سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله نقش پزشکان در مدیریت اورژانس های دندانی ناشی از تروما تحت

چهارشنبه 95/8/5 3:39 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله نقش پزشکان در مدیریت اورژانس های دندانی ناشی از تروما تحت word دارای 2 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش پزشکان در مدیریت اورژانس های دندانی ناشی از تروما تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش پزشکان در مدیریت اورژانس های دندانی ناشی از تروما تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش پزشکان در مدیریت اورژانس های دندانی ناشی از تروما تحت word :

سال انتشار: 1386

محل انتشار: دومین همایش سراسری طب اورژانس

تعداد صفحات: 2

چکیده:

با توجه به شدت ، جهت و نوع ضربه، انواعی از آسیب های دندانی میتوانند طی صدمات تروماتیک اتفاق بیافتد. نوع آسیب ، میزان تکامل و ریشه دندان و زمان مراجعه ، نوع درمان را مشخص می کند. از آنجا که اکثر بیماران به دنبال تروما، به پشکان مراجعه می کنند. این مقاله سعی در بررسی اقدامات صحیح و به موقع توسط پزشک ، قبل از ارجاع به دندانپزشک دارد.
متن:
اکثر صدمات دندانی در گروه سنی 7-10 به دلیل اتادن یا حوادثی در خانه و یا مدرسه بیشتر درناحیه قدامی دهان و فک بالا رخ می دهند . ساختمان دندان شامل بافت های سخت مینا ، عاج ، سمان و نیز بافتی هخم بند در مرکز ، به نام پالپ دندان است . دندان توسط الیاف پریودونتال (PDL) که آن را احاطه کرده اند به استخوانپیرامون خود متصل می شود. آسیب می تواند مربوط به یک یا تعدادی از این ساختار ها باشد که بر این اساس تروماهای دندانی طبقه بندی می شوند. این صدمات ممکن است از یک ترک در حد مینای دندان تا خارج شدن کامل دندان از حفره خود متنوع باشد همه آسیب های دندانی نیاز به ارزیابی صحیح و مداخلات پزشکی و سپس دوره هایی از معاینات کلینیکی و رادیوگرافیک به مدت چندین سال دارند. در صورت تاخیر در انجام اقدامات لازم بعد از تروما ، پیش آگهی دندان کم شده و حتی در شرایطی ، با وجود تمام تلاشهای بعدی ، چاره ای جز کشیدن دندان وجود نخواهد داشت. یکی از اورژانسی ترین تروماهای دندانی ، خارج شدن کامل دندان از حفره خود می باشد. که نیاز به مداله سریع و صحیح دارد. اقدام فوری شامل برگرداندن سریع دندان به حفره خود ، جهت جلوگیری از صدمات بیشتر به الیاف پریودونتال است. اگر در مورد جاگذاری صحیح دندان شک وجود دارد، اقدام فوری شامل قرار دادن دندان در محیط مناسب است. محیط مخصوص انتقال دندان (Hanks Balanced Salt Solution Viaspan HBSS) است که توانایی بالایی در حفظ حیات الیاف پریودونتال برای یک دوره طولانی دارد. محیط های پیشنهادی دیگر عبادتند از شیر ، بزاق ، سالین فیزیولوژیک و آب ، اقدام بعدی ارجاع سریع بیمار به نزدیک ترین دندانپزشک جهت اقدامات ، درمانی بعید است . مسلما مراجعه سریع تر بیمار پیش آگهی دندان را بهبود می بخشد.
بحث و نتیجه گیری:
صدمات دندانی در هر سنی خصوصا در کودکان اتفاق می افتد . در بیشتر مواقع ، همراهان و یا والدین بیمار جهت بررسی ضربات احتمالی به سر ف شکستگیها یا جراحات ، سریعا به پزشک مراجعه می کنند. لذا اطلاع از چگونگی کنترل و مدیریت دندانهای آسیب دیده و چگونگی حفظ این دندان ها تا رفع مشکلات تهدید کننده حیات ، جهت حفظ دندانهای آسیب دیده لازم و ضروری است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید