیگما می شوند، مناسب می باشد که در نتیجه سطح ایرادات کاهش می یابد.
7- کیفیت سازندگان: سازمان می تواند تعداد قطعات معیوب خریداری شده بر تعداد کل قطعات خریداری شده را مقایسه نماید. تامین کنندگانی که مطابق با برنامه زمانبندی عرضه نمی کنند می توانند نیازمند اجرای پروژه شش سیگما باشند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله آلیاژ برنج در word

جمعه 95/2/31 3:0 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله آلیاژ برنج در word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله آلیاژ برنج در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله آلیاژ برنج در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله آلیاژ برنج در word :

آلیاژ برنج

برنجها آلیاژهای مس وروی می باشند که براساس تغییرات ترکیبی ورنگ ظاهری به برنج زرد وبرنج قرمز وبرنج سرب،برنج سیلیسیم،برنج قلع،برنج های نیکلی(ور شو)تقسیم می شوند.

خواص فیزیکی:
حد حلالیت روی در مس برابر5/32% در درجه حرارت انجماد و در حدود 35% در درجه حرارت محیط می باشد از این رو فاز محلول جامد مهم ترین شبکه میکروسکوپی موجود در آلیاژ برنج است.و همانطور که در دیاگرم مس وروی نشان داده شده است اکثر آلیاژهای برنج دارای دامنه انجماد بسیار کم بوده ووجود فلزات دیگر در مس عملاً باعث پائین آمدن نقطه ذوب م

ی شود و هر قدر دامنه انجماد کمتر باشد،سیالیت آلیاژ بهتر خواهد بود ولی این امر معمولاً با زیاد شدن حجم انقباض متمرکز
همراه است و کاملاً برای ریخته گری مناسب می باشند واز نقطه نظر شب

 

که محلولهای جامد مس و روی دارای خواص زیر می باشند:
الف)محلول جامد : این شبکه در سرما چکش خوار می باشد ولی چکش خواری آن در گرما منوط به نداشتن سرب در آلیاژ است(به دلیل تشکیل سرب مایع در گرما)
ب)محلول جامد :در این شبکه وجود سرب کمتر مزاحم می باشد وشبکه خاصیت چکش خواری خود ار در گرما حفظ می کند.
ج)محلول جامد:این شبکه سخت و شکننده است و خواص عمومی شبکه را دارد
اگر مقدار فلز روی از 50%کمتر ابشد آلیاژ در ناحیه بوده وبرای به وجود آمدن شبکه باید مقدار فلز روی از 50%تجاوز کند.به همین دلیل مقدار فلز روی در برنج ها مواره کمتر از 47%است ورنگ برنج به مقدار روی بستگی دارد.
اگر برنج تنها از محلول جامد تشکیل شده باشد در این صورت خواص مکانیکی با افزایش فلزروی بالا می رود سپس با افزایش بیش از حد روی دوباره کاهش می یابد.اگر برنج از شبکه و تشکیل شده باشد مقدار درصد تغییر شکل به کم شدن ادامه می دهد در حالیکه سختی پیوسته زیاد می شود.
تاثیر روی در محلول جامد در جدول زیر آورده شده است:
دسته بندی آلیاژهای مس:

 

آلیاژهای مس مانند آلومینیم به دو دسته آلیاژهای کارپذیر(نوردی)وریختگی تقسیم می گردند.هر دسته از این آلیاژها نیزبر حسب شرایط ترکیبی وعناصر آلیاژی می توانند عملیات حرارتی پذیر یا عملیات حرارتی ناپذیر باشند.
انواع برنجهای کارپذیر(نوردی)فقط حاوی مس وروی می باشند وعناصردیگردرحد ناخالصی در آنها وجود دارد وبرنجهای آلیاژی علاوه بر مس و روی حاوی عناصر دیگری نظیر سیلیسم،آهن،
قلع،و سرب و; نیز هستند وبیشتر از طریق ریخته گری شکل می گیرند.
برنجهای مخصوص:
اگر به آلیاژ مس وروی سایر عناصر اضافه شوند به طورکلی خواص مکانیکی برنج بالا می رود واین نوع آلیاژها را برنج مخصوص می نامند.و بالطبع نمی توان فقط ساختمانهای ساده محلول جامد ویا + را انتظار داشت.
عناصری مانند سرب،قلع،آهن،منگنز،نیکل وغیره دربرنج همواره به عنوان عنصر آلیاژی یا عنصر ناخالصی حضور دارند.ومقدار این عناصر هیچگاه از حدود 2-1% تجاوز نمی کند.
آلیاژ مس و روی را برنج می گویند. بر حسب درصد روی در مس می توان برنجهای متفاوتی را به دست آورد. هر چه درصد روی در مس افزایش یابد سختی و استحکام این آلیاژ بیشتر می شود و رنگ برنج از قرمز به زرد کم رنگ متمایل می شود. روی با نقطه ذوب C 419 و چگالی 14/7 گرم بر سانتی متر مکعب در مذاب مس با نقطه ذوب C1083 و وزن مخصوص 9/8 گرم بر سانتی متر مکعب معمولاً به صورت غیر همگن یا غیر یکنواخت قرار می گیرند که مشکل اساسی جدایش را به وجود می آورد . چون روی تا 32% می تواند در دمای محیط به صورت تک فازی در مس وجود داشته باشد به آن برنج میگویند که شامل یک ساختمان تک فازی کریستالهای محلول جامد روی و مس می باشد. معمولاً برنجهای تجارتی تا 36% روی دارند و به دو گروه تقسیم می شوند :
برنج زرد که شامل 20 الی 36% روی می باشدو برنج قرمز که شامل 5 الی 20% روی می باشد.
در تهیه آلیاژهای برنج می توان دو روش را مورد استفاده قرار داد:
1-از هاردنر مس و روی استفاده نمود. لازم است در این روش مس را تحت فلاکس پوششی ذوب کرده و بعد هاردنر را در چند مرحله به مذاب وارد نمود.
2-استفاده از روی خالص که لازم است مس را تحت فلاکس پوششی ذوب نموده فوق گداز آن را پایین آورده و روی را در چند مرحله به مذاب وارد نموده و کاملاً آن را مخلوط نمود. از دیاگرام مس و روی می توان فهمید که دامنه انجماد برنجها کوتاه و سیالیت خوبی دارند.
برای ساخت برنج 20% روی لازم است مس مورد نیاز را همراه با فلاکس پوششی که شیشه می باشد ذوب نموده و چون از روی خالص استفاده می شود بایستی فوق گداز را پایین آورده و این مقدار روی را در چندین مرحله ( معمولاً در 3 نوبت مناسب است ) به مذاب وارد کنیم. به دلیل نقطه ذوب و وزن مخصوص متفاوت این دو فلز که نقطه مس C1083 و چگالی

آن 9/7 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد و روی با نقطه ذوبC 419 و وزن مخصوص 14/7 گرم بر سانتی متر مکعب باعث جدایش این دو فلز از یکدیگر شده و پدیده جدایش را به وجود می آورند و لذا بایستی حتماً این مذاب را توسط ابزار خوب مخلوط نموده و اقدام به ذوب ریزی نمود.

ویژگیهای مهم آلیاژ
از این فلز به خاطر کاربردهای خاص و شکل و رنگ آن در جاهای مختلفی استفاده می کنند:
• در دکوراسیون به خاطر رنگ تقریباً طلایی رنگش
• در مهمات جنگی
• در جاهایی که به اصطکاک کم نیاز باشد (مثل مغزی قفل‌ها)
• مخصوصاً بخاطر خاصیت آکوستیکی در سازهای موسیقی (مثل هورن)
برنج رنگی تقریباً زرد دارد که شبیه به رنگ طلا است. برنج در برابر کدر شدن و لکه‌دار شدن هم مقاومت دارد، یعنی دیرتر اکسایش می یابد. برنج از مدتها پیش حتی قبل از تاریخ شناخته شده بود؛ در آن زمان که انسان هنوز فلز روی را نمی شناخت با ذوب کردن مس همراه با کالامین (سنگ معدن فلز روی) برنج تولید می کرد. برنج معمولاً قابلیت چکش‌خواری بیشتری نسبت به مس و روی دارد و تقریباً دمای ذوب آن بین 900 تا 940 درجه سانتی‌گراد است . البته سختی و نرم بودن آن می تواند با تغییر نسبت مخلوط مس و روی تغیر کند.
مس داخل برنج (از طریق اثر اولیگودینامیک) خاصیت میکروب‌کشی به آن می‌دهد. به‌همین خاطر از برنج به عنوان دستگیره و دیگر فلزات رایج در بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند. امروزه تقریباً 90 از فلزات برنج بازیافت می شوند، چون فلز برنج خاصیت مغناطیسی کمی دارد و به راحتی می توان آن را از فلزاتی که معمولاً با آنها مخلوط می شود جدا کرد. بدین ترتیب برنج جدا شده را دوباره بازیافت می کنند.
چگالی متوسط برنج 84 گرم بر سانتی‌متر مربع است .

انواع برنج
• برنج دریاسالار: شامل 30 روی همراه با 1 قلع
• برنج آلفا: شامل کمتر از 35 روی، که از آن می توان برای کارهایی با فشار بالا، ضربه و سرد استفاده کرد. ساختار کریستالی این نوع برنج FCC است .
• برنج بتا: شامل 45 تا 50 روی که سختی و مقاومت بیشتری نسبت به گرما و فشار و ضربه دارد.
• برنج آلفاـبتا: شامل 35 تا 45 روی مناسب برای گرما
• برنج آلومینیومی: که شامل آلومینیوم است و مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد که از آن در ساخت سکه های اروپایی استفاده می کنند .
• برنج آرسنیکی: شامل آرسنیک. آلومینیوم است که در ساخت دیگ‌های بخار کاربرد دارد .
• برنج فشنگی: شامل 30 روی برنج معمولی: شامل 37 روی، ارزان

و مناسب برای کارهای بدون گرما (سرد)
• برنج عالی: شامل 35 روی و 65 مس، با قابلیت انعطاف پذیری بالا، استفاده شده در ساخت فنر و پیچ ها.
• برنج سربی: همان برنج آلفاـبتا همراه با مقداری سرب است.

• برنج پست: شامل 20 روی است، با رنگ زرد نزدیک به طلا
• برنج دریایی: شبیه به برنج دربا سالار با 40 روی و 1 قلع
• برنج سفید: شامل بیش از 50 روی ، بسیار شکننده
• برنج طلایی: که نرم ترین فلز برنج است با 95 مس و 5 روی که در ساخت مهمات جنگی کاربرد دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله بیماری التهابی قلب در word

جمعه 95/2/31 3:0 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله بیماری التهابی قلب در word دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله بیماری التهابی قلب در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله بیماری التهابی قلب در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله بیماری التهابی قلب در word :

بیماری التهابی قلب
________________________________________

التهاب یک پاسخ فیزیولوژیک به محرکهای مختلف نظیر عفونت و جراحات بافتی است که به سرعت ایجاد شده و خاتمه می‌یابد. یک واکنش در مورد قلب می‌باشد که بر حسب محل اتفاق ، نامگذاری می‌گردد و اغلب ، علت تمام اینها یا ویروسی است یا باکتریایی. التهاب قلب در فرهنگهای پزشکی ، با عنوان Carditis مشخص شده که از کلمه Cardia به معنای قلب گرفته شده است. این کلمه به عنوان پسوندبرای تمام بیماریهای قلب استفاده می‌شود.

اطلاعات اولیه
قلب عضوی عضلانی است که با انقباضات منظم خود خون خود را به داخل دستگاه گردش خون پمپ می‌کند. جدار قلب مانند رگهای خونی از سه لایه تشکیل شده است. اگر هر کدام از این پرده‌ها دچار التهاب شوند برای بدن مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد.
1- طبقه داخلی یا اندو کاردیوم که از یک ردیف سلول آندوتلیال و بافت همبند ظریفی زیر آن تشکیل شده است .
2- لایه میانی یا میو کاردیوم که که معادل طبقه عضلانی رگهای خونی است و ضخامت اصلی قلب را تشکیل می‌دهد.
3- لایه خارجی یا اپی‌ کاردیوم که اطراف قلب به صورت پرده دو لایه وجود دارد که پریکارد نامیده می‌شود. یک لایه این پرده دو لایه به دیواره حفره دور قلبی چسبیده و لایه جداری نام دارد لایه دیگر آن به سطح قلب چسبیده و لایه احشایی یا اپی ‌کاردیوم نامیده می‌شود.
آندوکاردیت
تکثیر میکروارگانیسم‌ها بر روی اندوتلیوم قلب موجب اندوکاردیت عفونی می گردد. در محل عفونت، توده ای از پلاکتها، فیبرین، توکسین میکروارگانیسمها و سلولهای پراکنده التهابی وجود دارد. این عفونت اغلب، دریچه های قلبی را در گیر می کند. به دو نوع تقسیم می شود.
1- اندوکاردیت عفونی حاد : یک بیماری تبدار است که به سرعت به ساختمانهای قلبی آسیب می زند و از طریق خون به نواحی خارجی قلبی گسترش یافته و در صورت عدم درمان ظرف چند هفته منجر به مرگ می شود.
2- اندوکاردیت تحت حاد : این عفونت، به آهستگی موجب آسیب ساختمانی قلب می شود و به ندرت موجب عفونت متاستاتیک می گردد. علت این نوع التهاب ، بسیاری از گونه‌های باکتریها و تعداد کمی از قارچها ، می‌باشند. میکروارگانیسمهای عامل ، بر حسب محل ورود فرق می‌کنند مثلا میکروارگانیسم وارد شده از حفره دهان ، هموفیلوس می‌باشد، در حالی که میکروارگانیسم وارد شده از پوست ، اکتینوباسیل است.

علایم بالینی آندوکاردیت
علایم و نشانه‌های ناشی از عفونت ، تخریب دریچه‌های قلب و آمبولی قطعات ژتاتیو روی سطح آندوکارد قلب می‌باشد. تظاهرات عمومی شامل شکایت مبهم از ناخوشی ، بی‌اشتهایی ، کاهش وزن و کمر درد و درد مفاصل می‌باشد. تب ، حالت متناوب دارد و ممکن است در بیمارانی که آنتی بیوتیک یا کورتیکوستروئید مصرف می‌کنند، افراد سالخورده ، مبتلایان به نارسایی قلب و نارسایی کلیه ، وجود نداشته باشد.

خونریزی به صورت خونریزیهای خطی زیر ناخن انگشتان دست و پا و پشتی در ملتحمه و غشاهای مخاطی است. یا اینکه به شکل خونریزی به صورت نقاط راث به صورت مراکز سفید یا زرد که بوسیله هاله قرمز نامنظم احاطه شده است، در ته چشم دیده می‌شود. تظاهرات قلبی ، شامل بزرگی قلب ، نارسایی احتقایی قلب و سوفلهای قلبی است.تظاهرات سیستم عصبی مرکزی شامل سر درد ، اسیکمی گذاری مغزی ، ضایعات عصبی و سکته مغزی می‌باشد.
درمان
هدف درمان ، ریشه کنی کامل ارگانیسم مهاجم توسط مقادیر کافی از عوامل فیرمیکروی می‌باشد. پنی‌سیلین و استرپتومایسین بطور رایج استفاده می‌شود. پس از بهبود فرآیند عفونی ، باید دریچه‌هایی را که شدیدا آسیب دیده‌اند، تعویض نمود.
میوکاردیت
شایع‌ترین علت میوکاردیت ، یک فرایند عفونی بر روی بافت عضلانی قلب است. سایر علل میوکاردیت شامل حساسیت بیش از حد نسبت به داروها ، پرتوتابی ، مواد شیمیایی و عوامل فیزیکی می‌باشند. با اینکه تقریبا تمام عوامل عفونی می‌توانند میوکاردیت را ایجاد کنند اما در ایالات متحده مهمترین علل میوکاردیت حاد ، ویروسها هستند. از تظاهرات بالینی این بیماری می توان به درد قفسه سینه، و حتی مرگ اشاره کرد. اگر چه میوکاردیت ویروسی در اغلب موارد خودبخود و بدون ایجاد عارضه‌ای بهبود می‌یابد. درگیری شدید ممکن است عود کند و گاه یک میوکاردیت ویروسی حاد به حالت مرضی تبدیل می‌شود.
علت پیدایش التهاب میوکارد
التهاب میوکارد ممکن است اولیه با علت ادیوپاتیک یا آن که ثانویه در اثر علل خاص مانند مسمومیت به دارو یا عفونت حاد سیستمیک مانند تب روماتیسمی باشد. اما اغلب ثانویه به آندوکاردیت یا پریکاردیت حاد می‌باشد. همچنین کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را دریافت می‌کنند، ممکن است به میوکاردیت مبتلا شوند. تهاجم عوامل عفونی به بافت میوکارد ، بوسیله ارگانیسمها مانند ) باکتریها ، ویروسها ، ریکتزیا ، پروتوزوئرها ، یا یک واکنش اتوایمنیون.
علایم بالینی میوکاردیت
شایع‌ترین علامت میوکاردیت شامل خستگی ، تنگی نفس ، تپش قلب و درد قفسه سینه است. تاکیکاردی (تپش قلب زیاد) توام با تب و در صورت بروز پریکاردیت ، مالش پریکاردی هم وجود دارد.
درمان
درمان اختصاصی عفونت زمینه‌ای به صورت استراحت در تخت به منظور کاهش بار کاری قلب و کاهش آسیب میوکارد و پیشگیری از بزرگی قلب در نظر گرفته می‌شود. در صورت نیاز اکسیژن درمانی و مصرف داروهای تب بر پیشنهاد می شود.

پریکاردیت
پریکارد احشایی ، یک غشا از جنس بافت همبند است که به واسطه مایعی با قلب فاصله دارد. این پرده در شرایط طبیعی از اتساع ناگهانی حفرات قلبی در جریان ورزش یا در افزایش مایعات بدن پیشگیری می‌کند. پریکاردیت حاد ، شایع‌ترین فرایند آسیب شناختی است که پریکارد را درگیر می‌کند. این بیماری بر اساس تظاهرات بالینی و عوامل ایجاد کننده تقسیم بندی می‌شود. درد قفسه سینه ، صدای مالشی پریکارد ، تغییرات نوار قلبی ، تجمع مایع در پریکارد ، تامپوناد قلبی و نبض متناقص از تظاهرات اصلی بسیاری از انواع پریکاردیت حاد می باشند. برای تشخیص این بیماری، هر چه سریعتر باید اکو کاردیوگرافی انجام شود.
علایم بالینی پریکاردیت
درد قفسه سینه کاملا مشابه درد انفارکتوس قلبی است. در سایر اوقات درد پلورزی را تقلید می‌کند. این درد با تنفس و چرخاندن قفسه سینه تشدید می‌شود. اما معمولا به بازوها انتشار نمی‌یابد و غالبا راست نشستن آن را تخفیف می‌دهد. مالش پریکارد علامت کلاسیک پریکاردیت حاد است. این مالش بوسیله لایه‌های پریکارد ملتهب و ضخیم شده که در جریان حرکت قلب سطوح آنها روی هم کشیده شده و ایجاد می‌گردد.

سمت جلوی قلب یک صدای جیرجیر را مشخص می‌کند که در هر جایی جلو قلب شنیده می‌شود. اما وضوح بیشتر در وسط یا کناره چپ استرنوم سمع می‌گردد. تب 39 درجه سانتیگراد ،احساس سرما ، ضعف ،درد مفاصل ، بی‌اشتهایی ، تهوع و کاهش وزن وجود دارد. تنگی نفس و درد قفسه سینه اضطراب را تقویت می‌کند. افزایش ضربان قلب مطابق با تب و اضطراب است. ارزیابی و تشخیص با استفاده از علایم و نشانه‌های بیماری و نوار قلبی صورت می‌گیرد.
درمان
1- استراحت مطلق در صورت کاهش برون‌ده قلبی و نیز تا زمانی که تب ، درد قفسه سینه و فریکشن راب وجود دارد.
2- استفاده از سالیسیلات برای تسکین درد و افزایش باز جذب مایعات در پریکاردیت روماتوئیدی.
3- استفاده از کورتن برای کنترل علایم سرعت بخشیدن به بهبود روند التهابی و پیشگیری از عود تجمع مایع در پریکاردیت.
4- تجویز پنی‌سیلین در پریکاردیت ناشی از تب روماتیسمی.
5- تجویز ایزونیازید ، اتامبوتول ، ریفامپین و استرپتومایسین در پریکاردیت سلی.

آنوریسم
آنوریسم عبارت است از بزرگ شدن یا بیرون زدگی دیواره یا سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ. آنوریسم اغلب پس از حمله قلبی رخ می دهد و معمولاً درآئورت ( سرخرگ بزرگی که از قلب منشاء گرفته و در سینه و شکم به سمت پایین حرکت می کند ) یا سرخرگهایی که مغز، پاها، یا دیواره قلب را تغذیه می کنند، ایجاد می شود.

علایم شایع
آنوریسم در قفسه سینه باعث درد قفسه سینه، گردن، کمر، وشکم می شود. درد ممکن است ناگهانی و تیز باشد . آنوریسم در شکم باعث درد در کمر ( گاهی شدید )،بی اشتهایی و کاهش وزن، و وجود یک توده ضربان دار در شکم می شود. آنوریسم در یک سرخرگ در پا باعث نرسیدن خون به قدر کافی به نقاط مختلف پا می شود. در نتیجه پا دچار ضعف و رنگ پریدگی می شود، یا اینکه متورم شده، رنگ آن به آبی تغییر می کند. امکان دارد یک توده ضربان دار در ناحیه کشاله ران یا پشت زانو وجود داشته باشدف وجود آنوریسم در یک سرخرگ مغزی باعث سردرد ( اغلب ضربان دار )، ضعف، فلج یا کرختی، درد پشت چشم، تغییر بینایی یا نابینایی نسبی، ومساوی نبودن اندازه مردمک ها می شود. وجود آنوریسم در عضله قلب باعث نامنظم شدن ضربان قلب و علایم نارسایی احتقانی قلب می شود.

علل
شایع ترین علت، افزایش فشار خون است که سرخرگرا ضعیف می کند. آترواسکلروز ( سختی رگها ) ضعف مادر زادی سرخرگ 0 به خصوص در مورد آنوریسم های سرخرگهایی که به مغز می روند . عفونت آئورت در اثر بیماری سیفلیس ( نادر است) .

عوامل تشدید کننده بیماری
سن بیشتر 60 سال ، سابقه حمله قلبی ، فشار خون بالا ، سیگار کشیدن ، چاقی، سابقه خانوادگی تصلب شرابین، پلی آرتریت گرهی ( یک نوع بیماری که طی آن التهاب سرخرگهای کوچک و متوسط رخ می دهد) آندوکاردیت باکتریال (عفونت سطح داخلی قلب)

پیشگیری
ترک سیگار ف ورزش منظم، تغذیه کافی و رژیم کم چربی، در صورت وجود سیفلیس، درمان زود هنگام، رعایت برنامه درمانی کنترل فشار خون، کاهش استرس.

پیامداهی مورد انتظار
اغلب به کمک جراحی درمان پذیر است. در جراحی، رگ مصنوعی به جای ان قسمت از رگ که آنوریسم دارد گذاشته می شود. جراحی در مورد آنوریسم قلبی می تواند باعث برطرف شدن نامنظمی های ضربانی شود و عمر را طولانی تر کند.گاهی آنوریسم عود می کند.

درمان
اصول کلی
تشخیص زود هنگام و درمان قبل از اینکه آنوریسم پاره شود ضروری است. بررسی ها عبارتند از : آزمایش خون از لحاظ انعقادی، نوار قلب، آنژیوگرافی، سایر عکس برداری ها، سی تی اسکن، یا سونوگرافی جراحی برای جایگزین کردن رگ دچار آنوریسم یا بستن آنوریسم مغزی نیاز به جراحی اورژانس دارد. جراحی برای سایر انواع آنوریسم را می توان در میزان مناسب انجام داد. پس از جراحی، اندازه گیری فشار خون و کنترل فشار خون را جدی گرفته و یاد بگیرید.

داروها
داروهای ضد انعقادی برای جلوگیری از تشکیل لخته و داروهای ضددرد، پس از جراحی تجویز می شوند. امکان دارد برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
قبل از جراحی از فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری سنگین یا فشار آوردن به خود اجتناب کنید. بعد از جراحی، به تدریج فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های عادی خود را از سر بگیرید.

رژیم غذایی
قبل از جراحی پرفیبر مصرف نمایید تا از زور زدن به هنگام اجابت مزاج اجتناب کنید. بعد از جراحی، رژیم خاصی توصیه نمی شود.
در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
ار شما یا یکی از اعضاء خانواده تان علایم آنوریسم را دارید، به خصوص وجود یک توده ضربان دار در شکم یا پاف یا درد قفسه سینه یا شکمی این یک فوریت پزشکی است! کمک بخواهید و تا زمان رسیدن آمبولانس در تخت استراحت کنید. اگر حمله قلبی داشته اید و بعد از آن دچار نامنظمی ضربان قلب یا علایم نارسایی احتقانی قلب شده اید. اگر پس از جراحی، هر کدام از علایم رخ دهد.

تأثیر استرس بر قلب
بیماران قلبی حتی پس از آنکه موفق به انجام تست های استرس می شوند یا با استرسورهای شیمیایی تحت درمان قرار می گیرند ، قلبشان ممکن است طی استرس روحی از ایسکمی خاموش رنج ببرند.ایسکمی القا شده توسط استرس روحی شایع تر از آن است که تصور می شد. به گزارش ساینس دیلی محققان جریان خون 29 بیمار را در حال اجرای یک نقش استرس زای روحی کنترل کردند. همه بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر بودند اما تحت درمان قرار گرفته و در انجام تست ها یا پس از تزریق استرسور ها نشانه ای از ایسکمی (کاهش جریان خون عضله قلب) نداشتند.
نشان داده شده که استرس باعث ایجاد ایسکمی در بیماران قلبی می شود که طی ورزش یا تست های استرس شیمیایی نیز مشکل دارند ، اما این اولین مطالعه ای است که اختصاصا برای بررسی این گروه از بیماران طراحی شده است.
محققان نشان دادند که ایسکمی ناشی از استرس روحی حتی در بیماران قلبی که دچار ایسکمی ناشی از ورزش نمی شوند می تواند رخ دهد. محققان نمی دانند آیا ایسکمی خاموشی که تشخیص داده اند برای سلامت بیماران خطرناک است یا خیر.
بهر حال نتایج بدست آمده این نظر را تایید می کنند که استرس روحی از طریق مکانیسمی متفاوت از استرس فیزیکی عمل می کند. پیام اصلی این است که استرس های روانی یا استرسورهای رفتاری حائز اهمیت هستند.
فلفل قلب و عروق را تقویت می کند

کپساسین موجود در فلفل موجب می شود با وجود طبع گرم این گیاه احساس خنکی درفرد استفاده کننده ایجادشودو باعث تقویت قلب وعروق دستگاه گوارش شود.
فلفل درد های مفاصل را از بین می برد و تقویت کننده دستگاه گوارش است و خاصیت ضد باکتریایی دارد.
فلفل کلسترول خون را کاهش می دهد و موجب پایین آمدن فشارخون می شود.
فلفل به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند و مسکنی بسیار قوی است.
این گیاه درد و ورم ناشی از آرتروز و آرتریت روماتیسمی را کاهش می دهد.
فلفل خاصیت ضد احتقان دارد و تقویت کننده ریه است.

از دست دادن دندان و بیماریهای قلبی
دانشمندان آمریکایی می گویند؛بین از دست دادن دندانها و بیماریهای قلبی ارتباط وجود دارد.
براسا س یک مطالعه انجام شده بر روی چهل و دوهزار آمریکایی بالاتر از 40 سال ، بیماری قلبی در 47 درصد از کسانی که هیچ دندانی راازدست نداده بودند ، 57 درصد افرادی که یک تا پنج دندان ، 75 درصد کسانی که 6 تا 31 دندان و 85 درصد افرادی که همه دندان های خود را از دست داده بودند ، دچار بیماری قلبی شده بودند.
مطالعات گذشته نیز رابطه بین بیماری دهانی و از دست دادن دندان ها و افزایش خطر آترواسکلروزیس و حمله قلبی رانشان داده اند.
ارتباط بین از دست دادن دندان ها و بیماری قلبی حائز اهمیت است زیرا هردو ناراحتی در میان عموم شایع است.
بهر حال به گفته محققان نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند. یافته فوق تعیین کننده این نیست که آیا افرادی که دچار ناراحتی دهان و دندان هستند حتما به بیماری قلبی عروقی مبتلا می شوند یا خیر و در حال حاضر تنها می توان گفت این دو وضعیت با هم ارتباط دارند.

تأثیر رقیق کننده های خون در بهبود بیماران قلبی
یک داروی ضد انعقاد بنام abciximab احتمال حمله قلبی و دیگر مشکلات جدی در بیماران قلبی که تحت عمل آنژیوپلاستی یا استنت گذاری قرار گرفته اند را کاهش می دهد.
دراین مطالعه بیش از 2000 بیمار مبتلا به طیفی از مشکلات قلبی عروقی شامل درد قفسه سینه یادیگر علائم ، تحت این روشهای درمانی قرار گرفتند. به برخی از بیماران abciximab داده شد در حالیکه دیگران ماده بی اثر دریافت کردند.
دو ساعت پیش از عمل به همه آنها دز 600 میلی گرمی از ماده ضد انعقاد پلاویکس و 500 دز میلیگرمی اسپرین خوراکی یا تزریقی داده شد.
طی 30 روز در مقایسه با 120 بیمار از گروه دریافت کننده ماده بی اثر ، 90 بیمار در گروه دریافت کننده abciximab دچار حمله قلبی شدند یا فوت کردند. بدین معنی که احتمال خطر در میان بیماران دریافت کننده داروی فوق 25 درصد کمتر بود. بخش اعظم کاهش خطر به مرگ و میر و حملات قلبی کمتر مربوط می شد.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد فوائد abciximab به بیمارانی با سطوح افزایش یافته تروپونین ، یک پروتئین عضلانی که در بیماران مبتلا به ایسکمی قلبی به میزان زیاد یافت می شود ، محدود می گردد.

تأثیر غلات در کاهش بیماری قلبی در سالمندان
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد سالمندانی که بطور منظم از غذاهای حاوی غلات مانند جو استفاده می کنند کمتر به مجموعه شرایطی که احتمال حمله قلبی را افزایش می دهند ، دچار می شوند.
به گزارش مدلاین پلاس محققان در این بررسی دریافته اند کسانی که غذاهای حاوی غلات سبوس دار مصرف می کردند کمتر به سندرم متابولیک یامرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی دچار شدند. بر اساس این یافته ها هم جوانان و هم سالمندان باید به توصیه متخصصان مبنی بر افزایش مصرف غلات تا حداقل سه بار در روز عمل کنند.
سندرم متابولیک به مجموعه ای از شرایط شامل فشار خون بالا ، افزایش کلسترول و قند خون ، چاقی در ناحیه شکم ، گفته می شود که احتمال ابتلای شخص به بیماری قلبی ، سکته مغزی و صدمه کلیوی را افزایش می دهد.

تغذیه در بیماری های قلبی
بیماری کرونر قلبی به صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی و انفارکتوس (حمله قلبی) بروز می کند. آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می شود، تشکیل تدریجی رسوب های چربی یا پلاک ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ ها می باشد. این رسوب ها سبب محدودکردن عبور خون می شوند که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها (آترواسکلروز) می نامند.
در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد ، اما این تا هنگامی است که آسیب به سرخرگ ها آنقدر جدی شود که جریان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون رسان به قلب، منجر به حمله قلبی ناگهانی و کشنده می شود. روش های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین شامل کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم چربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار می باشد. به برخی افراد نیز جهت کاهش کلسترول خون، دارو داده می شود.
تحقیقات نشان می دهند که ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.
چه غذاهایی برای قلب مفید هستند؟
کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، نخود خشک و عصاره مخمر دارای ویتامین های گروه ب خصوصا اسیدفولیک هستند. تحقیقات متعددی نشان داده اند که اسید فولیکی که بطور طبیعی در مواد غذایی یافت می شود، می تواند سبب کاهش ماده ای در خون به نام هموسیستئین شود و به این ترتیب از ابتلا به تصلب شرایین پیشگیری کند. دانشمندان بر این باور هستند که این ماده مستقیما به دیواره رگ ها آسیب می رساند و سبب تشکیل رسوب های چربی می شود. تخمین زده شده است که افزایش دریافت روزانه اسید فولیک به میزان 100 میکروگرم، سبب کاهش مرگ مرتبط با بیماری های قلبی به میزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان می شود.
در جوامعی که مصرف کننده مقادیر فراوانی از ماهی های روغنی هستند، مشاهده شده است که شیوع بیماری های کرونر قلبی کمتر از جوامعی است که مقدار خیلی کمی ماهی مصرف می کنند. ماهی های روغنی از قبیل ماهی آزاد و سایر ماهی ها از قبیل قباد، حلوا، شیر، کیلکا، و اوزون برون دارای اسیدهای چرب مفید می باشند. دانشمندان معتقد هستند که این مواد باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی های مضر خون می شوند.
مصرف ماهی حداقل 3 بار در هفته، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند توصیه می شود.
جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی غنی از فیبر محلول هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. سیر نیز اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون، به خصوص ال دی ال(کلسترول بد)، یکی از عوامل خطر عمده در بروز تصلب شرایین است. مصرف منظم چنین غذاهایی به کاهش ال دی ال کمک می کند.

روغن زیتون، روغن کانولا، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب به نام موفا هستند که به کاهش سطح ال دی ال کمک می کنند.
میوه ها و سبزی ها حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب ناشی از عمل مواد سرطان زا به دیواره سرخرگ ها می شوند.
مصرف حداقل روزانه 3 واحد از این غذاها توصیه می شود. سه چهارم لیوان آب میوه یا سبزی ها به عنوان یک واحد محسوب می شود که معادل یک عدد میوه متوسط یا یک لیوان سبزی خرد شده خام یا نصف لیوان پخته است.

از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟
گوشت و فرآورده های آن، لبنیات پرچربی و کره، غنی از نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطح ال دی ال در خون می شوند. مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند.
همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی بکار رفته در آن ها سبب افزایش سطح ال دی ال می شود.
انواع غذاها و سوپ های آماده مصرف و یا کنسرو شده، غذاهای بیرون از منزل، سوسیس و کالباس و گوشت های نمک سود شده و بطور کلی گوشت و فرآورده های آن و همچنین تنقلات شور، سرشار از نمک (سدیم کلراید) هستند. دریافت زیاد سدیم با فشارخون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر جدی در بروز بیماری قلبی می باشد. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره به کاهش فشارخون کمک می کند.
چند نکته :
به سیگاری ها توصیه می شود که به ترک سیگار مبادرت ورزند زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن می شود. با مصرف سیگار توانایی خون در حمل اکسیژن کاهش می یابد. عوامل سرطان زای دود سیگار به دیواره سرخرگ ها آسیب می رسانند. استراحت و شل کردن عضلات ، جهت کاهش میزان استرس لازم است. استرس از طریق افزایش هورمون های استرس (از جمله آدرنالین) سبب تولید و افزایش کلسترول می شود.

تأثیر متفاوت داروهای قلبی در مردان و زنان
محققان علوم پزشکی روز سه شنبه اعلام کردند پزشکان اغلب در بررسیهای بالینی داروها، زنان را فراموش می کنند و این امر، سبب می شود تاثیر متفاوت دارو ها به خصوص داروهای قلبی بر روی گروه عمده ای از انسانها، نامشخص باقی بماند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن ، هورمونها، وزن بدن و دیگر عوامل بیوشیمیایی همگی در مردان و زنان متفاوت هستند و سبب بروز پاسخهای متفاوت در برابر داروهای شیمیایی داده شده به زنان و مردان می شوند.
اکنون نیز تحقیقات درباره داروهای قلبی ، بیشتر برروی مردان متمرکز است.
دکتر ورنا اشتانگل از بیمارستان خیریه وابسته به دانشگاه هومبولت در برلین آلمان می گوید، علت این رویکرد قوی به سوی مردان ، ناشی از بروز بالاتر بیماریهای قلبی عروقی در جنس مذکر است .وی افزود یکی دیگر از دلایل این است که زنان بسیار کم شماری در آزمایش بررسی تاثیر داروهای قلبی شرکت می کنند و بسیاری از آنان درباره تاثیر مثبت این دارو ها دچار تردید و دودلی هستند.
دکتر اشتانگل و همکارانش بعد از مروری دراز مدت بر روی مقالات رسیده درباره دارو درمانی قلبی در زنان و مردان به نتایج خود دست یافتند و این نتایج را در شماره اخیر نشریه قلب اروپا منتشر کردند.دکتر سیلویا پریوری استادیار بخش بیماریهای قلب و عروق دانشگاه پاویا در ایتالیا نیز گفت ، تحقیق اخیر نشان می دهد از سیصد داروی جدیدی که برای درمان بیماریهای قلبی بین سالهای هزار و نهصد و نود و پنج و دوهزار میلادی ، مورد آزمایش قرار گرفته اند، فقط یکصد وشصت وسه مورد از این مطالعات ، جنسیت را در نظر گرفته بود.
اکنون یازده دارو از داروهای قلبی در مردان و زنان نتایج متفاوت داشته است.
پیشتر دانشمندان دریافته بودند که هنگام مصرف داروهای قلبی عروقی موسوم به مهارکننده های ای سی ئی که نوعی داروی ضد فشار خون محسوب می شوند، در مردان و زنان به طور متفاوت سبب بروز سرفه می شوند. به طوری که میزان بروز سرفه در زنان دو برابر مردان مبتلا است .محققان همچنین می گویند مصرف آسپیرین که سبب کاهش احتمال ابتلا به حملات قلبی می شود در زنان تاثیر بازدارنده مورد انتظار را ندارد.فشار خون بالا از بزرگترین عوامل تهدیدکننده سلامت در کشورهای صنعتی به شمار می رود.وزن بالا، رژیم غذایی نامناسب و استرس از علل قابل کنترل و سن ، جنس و ژنتیک از عوامل غیرقابل کنترل ایجاد فشار خون بالا محسوب می شوند.این بیماری نقش عمده ای در بروز بیماریهای عروق کرونر، سکته مغزی ، نارسایی قلب و کلیوی و مرگ ناشی از این بیماری ها دارد .
با کنترل وزن ، دوری از استرس تا حد ممکن و پرهیز از مصرف الکل می توان تاحد زیادی از بالارفتن فشار خون جلوگیری کرد اما از همه مهمتر تغییر رژیم غذایی است که حتی می تواند جایگزین درمان دارویی شود و بصورت نیاز کمک می کند که درمان با داروهای کمتر و دوز پایین تری انجام شود.
فشار خون حاصل مقاومت دیواره عروق در برابر ضربان قلب است .

تماشای فیلم کمدی وافزایش جریان خون قلب
تحقیقات نشان می‌دهد تماشای یک فیلم کمدی جریان خون را به قلب افزایش می‌دهد، درحالی که دیدن یک فیلم غم‌انگیز موجب کاهش جریان خون به قلب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس
تاثیر تماشای فیلم غم انگیز بر جریان خون قلب همانند انجام حساب ذهنی بود.
اما تماشای یک فیلم کمدی تاثیری همانند ورزش ایروبیک یا مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول خون داشت.
افسردگی، اضطراب، عصبانیت و خصومت باعث ایجاد اختلال در مسیرهای اکسید نیتریک که به اتساع عروق خونی کمک می‌کند می‌شود.
خنده باعث می‌شود برخی هورمون‌ها تاثیر متضادی داشته باشند.
احساسات مثبت مانند خنده از روی خوشی و شادمانی تاثیر مفیدی بر سلولهای آندوتلیوم که دیواره رگهای خونی را می‌پوشاند دارد.

توت فرنگی و بهبود عملکرد سیستم قلبی – عروقی
ایسکانیوز ـ محققان دانشگاه تکنولوژی برلین (tu) در آلمان اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی به عنوان عامل بهبود عملکرد سیستم قلبی- عروقی می دانند.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، به نقل از سایت خبری نیوز کیلیک توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی به عنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقای سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر است. از مواد موثر و مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا راکاهش می دهد. فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می دهد . هموسیستئین اسید آمینه ایی است که در مقادیر زیاد باعث مسدود شدن رگهای خونی می شود. همچنین توت فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها مثل الاژیک اسید وآنتوسیانین (رنگدانه قرمز) است که در پیشگیری از بیماری های قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی بعنوان عامل بهبود عملکرد سیستم قلبی- عروقی نشان می دهد.
توصیه هایی برای پیشگیری از حمله قلبی
با توجه به افزایش ابتلا به بیماری های قلبی و از جمله دچار شدن به حمله قلبی ، لازم است همه افراد به توصیه های ارائه شده جهت جلوگیری از حملات قلبی توجه نموده آنها را جدی بگیرند. این توصیه ها به قرار زیر است :

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله بهینه سازی در مصرف انرژی در word

جمعه 95/2/31 2:59 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله بهینه سازی در مصرف انرژی در word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله بهینه سازی در مصرف انرژی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله بهینه سازی در مصرف انرژی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله بهینه سازی در مصرف انرژی در word :

بهینه سازی در مصرف انرژی

با درک وجود چرخه های تباه ساز اقتصادی می توان خدمات ورود صنایع داخلی به بازارهای جهانی و رقابت پذیر کردن آن را فراهم ساخت.

مردم ایران در سال 1379- 20 میلیارد دلار انرژی مصرف کرده اند که در 10 سال آینده این رقم به 35 تا 37 میلیارد دلار خواهدرسید.
تداوم مصرف بی رویه انرژی می تواند تداوم صادرات نفتی را با مشکل مواجه سازد.
با اعمال سیاستهای بهینه سازی مصرف و مدیریت انرژی می توان حداقل 20 درصد در انرژی مصرفی کشور صرفه جویی کرد بدون آنکه به تولید و رفاه عمومی لطمه وارد شود.
هرگونه مصرف بی رویه داخلی به کاهش توان صـادراتی نفت خام منجر می شود و می تواند کشور تولیدکننده نفت را به واردکننده این محصول تبدیل کند.

لحاظ نکردن مصرف بهینه انرژی در محصولات صنعتی، یکی از موانع اصلی فروش موثر و صادرات محصولات صنعتی ایران به دیگر کشورهاست.

نحوه مصرف انرژی در کشور، در انواع مختلف فسیلی نفت خام، نفت سفید، بنزین، گاز و برق، موضوعی است که به دلایل متعدد در اولویتهای دست چندم مصرف کنندگان خانوار و یـا صنعتی قرار گرفته است. درحالی که انرژی بری فعالیتهای تولیدی و راندمان انرژی کالای صنعتی، دوعامل مهم تصمیم گیریهای اقتصادی در بازارهای جهانی است.
درک وجود چرخه های تباه ساز اقتصادی در این موضوع، به حفظ ذخایر غیرقابل برگشت انرژی کشور منجر گردیده و با متحول کردن بخش صنایع کشور، مقدمات ورود صنایع داخلی به بازارهای جهانی، سودآوری فرایندهای تولیدی و رقابت پذیرکردن آن فراهم خواهدشد.

اقدامات کلان و ارزشمند در این زمینه، نیازمند هماهنگی و همکاری تمامی بخشهای اقتصادی و بویژه بخش صنعت کشور است تا با درک متقابل و اطلاع رسانی مناسب شاهد خیزشی نو در عرصه اقتصاد و سوددهی فعالیتهای صنعتی کشور در مقایسه با بازارهای جهانی باشیم. دراین راستا، تحقیق حاضر در چهار محور زیر ارائه می گردد:

1 – وضعیت مصرف انرژی در داخل کشور؛
2 – ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در بخش صنعت؛
3 – سیاستها و راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی؛
4 – اقدامات صورت گرفته، دستاوردها و تسهیلات بهینه سازی مصرف انرژی.
در گردآوری و تدوین این تحقیق، از آمار رسمی منتشره توسط سازمان بهینه سازی مصرف انرژی کشور و مباحث مطروحه درهمایش علمی تخصصی صنعتگران که تیرماه 81 بـرگزار شد با موضوع بررسی روشهای بهینه سازی مصرف انرژی استفاده شده است.

وضعیت مصرف انرژی در کشور
ایرانیان در سال 1379، معادل 20 میلیارد دلار، انرژی مصرف کرده اند که در 10 سال آتی به 35 الی 37 میلیارد دلار خواهدرسید و باتوجه به سقف ثابت تولید نفت ایران در اوپک، تداوم مصرف بی رویه انرژی می تواند تداوم صادرات نفتی را با مانع جدی مواجه سازد، به طوری که طبق آمار رسمی، میزان مصرفی اولیه انرژی در کشور در سال 1999 (م) از میزان صادرات، پیشی می گیرد. (ویژه نامه ذخائر انرژی در ایران)

عرضه سرانه انرژی اولیه طی سالهای 1348 تا 1378، از سه بشکه معادن نفت خام به سیزده 13/5 بشکه معادل نفت خام افزایش یافته و سرانه مصرف نهایی انرژی طی این مدت از 2/4 به 10/3 بشکه معادل نفت خام افزایش یافته است (حدود 5 برابر شده است). درحالی که طی این مدت، تولید ناخالص داخلی کشور، به قیمتهای ثابت، تنها، 3/7 درصد رشد داشته است یعنی افزایش مصرف انرژی تماماً صرف بهبود وضعیت زندگی و افزایش رفاه جامعه نگردیده بلکه صرف استفاده نادرست و بی رویه و اتلاف انرژی در فرایندهای تولیدی و یا سایر بخشهای اقتصادی شده است. (ویژه نامه انرژی)

ازطرف دیگر مطابق آمار سالنامه آماری سازمان ملل، در سال 1995 (م)، به ازاء مصرف یک تن معادل نفت خام، ارزش افزوده کشورها به ترتیب زیر بوده است: (ویژه نامه انرژی) (جدول 1)

دقت در ارقام فوق به وضوح نشان می دهد که چگونه این باور نادرست که به علت دارا بودن ذخایر غنی انرژی، باید انرژی را در ارزانترین قیمت ممکن، مصرف کنیم، باعث اتلاف این سرمایه های غیرقابل احیاء و غیراقتصادی شدن فعالیتهای تولیدی ایران در مقایسه با بازارهای جهانی گردیده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله اثر آلودگی هوا در زندگی در word

جمعه 95/2/31 2:59 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله اثر آلودگی هوا در زندگی در word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله اثر آلودگی هوا در زندگی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله اثر آلودگی هوا در زندگی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله اثر آلودگی هوا در زندگی در word :

اثر آلودگی هوا در زندگی

اطلاعات اولیه
آلودگی هوا تأثیرات بسیار مخربی بر زندگی گونه‌های مختلف حیات در روی زمین دارد و به نوعی زندگی آنان را مورد تهدید قرار می‌دهد. در این مبحث اثرات مخرب آلودگی بر درختان ، جنگلها ، غلات ، انسانها و مواد مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از معضلات تمد

نهای پیشرفته آلودگی هوا است. این امر همواره به عنوان یک مشکل اساسی در سر راه زندگی انسان مورد توجه ‌اندیشمندان و دانشمندان علوم محیط زیست بوده‌ است. آلودگی هوا تأثیرات بسیار مخربی بر زندگی گونه‌های مختلف حیات در روی زمین دارد و به نوعی زندگی آنان را مورد تهدید قرار می‌دهد. این مقاله نگاه کوتاهی بر این تأثیرات ویرانگر د

ارد.

تاثیر بر درختان
گیاهانی که در معرض هوای حاوی دی ‌اکسید گوگرد هستند، به شدت صدمه می‌بینند. ازن و دی‌اکسید نیتروژن نیز بر آنها تأثیر می‌گذارند. آلودگی هوا ، درختان را ضعیف می‌سازد و از مقاومت آنها در مقابل تنشهای طبیعی می‌کاهد. افزایش آلودگی ، ابتدا درختان را ضعیف می‌سازد و در مقدار مواد مغذی ، اختلال پدید می‌آورد و عمل جذب سبزینه‌ای کاهش می‌یابد. آلودگی هوا باعث بارش بارانهای اسیدی می‌شود و جذب مواد مغذی همراه با اسید ، بویژه وقتی که غلظت ازن زیاد باشد، شدیدتر صورت می‌گیرد. خطر غیر مستقیم اسید از راه خاک ، بیشتر از اثر مستقیم آن از طریق هواست. زیرا :

 

• اولا ، رسوبات اسیدی ممکن است سبب نشت و خروج مواد مغذی قابل ملاحظه‌ای از داخل خاک شود و یون هیدروژن را جانشین مواد غذایی سازد و pH خاک را اسیدی کند. رشد درختان در چنین خاکی از عدم تعادل مواد مغذی متأثر می‌شود و سرانجام ، این وضع منجر به نابودی گیاه می‌شود.
• ثانیا ، مقادیر زیاد رسوب اسیدی در خاک ، آلومینیوم را از کانیهای

خاک آزاد می‌کند. یون آزاد شده‌ آلومینیوم به ریشه ظریف و نازک درختان آسیب می‌رساند و جذب کلسیم و منیزیم متوقف می‌شود.

تاثیر بر جنگلها
نابودی درختان فقط در جنگلهایی روی داده که میزان آلودگی هوا در آنها نسبتا بالا بوده است. البته ممکن است، بطور اتفاقی در مناطق دارای آلودگی کمتر نیز بعدها چنین ضایعاتی مشاهده شود. هرگاه ثابت گردد که مقادیر کمتری از رسوبات اسیدی هم می‌توانند موجب نشت و خارج شدن مقادیر قابل ملاحظه‌ای از مواد مغذی شوند، ضایعاتی مشابه آنچه در کوتاه مدت با مقادیر نسبتا زیاد اسیدی روی داده، ممکن است در بلند مدت با مقادیر کمتری اسید هم ، اتفاق بیفتد.

بنابراین ، موضوع و مشکل نابودی جنگلهای ایالت متحده ‌امریکا ، همچون جنگلهای آلمان ، دیر یا زود بطور کاملا جدی ، مطرح خواهد شد. گروهی از پژوهشگران آزمایشگاه جنگلهای ملی بلوط که در این نواحی کیفیت شیمیایی خاک را بررسی کرده‌اند، به ‌این نتیجه رسیده‌اند که 41 درصد خاکهای بخش شرقی ایالات متحده ، مستعد از دست دادن مواد مغذی (نیتروژن ، فسفر و پتاسیم) می‌باشد. در نتیجه جنگلهای این منطقه دیر یا زود در معرض ضای

عات قرار خواهند گرفت.
تاثیر بر غلات
مقدار خسارات اقتصادی که آلودگی هوا به تولید غلات وارد ساخته ‌است، طی برنامه کار شبکه ‌ارزیابی افت غلات سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (NCLAN افزایش حاصلخیزی چهار نوع غله ‌اصلی (سویا ، ذرت ، گندم و بادام زمینی) می‌شود. از این حاصلخیزی ، درآمدی به مبلغ 5 میلیون دلار بدست می‌آید. روی هم رفته برآورده شده ‌است که ‌ازن حاصله ‌از سوزاندن مواد نفتی 5 تا 10 درصد از تولید غلات می‌کاهد. اثر ازن حاصل از آلودگی هوا روی گیاهان به صورت زرد شدن برگ و فساد بافتها و کم شدن رشد گیاه و کاهش کیفیت محصول و حساسیت بیشتر گیاه در برابر تنشهای طبیعی ظاهر می‌گردد.
آمار آسیب ‌دیدگی غلات
برعکس حالت نابودی جنگلها که ‌از دیر زمان در نقاط گوناگون و جداگانه ‌اتفاق می‌افتاد، کاهش بازدهی غلات مسری به نظر می‌رسد. در تجزیه و تحلیلهای اقتصادی ، افت سالانه محصول غلات در ایالات متحده ‌امریکا بیش از 100 میلیون دلار برآورد شده ‌است. این مقدار قابل ملاحظه ، در واقع می‌تواند اعلام خطر جهانی تلقی شود. در این تحقیقات آمده ‌است: تا این تاریخ نیز ، آلودگی هوا از جنگلها و غلات آمریکا ، تاوان سنگینی گرفته و خسارات آن هنوز رو به ‌افزایش است. اگر رهاسازی گازهای آلوده کننده ‌از سطح زمین به هوا مهار نشود، در شرایط فعلی و با مقررات جاری ، تصور می‌رود مقدار غلظت اکسید نیتروژن حاصله ‌از کار تأسیسات تولید نیرو ، برق حرارتی و بخاری تا سال 2030 میلادی دو برابر می‌گردد.

تاثیر بر انسان
انسان وقتی در معرض هوایی باشد که در آن ، مقادیر قابل توجهی د

ی ‌اکسید گوگرد وجود د اشته باشد، مبتلا به بیماریهای تنفسی می‌گردد و زمانی که در معرض دمای زیادی واقع شود، بینایی‌اش تاحت تأثیر قرار می‌گیرد. میزان مرگ و میر کسانی که در معرض هوای آلوده به دی‌ اکسید گوگرد بوده و به بیماریهای قلبی یا ریوی دچار شده‌اند، روز به روز افزایش می‌یابد. در نتیجه ‌احتراق ناقص سوخت در موتورهای بنزینی ، کارخانه‌ها و غیره ، مونواکسید کربن (CO) در هوا منتشر می‌شود. وقتی هوای حاوی گاز CO را استنشاق کنیم ، گاز CO با هموگلوبین خون ترکیب شده و جلو بافت گلبول‌ساز را می‌گیرد.

 

بر اساس پژوهشهای انجام شده ، وقتی سطح اشباع هموگلوبین کربنی خون در حدود 20 % باشد، به قلب صدمه زده و به بافت خون‌گیر زیان می‌رساند. وقتی مقدار ماده یاد شده 10% باشد، سردرد عارض می‌شود. وقتی سطح دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا ، بالاتر از حد قابل قبول باشد، بیماریهای تنفسی در میان کودکان شایع می‌شود. هنگامی ‌که ‌اکسیژن هوا بیش از 500 میلی گرم در متر مکعب و واکنش فوتو شیمیایی نیز در حد بالایی باشد، انسان دچار تنگی نفس می‌گردد. جاری شدن آب از گلو یا چشمها از جمله مشکلات اساسی دیگری است که در چنین شرایطی مشاهده شده ‌است. بطور کلی آلودگی هوا باعث کاهش میزان بینایی می‌گردد.
تاثیر بر مواد
آلودگی هوا به طرق زیر روی مواد تأثیر می‌گذارد و باعث زیانهای اقتصادی می‌گردد:

• فرسایش
• رسوب مواد
• حمله مستقیم شیمیایی
• حمله غیر مستقیم شیمیایی
• خوردگی
به عنوان مثال ، دی‌اکسید گوگرد SO2 ، اسیدها و گازهای موجود در هوا باعث کدر شدن سطوح ، از دست رفتن فلزات و غیره می‌شوند. SO2 ، H2O و موادی از ا

ین قبیل باعث تغییر رنگ اجسام می‌شود. همچنین SO2 ، اسیدها و گازها باعث کاهش دوام پارچه می‌شوند.

تعریف آلودگی هوا
آلودگی هوا به وجود هر ماده ای در هوا که میتواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق می گردد. آلاینده ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر

باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند که بالغ بر 180 آلاینده می باشند .
منابع انتشار آلاینده های هوا:
منابع آلوده کننده هوا به دو قسمت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود.
1- منابع طبیعی
– فعالیت های آتشفشانها و آتش سوزی جنگل ها
– گرد و غبار طبیعی
– دود و مونواکسید کربن ناشی از آتش سوزی ها
– گاز رادون ناشی از کانی های زمین
– درختان کاج که ترکیبات آلی را از خود متصاعد می کنند.
2- منابع مصنوعی
وسایل نقلیه موتوری مشکلی اساسی هستند که دی اکسید نیتروژن که مهمترین آلوده کننده هوا است را تولید می کنند .سایر منابع مصنوعی آلوده کننده هوا عبارتند زغال سنگ سوزها ، صنایع مختلف آلودگیهای ناشی از سوزاندن بقایای کشاورزی و ;
آلاینده ها ی هوا :
ترکیبات آلوده کننده هوا به دو قسمت گازها و ذرات جامد تقسیم می شوند :
1- ذرات جامد :
ذرات کوچک و جامد براساس اندازه تقسیم می شوند و عبارتند از: pm10 و pm2/5 . دسته اول ذراتی که دارای قطر کمتراز 10 میکرومتر هستند و دسته دوم ذراتی که دارای قطر کمتر از 5/2 میکرومتر هستند . ذرات با قطر کمتر از 5/2 میکرومتر برای سلامتی زیانبارترند .
2- گازها :
شامل مونواکسید کربن ، دی اکسید نیتروژن ، دی اکسید گوگرد ، هیدروکربن ها ، ازن و ; می باشند .
آلودگی هوا در منازل :

دی اکسید کربن یک گاز آلوده کننده هوا نیست ولی همواره به عنوان یک عامل مهم در بررسی کیفیت هوای منازل مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان شاخص کیفیت هوا لحاظ می شود . افرادیکه در معرض این هوا قرار می گیرند ، دچار خستگی – عدم رضایت و عدم تمرکز می گردند . مواد و مصالح ساختمانی مثل رنگ ها بخصوص رنگهار منازل گردد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >