سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پروژه مقاله ورزشهای آبی در word

جمعه 95/2/31 2:59 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله ورزشهای آبی در word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله ورزشهای آبی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله ورزشهای آبی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله ورزشهای آبی در word :

ورزشهای آبی

توضیح مختصری در با ره شنا
شِنا، مهارت یا ورزش شناور ماندن و حرکت، درون آب است. در واقع شنا کردن به معنی حرکت انسان، حیوانات و یا هر مخلوقی بدون هر گونه کمک خارجی درون آب می‌باشد. آموختن شنا، علاوه بر تقویت جسم، در مواقع اضطراری و افتادن ناگهانی درون آب، زندگی انسان را نجات خواهد داد.بسیاری از حیوانات، هنگام تولد و به طور غریزی، قادر به شنا کردن هستند ؛اما انسان باید شنا کردن را یاد بگیرد.

یادگیرندگان شنا، تمرین‌های خود را اغلب در استخرهای کم عمق و کناره دریاها شروع می‌کنند. آنها ابتدا شناور ماندن روی آب و سپس حرکت‌های پا را می‌آموزند و در پایان حرکت‌های دست را نیز یاد خواهند گرفت.برای‌ شنا کردن‌ آسان‌ و روان، شناگران‌ در مفاصل‌ اصلیشان، به‌ انعطاف‌پذیری‌ مطلوبی‌ نیاز دارند.

شناگران تازه کار باید چگونگی حرکت‌های هماهنگ دست با نفس کشیدن را تمرین کنند. شناگران، معمولاً یک یا چند شنا می‌آموزند.

تاریخچه
تاریخچه شنا در جهان
شواهد باستان شناسی نشان می‌دهند که قدمت شنا و شنا کردن به 2500 سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌های آشور و یونان و روم باستان باز می‌گردد. آنچه از گذشته آموزش شنا می‌دانیم بر اساس یافته‌هایی است که از «حروف تصویری» هیروگلیف مصریان به دست آورده‌ایم. یونانی‌های باستان و رومی‌ها شنا را جزو برنامه‌های مهم آموزش نظامی خود قرار داده بودند، و مانند الفبا یکی از مواد درسی در آموزش مردان بوده‌است. شنا در شرق به قرن اول قبل از میلاد باز می‌گردد. ژاپن جایی است که شواهد و مدارکی از مسابقات شنا در آن وجود دارد. در قرن هفدهم به دستور رسمی حکومتی شنا به صورت اجباری در مدارس تدریس می‌شد.

مسابقات سازمان یافته شنا در قرن 19 میلادی قبل از ورود ژاپن به دنیای غرب شکل گرفت. از قرار معلوم مردم ساحل نشین اقیانوس آرام، به کودکان هنگامی که به راه می‌افتادند یا حتی پیش تر شنا می‌آموختند. نشانه‌هایی از مسابقات گاه و بی گاه میان مردم یونان باستان وجود دارد و همچنین یکی از بوکسورهای معروف یونان شنا را به عنوان تمرین در برنامه ورزشی خود گنجانیده بود. رومی‌ها اولین استخرهای شنا را بنا کردند و گفته می‌شود که در سده یکم پیش از میلاد گایوس ماسناس[1] رایزن سیاسی سزار آگوست رومی، نخستین استخر آب گرم را ساخت.
برخی عدم تمایل اروپائیان به شنا را در سده‌های میانه ترس از گسترش و سرایت عفونت و بیماری‌های مسری می‌دانند از طرفی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در سواحل بریتانیای کبیر در اواخر قرن 17 میلادی از شنا در آب به عنوان وسیله‌ای برای درمان استفاده می‌شود. البته تا پیش از قرن نوزدهم شنا به عنوان تفریح و ورزش در میان مردم جایگاهی پیدا نکرد. زمانی که نخستین سازمان شنا در سال 1837 تأسیس شد در پایتخت بریتانیا یعنی لندن، 6 استخر سر پوشیده وجود داشت که مجهز به تخته شیرجه بودند. در سال 1846 اولین مسابقه شنا در مسافت 440 یارد در استرالیا بر پا شد که بعد از آن هر ساله نیز به اجرا در آمد. باشگاه شنای «متروپولیتین»[2] لندن در سال 1869 تأسیس شد که بعدها به انجمن شنای غیر حرفه‌ای تغییر نام پیدا کردکه در واقع هیئت رئیسه شنای غیر حرفه‌ای بریتانیا بود. فدراسیون‌های ملی شنا در چندین کشور اروپایی در سال 1882 تا 1889 شکل گرفتند.
تاریخچه شنا در ایران

تاریخچه شنا به عنوان یک ورزش، در ایران، بسیار کوتاه است و به طور کلی هم این رشته از ورزش به نسبت دیگر رشته‌ها در کشور ایران چندان پیشرفتی حاصل نکرده‌است. در حالی که به جهت موقعیت جغرافیایی ایران که در شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و هم به جهت تأکیدات مذهبی، می‌بایستی این ورزش را مورد توجه قرار می‌دادند.

در قدیم، مکان‌هایی شبیه استخر سرپوشیده در حمام‌ها می‌ساختند، به نام چال حوض.این چال حوض‌ها، که حداکثر از 10 متر تجاوز نمی‌کرد، برای شنا کردن و آب بازی بود. در اطراف چال حوض‌ها، سکوهایی به ارتفاع 2 یا 3 متر وجود داشت که از بالای آن به درون آب می‌پریدند و عملیاتی مانند پشتک و وارو انجام می‌دادند. روشنایی چال حوض‌ها از سوراخ کوچکی که در سقف بود، تأمین می‌شد. در این گونه آبگیرهای غیر بهداشتی، هیچ گونه مقرراتی وجود نداشت و هر کس می‌توانست قبل

از استحمام یا پس از آن وارد چال حوض شود و به آب بازی و شنا که به معنای واقعی هم شنا نبود بپردازد. تا سال 1314 در سراسر ایران حتی یک استخر شنا هم نبود و فقط در اردوگاه نظامی اقدسیه تهران یک استخر برای آموزش شنا به دانشجویان دانشکده افسری ساخته بودند. در سال 1314، استخر دیگری در باغ فردوس شمیران احداث شد که به وزارت فرهنگ تعلق داشت. نخستین استخری که برای استفاده ورزشکاران و تعلیم اصول جدید شنا به آنها به وجود آمد، در سال 1314در منظریه تهران بود که یک مربی ورزش خارجی به نام «گیبسون» بر آن نظارت می‌کرد. پایه‌های ورزش شنای نوین در ایران از همان استخر منظریه گذاشته شد.

تاریخچه شنا در کشورهای دیگر
مصر
مصریان‌ قدیم‌ که‌ اساساً‌ مردم‌ کوشا و فعالی‌ بوده‌اند و به‌ فعالیتهای‌ گوناگون‌ بدنی‌ می‌پرداختند، شنا از جمله‌ ورزشهای‌ بسیار متداول‌ نزد آنان‌ بوده‌ و مرد و زن‌ بدان‌ علاقه‌ فراوانی‌ داشتند.
میان‌رودان
در میان‌رودان که‌ در تاریخ‌ کهن، اهمیتی‌ همپایه‌ مصر دارد، شنا به‌ عنوان‌ هنری‌ جنگی‌ تلقی‌ می‌گردید و برخی‌ از شناگران‌ نظامی‌ به‌ پوستهای‌ پر از باد مجهز می‌شدند تا جریان‌ آب‌ را بهتر تحمل‌ کنند.این ورزش در ایران نیز از دوران باستان دارای طرفداران زیادی بوده‌است
اسپارت‌ها
اسپارتها که‌ ژیمناستیک‌ را پایه‌ و اساس‌ فعالیتهای‌ ورزشی‌ کودکان‌ می‌دانستند، از آموزش‌ دو و شنا و;. نیز غافل‌ نبوده‌اند. اسپارتها را نخستین‌ پایه‌گذاران‌ شیوه‌های‌ تربیت‌ بدنی‌ در نظام‌ آموزشی‌ به‌ شمار می‌آورند و دیگر کشورهای‌ گیتی‌ شیوه‌های‌ مذکور را از آنان‌ تقلید و اقتباس‌ کرده‌اند.
روم قدیم
تمرینهای‌ ورزشی‌ رومیان‌ قدیم‌ را اسب‌ سواری، تیراندازی، پرتاب‌ نیزه‌ و شنا در رودخانه‌های‌ تند و سیلابی‌ تشکیل‌ می‌داده‌است. همچنین‌ دو، شنا، شکار، توپ‌بازی، ماهیگیری، و قایقرانی‌ ورزشهای‌ مورد علاقه‌ مردم‌ روم‌ جدید بوده‌ است.
رشد شنا از قرن نوزدهم
با شروع‌ قرن‌ نوزدهم‌ رشد کمی‌ و کیفی‌ شنا چشمگیر می‌شود. در سال‌ 1810 لرد بایرون شاعر نامدار بریتانیا تنگه‌ داردانل را با شنا می‌پیماید. اولین‌ مدرسه‌ای‌ که‌ در سال 1810 شنا را در برنامه‌ خودگنجاند، مدرسه‌ (فورتا) در آلمان‌ بوده‌ است‌ و به‌ تدریج‌ سایر مدارس‌ از این‌ برنامه‌ استقبال‌ کرده‌اند. (گوتس‌ موتس) در مورد توسعه‌ ورزش‌ شنا در مدارس‌ نقش‌ اساسی‌ داشته‌ و این‌ نقل‌ از اوست‌ که‌ (ورزش‌ شنا باید قسمت‌ اصلی‌ تعلیم‌ و تربیت‌ باشد) وی‌ به‌ کمک‌ طناب، کمربند و قلاب، مبتدیان‌ را در آب‌ تعلیم‌ می‌داد.
سال 1875 شناگر امریکایی‌ (ماتیووب) دریای‌ مانش‌ را به‌ وسیله‌ شنای‌ قورباغه‌ در مدت 22 ساعت‌ طی‌ کرد و شاهکار او انعکاس‌ بزرگی داشت.
در سال 1878 شنای‌ (تروجن) ابداع‌ شد که‌ نام‌ نخستین‌ نمایش دهنده‌ آن (جیمزتروج) بر روی‌ آن‌ نهاده‌ شده‌است. تروجن با مشاهده‌ بومیان‌ امریکای‌ جنوبی، استراحت‌ هر دو دست‌ را به طور متناوب‌ در خارج‌ از آب‌ قرار داد. وی‌ در همین‌ دوره‌ این‌ شنای‌ کرال‌ را با یک‌ ضربه‌ پای‌ قورباغه‌ ترکیب‌ کرد. پیشرفت‌ بعدی، اجرای‌ دو ضربه‌ پا در یک‌ دور بود یعنی‌ دو ضربه‌ پا در هر حرکت‌ دست‌ که‌ موجب‌ کوتاهتر و سریعتر شدن‌ حرکات‌ دست‌ شد. در آخر ضربه‌ پای‌ شنای‌ قورباغه‌ با ضربه‌ عمودی‌ جایگزین‌ و شنای‌ کرال‌ سینه‌ متولد شد. ابداع‌ کننده‌ این‌ سبک‌ شناگر استرالیایی‌ (ریچارد کاویل) در آستانه‌ قرن‌ بیستم‌ بوده‌ است. ضربه‌ پا در شنای‌ کاویل‌ به‌ (ضربه‌ کرال‌ استرالیایی) معروف‌ و آن‌ عبارت‌اند از 4 ضربه‌ پا در هر حرکت‌ دست‌ می‌شد.
در سال‌1906 هم وطن‌ او (سیسیل‌ هالی) این‌ حرکت‌ را به‌ اروپا برد. در همین‌ زمان‌ کرال‌ در امریکا نیز پیشرفت‌ کرد و بالاخره‌ شیوه‌ امریکایی 6 ضربه‌ پا، جهان‌ را فتح‌ کرد.
نخستین‌ رقابتهای‌ بین‌المللی‌ به‌ نام‌ (قهرمانی‌100 یارد جهان) در سال 1858 در استرالیا برگزار شد. بعد از آن‌ طرح‌ برگزاری‌ مسابقات‌ شنا در کشورهای‌ مختلف‌ توسعه‌ یافت‌ و در نیمه‌ دوم‌ قرن‌ نوزدهم‌ این‌ مسابقات‌ شروع‌ شده‌است.

• سال 1869 اولین‌ دوره‌ مسابقات‌ شنای‌ قهرمانی‌ انگلستان‌
• سال 1877 اولین‌ دوره‌ مسابقات‌ شنای‌ قهرمانی‌ امریکا
• سال‌ 1899اولین‌ دوره‌ مسابقات‌ شنای‌ قهرمانی‌ فرانسه‌
• سال 1896 اولین‌ دوره‌ مسابقات‌ شنا در بازیهای‌ المپیک‌ (دوران‌ جدید)
برنامه‌ مسابقات‌ شنای‌ مردان‌ در المپیک‌ شامل‌ رقابتهای‌ کرال‌ سینه، کرال‌ پشت‌ و شنای قورباغه‌ می‌شد که‌ تقریباً‌ در سال 1908 جنبه‌ استاندارد پیدا کرد و تا سال 1952 بدون‌ تغییر باقی‌ می‌ماند. برای‌ اولین‌ بار در المپیک 1908 لندن‌ مسابقه‌های‌ شنا در استخرهایی‌ انجام‌ گرفت‌ که‌ طول‌ آن 100 متر بوده‌ است. در مسابقات‌ المپیک 1956 ملبورن‌ مشکل‌ جدیدی‌ بروز کرد. در این‌ مسابقات‌ (ماسارو یوروکاوا) قهرمان‌ المپیک‌ و همچنین‌ تعداد دیگری‌ از شناگران‌ بیشتر مسیر خود را در زیر آب‌ طی‌ کردند. این‌ مساله‌ باعث‌ شد تا قانون‌ جدیدی‌ از سوی‌ کنگره‌ فینا وضع‌ شود و شنای‌ زیر آبی‌ حذف‌ گردید، بدین‌ ترتیب‌ که‌ پس‌ از شیرجه‌ و یا برگشت‌، با هر ضربه‌ پا سر شناگر باید سطح‌ آب‌ را بشکافد.
افزایش‌ بحث و جدل‌ در مورد قوانین‌ شنا به‌ خصوص‌ شنای‌ قورباغه‌ سبب‌ پدید آمدن‌ کمیته‌ فنی‌ شنا در فینا در سال 1954 شد. استفاده‌ از وسایل‌ زمان‌ سنجش‌ الکترونیکی‌ و رایانه ای کردن‌ اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ شنا و نیز استفاده‌ از دستگاههای‌ تلویزیونی‌ مدار بسته‌ برای‌ رده‌بندی‌ شناگران‌ در پایان‌ شناها از سال 1964 و از بازیهای‌ المپیک‌ توکیو آغاز شده‌ است.
در خصوص‌ پیشینه‌ استارت‌ و برگشت‌ گفتنی‌ است‌ که‌ استارت‌ در ابتدا در آب‌ انجام‌ می‌شد، بدین‌صورت‌ که‌ شناگران‌ در آب‌ می‌ایستادند و یا دراز می‌کشیدند، این‌ شیوه‌ تا زمان‌ ساخت‌ سکوهایی‌ که‌ شیرجه‌ به‌ درون‌ آب‌ را ممکن‌ گردانید، ادامه‌ یافت.
نخبگان‌ تاریخ‌ شنا
اولین‌ شناگر مردی‌ که‌ شنای 100 متر کرال‌ سینه‌ را زیر یک‌ دقیقه‌ شنا کرد، جانی‌ ویسمولر آمریکایی‌ بود. وی‌ این‌ مسافت‌ را در58 ثانیه‌ و6 دهم‌ ثانیه‌ در سال‌1922 شنا کرد. اولین‌ زنی‌ که‌ این‌ مسافت‌ را زیر یک‌ دقیقه‌ شنا کرد داون‌ فریزر است. او در سال 1962، 100 متر کرال‌ سینه‌ را در 59 ثانیه‌ و 9 دهم‌ ثانیه‌ پیمود.
موفقترین‌ قهرمان‌ مرد المپیک‌ تمامی‌ ادوار شنا (مایکل فلپس) آمریکایی‌ است. این‌ شناگر در المپیک 2008 پکن‌ صاحب 8 مدال‌ طلا شد. در میان‌ زنان‌ (کریستین‌ اتو) با کسب 6 مدال‌ طلا در المپیک 1988 سئول، 4 مدال‌ طلا در رشته‌های‌ انفرادی‌ و 2 مدال‌ طلا در مسابقات‌ تیمی، پرافتخارترین‌ زن‌ شناگر می‌باشد.
تاریخ‌ فدراسیون‌ بین‌المللی‌ شنا
فدراسیون‌ بین‌المللی‌ شنا (FINA) در سال 1908 نه‌ بر اثر یک‌ حادثه‌ بلکه‌ از روی‌ قصد و نیت‌ بنیان‌ نهاده‌ شد. جورج‌ دبلیو هرن دبیر موسس‌ این‌ فدراسیون، ایجاد این‌ نهاد بین‌المللی‌ را نتیجه‌ افزایش‌ تماسهای بین‌المللی‌ در ورزش‌ و مخصوصاً‌ به‌ تأ‌سّی‌ از بازیهای‌ المپیک‌ آن‌ روز ذکر می‌کند. طرز برگزاری‌ مسابقات‌ باعث‌ بالا گرفتن‌ مخالفتهایی‌ شد که‌ نتیجه‌ آن‌ برگزاری‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ لندن‌ در تاریخ 19 ژوئیه 1908 است. ثمره‌ و میوه‌ این‌ کنفرانس‌ تاسیس‌ فینا بود.
با شروع‌ جنگ‌ جهانی‌ اول، ادامه‌ پیشرفت‌ سازمان‌ جوان‌ فینا حداقل‌ به‌ مدت 4 سال‌ متوقف‌ شد و حتی‌ پس‌ از جنگ‌ به‌ علت‌ سردی‌ بین‌ کشورها و روابط‌ ورزشی‌ عملاً‌ ادامه‌ کار فینا میسر نشد و این‌ امر تا سال‌1925 به‌ درازا کشید. با پشت‌ سرگذاشته‌ شدن‌ این‌ مدت، فدراسیون‌ مجدداً‌ فعال‌ شد. بدین‌ترتیب‌ که‌ هیئت‌ اجرایی‌ فینا مرکب‌ از 5 عضو تشکیل‌ شد تا بتوانند در فواصل‌ نزدیک‌ به‌ راحتی‌ گرد هم‌ آیند و نیز دفتر فینا برقرار گردید.
در سال 1928 هیئت‌ مدیره‌ بین‌المللی‌ واترپلو و کمیته‌ بین‌المللی‌ شنا نیز پا گرفتند. در کنگره‌ فینا که‌ در همان‌ سال‌ برگزار شد، جورج‌ دبلیو هرن دبیر موسس‌ فینا از سمت‌ خود کناره‌گیری‌ کرد و به‌ عنوان‌ اولین‌ رئیس‌ افتخاری‌ فینا برگزیده‌ شد. با شروع‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ به‌ ناگاه‌ پیشرفت‌ مستمر مجدداً‌ متوقف‌ شد (سالهای 1940 تا 1945)، زیرا جنگ‌ مانع‌ از تماسهای‌ بین‌المللی‌ در ورزش‌ گردید. با پایان‌ یافتن‌ جنگ‌ پر مشقت‌ دوم، بیشتر از یک‌ سال‌ طول‌ کشید تا هیئت‌ اجرایی‌ فینا توانستند در 14 ژوئن 1946 در لندن‌ گرد هم‌ جمع‌ شوند. دوره‌ مربوط‌ به‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ در سال‌1950 خاتمه‌ یافت‌ و تماسها و ارتباطهای‌ ورزشی‌ روزبه‌روز بیشتر گشت.
در سال 1958، فینا پنجاهمین‌ سالگرد خود را برگزار کرد. در این‌ سال‌ تعداد اعضای‌ فینا به 75 فدراسیون‌ ملی‌ رسیده‌ بود. در سال 1992 اعضای‌ فینا به 137 فدراسیون‌ ملی‌ ارتقاء یافت.
مشخصات استخر
استخر، محل خصوصی است برای شنا، شیرجه، و واترپولو که در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. ولی، استخرهایی که در آنها مسابقات رسمی را برگزار می‌کنند باید دارای مشخصاتی معین باشد. این مشخصات از طرف فدراسیون بین المللی شنای آماتور، که آن را فینا (FINA) می‌خوانند به شرح زیر تعیین شده‌است:
1 طول: 50 متر ؛ عرض: حداقل 21 متر
2 عمق: حداقل 80/ 1 متر
3 شمار خطوط : 8 خط (عرض هر خط 5/ 2 متر)
در استخرهایی که رکوردگیری می‌کنند، دمای آب باید 22 تا 24 درجه سانتی گراد باشد.
تجهیزات
لباس شنا
لباس مخصوص شنا یک شلوار کوتاه و چسبیده به بدن است که باید وزن آن بسیار کم باشد و آب را در خود نگاه ندارد. طبق مقررات بین المللی، شلوار شنا هنگام مسابقات بین المللی و رکوردگیری، باید از پارچه‌ای به رنگ تیره و به صورت یک تکه باشد. در حال حاضر لباس شناگران را از پوست کوسه ها درست می‌کنند که کل بدن را می‌پوشاند.
قوانین
مقامهای‌ رسمی‌
سرداور
سرداور بر تمام‌ عوامل‌ برگزار کننده‌ نظارت‌ و تسلط‌ دارد. او می‌تواند گفته‌ها و نوشته‌های‌ آنها را تایید کند و با در نظر گرفتن‌ موارد ویژه‌ و کلیه‌ قوانین‌ و مقررات، آنها را هدایت‌ و راهنمایی‌ کند.
در آغاز هر مسابقه، سرداور باید با زدن‌ چند سوت‌ کوتاه‌ به‌ شناگران‌ اعلام‌ کند که‌ به‌جز لباس‌ مخصوص‌ شنا کلیه‌ لباسهای‌ خود را از تن‌ خارج‌ سازند.
پس‌ از آن‌ با زدن‌ یک‌ سوت‌ ممتد و کشیده‌ از شناگران‌ دعوت‌ می‌کند تا در پشت‌ سکوی‌ استارت‌ خود قرار گیرند.
هنگامی‌ که‌ شناگران‌ و کادر برگزار کننده‌ برای‌ آغاز مسابقه‌آماده‌ شوند، سرداور باید با بالا بردن‌ دست‌ خود به‌صورت‌ کشیده، به‌ استارتر اشاره‌کند که‌ شناگران‌ تحت‌ نظارت‌ او هستند.
استارتر
استارتر باید کنترل‌ کامل‌ شناگران‌ را از زمانی‌ که‌ سرداور این‌ وظیفه‌ را به‌ او می‌سپارد، تا هنگام‌ آغاز مسابقه‌ به‌عهده‌ بگیرد.
استارتر باید شناگری‌ را که‌ مرتکب‌ یکی‌ از خطاهای‌ زیر شده‌ به‌ سرداور معرفی‌ کند:
• از استارت‌ زدن‌ خودداری‌ کرده‌ باشد.
• از قوانین‌ عمداً‌ اطاعت‌ نکرده‌ باشد.
• در هنگام‌ استارت‌ مرتکب‌ خلاف‌ دیگری‌ شده‌ باشد.
هماهنگ‌کننده‌
• هماهنگ‌ کننده‌ باید پیش‌ از آغاز مسابقات، شناگران‌ را گرد هم‌ جمع‌ کند.
• هماهنگ‌ کننده‌ باید هرگونه‌ نقض‌ قوانین‌ ذکر شده‌ (قوانین‌ عمومی) در رابطه‌ باتبلیغات‌ و نیز غیبت‌ یک‌ شناگر در هنگام‌ اعلام‌ اسامی‌ شناگران‌ را به‌ سرداور اطلاع‌ دهد.
سرپرست‌ داوران‌ برگشت‌
اگر خطایی‌ رخ‌ دهد، سرپرست‌ داوران‌ برگشت‌ باید گزارش‌ آن‌ را از داوران‌ برگشت‌ دریافت‌ کند و بی‌درنگ‌ به‌ سرداور اطلاع‌ دهد.
داوران‌ برگشت‌
• برای‌ هر خط‌ باید دو داور برگشت‌ درنظر گرفت‌ (در هر انتها یک‌ داور).
• داوران‌ برگشت‌ باید مراقب‌ باشند که‌ آیا شناگران‌ قوانین‌ برگشت‌ را رعایت‌ می‌کنند یا خیر

داوران‌ استیل‌
داوران‌ استیل‌ باید در دو طرف‌ استخر و به‌ موازات‌ خط‌ طولی‌ قرار گیرند.
داوران‌ استیل‌ باید مراقب‌ رعایت‌ قوانین‌ مربوط‌ به‌ استیل‌ شنا که‌ برای‌ آن‌ مسابقه‌ تعیین‌ شده‌است، بوده‌ و برای‌ کمک‌ به‌ داوران‌ برگشت، برگشتها را زیر نظر داشته باشند.
سرپرست‌ وقت‌ نگهداران‌
سرپرست‌ وقت‌ نگهداران‌ موظف‌ است‌ تا برگه‌های‌ ثبت‌ زمان‌ را از وقت‌ نگهداران‌ تحویل‌ بگیرد و در صورت‌ لزوم‌ زمان‌ سنجهای‌ آنها را مورد بررسی‌ قرار دهد.
وقت‌ نگهداران‌
هر وقت‌ نگهدار باید زمان‌ سنج‌ خود را با علامت‌ استارت‌ به‌کار اندازد و با پایان‌ کارشناگر خط‌ خود، آن‌ را متوقف‌ سازد.
سرپرست‌ رده‌بندی‌
پس‌ از پایان‌ مسابقه، سرپرست‌ رده‌بندی‌ باید تمام‌ برگه‌های‌ امضاء شده‌ داوران‌ رده‌بندی‌ را که‌ شامل‌ نتیجه‌ و مقامهاست، مستقیما به‌ سرداور تحویل‌ دهد.
داوران‌ رده‌بندی‌
داوران‌ رده‌بندی‌ باید در یک‌ محل‌ یا سکوی‌ بلند که‌ با خط‌ پایان‌ مسابقه‌ در یک‌ راستا باشد قرار گیرند، به‌ شکلی‌ که‌ همواره‌ تصویر روشنی‌ از مسابقه‌ و خط‌ پایان‌ داشته‌ باشند.
قوانین ورزش واترپلو
هر تیم از 12 بازیکن تشکیل شده است که شامل هفت بازیکن اصلی و پنج بازیکن ذخیره است. بازیکنان اصلی دارای یک دروازه بان و شش بازیکن زمین هستند. این شش بازیکن می توانند هم در نقش حمله و هم در نقش دفاعی ظاهر شوند و جای مخصوص به خود ندارند. یکی از قوانین مهم واترپلو این است که بازیکنان زمین اجازه ندارند توپ را با دو دست بگیرند و باید آن را فقط با یک دست کنترل کنند. در فاصله دو متری از دروازه بان های هر تیم نشانه هایی به نام خط دو متری وجود دارد. بازیکنان تیم مقابل اگر توپ نداشته باشند نباید وارد این محوطه شوند. مدت زمان بازی برای آقایان در جهار ست هفت دقیقه ای و برای خانم ها چهار ست چهار تا شش دقیقه ای است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله انواع حلال های آلی در word

جمعه 95/2/31 2:59 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله انواع حلال های آلی در word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله انواع حلال های آلی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله انواع حلال های آلی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله انواع حلال های آلی در word :

انواع حلال های آلی

حلال یکی از اجزاء تقسیم واکنش است که علی رغم حضور دائمی اش در واکنشها ، به ندرت در معادلات شیمیایی وارد می شود و البته بدون آن، انجام بیشتر واکنشها غیرممکن است. حضور یک حلال می تواند سرعت یک واکنش را با ضریب 20 **10 (ده به توان 20) تسریع کند و یا آن را آهسته نماید: تغییر یک حلال به حلال دیگر می تواند میلیونها بار سرعت واکنش را تغییر دهد. اثرات حلال به مراتب قوی تر از اثرات سایر عوامل می باشد: بسیار قوی تر از اثرات قطبی، فضایی؛ است. حلال ـ انتخاب یک حلال خاص ـ می تواند عامل تعیین کننده اصلی سرعت واکنش و حتی چگونگی

انجام و یا عدم انجام واکنش باشد، حلال می تواند از بین چندین مسیر برای واکنش سیری را که در واقع واکنش دنبال می کند، تعیین نماید. واضح است که حلال فقط مکانی ـ یک نوع سالن ورز

ش است ـ که مولکولهای حل شونده در آن جست و خیز کنند و گاهی هم با هم برخورد نمایند. حلال در هر واکنشی که در آن رخ می دهد ذاتا دخالت دارد و یافتن میزان این دخالت و نحوه آن برای ما اهمیت دارد و مولکولهای حل شونده و یونها به صورت ذراتی لخت در محلول وجود ندارد بلکه حلال پوشیده می باشند. به هر ذره حل شده، یک توده از مولکولهای طی حلال توسط پیوندهای متصل است، تشکیل همین پیوندها است که انرژی لازم برای شکستن پیوندهایی که مولکولهای حل شونده را به یکدیگر نگه می دارد تامین می کند. انرژی یونیزاسیون مقدار انرژی لازم برای جدا کردن یک الکترون از این اتم در حالت گازی و تبدیل آن به پول مثبت (کاتیون) دخالت گازی را انرژی یونش یا یونیزاسیون می گویند. که لولین انرژی یونش است. اگر دومین الکترون را از اتم جدا شود. انرژی یونش گویند. و به همین صورت سومین، چهارمین، و ; انرژی یونش تعریف می شود عوامل موثر به مقدار انرژی یونش عبارتند از: 1ـ n یا عددکوانتومی اصلی 2ـ با موثر هسته (B)

حلال جزء مهمی از محلول است. حلال ها مواد شیمیایی هستند که مواد دیگر را در خود حل می کنند. حلال ها به طور کلی به دو دسته حلال های قطبی و حلال های غیر قطبی تقسیم می شوند. در حلال قطبی، ذرات تشکیل دهنده حلال قطبی بوده

و یکدیگر را با نیروی جاذبه ی الکتروستاتیکی جذب می نمایند.
مهمترین حلال قطبی آب می باشد. انواع اسیدها مانند سولفوریک اسید H2SO4 و هیدروزن فلوئورید HF ، نیز در این دسته قرار می گیرند.

در حلال های غیر قطبی (که بیشتر حلالهای آلی هستند)، ذرات حلال غیرقطبی بوده و بنابراین تنها نیروی جاذبه ی ضعیف واندروالسی بین ذرات وجود دارد، به همین دلیل این حلال ها اغلب، دارای نقطه ی جوش بسیار پایین بوده و فرار هستند.
حلال های آلی نسبت به حلال های غیر آلی یا حلال های معدنی، قطبیت کمتری دارند و درنتیجه معمولا” این دسته از حلالها ، مواد غیر قطبی را بهتر در خود حل می کنند. چند حلال در زیر آمده است. حلالها موقعی مفید هستند که مایع باشند به عنوان مثال آب در محدوده ی 0 تا 100 درجه سانتیگراد مایع می باشد، پس تنها در این محدوده دمایی می توانند به عنوان حلال مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی موادی که قرار است حل شوند، در دماهای پایین تر یا بالاتر قرار داشته باشند باید از حلالهای دیگر استفاده نمود. محدوده مایع بودن برخی حلالها در زیر آمده است:
برای حلالها فاکتر ثابت دی الکتریک بسیار مهم است. توانایی یک مایع در حل کردن مواد جامد یونی شدیداً به ثابت دی الکتریک آن مایع بستگی دارد . هر چه این مقدار بیشتر باشد به معنی این است که حلال توانایی بیشتری در جداسازی یونهای ماده ی جامد یونی حل شدنی را دارد و هر چه کمتر باشد به معنی این است که حلال یک حلال ناقطبی بوده و توانایی کمی برای انحلال مواد یونی را داراست. بنا بر قانون کلی انحلال که مشابه در مشابه حل می شود، اطلاع از ثابت دی الکتریک بسیار مهم است که برای حل کردن مواد ناقطبی به دنبال حلالی ناقطبی با ثابت دی الکتریک اندک بگردیم و برای مواد قطبی و یونی به دنبال حلالی قطبی با ثابت دی الکتریک بالا بگردیم. در زیر حلال های آلی مهم آمده است.

متانولCH3OH که خواصی شبیه آب را دارد. آب دارای ثابت دی الکتریک برابر 82 است.
متانول: متانول CH3OH کوچکترین عضو خانواده ی الکلها است. متانول از CO و H2 ساخته می شود و در تولید مواد پلاستیکی و الیاف کاربرد دارد.
اتانول دومین عضو خانواده ی الکلها است. اتانول C2

H5OH از اتن تهیه می شود و یکی از مهمترین حلالها و همچنین ماده ی اولیه برای تهیه ی بسیاری از فرآورده های شیمیایی است.
اتیل استات C4H8O2 از خانواده ی استرها است که از واکنش بین اتانول و استیک اسید به دست می آید. از استرها برای تهیه ی رنگ و چسب استفاده می کنند.
سیکلوهگزان C6H12 حلالی ناقطبی، مناسب برای مواد آلی و ناقطبی می باشد.
تولوئن C7H8 یا متیل ب

 

حلال ها مواد شیمیایی هستند که مواد دیگر را در خود حل می کنند. حلال ها به طور کلی به دو دسته حلال های قطبی و حلال های غیر قطبی تقسیم می شوند. در حلال قطبی، ذرات تشکیل دهنده حلال قطبی بوده و یکدیگر را با نیروی جاذبه ی الکتروستاتیکی جذب می نمایند.
مهمترین حلال قطبی آب می باشد. انواع اسیدها مانند سولفوریک اسید H2SO4 و هیدروزن فلوئورید HF ، نیز در این دسته قرار می گیرند. در حلال های غیر قطبی ، ذرات حلال غیرقطبی بوده و بنابراین تنها نیروی جاذبه ی ضعیف واندروالسی بین ذرات وجود دارد، به همین دلیل این حلال ها اغلب، دارای نقطه ی جوش بسیار پایین بوده و فرار هستند.
حلال های آلی نسبت به حلال های غیر آلی یا حلال های معدنی، قطبیت کمتری دارند و درنتیجه معمولا” این دسته از حلالها ، مواد غیر قطبی را بهتر در خود حل می کنند.
چند حلال در زیر آمده است. حلالها موقعی مفید هستند که مایع باشند به عنوان مثال آب در محدوده ی 0 تا 100 درجه سانتیگرادمایع می باشد، پس تنها در این محدوده دمایی می توانند به عنوان حلال مورد استفاده قرار گیرند.
هنگامی موادی که قرار است حل شوند، در دماهای پایین تر یا بالاتر قرار داشته باشند باید از حلالهای دیگر استفاده نمود. محدودهمایع بودن برخی حلالها در زیر آمده است: متانولCH3OH که خواصی شبیه آب را دارد. اتانول CH3-CH2OH پروپانون CH3-CH2-HC=O 1-پروپانول CH3-CH2-CH2OH 1-بوتانول CH3-CH2-CH2-CH2OH اتیل استات C4H8O2 اتوکسی اتان C4H10O تولوئن C7H8 بنزن C6H6 کربن تتراکلرید CCl4 سیکلوهگزان C6H12 دی متیل فرم آمید با نام اختصاری DMF و فرمول HC(O)N(CH3)2 محدوده مایع بودن بین 61- تا 153 درجه سانتیگراد می باشد. تترا هیدرو فوران با نام اختصاری THF و فرمول CH8O که به شک

ل یه حلقه ی پنج ضلعی است که در یکی از گوشه هایش اتم اکسیژن قرار گرفته است.
محدوده مایع بودن بین 65- تا 66 درجه سانتیگراد می باشد. دی متیل سولفوکسید با نام اختصاری DMSO و فرمول (CH3)2SO محدوده مایع بودن بین 18 تا 189 درجه سانتیگراد می باشد. هگزا متیل فسفر آمید با نام اختصاری HMP و فرمول OP[N(CH3)2] استونیتریل CH3CN محدوده مایع بودن بین 45- تا 82 درجه سانتیگراد می باشد.

نیترومتان CH3NO2 محدوده مایع بودن بین 29- تا 101 درجه سانتیگراد می باشد. دی کلرومتان CH2Cl2 محدوده مایع بودن بین 97- تا 40 درجه سانتیگراد می باشد.
سولفولان C4H8SO2 (یک حلقه ی پنج ضلعی است

که SO2 یک گوشه و چهار CH2 گوشه های دیگر را تشکیل داده اند. محدوده مایعبودن بین 28 تا 285 درجه سانتیگراد می باشد. پروپان-1و2-دیول کربنات C4H6O3 .
یک حلقه ی پنج ضلعی که C=O یک گوشه و دو تا o

نیز دو گوشه ، CH2 یک گوشه و H3CH گوشه دیگر را تشکیل می دهند. این حلال از 49- تا 242 درجه سانتیگراد مایع می باشد.
طبق یک اصل کلی، مواد قطبی در حلال های قطبی و مواد غیرقطبی در حلال های غیر قطبی حل می شوند.
حلال های آلی دسته ی بسیار مهمی از حلال ها را تشکیل می دهند که در زندگی کاربردهای بسیاری دارند. به عنوان مثال، حلال ادکلن ها، انواع اسپری ها، چسب ها و ; انواع الکلها و دیگر حلال های آلی را تشکیل می دهند. چند حلال بسیار مهم صنعتی عبارتند از: دی متیل فرم آمید با نام اختصاری DMF و فرمول HC(O)N(CH3)2 تترا هیدرو فوران با نام اختصاری THF و فرمول CH8O که به شکل یه حلقه ی پنج ضلعی است که در یکی از گوشه هایش اتم اکسیژن قرار گرفته است.
دی متیل سولفوکسید با نام اختصاری DMSO و فرمول (CH3)2SO بیان شد که الکلها دسته ی بسیار مهمی از حلال های صنعتی را تشکیل م

ی دهند. میان ذرات حلال در الکلها، پیوند های

هیدروزنی می باشد، اما یک سر الکلها، سر آلی و غیرقطبی آنها می باشد درنتیجه این حلالها می توانند هم مواد غیرقطبی را با سر غیرقطبی در خود حل کنند و هم مواد یکه می توانند با آن پیوند هیدروزنی برقرار نمایند، مانند آب. میان ذرات حلال غیرقطبی، فقط نیروهای واندروالس وجود دارند.
میان ذرات ماده ی حل شده غیر قطبی نیز فقط نیروهای واندروالس وجود دارند. بنابراین تمام ذرات موجود در محلول، فقط تحت تاثیر این نیرو هستند

و امکان تشکیل محلول وجود دارد. یک مثال حلال های غیر قطبی، هیدروکربنهای سیر شده خطی مانند هگزان است. موم که یک ماده ی غیرقطبی است در هگزان حل خواهد شد.
البته تمام اجسام غیرقطبی در یکدیگر حل نمی شوند. حال متداولترین نوع محلول یعنی، یک جامد حل شده در یک مایع را در نظر می گیریم. انحلال پذیری یک جامد غیرقطبی در یک مایع غیرقطبی به دو عامل بستگی دارد: دمای ذوب و آنتالپی ذوب آن. وقتی این جامد حل می شود، محلول مایع به دست می آید.
جامد تغییر فاز می دهد. جامدهایی که دمای ذوب و انتالپی ذوبشان بالاست، انحلال پذیری بیشتری نشان می دهند. این تفاوت به علت نیروهای جاذبه قویتر در بلورهای اجسامی است که دمای ذوب بالا دارند. در جریان حل شدن باید بر این نیروها فایق آمد. برخی از حلال ها مانند کربن تتراکلرید CCl4 کلروفرم CHCl3 به شدت سمی می باشد. همچنین کار با اسیدها مهارت و تدابیر خاص می طلبد.

اثرات زیان اور حلال های آلی در محیط های کوچک خود را نشان می دهد ، زیرا حلال های آلی به مراتب بسیار فرار بوده و درنتیجه به دیلی سمی بودن ، هم برای انسان و هم موجودات زنده دیگر زیان دارد. یکی از مهارتهای کار با حلال ها این است که حلال های بی خطرتر پیدا کنیم: اغلب در آزمایشگاه ها، باید سعی کنیم که استفاده از حلا

ل های سمی برای حل کردن موادی که در واکنش شیمیایی به کار برده می شوند، را حذف نماییم.
بسیاری از حلال ها که در مقادیر زیاد در صنعت به کار برده می شوند برای سلامت انسان مضر هستند یا می توانند خطرات دیگری مانند آتش سوزی و انفجار به وجود آورند.
حلال هایی که به طور گسترده استفاده می شوند و برای سلامت انسان مضر باشند شامل تتراکلرید کربن، کلروفورم، و پرکلورواتیلین هستند.

فهرستی از 20 حلال مختلف ، کاربرد و اثرات آن
حلال جزء مهمی از محلول است.
حلال جزء مهمی از محلول است. حلال ها مواد شیمیایی هستند که مواد دیگر را در خود حل می کنند. حلال ها به طور کلی به دو دسته حلال های قطبی و حلال های غیر قطبی تقسیم می شوند. در حلال قطبی، ذرات تشکیل دهنده حلال قطبی بوده و یکدیگر را با نیروی جاذبه ی الکتروستاتیکی جذب می نمایند.
مهمترین حلال قطبی آب می باشد. انواع اسیدها مانند سولفوریک اسید H2SO4 و هیدروزن فلوئورید HF ، نیز در این دسته قرار می گیرند.
در حلال های غیر قطبی ، ذرات حلال غیرقطبی بوده و بنابراین تنها نیروی جاذبه ی ضعیف واندروالسی بین ذرات وجود دارد، به همین دلیل این حلال ها اغلب، دارای نقطه ی جوش بسیار پایین بوده و فرار هستند.
حلال های آلی نسبت به حلال های غیر آلی یا حلال های معدنی، قطبیت کمتری دارند و درنتیجه معمولا” این دسته از حلالها ، مواد غیر قطبی را بهتر در خود حل می کنند. چند حلال در زیر آمده است. حلالها موقعی مفید هستند که مایع باشن

د به عنوان مثال آب در محدوده ی 0 تا 100 درجه سانتیگراد مایع می باشد، پس تنها در این محدوده دمایی می توانند به عنوان حلال مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی موادی که قرار است حل شوند، در دماهای پایین تر یا بالاتر قرار داشته باشند باید از حلالهای دیگر استفاده نمود. محدوده مایع بودن برخی حلالها در زیر آمده است:
1) متانولCH3OH که خواصی شبیه آب را دارد.
2) اتانول CH3 CH2OH

3) پروپانون CH3 CH2 HC=O
4) پروپانول CH3 CH2 CH2OH
5) بوتانول CH3 CH2 CH2 CH2OH
6) اتیل استات C4H8O2
7) اتوکسی اتان C4H10O
8) تولوئن C7H8
9) بنزن C6H6
10) کربن تتراکلرید CCl4
11) سیکلوهگزان C6H12

12) دی متیل فرم آمید با نام اختصاری DMF و فرمول HC(O)N(CH3)2 محدوده مایع بودن بین 61 تا 153 درجه سانتیگراد می باشد.ی THF و فرمول CH8O که به شکل یه حلقه ی پنج ضلعی است که در یکی از گوشه هایش اتم اکسیژن قرار گرفته است. محدوده مایع بودن بین 65 تا 66 درجه سانتیگراد می باشد.
14) دی متیل سولفوکسید با نام اختصاری DMSO و فرمول (CH3)2SO محدوده مایع بودن بین 18 تا 189 درجه سانتیگراد می باشد.
15) هگزا متیل فسفر آمید با نام اختصاری HMP و فرمول OP[N(CH3)2]
16) استونیتریل CH3CN محدوده مایع بودن بین 45 تا 82 درجه سانتیگراد می باشد.
17) نیترومتان CH3NO2 محدوده مایع بودن بین 29 تا 101 درجه سانتیگراد می باشد.
18) دی کلرومتان CH2Cl2 محدوده مایع بودن بین 97 تا 40 درجه سانتیگراد می باشد.
19) سولفولان C4H8SO2 (یک حلقه ی پنج ضلعی است که SO2 یک گوشه و چهار CH2 گوشه های دیگر را تشکیل داده اند. محدوده مایع بودن بین 28 تا 285 درجه سانتیگراد می باشد.
20) پروپان 1و2 دیول کربنات C4H6O3 . یک حلقه ی پنج ضلعی که C=O یک گوشه و دو تا o نیز دو گوشه ، CH2 یک گوشه و H3CH گوشه دیگر را تشکیل می دهند. این حلال از 49 تا 242 درجه سانتیگراد مایع می باشد.

طبق یک اصل کلی، مواد قطبی در حلال های قطبی و مواد غیرقطبی در حلال های غیر قطبی حل می شوند.
حلال های آلی دسته ی بسیار مهمی از حلال ها را تشکیل می دهند که در زندگی کاربردهای بسیاری دارند. به عنوان مثال، حلال ادکلن

ها، انواع اسپری ها، چسب ها و ; انواع الکلها و دیگر حلال های آلی را تشکیل می دهند. چند حلال بسیار مهم صنعتی عبارتند از:

دی متیل فرم آمید با نام اختصاری DMF و فرمول HC(O)N(CH3)2
تترا هیدرو فوران با نام اختصاری THF و فرمول CH8O که به شکل یه حلقه ی پنج ضلعی است که در یکی از گوشه هایش اتم اکسیژن قرار گرفته اس

ت.
دی متیل سولفوکسید با نام اختصاری DMSO و فرمول (CH3)2SO
بیان شد که الکلها دسته ی بسیار مهمی از حلال ه

ای صنعتی را تشکیل می دهند. میان ذرات حلال در الکلها، پیوند های هیدروزنی می باشد، اما یک سر الکلها، سر آلی و غیرقطبی آنها می باشد درنتیجه این حلالها می توانند هم مواد غیرقطبی را با سر غیرقطبی در خود حل کنند و هم مواد یکه می توانند با آن پیوند هیدروزنی برقرار نمایند، مانند آب.
میان ذرات حلال غیرقطبی، فقط نیروهای واندروالس وجود دارند. میان ذرات ماده ی حل شده غیر قطبی نیز فقط نیروهای واندروالس وجود دارند. بنابراین تمام ذرات موجود در محلول، فقط تحت تاثیر این نیرو هستند و امکان تشکیل محلول وجود دارد.
یک مثال حلال های غیر قطبی، هیدروکربنهای سیر شده خطی مانند هگزان است. موم که یک ماده ی غیرقطبی است در هگزان حل خواهد شد.
البته تمام اجسام غیرقطبی در یکدیگر حل نمی شوند. حال متداولترین نوع محلول یعنی، یک جامد حل شده در یک مایع را در نظر می گیریم. انحلال پذیری یک جامد غ

یرقطبی در یک مایع غیرقطبی به دو عامل بستگی دارد: دمای ذوب و آنتالپی ذوب آن. وقتی این جامد حل می شود، محلول مایع به دست می آید. جامد تغییر فاز می دهد. جامدهایی که دمای ذوب و انتالپی ذوبشان بالاست، انحلال پذیری بیشتری نشان می دهند. این تفاوت به علت نیروهای جاذبه قویتر در بلورهای اجسامی است که دمای ذوب بالا دارند. در جریان حل شدن باید بر این نیروها فایق آمد. سمی می باشد. همچنین کار با اسیدها مهارت و تدابیر خاص می طلبد.
اثرات زیان اور حلال های آلی در محیط های کوچک خود را نشان می دهد ، زیرا حلال های آلی به مراتب بسیار فرار بوده و درنتیجه به دیلی سمی بودن ، هم برای انسان و هم موجودات زنده دیگر زیان دارد.
یکی از مهارتهای کار با حلال ها این است که حلال های بی خطرتر پیدا کنیم: اغلب در آزمایشگاه ها، باید سعی کنیم که استفاده از حلال های سمی برای حل کردن موادی که در واکنش شیمیایی به کار برده می شوند، را حذف نماییم.
بسیاری از حلال ها که در مقادیر زیاد در صنعت به کار برده می شوند برای سلامت انسان مضر هستند یا می توانند خطرات دیگری مانند آتش سوزی و انفجار به وجود آورند. حلال هایی که به طور گسترده استفاده می شوند و برای سلامت انسان مضر باشند شامل تتراکلرید کربن، کلروفورم، و پرکلورواتیلین هستند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله بررسی تشخیص عقبماندگی ذهنی براساس آزمونهای پ

جمعه 95/2/31 2:59 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله بررسی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای پیاژه و وکسلر در word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله بررسی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای پیاژه و وکسلر در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله بررسی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای پیاژه و وکسلر در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله بررسی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای پیاژه و وکسلر در word :

بررسی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای پیاژه و وکسلر
(در گروهی از دانش‌آموزان آموزشگاههای کودکان استثنایی اصفهان)

چکیده
قلمرو تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی به معنای امروزی یکی از قلمروهای کاربرد یافته‌های تحولی در سطح روان‌شناسی بالینی است. با توجه به اهیمت شیوه‌های تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی، این مقاله به بررسی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای “پیاژه”[1] و “وکسلر”[2] و رابط این آزمونها با یکدیگر می‌پردازند.
بدین منظور 121 آزمودنی به طور تصادفی با میانگین سنی 11 سال و 8 ماه از بین دانش‌آموزان آموزشگاههای کودکان استثنایی اصفهان انتخاب شده‌اند.
فرضیه اصلی پژوهش عبارت است از: “بین آزمونهای پیاژه و وکسلر در تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی رابط معنی‌داری وجود دارد.”
آزمونهای بکار گرفته‌شده در این پژوهش عبارتند از: آزمونهای نگهداری ذهنی مقدار خمیر، وزن، حجم، عملیات ردیف‌کردن، عملیات طبقه‌بندی کردن و مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (تجدید نظرشده و هنجار گزینی شده در دانشگاه شیراز توسط سیما شهیم).
نتایج پژوهش نشان داد که بین آزمونهای نگهداری ذهنی و عملیات ردیف‌کردن و عملیات طبقه‌بندی کردن به بهره‌های هوش (کلامی، غیرکلامی و کلی) در سطح احتمال 001/0P< رابط مثبت و معنی‌دار وجود دارد.
نکت برجسته در این پژوهش تک بررسی‌هایی است که براساس ارزشیابی دانش‌آموزان عقب‌ماند ذهنی توسط معلمین آنها صورت گرفته و از مقایسه روش پیاژه و وکسلر با ارزشیابی معلمین در تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی این نتیجه بدست‌آمده که بر‌اساس ارزشیابی دانش‌آموزان توسط معلمین، آزمونهای پیاژه در مقایسه با آزمون وکسلر در تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی ظرفیت بیشتر را داراست.

مقدمه
قلمرو بررسی معلولیت ذهنی به اصطلاح “سازمان بهداشت جهانی”[3] یا عقب‌ماندگی ذهنی در الگوی طبقه‌بندی اختلالات روانی تبارهای متعددی دارد که مستقیم‌ترین آن، تبار روان‌شناسی مرضی است که در گذشته آسیب‌شناسی روانی یعنی بخشی از آسیب‌شناسی عمومی پزشکی قلمداد می‌شد (منصور، 1370)
خط تشخیص با بهر هوش و بر اساس کمیت‌ها با مشکلات بزرگی همراه بوده است و طی یک ربع قرن بهمنظور حل این مشکلات پژوهشهایی انجام پذیرفته است. در کنار خط تحول کمی، از ده 1930 به بعد در مکتب “واینلند”[4] در “نیوجرسی”[5] جایی که “گدارد”[6] اولین موسس جدید بررسی نظامدار کودکان عقب‌ماند ذهنی را تأسیس کرده بود. مربیان و پژوهشکاران به این نتیجه رسیدند که استفاده از بهر هوش مشکل را حل نمی‌کند و لزوماً همواره با داده درستی روبرو نیستیم، بنابراین باید در پی روشی معنادارتر برای تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی باشیم.
بین دهه‌های 1930 تا 1950، تعدادی از مقیاسهای رفتار سازشی برای تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی مورد استفاده قرار گرفتند در عین حال گروهی از محقیقن همان سنت آزمونگری بینه‌ای را ادامه دادند.
در ده 1960 تا 1970، تحت تأثیر “انجمن آمریکایی نارسایی ذهنی”[7] که پیشتاز بازنگری در تعریف عقب‌ماندگی ذهنی شد تعریفی شکل‌گرفت که در واقع سطحی از “یکپارچگی”[8] را نشان می‌دهد.
در این تعریف، این مفهوم گنجانده شد که عقب‌ماندگی ذهنی را نباید صرفاً از زاوی “فعالیت عقلی”[9] تعریف کرد، بلکه باید رفتارهای سازشی را نیز که در گستر بهر هوش و تعیین طراز عقلی نمی‌گنجد بحساب آورد.
از زمان اولین پژوهشهای پیاژه در گستر روان‌شناسی مرضی از سال 1942، روش عملیاتی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی به صورت توقف ظرفیت عملیاتی کودک در یکی از درجات قبل از فکر صوری، روشی مطمئن در تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی شناخته شد. ره‌آورد بزرگ این حرکت تحولی اطمینان بخش کردن راهی است که دیگر با برچسب‌های مرضی اشتباه آمیز همراه نیست (پرون[10] و پرون[11]. 1376).

1- گستر علمی مسأله مورد بررسی و سوابق تحقیق
موضوع مورد مطالعه در این پژوهش، بررسی تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای پیاژه و رابط آنها با آزمون وکسلر در دانش‌آموزان آموزشگاههای کودکان استثنایی اصفهان است.
با نظری اجمالی بر تحقیقات انجام‌شده در باب تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی در می‌یابیم که در مورد ضوابط تشخیص و شیوه‌های سنجش عقب‌ماندگی ذهنی بین مؤلفان توافق چندانی وجود ندارد.
لزوم دستیابی به شیوه‌های دقیق‌تر و کارآمدتر تشخیص در قلمرو عقب‌ماندگی ذهنی بیش از پیش احساس می‌شود، چه موفقیت همه روشهای آموزشی و پرورشی در گروه شکل‌گیری تشخیص‌های درست است. بر اساس عدم توافق مؤلفان در مورد شیوه‌های تشخیص و لزوم دستیابی به شیوه‌های دقیقتر، بررسی پایگاه علمی روش تحولی پیاژه و پایگاه‌های علمی دیگر ضروری بنظر می‌رسد.
بررسی فرآیندهای تحول نگهداری ذهنی مقدار خمیر، وزن، حجم، عملیات ردیف‌کردن و عملیات طبقه‌بندی کردن در دانش‌آموزان عقب‌ماند ذهنی به منظور تعیین طراز تحول عملیاتی در آنها براساس آزمونهای پیاژه می‌تواند به یافته‌های قابل توجهی منتج گردد و نه تنها به گستر دانش ما در سطح محلی بیفزاید بلکه مکمل “مطالعات ارتباطی”[12] و “مقایسه‌ای”[13] در سطح بین‌المللی قلمداد گردد. نگاهی اجمالی به تحول مفهوم هوش و عقب‌ماندگی ذهنی که در ادامه بحث خواهد آمد به روشن‌کردن مسأله کمک خواهد کرد
در سال 1905 بینه[14] همراه “سیمن”[15] اولین مقیاس متری هوش را منتشر ساخت. این مقیاس از مجموعه‌ای پرسش تشکیل شده‌بود که کودکان کم استعداد و عقب‌مانده را تعیین می‌کرد. این پرسشها به تدریج مشکل‌تر می‌شد و درج استعداد این کودکان را تعیین می‌کرد.
نکت مهم تعیین این امر بود که عقب‌مانده چند سال از کودک بهنجار هم سن خود عقب‌تر است (پرون و پرون، 1376).
“دال”[16] پژوهشگر دیگری است که در تعریف عقب‌ماندگی ذهنی شش ملاک به شرح زیر را ضروری دانسته است (به نقل از رابینسن[17] و رابینسن[18]، 1370) این ملاکها عبارتند از:
1- نداشتن صلاحیت اجتماعی
2- داشتن طراز عقلی پایین‌تر از سطح بهنجار
3- تثبیت‌شدن جریان رشد فردی
4- بروز مشکلاتی در جریان رشد فرد
5- عقب‌ماندگی ذهنی براساس ساخت روانی خاصی ایجاد شده باشد.
6- درمان ناپذیری یا غیرقابل تغییر بودن
در حالیکه با این تعریف نشان‌ داده می‌شود که عقب‌ماندگی ذهنی به مثاب یک وضعیت دائم تلقی می‌شود، اما شواهدی نیز بدست آمده که مفهوم درمان‌ناپذیری عقب‌ماندگی ذهنی را دگرگون ساخته است.
پاره‌ای از متخصصین پرورش کودکان عقب‌مانده معتقدند که امکان افزایش بهر هوش وجود دارد و بسیاری از عقب‌ماندگان ذهنی می‌توانند بطور کارآمد در جامعه عمل کنند. (هالاهان[19] و کافمن[20]، 1988).
وکسلر (1944) هوش را چنین تعریف کرده است: “هوش ظرفیت کلی یا پیچیده فرد، در عمل‌کردن با یک هدف معین، در فکرکردن به طریقی بجا و متناسب و در داشتن مناسبات سودمند با محیط است “(پرون و پرون، 1376؛ ص 76).
نکته مهم این تعریف، توجه به جنب عینی و عملی هوش است که شدیداً روان‌شناسی آمریکایی را زیر تأثیر خود گرفته است.
حرکت دیگری که در تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی از حدود سال 1940 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، براساس نظری تحولی پیاژه و همکار برجست او “اینهلدر”[21] با تحقیقات و پژوهشهای مستمر، پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای داشته است.
از دیدگاه تحولی پیاژه، عقب‌ماندگی ذهنی عبارت است از نارسایی ظرفیت عملیاتی در فرد. کودک زمانی که به حدی از سازش‌یافتگی می‌رسد به تعادل دست می‌یابد و سازش و ظرفیت عقلی را با هم داراست. پس عقب‌ماندگی ذهنی را نارسایی بر اثر توقف سطح عملیاتی در نظر می‌گیرند (منصور، 1370).
به طوری که اینهلدر نشان داده است کودکان عقب‌ماند ذهنی و کودکان بهنجار نتایج مشابهی را در تحول هوش نشان می‌دهند و این در حالی است که کودکان عقب‌ماند ذهنی به صورت کندتری تحول می‌یابند (ویلتون[22] و بوئرسما[23]، 1974).
در این نظریه دو مفهوم اساس کار قرار گرفته: تثبیت[24] و چسبندگی[25]. وقتی که وضع عقلی یک کودک عقب‌مانده را به کمک آزمونهای عملیاتی تعیین می‌کنیم، نشان داده می‌شود که این کودک، بی‌چون و چرا در مرحله‌ای تحول، تثبیت‌شده اما بدلیل اینکه تستهای غیر عملیاتی زیر‌بنای تحولی و مرحله‌ای ندارند این واقعیت را نشان نمی‌دهند (رابینسن، و رابینسن،1370).
اینهلدر در اثر خود (1968) طرحی را ارائه‌کرد که در آن بزرگسالان عقب‌مانده براساس مراحل تحول طبقه‌بندی شده‌اند. او در پژوهش خود به این نکته پی برد که بزرگسالان عقب‌ماند شدید و عمیق در سطح هوشی حسی- حرکتی تثبیت شده‌اند. بزرگسالان عقب‌ماند نیمه شدید در سطح پیش عملیاتی و بزرگسالان عقب ماندخفیف در سطح عملیات عینی عمل کرده و از آن فراتر نمی‌روند. سرانجام بزرگسالان مرزی تنها به اشکال ساد عملیات صوری دست می‌یابند. نظر اینهلدر در مورد تثبیت تفکر نه تنها بر کندی تحول افراد عقب‌مانده تأکید می‌کند بلکه بر این نکته نیز دلالت دارد که طی بخش پایانی دور تحول یعنی هنگامی که فرد مستعد ادام تحول شناختی است، عقب‌مانده‌های ذهنی از لحاظ رفتار سیر نزولی طی می‌کنند و در یک مرحل مشخص تثبیت می‌شوند. از این رو در جهت مرحل بعدی پیشرفتی نخواهند داشت. همچنین اینهلدر فعالیت ذهنی را در اشخاص عقب‌مانده به عنوان نمایش یک چسبندگی توصیف می‌کند که نه تنها پیشرفت را کند می‌کند، بلکه موجب تثبیت نشانه‌های الگوهای قدیمی می‌شوند که بایستی به نفع هماهنگی‌های جدید حذف شده باشند. این الگوها حتی هنگامی که کودک قادر به مفهوم سازی‌های پیشرفته‌تر است، دوام می‌یابند. “فقدان تحرک درونی” علت وقفه است با این وجود نوسان منتج از تحرک اغلب این کودکان نسبت به کودکان بهنجار، معرف وجود چسبندگی است (همان منبع).
نتایج یکی از برجسته‌ترین مطالعات درباره آزمودنیهای عقب‌ماند ذهنی در مقایسه با کودکان بهنجار که براساس آزمونهای هوش تحقق‌پذیرفته نشان داده کودکان عقب‌ماند ذهنی در آزمونهای پیاژه تسلط کمتری داشته‌اند. در حقیقت عقب‌ماندگی ذهنی براساس دیدگاه تحولی پیاژه ناظر بر این معناست که در انتقال از یک مرحله به مرحل بعد تثبیت صورت گرفته است. این روش در تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی با شیوه‌ای که براساس مفاهیم سن عقلی و بهره هوش به شناخت عقب‌ماندگان ذهنی می‌پردازد متفاوت است (رابینسن و رابینسن، 1370)

اهداف پژوهش
هدف اصلی این مطالعه دستیابی به ابزار تشخیصی مطمئن‌تر و نتایج دقیقتر به عنوان یک بررسی نظامدار در قلمرو تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی در ایران است. براساس هدف یاد‌شده دستیابی به ویژگیهای نمونه‌ای از افراد عقب‌ماند ذهنی از لحاظ مؤلفه‌های بهره‌های هوش (کلامی، غیرکلامی و کلی)، نگهداری ذهنی مقدار خمیر، وزن، حجم عملیات ردیف‌کردن و طبقه‌بندی کردن هدف دیگر این بررسی است.
هدف دیگر تبیین روابط بین مؤلفه‌های مورد ‌نظر و عقب‌ماندگی ذهنی در دانش‌آموزان پسر و دختری است که احتمال تفاوت بین آنها وجود دارد.

فرضیه‌های پژوهش
فرضیه‌های پژوهش با توجه به مؤلفه‌های مورد بررسی و نیز پیشینه مطالعاتی عبارتند از:
فرضیه اصلی
بین آزمونهای پیاژه و مقیاس وکسلر در تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی رابط معنادار و مثبت وجود دارد.

فرضیه‌های فرعی
1- بین آزمونهای نگهداری ذهنی و بهر هوش کلامی رابط معنی‌داری وجود دارد.
2- بین آزمونهای نگهداری ذهنی و بهر هوشی غیرکلامی رابط معنی‌داری وجود دارد.
3- بین آزمونهای نگهداری ذهنی و بهر هوش کلی رابط معنی‌داری وجود دارد.
4- بین آزمون عملیات ردیف‌کردن و بهر هوش کلامی رابط معنی‌داری وجود دارد.
5- بین آزمون عملیات ردیف کردن و بهر هوش غیرکلامی رابط معنی‌داری وجود دارد.
6- بین آزمون عملیات ردیف کردن و بهر هوش کلی رابط معنی‌داری وجود دارد.
7- بین آزمون عملیات طبقه‌بندی کردن و بهر هوش کلامی رابط معنی‌داری وجود دارد.
8- بین آزمون عملیات طبقه‌بندی کردن و بهر هوش غیرکلامی رابط معنی‌داری وجود دارد.
9- بین آزمون عملیات طبقه‌بندی کردن و بهر هوش کلی رابط معنی‌داری وجود دارد.

متغیرهای پژوهش
متغیر مستقل
1- شیو تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمون وکسلر
2- شیو تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی براساس آزمونهای پیاژه
متغیر وابسته
عقب‌ماندگی ذهنی خفیف
متغیر تعدیل کننده
جنس در دو سطح (دختر و پسر)
متغیر کنترل
سن در سطح 10 تا 13 سالگی

تعاریف عملیاتی واژه‌ها و متغیرها
تحول[26]
مفهوم تحول به هر نوع تغییر در جهت افزایش یا کاهش اطلاق می‌گردد (منصور، دادستان و راد، 1365؛ ص201)

عملیات ردیف کردن[27]
مشتمل بر گروه‌بندی اشیاء بر حسب تفاوتهای سلسله مراتب آنهاست و همزمان با عملیات طبقه‌بندی کسب می‌گردند (پرون و پرون، 1376؛ ص297).

عملیات طبقه‌بندی کردن[28]
این عملیات، اشیاء را براساس هم‌ارزی آنهاگروه‌بندی می‌کنند (پرون و پرون، 1376؛ ص284).

نگهداری ذهنی[29]
نگهداری ذهنی متضمن نظام عملیات عینی است (منصور، داستان و راد، 1365؛ ص 249).

عقب‌ماندگی ذهنی[30]
عبارت است از نارسایی یا عدم تحول و گسترش هوش (منصور، دادستان و راد، 1365؛ ص 249).
جنس: دختر یا پسربودن
سن: گروه سنی ده تا سیزده ساله‌ها

2- روش
جامعه آماری و گروههای نمونه
جامع آماری مشتمل بر کلی دانش‌آموزان کلاسهای اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم آموزشگاههای کودکان استثنایی اصفهان در حدود 5000 نفر است که در گروههای سنی (10 سال تا 10 سال و 11 ماه)، (11 سال تا 11 سال و 11 ماه) و (12 سال تا 12 سال و 12 ماه) قرار داشته و در سال تحصیلی 76-75 مشغول به تحصیل بوده‌اند.
گروههای نمونه از جامع آماری به تعداد 121 دانش‌آموز پسر و دختر انتخاب شده که 64 نفر (گروه پسران) و 57 نفر (گروه دختران) را تشکیل می‌دهند.

روش نمونه‌برداری
بدلیل اینکه آزمون وکسلر در سنین 10 تا 13 سالگی در ایران هنجارگزینی شده بود، ناگزیر شدیم نمون مورد بررسی را در این سنین انتخاب کنیم.
روش انتخاب نمون مورد نظر در این پژوهش نوعی نمونه‌گیری تصادفی یعنی روش نمونه‌گیری خوشه‌ای است. در نمونه‌گیری خوشه‌ای واحد اندازه‌گیری فرد نیست بلکه گروهی از افراد هستند که به صورت طبیعی شکل‌گرفته و گروه را تشکیل داده‌اند.
بدین منظور در این پژوهش از بین مناطق پنجگان آموزش و پرورش اصفهان، چهار منطقه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید و از بین مراکز آموزشی هر یک از مناطق دو مرکز آموزشی به طور تصادفی انتخاب‌شده و پس از بازبینی شناسنام کودکان، از بین افرادی که در سنین 10 تا 13 سال قرار داشته‌ به نسبت جمعیت هر منطق آموزشی تعدادی انتخاب گردید.

ابزارهای ارزشیابی و شیوه اجرائی آزمونها
در این تحقیق برای بررسی متغیرهای مورد نظر از شش ابزار به شرح زیر استفاده شده‌است:

1- مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (تجدید نظر شده)
مقیاس مزبور توسط سیما شهیم در دانشگاه شیراز هنجارگزینی شده‌است (شهیم، 1373).
شیو اجرای این آزمون به صورت انفرادی و براساس جدول زمانبندی شد آن است. شیو نمره‌گذاری نیز در جدول موردنظر در دفترچ راهنمای آزمون آمده‌است.

2- آزمایش نگهداری ذهنی مقدار خمیر
لوازم این تست دو گلول خمیر (به قطر تقریباً 4 سانتی‌متر) و به رنگهای مختلف است. روش اجرای آن از چهار قسمت تشکیل شده‌است: در قسمت اول مفهوم برابری دو گلوله، در قسمت دوم تغییر شکل یک گلوله، در قسمت سوم استدلال مخالف و در قسمت چهارم گلوله‌ای را به چندین تکه تقسیم می‌کنیم و در قسمتهای دوم تا چهارم مفهوم برابری و نابرابری مورد سؤال قرار گرفته‌است.

3- آزمایش نگهداری ذهنی وزن
لوازم آزمایش عبارتند از: دو گلوله خمیری به قطر 4 سانتی‌متر، دو گلوله خمیری به قطر 5 سانتی‌متر، دو گلوله خمیری به قطر 3 سانتی‌متر، یک گلوله خمیری بسیار کوچک به قطر 2سانتی‌متر و یک ترازو مشابه آنچه که در مدارس برای آموزش ریاضیات به کار برده می‌شود. روش اجرا مثل اجرای آزمایش نگهداری ذهنی مقدار خمیر است با این تفاوت که در این آزمایش از مفهوم برابری و نابرابری وزن گلوله‌ها با یکدیگر سؤال شده‌است.

4- آزمایش نگهداری ذهنی حجم
لوازم آزمایش عبارتند از: دو لیوان کوچک به ظرفیت 300 سانتی‌متر مکعب، دو گلوله خمیری به قطر 4 سانتی‌متر، یک گلوله خمیری بزرگ به قطر 5 سانتی‌متر، یک گلوله خمیری کوچک به قطر 3 سانتی‌متر، یک گلوله خمیری بسیار کوچک به قطر 2 سانتی‌متر، یک قطعه کش و یک قطعه سیم و مقداری آب.
روش اجرای این آزمایش مثل آزمایشهای قبلی است با این تفاوت که در این آزمایش از حجم آب در لیوانها سؤال می‌شود هرگاه گلوله خمیری در یکی از لیوانها انداخته می‌شود یا پس از تغییر شکل‌ گلوله در لیوان قرار داده می‌شود.

5- آزمون طبقه‌بندی گلها و اشیاء
در این آزمایش از تعدادی کارت یک اندازه که شکل بعضی از گلها و اشیاء روی آنها نقاشی شده استفاده می‌شود. روش اجرای این آزمایش در سه قسمت به شرح زیر است:
قسمت اول: بعد از نشان‌دادن کارتها، از آزمودنی می‌خواهیم آنها را دسته‌بندی کند.
قسمت دوم: دربار تشابه یا تفاوت شکلهای گلها و اشیاء سؤال می‌کنیم.
قسمت سوم: چند سؤال مربوط به تعداد کارتهای مشابه یا متفاوت مطرح می‌کنیم و استدلال کودک را در مورد هر یک از پاسخهای وی جویا می‌شویم.

6- آزمون عملیات ردیف‌کردن
ابزار و لوازم این آزمون عبارتند از: ده تیره چوپ به قطر 5 میلی‌متر، اختلاف طول هر تیره چوب با تیره چوب مجاور آن 8 میلی‌متر است، طول کوتاهترین تیره چوب 9 سانتی‌متر و بلندترین تیره چوب 2/16 سانتی‌متر است. روش اجرای این آزمون در سه قسمت به شرح زیر است:
قسمت اول: درست‌کردن یک پله با تیره چوبها توسط آزمودنی
قسمت دوم: ردیف‌کردن چوبها در پشت مانع یا یک پرده
قسمت سوم: جای‌دادن برخی تیره‌ چوبهای باقیمانده در ردیف تیره چوبها.
روش اجرای آزمایش به وسیل آزمودنی ممکن است به شیو عملی، ادارکی یا ترکیبی از این دو باشد که در پاسخنامه ثبت خواهد شد.
شیو نمره‌گذاری در آزمونهای پیاژه در پاسخ به هر سؤال صفر یا یک خواهد بود و بر اساس پاسخنامه‌های این آزمونها به نمر هر آزمودنی دست می‌یابیم.

3- بررسی و تحلیل نتایج
به منظور بررسی نتایج کودکان استثنایی در پاسخگویی به آزمونهای وکسلر و پیاژه، ذیلاً ابتدا توزیع فراوانی نمون مورد بررسی براساس بهر هوش (آزمون وکسلر) مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس توزیع فراوانی نمون مورد بررسی براساس تحول نگهداری ذهنی در سه مرحله فقدان، بینابینی و دارا‌بودن نگهداری ذهنی در جدول شماره 1 و 2 نشان داده می‌شود. جد.ل شماره 1 نتایج آزمون وکسلر و جدول شماره 2 نتایج آزمونهای پیاژه را نشان می‌دهد.

جدول شماره1- توزیع نمون مورد بررسی برحسب نتایج آزمون وکسلر

شاخص‌ها
تراکمی بهر هوش
گروهها براساس بهر هوشی فراوانی درصدی درصد
عقب مانده ذهنی
مرزی
بهنجار 75-70 تا 55-50
89-76
110-90 77
33
11 63/63
27/27
09/9 63/63
86/90
100

همانطور که در جدول شمار 1 مشاهده می‌شود می‌توان نتیجه گرفت کودکانی که در آموزشگاههای استثنایی تحصیل می‌کنند همگی عقب‌ماند ذهنی نیستند بلکه درصدی از آنها براساس آزمون وکسلر “بهنجار”[31] (حدود 10 درصد) و درصدی از آنها مرزی (حدود 27 درصد) و در حدود 64 درصد آنان عقب‌ماند ذهنی شناخته شده‌اند.
با ملاحظ جدول شمار 2 براساس نتایج آزمونهای پیاژه درصد بیشتری از مجموع نمون مورد بررسی عقب‌مانده شناخته‌اند و در نهایت رابط این دو گروه آزمونها موضوع را بهتر تبیین خواهد کرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله اکسیژن تراپی در word

جمعه 95/2/31 2:59 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله اکسیژن تراپی در word دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله اکسیژن تراپی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله اکسیژن تراپی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله اکسیژن تراپی در word :

اکسیژن تراپی

مقدمه
اکسیژن درمانی در بسیاری از بخشهای درمانی رایــج می باشد ، در جائی که شواهد و یا احتمالی دال بر کاهش اکسیژن رسانی از میزان طبیعی وجود داشته باشد .
اکسیژن درمانی جزء اساسی درمان برای بیماران نوع 1 نارسایی تنفسی است و شاید در درمان نارسایی تنفسی نوع 2 نیز استفاده گردد . نارسایی تنفسی نوع 1 ، کاهش اکسیژن در اثر نارسایی تنفسی است که در آن میزان دی اکسید کربن در خون شریان طبیعی و یا پائین است

 

. نارسایی تنفسی نوع 2 ، نارسایی تهویه ای همراه با علائمی از بالا رفتن دی اکسیدکربن بخاطر کاهش تهویه نایژکی است . کاهش اکسیژن نیز ممکن است همزمان وجود داشته باشد . اکسیژن درمانی با افزایش غلظت اکسیژن دمی باعث جلوگیری از کاهش اکسیژن بافتی می شود که خود می تواند باعث اختلال در عملکرد سلولی شود . هر چند حمل و نقل اکسیژن بافتی تنها وابسته به اکسیژن دمی نیست بلکه بستگی به غلظت هموگلوبین و توانایی آن برای اشباع شدن با اکسیژن و نیز برون ده قلب و توانایی آن برای رساندن اکسیژن به سلولها دارد .
دادن اکسیژن با فشار بیشتر از اتمسفر که می توان از هایپوکسی جلو گیری کرد
اکسیژن تراپی به عنوان روشی از مراقبت های تنفس

ی که به هنگام وجود مشکل تنفسی ارائه می گردد. در این روش جریان اکسیژن با غلظت بالاتر از حد معمول به اندام های حیاتی مددجو رسانده می شود.

هدف از اکسیژن تراپی کاهش کار تنفس و برداشتن فشار از روی میو کارد است
اکسیژن نوعی دارو است هدف از استفاده آن رساندن pao2 به 60-80 میلی متر جیوه می باشد در موقع تجویز بیمار را از نظر نیاز بررسی می کنیم بیماری نیسم داشته باشد که افزایش متابولیسم در زمان وارد شدن تروما زخم ها و یا تب بالا دیده می شود
علائم کمبود اکسیژن شامل :اختلالات ذهنی واختلال سطح هوشیاری-رنگ غیر طبیعی پوست و مخاط- تعریق -تاکی کاردی و تاکی پنه -تغییر در فشار خون

موارد مصرف اکسیژن درمانی
استفاده از اکسیژن پرفشار سابقه‌ای طولانی دارد که در درمان آمبولی هوا به کار گرفته می‌شد. آمبولی هوا شرایطی است که معمولا غواصانی که به اعماق آب می‌روند و سپس با سرعت زیاد به سطح آب بازمی‌گردند، دچار آن می‌شوند. در این حالت، به علت پیدایش حباب‌های کوچک هوا در جریان خون، خون به اعضای حیاتی بدن نمی‌رسد و سبب مرگ فرد می شود. اک

سیژن پرفشار می‌تواند اندازه این حباب ها را کوچک کند و در نتیجه جریان خون به شرایط عادی باز گردد.
سایر استفاده‌های این روش شامل موارد زیر است:
• به عنوان پادزهر در مسمومیت با گازهای سمی به ویژه گاز مونواکسید کربن
• ضدعفونی‌کننده به ویژه در برابر میکروب‌های بی‌هوازی (میکروب‌هایی که در برابر اکسیژن توان مقاومت ندارند)
• کاهش تورم و تجمع مایعات در بافت‌های بدن که در بهبود سوختگی‌ها کمک‌ می کند
• بهبود هیپوکسمی (کاهش فشار اکسیژن خون سرخرگی)
تغییر در تعداد یا الگوی تنفس ممکن است به علت هیپوکسمی باشد. علائم هیپوکسی

شامل: پرخاشگری، عدم هوشیاری، گیجی، خواب آلودگی، کما، تنگی نفس، افزایش فشار خون، بی نظمی ضربان قلب و تعریق شدید می باشد
‏هیپوکسی در صورت شدید بودن می تواند زندگی فرد رابه مخاطره بیاندازد. با پیشرفت سریع هیپوکسی، تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شود. بیمار دچار ناهماهنگی حرکات و اختلال هوشیاری می شود.

در هیپوکسی مزمن (مانند آن چه که در بیماری های انسداد مزمن ریه دیده می شود) ممکن است خستگی، خواب آلودگی، بی تفاوتی، بی توجهی و تأخیر در واکنش ها به وجود آید.
اکسیژن درمانی کوتاه مدت می تواند برای گروه کوچکی از بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی مفید باشد.

موارد احتیاط در اکسیژن درمانی
بیمارانی که سابقه تشنج داشته‌اند یا دچار تشنج می‌شوند و بیماران مبتلا به آمفیزم (نوعی بیماری ریوی ناشی از تجمع هوا در ریه‌ها که در بیشتر موارد، ناشی از مصرف سیگار است)‌ نباید از این روش استفاده کنند.

همچنین سابقه تجمع مایع در سینوس‌ها، گوش و سایر حفرات بدن، سابقه جراحی‌های چشمی یا داشتن بیماری‌های چشم، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی و داروی دی‌سولفیرام (در درمان الکلسیم کاربرد دارد)‌ هم از دیگر موارد منع استفاده از این روش هستند.
در ضمن خانم‌ها بهتر است در دوران بارداری از این روش استفاده نکنند.
همانند سایر داروها، پرستار اکسیژن را با احتیاط تجویز نموده و به دقت اثرات آن را روی بیمار ارزیابی می کند. اکسیژن نیز یک دارو است و فقط باید توسط پزشک تجویز شود.
بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی، اکسیژن را فقط به منظور افزایش فشار اکسیژن خون شریانی تا بازگشت آن به حد طبیعی دریافت می کنند.
افزایش اکسیژن هوای دم، به میزان اکسیژن گلبول های قرمز خون یا پلاسما نمی افزاید. در عوض مقادیر افزایش یافته ی اکسیژن، ممکن است اثرات سمی روی ریه ها و سیستم عصبی مرکزی بگذارد یا سیستم تهویه بدن را تضعیف کند.
هنگام تجویز اکسیژن، بیمار باید از نظر نشانه های عدم کفایت در اکسیژناسیون مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین پرستار مرتبا بیمار را از نظر علایم گیجی، بی قراری، خواب آلودگی، تعریق، رنگ پریدگی، بی نظمی ضربان قلب و افزایش فشار خون بررسی می کند.

عوارض اکسیژن تراپی
1- کاهش تهویه ناشی از تجویز اکسیژن : بطور طبیعی تحریک مراکز اولیه تنفسی در بصل النخاع و پنس بوسیله افزایش کم CO2 و تحریک مراکز ثانویه تنفسی در کاروتیه و قوس آئورت با کاهش فشار اکسیژن خون کمتر از 60mmHg انجام می گردد.مددجویان مبتلا به اختلالات عملکردی مزمن ریوی دچار احتباس CO2 می باشند و این مسئله در طولانی مدت باعث می شود ک

ه حساسیت بصل النخاع نسبت به افزایش CO2 کاهش یافته و تحریک تنفسی فقط با کاهش فشار اکسیژن صورت می گیرد.بنابراین مصرف اکسیژن با مقادیر بالا در این بیماران باعث حذف این محرک تنفسی می شود و در نتیجه با افزایش PaCO2 و اسیدوز تنفسی مددجو دچ

ار آپنه می گردد.کنترل پی در پی و منظم ABG می تواند پرستار را از افزایش PaCO2 آگاه کرده تا اقدامات لازم صورت پذیرد.
2- مسمومیت با اکسیژن: شرایطی است پیشرونده که باعث نارسایی قلبی در مددجویی که اکسیژن با غلظت بالا را در زمان طولانی مصرف کرده می گردد.غلظت بالای اکسیژ

ن را می توان بصورت FiO2 دریافتی 100% بیش از 6 ساعت، 80% بیش از 24 ساعت و 60% بیش از 36 ساعت تعریف کرد.نشانه های اولیه مسمومیت با اکسیژن شامل التهاب خفیف تراشه و برونش که با احساس ناراحتی در پشت استرنوم ، احتقان بینی، درد هنگام عمل دم و سرفه می باشد.حفظ PaCO2 بین 60- 90 mmHg در بیماری که اکسیژن می گیرد ایده آل است.
3- آتلکتازی: افزایش غلظت اکسیژن در هوای دمی ممکن است باعث روی هم قرار گرفتن آلوئول گردد نیتروژن که 78% هوا را تشکیل می دهد به میزان کمی توسط خون جذب می شود.بیشتر مقدار نیتروژن در آلوئول باقیمانده و از روی هم قرار گرفتن آلوئول ها پیشگیری می کند.زمانی که غلظت اکسیژن دمی افزایش می یابد مولکولهای اکسیژن بجای مولکولهای نیتروژن در آلوئولها قرار می گیرند و بوسیله بستر عروقی جذب می گردند در نتیجه آلوئولها خالی شده و رو

ی هم قرار می گیرد این پدیده را شستشوی نیتروژن می نامند.
4- صدمه چشمی: صدمه به شبکیه در بالغین درصورتی اتفاق می افتد که در معرض FiO2 به میزان 100% قرار گیرند. PaCO2 به میزان بیش از 150 mmHg در مدت بیش از 4 ساعت می تواند باعث فیبروپلازی پشت عدسی شود.اشک ریزش، ادم و اختلال بینایی نتیجه عوارض سمی

اکسیژن با غلظت بالابر قرنیه و عدسی در بالغین است.
جهت جلوگیری از بروز مسمومیت
1-محدود کردن دوره مصرف اکسیژن 100درصد به مدت های کوتاه 12-6 ساعت
2- کاهش Fio2 به پایین ترین مقدار در اولین فرصت ممکن با حفظ pao2 بیشتر از 60 میلی متر جیوه
3- استفاده از اکسیژن بالای 70 درصد ممکن است برای 24 ساعت بی خطر باشد .
4- اکسیژن بالای 50 درصد ممکن است برای مدت دو روز بی خطر باشد .
5- Fio2 بالای 40 درصد بعد از دو روز بالقوه سمی خواهد بود .
6- استفاده از Fio2 زیر 40 درصد ندرتا ” منجر به مسمومیت با اکسیژن خواهد شد .
اکسیژن معمولا از طریق سیلندر و یا به صورت سانترال جهت تجویز در اختیار قرار می گیرد . قبل از تجویز اکسیژن باید آن را مرطوب کرده ، از نظر فشار تعدیل نمود.
ابزار های لازم برای اکسیژن درمانی به دو گروه عمده تقسیم می شوند :
o سیستم های با جریان زیاد اکسیژن High Flow System
o سیستم های با جریان کم اکسیژن Low Flow System
در سیستم های با جریان کم اکسیژن ، بیمار هوای اتاق را همراه با اکسیژن تنفس می کند . برای استفاده از این نوع سیستم ها ، بیمار باید حجم جاری طبیعی و الگوی تنفسی منظم داشته باشد .
از این نوع سیستم می توان از کانولای بینی Nasal Canula ، ماسک ساده اکسیژن Simple Oxygen Mask ، ماسک با استنشاق مجدد هوای بازدمی Rebreathing Mask با کیس

ه ذخیره کننده و ماسک بدون استنشاق مجدد هوای بازدمی Non Rebreathing Mask با کیسه ذخیره کننده ، نام برد .
سیستم های با جریان زیاد اکسیژن ، معمولا درصد اکسیژن FiO2 مشخص و ثابتی را ایجاد می کنند که با تغییر در الگوی تنفس ببیمار ، در آنها تغییری ایجاد نمی شود . شایعترین و

متداولترین مثال آن ، ماسک ونچوری Venturi Mask است .

سیستم های با جریان کم اکسیژن Low Flow System
این دستگاه ها اکسیژن را با غلظت متفاوتی از 90 – 21 درصد به بیمار تحویل می دهند . در این سیستم ها متغییر هایی که روی Fio2 (درصد اکسیژن دمی) تاثیر می گذارند عبارتند از :
1ظرفیت ذخیره آناتومیکی دستگاه تنفس
2نوع سیستم تجویز اکسیژن ( سوند یا کانولای بینی ، ماسک ، کیسه ذخیره ساز)
3میزان جریان اکسیژن ( لیتر در دقیقه )
4 الگوی تهویه بیمار ( در بیمارانی که تنفس عمیق دارند ، درصد اکسیژن کمتری به بیمار می رسد ، زیرا مقدار زیادتری از هوای اتمسفر که دارای Fio2 برابر 21 % است با اکسیژن تجویز شده مخلوط می گردد و Fio2 را پایین می آورد:
1کانولهای بینی (سوند بینی) از این روش به صورت وسیعی برای اکسیژن رسانی بیماران دچار هیپوکسی که به غلظت های کم تا متوسط اکسیژن نیاز دارند استفاده می گردد . میزان جریان اکسیژن تجویز شده به وسیله کانولهای بینی بین 1 تا 6 لیتر در دقیقه می باشد.
بر حسب سرعت تجویز اکسیژن ، مقدار تقریبی Fio2 هوای دمی به قرار زیر است :
Fio2
O2
24 – 28 %
2 Lit/min
28 – 32 %
3 Lit/min
32 – 36 %
4 Lit/min
36 – 40 %
5 Lit/min
40 – 46 %
6 Lit/min
مزایا : سبک و ارزان است. استفاده از آن آسان است. به راحتی توسط بیمار تحمل می شود. لازم نیست هنگام خوردن غذا یا سرفه کردن جریان اکسیژن قطع گردد. بیمار می تواند هنگام استفاده از آن تحرک کافی داشته باشد.
معایب : در صورت اکسیژنی که با این روش به بیمار می رسد بستگی به تعداد و عمق تنفس بیمار داشته و غلظت آنرا نمی توان تعیین کرد. تحریک مخاط نازوفارنژینال می کند .اعمال فشار از طریق بندهای آن به گونه ها میشود.اگر میزان اکسیژن تجویز شده به بیش از 6 لیتر

در دقیقه افزایش یابد موجب تحریک مخاط و بلع هوا می شود.
-2 ماسک ساده : این روش برای دادن غلظت های کم تا متوسط اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد و در بیمارانی که با دهان تنفس می کنند موثرتر از کانولهای بینی می باشد. در صورت تنظیم جریان اکسیژن به صورت 10 – 6 لیتر در دقیقه Fio2 به میزان 55 – 35 درصد برای بیمار فراهم می نماید . برای استفاده ، ماسک باید کاملا مماس با دهان و بینی قرار گیرد تا هوا از اطراف نشط نکند. هوای بازدمی از راه سوراخهایی که روی ماسک است به بیرون هدایت می شود ولی با توجه به اینکه محفظه ای که روی صورت قرارمی گیرد فضای مرده ای را ایجاد می کند. جریان اکسیژن نباید کمتر از 5 لیتر در دقیقه باشد زیرا باعث استنشاق هوای بازدمی که دارای مقادیر بالای CO2 است می گردد.
O2
Fio2
5lit/min
40%
6lit/min
50-45%
8lit/min
60-55%
مزایا : به سهولت قابل استفاده است در بیمارانی

که با دهان تنفس می کنند ، موثرتر از کانولای بینی است چون با این روش Fio2 بیشتری را می توان به بیمار رسانده باعث خشکی مخاط نمی شود.
معایب : در بعضی از بیماران خوب تحمل نمی شود ( مثل کسانی که تنگی نفس دارند ) ، برای فعالیت هایی مثل غذا خوردن و سرفه کردن باید ماسک را برداشت ، ممکن است باعث پیدایش نواحی فشار روی استخوانهای صورت شود ، در مدت طولانی قابل استفاده نیست ، غلظت اکسیژن دریافتی متغیر است و باید مرتبا وضعیت ماسک روی صورت را اصلاح نمود.
-3 ماسک ذخیره کننده اکسیژن ( ماسک با تنف

س مجدد هوای بازدمی ) : این ماسک ها کیسه ذخیره کننده دارند و با تجویز اکسیژن به میزان 6-10Lit/min ،2 Fio حدود 80 – 60 % را فراهم می کنند. حدود یک سوم از هوای بازدمی که حجم برگشتی از فضای مرده آناتومیکی است ، غنی از اکسیژن بوده و دارای 2 CO کمی است و ضمنا گرم و مرطوب است به کیسه ذخیره بر می گردد و به این ترتیب این ماسک می تواند حجم کافی از هوای اکسیژن دار را در اختیار او قرار دهد. خطر این ماسک این است که به هر علت میزان اکسیژن کافی به بیمار نرسد.
مزایا : افزایش جزء دمی اکسیژن (Fio2 ) و غلظت اکسیژن امکان پذیر است . در صورت لزوم می توان آن را به یک nonrebreathermask تبدیل کرد. در صورت قطع شدن اکسیژن دریچه اطمینان آن باعث رسیدن هوای اتاق به بیمار می شود.

معایب: بیمار باید تنفس خود به خود داشته باشد . ممکن است موجب تحریک پوست شود. باید کاملا روی صورت فیکس شود. در درمانهای طولانی مدت کاربرد ندارد. کیسه نباید تاب خورده یا از هوا تخلیه گردد. بیمار احساس راحتی نمی کند. برای بیمار محدودیت حرکت ایجاد می کند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله افسردگی در کودکان و نوجوانان در word

جمعه 95/2/31 2:59 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله افسردگی در کودکان و نوجوانان در word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله افسردگی در کودکان و نوجوانان در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله افسردگی در کودکان و نوجوانان در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله افسردگی در کودکان و نوجوانان در word :

افسردگی در کودکان و نوجوانان

مقدمه
افسردگی ،یکی از اختلالات جدی دوران کودکی است که اگر به موقع مورد درمان و مدارا قرار نگیرد،می تواند به صورت اختلالات خلقی در کودک تثبیت شود.زمانی تصور می شدکه اختلال افسردگی خاص دوران بزرگسالی است و کودکانی که بیش تر وقت خود را به بازی ،تفریح و سرگرمی می گذارنند،دلیلی برای افسردگی ندارد.درحالی که امروزه به تحقیقثابت شده است که کودکان نیز با اندک ناملایمات و بدرفتارهای والدین و اطرافیانسان در خود فرو می روند و آثاری از افسردگی های بالینی و مشکلات رفتاری ناشی از انان بروز می دهند.

افسردگی درکودکان ممکن است به شکل انواع شکایات رفتاری مثل:پرخاشگری،شب ادراری،ناخن جویدن،آشفتگی های خواب، بیش فعالی ،کمبود توجه، بی تفاوتی، کاهش انرژی ،بز

 

هکاری،افت تحصیلی،ناتوانی های یادگیری ،انزواطلبی،کج خلقی و مدرسه گریزی ظاهر شود.
علایم و معیارهای تشخیص افسردگی در کودکان و نوجوانان
اغلب کودکان ممکن است گاهی احساس ناراحتی و غمگینی کنند و چند روزی در خود فرو روند،اما به طور معمول این گونه شرلیط گذار و مقطعی است.برخی از کودکان نیز ممکن است به دلایل خاصی (مثل تغییر منزل یا مدرسه،دورشدن از دوستان صمیمی،از دست دادن حیوانات خانگی و ;) علایم افسردگی از خود نشان بدهند.اما آنچه این گونه احساسات را در کودکان به وجود می آورد،با اختلال افسردگی طولانی مدت تفاوت دارد.کودک مبتلا به افسردگی بالینی در موقعیتی حاد قرار می گیرد،تاحدی که نوسان خلقی او،آسیب شدید به عملکردهای فردی اش می زند واو را از زنذگی طبیعی باز میدارد.به طور کلی کودکان افسرده به چهار نوع مشکل زیر گرفتار می شوند:
1- رفتاری:آن ها منفعل،فاقد قدرت تصمیم گیری و درمانده اند.
2- هیجانی:حزن و غم زیاد در خودحس می کنند.
3- جسمانی:میل آنها به خواب و غذا دچار اختلال می شود.

 

4- شناختی:زندگی رابی معنا وخود را بی ارزش می شمارند.
براساس چهارمین راهنمایی تشخیصی و آماری بیماری های روانی کودکان (DSM4) ،معیارهای تشخیص افسردگی در کودکان عبارت اند از:
• کاهش یا افزایش بی دلیل وزن کودک (بدون رعایت رژیم غذایی خاص).
• اختلالات خواب(کم خوابی، بی خوابی، پریشان خوابی).
• فقدان انگیزه برای فعالیت ،بازی و کار.
• احساس خستگی و کمبود انرژی.
• احساس ناتوانی،گناه و خود کم بینی شدید.
• کاهش قدرت تفکر و عدم تمرکز حواس.
• بروز افکار منفی(تهدید،سوء قصد و اقدام به خودکشی).
برای تشخیص افسردگی بالینی در کودک باید گزارشی روزانه از فعالیت های کودک تهیه شود تا در صورت وجود غم و اندوه پایدار (حداقل 4 مورد از 7 مورد بالا و به مدت 2 هفته )درصدد درمان و مداوا برآمد.
کودکان مبتلا به افسردگی ،به شدت احساس ناامیدی،غمگینی و بی ارزشی می کنند.این گروه به ندرت می خندند و مداوم چهرهای اشک آلود و گرفته دارند.برای شرکت نکردن در کارهای گروهی و کلاسی مرتبا خستگی را بهانه می کنند.کودکان افسرده بر این باورند که دست یه هرکاری می زنند،شکست می خورند و به همین دلیل انگیزه ای برای تلاش و موفقیت در خود حس نمی کنند.قدرت تمرکز و فکر در کودک افسرده کاهش می یابد و قدرت تصمیم گیری و تفکر منطقی را از دست می دهد.تشخیص زود هنگام افسردگی در کودک می تواند از حوادث و بحران های شدید سال های نوجوانی و جوانی بکاهد.
والدین ،مربیان و اطرافیان کودکان برای تهیه یک تصویر کلی از زندگی و عملکرد روزانه آنان در دوره زمانی خاص ،باید دانسته ها و اطلاعاتشان را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
در اغلب موارد علایم افسردگی در کودکان خردسال (زیر6سال) با اختلالات مربوط به خوردن و خوابیدن همراه است،در حالی که در کودکان مدرسه ای(15-7 سال )با پرخاشگری ،احساس ناامیدی و کناره گیری از جمع دوستان بروز می کند.هم چنین

کودکان خرد سال ممکن است تا اندازه ای بیش فعال،پرخاشگر یا کج خلق شوند؛زیرا هنوز توانایی کلامی لازم را برای بیان احساساتشان ندارد.در دوران بلوغ و نوجوانی نیز میزان شیوع افسردگی به شدت افزایش می یابد.
برخی پژوهش ها نشان می دهند که تقریبا یک سوم نوجوانان دچار حالات افسردگی می شوند و یک سوم تا یک دوم این عده براساس معیارهای تشخیص روان شناختی،در دوران جوانی نیز اختلال را به صورت عمده و جدی به همراه دارند.
در مورد تفاوت ابتلا به افسردگی در بین دختر ها و پسرها،تحقیقات نشان می دهند که دخترها بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند؛زیرا تنش ها و فشارهای بیشتری را برای ورود به اجتماع باید تحمل کنند. علاوه برآن، دخترها در هنگام رویارویی با استرس ها و فشارهای محیطی،احساساتشان را درونی می سازند،در حالی که پسرها احساسات خود را بیرون می ریزند و دست به رفتارهای پرخاشجویانه می زندد.هم چنین علائم افسردگی با رفتارهای نابهنجار، تجاوزگرانه ،سیگار کشیدن مصرف الکل و موادمخدر همراه است.
—کودکان مبتلا به افسردگی ،به شدت احساس ناامیدی،غمگینی و بی ارزشی می کنند.این گروه به ندرت می خندند و مدام چهره ای اشک آلوده و گرفته دارند.برای شرکت نکردن در کارهای گروهی و کلاسی مرتبا خستگی را بهانه می کنند.—

میزان شیوع افسردگی در بین کودکان
در طی سال های گذشته افسردگی های دوران کودکی توجه بسیاری از روان شناسان و متخصصان کودک را برانگیخته است.برآورد می شود حدود4% تا5/2 درصد کودکان از نظر بالینی دچار افسردگی می شوندو میانگین دوره اختلال افسردگی در بین کودکان و نوجوانان حدود9-7 ماه می باشد.این موضوع از آن حهت اهمیت دارد که اگر کودک بعد از این مدت بهبودی نباید،یادگیر ی و رشد وی دچار اختلال خواهدشد.

شیوع افسردگی دربین کودکان مقطع دبستانی1درصد گزارش شده است.این میزان در دوره نوجوانی به 8- 4 درصد می رسد. نسبت ابتلای پسرها و دخترها در دوران کودکی مساوی است،ولی در دوره نوجوانی شمار دخترهای افسرده دو برابر پسرهای افسرده میشودو با افزایش سن، شیوع افسردگی در دخترها بیش تر هم می شود.شایع ترین سنین برای افسردگی ،15-14 ،یعنی سال های افزایش فشار روانی و استرس برن

وجوانان است.

عوامل موثر بر بروز افسردگی در کودکان
بسیاری از والدین و مربیان زمانی که صحبت از افسردگی های دوران کودکی به میان می آید،تصویری از نوجوانی غمگین،گریان و گوشه نشین را در ذهن خود مجسم می کنند.درحالی که افسردگی مشکل تنها نوجوانان و جوانان نست،بلکه درکودکان خردسال هم می توان علایمی از غم و اندوه مشاهده کرد.آنان باید بدانند چنان چه این گونه مشکلات و اختلالات رفتاری در همان دوران کودکی بهبود نیابند،می توانند به راحتی در سال های بعدی رشد کودک،او را با اختلالی جدی و سخت روبه رو کنند.
همه کودکان روزهای خوب و بدی را پشت سر می گذارند؛هم غم و هم شادی را به نوعی تجربه می کنند.برای نمونه،روزی تیم ورزشی مورد علاقه شان می بازد،قهرمان ایده آل انها شکست می خورد،یا حتی حیوان دست آموزی که مدت ها ی طولانی از آن نگه داری کرده اند،می میرد.طبیعی است که تمام این موضوعات موجب ناراحتی و افسوس آنان می شود،اما نکته مهم این است که افسردگی می تواند در همین روزهایی که پدر و مادر هیچ فکرش را هم نمی کردند،به طور آرام و پنهان در وجود فرزندشان رشد کنند.زمانی که کودک بیش از3-2 هفته در خود فرو می رود و هیچ نشانه ای از حرکت و جنبش از خود نشان نمی دهد،به افسردگی بالینی دچار شده است.
افسردگی،اختلالی جدی و مهم است که آثار خود را برتمام جنبه های زندگی کودک برجای می گذارد.به درستی مشخص نیست که چه عواملی موجب بروز افسردگی در کودکان می شود،اما این طور به نظر می رسد که هم عوامل زیستی (ژنتیک)و هم عوامل محیطی (تجارب ناخوشایند)،قدرت مقابله با ناملایمات زندگی را در کو

دک یا نوجوان کاهش می دهند.قابل ذکر است که احتمالا ابتلاء و بروز افسردگی در کودکان و نوجوانان به یک نسبت نیست.کودکانی که بیش تر تحت فشار ها و تجارب ناخوشایند در زندگی اند و البته،سابقه افسردگی در خانواده شان وجود دارد،در برابر ابتلا به این بیماری مستعد تر می باشند.افسردگی در بین کودکان ،اغلب به دلیل تنش و فشار روانی شدید،در کودکان آسیب پذیر و حساس به وجود می آید.در این جا به بررسی عوامل موثر بر بروز افسردگی در کودکان می پردازیم:
1- عوامل ژنتیکی(ارثی): تحقیقات نشان می دهند که اگر افسردگی پیش از دوران بلوغ شروع شود،ممکن است ناشی از مشکلات ژنتیکی باشد.به ر

غم این که تاکنون تاثیر عوامل ژنتیکی در افسردگی های دوران کودکی به درستی شناخته نشده است،اما برخی از تحقیقات نشان می دهند که اگر یکی از والدین یا یکی از اعضای نزدیک خانواده افسردگی داشته باشد،تاثیر زیادی بررفتارهای ناشی از افسردگی کودک خواهد گذاشت.
2- عوامل محیطی: عوامل محیطی(خانواده، مدرسه و اجتماع)در بروز افسردگی کودکان بسیار موثرند.عواملی مثل:بی اعتنایی به کودک ،کمبودروابط عاطفی مناسب،تعامل هی منفی والدین با کودک،آشفتگی ها و نابسامانی های خانوادگی،سردی حاکم بر روابط خانوادگی همگی می توانند موجب بروز افسردگی در کودکان شوند.
3- عوامل استرس آور و تنش زا: بسیاری از افسردگی ها در دوران کودکی ناشی از شرایط پرتنش،محرومیت ها، ناکامی ها،شکست های پی در پی ،اختلافات و تعارضات خانوادگی ،فوت اقوام و فجایع اند.در این گونه موارد برخی از کودکان که آسیب پذیر تر،حساس تر و عاطفی ترند،به راحتی سایر کودکان به حالت عادی بر نمی گردند و این ناراحتی را در خود درونی می سازند.کودکانی که علل رویدادهای ناگوار را همیشگی می دانند،بیش تر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.برعکس کودکانی که در مقابل شکست ها و پسرفت های زندگی با انعطاف و نرمی بیش تری رو به رو می شوند و علل انها را موقتی می

دانند،نسبت به افسردگی مقاوم ترند.برای مثال:ممکن است کودکی با کوچک ترینناملایمت و نامهربانی از سوی دوست همسالش،درخود فرو رود و نامهربانی از سوی دوست همسالش،در خود فرو رود و تا مدت ها غمگین و افسرده باقی بماند،در حالی که کودکی دیگر تنها با یک شانه بالا انداختن پاسخ رفتار ناملایم دوستش را بدهد.

 

 

روش های درمانی افسردگی کودکان
هرچند که تشخیص افسردگی در کودکان قدری مشکل است(زیرا به شیو ههای گوناگون جلوه پیدا می کند)،اما باید دانست اگر کودک افسرده به موقع تحت درمان قرارنگیرد ،علایم در او پایدار می شود.پس بهتر است نسبت به شناخت و درمان زود هنگام کودک افسرده پی گیری لازم به عمل آید.
در مواردی،افسردگی ناشی از پیامد اختلال اصلی دیگری است که کودک را تحت فشار قرار داده و او را مبتلا به افسردگی کرده است،مثل:ترس از مدرسه ،شب ادرای و خجالتی بودن.در این گونه موارد،ابتدا باید مشکل اصلی کودک درمان شود،زیرا در بیش تر مواقع با برطرف شدن مسئله کودک،افسردگی او هم درمان می شود.اما چنان چه پس از درمان مشکل کودک،بازهم هم علایم افسردگی در او مشاهدهشود،باید حتماًدرصدد درمان افسردگی او برآمد.
شیوه های گوناگونی برای درمان افسردگیکودکان ابداع شده است،ازجمله:درمان های شناختی- رفتاری ، آموزش مهارتهای اجتماعی، دارو درمانی ،روان درمانی های فردی و خانواده درمانی.
1- درمان شناختی – رفتاری:براساس این شیوه درمانی،کودک افسرده همراه ذهن را به تفکرات منفی مشغول می دارد.اغلب شکست ها و محرومیت هایش را ناشی از ناتوانی،ضعف و نا کارآمدی فردی می داند و اگر هم در کاری موفق شود،آن را به عوامل محیطی و شانس که خارج از کنترل خودش است،نسبت می دهد.از این رو برای درمان این کودکان توصیه می شود از روش های تقویت عزت نفس،تقویت خویشتن داری و افزایش اعتماد به نفس استفادهشود.اساس این روش ها بر تغییر تفکرات منفی کودک درباره استعداد های و توانایی هایش استوار است.کودکان افسرده در مقاسیه با سایر همسن و سالان خود ، عزت نفس ارزشمندی و خود پنداره ضعیفی دارند و در مورد کلیه فعالیت هایشان احساس نا امیدی ، ضعف و ناتوانی می کنند . هر گاه عزتی نفس کودک به خوبی در وجودش استقرار یافته باشد ، موجب موفقیت های بعدی او خواهد شد و ار آن پس کارها با سهولت بیشتری انجام خواهد .
در دیدگاه شناختی برای درمان افسردگی در کودکان توصیه می کنند که آنان را یا استعداد ها و توانایی های مختلف خود اشنا ساخت و سعی کرد با بالا بردن روحیه مثبت ، تقویت حس اعتماد به نفس و مثبت نگری ، تصور آنها را نسبت به توانایی هایشان تقویت نمود . برای مثال ، مادر می تواند با دادن مسئولیت های ساده خانگی و انجام وظایف گوناگون ، حس خود کم بینی و ناتوانی رادر کودکرا از بین ببرد . شیوه تفکر و احساس کودکان افسرده با تغییر کاری که انجام میدهند عوض می شود . شرکت در فعالیت های گوناگون می تواند حس ارز

شمندی و هدف داشتن را در کودک تقویت کند و انگیزه پیشرفت را در او بالا ببرد . نحوه تفکر منفی کودک افسرده موجب کاهش و ضعف یاد گیری وی می شود و چگونگی احساس او نسبت به خودش اثر می گذارد این کودکان باید برای انجام مسئولیت هایی که به عهده می گیرند – حتی کار های ساده و پیش پا افتاده – تحسین و تشویق می شوند این گونه مسئولیت ها و فعالیت ها باید به گونه ای باشند که کودک از انجام آنها احساس ضعف و ناتوانی نکند، زیرا شکست کودک افسرده موجب ناتوانی نکند ، زیرا شکست کودک افسرده موجب ناراحتی بیش تر او می شود این کودکان تنها در صورتی که توانستند مرحله اولیه کار تکمیل کنند ، باید به مرحله بعدی ( مشکل تر )بپردازند .
2- آموزش مهارت های اجتماعی : اغلب کودکان افسرده در برقراری روابط اجتماعی با دیگران ( اعم از والدین ، اعضای خانواده و دوستان و هم سن و سالانشان ) دچار ناتوانی اند . همین امر موجب عدم محبوبیت انها در بین کودکان و افراد دیگر می گردد . بر اساس پژوهش هایی که توسط رفتار درمان گران صورت گر فته است ، کودکان افسرده باید مهارت اجتماعی لازم را برای دوست یابی و گسترش تعاملات فردی بیاموزند تا بتوانند در شرایط مختلف ، نیاز ها و خواسته های خود را بر طرف سازند . استفاده از روشهای ایفای نقش ، تمرین باز خورد های رفتاری ، روشهای تقویت مثبت رفتاری و سر مشق دهی ، از جمله روشهایی است که رویکرد های رفتاری – اجتماعی برای درمان افسردگی کودکان توصیه می کنند .
3- دارو در مانی : استفاده از دارو برای درمان افسردگی دوران کودکی باید با نهایت دقت و بررسی انجام شود ؛ زیرا مسمومیت های دارویی می تواند موجب عوار

ض قلبی – عروقی ، تشنج و اغما در کودکان شود . اغلب دارو هایی که برای درمان افسردگی بزرگسالان تجویز می شوند ، تاثیری بر بهبودی افسردگی کودکان ندارند
4- روان درمانی های فردی :روانشناسان با استفاده روش های روانی درمانی سعی می کنند کودک افسرده را تشویق به برون ریزی احساسات و هیجانات منفی اش کنند تا از این طریق به کودک یاد بدهند که چگونه می تواند این گونه فشار ها را و تنش های محیطی را تحمل کنندو چگونه با آنها کنار بیاید. برخی از روش های موثر روان درمانی های ف

 

ردی عبارتند از: بازی در مانی، نقش بازی کردن، اجرای نمایش نامه.
5- خانواده درمانی: هدف خانواده درمانی ارائه شیوه های تربیت فرزند ،پذیرش کودک در خانواده افزایش تعاملات مثبت بین والدین و فرزندان و حمایت های روانی از کودک است.در مانگر ضمن آموزش والدین از آنها می خواهد برکیفیت روابط خود با کودک افسرد ه شان بیفزایند و با کمترین فشاری او را از خود طرد نکنند.کودک افسرده نیاز به احساس امنیت و داشتن روابط و صمیمانه با پدر و مادر با یک فرد بزرگ سال آگاه دارد.بیش تر کودکانی افسرده می شوند به کوچک ترین حمایت و توجه اطرافیان خود پاسخ مثبت می دهند.آغاز روز با انجام فعالیتی که خیلی دشوار نباشد ،می تواند برای کودک نیرو بخش و موثر باشد.

کمک ها و مداخلات والدین
درونا افسردگی کودکان نیازمند مشارکت والدین و اعضای نزدیک خانواده است .پدر و مادر باید اطلاعات زیادی در مورد شیوه های رویارویی و درمان افسردگی کودکان داشته باشند.در این زمینه توجه به چند نقطه زیر حائزاهمیت است .
• مهارتهای اجتماعی ساده را به فرزندانتان بیاموزید.مهارت اجتماعی؛تواناییی و استعداد های است که موجب گسترش روابط بین افراد می شود،مانند:مهارت دوست یابی،مهارت در ارتباط گیری با گروه،مهارت گوش دادن،مهارت همدردی ، مهارت در تشخیص احساسات خود،مهارت در کنترل رفتار خویش،مهارت در ارتباط غیر کلامی و غیره.اجتماعی کردن صحیح کودکان باید یکی از اهداف مهم والدین و مربیان تربیتی باشد.آنها می توانند نحوه استفاده از کلمات و وازگان مناسب را برای بیان احساسات و افکارشان به کودکان بیاموزند و به آنها یا بدهند که چگونه احساسات خود را بشناسند.
• بچه ها را تشویق کنید تا درباره خودشان و هیجانات و احساسات درونی شان صحبت کنند.هر کودک(یا نوجوانی)در محیط خانوادگی اش نیاز داردتا مسایل و مشکلات روزمره خود را با یک نفر مثل:پدر،مادر ،دوست خانوادگی ،معلم یا هرفردی که کودک با او احساس راحتی کند و بتواند از راهنمایی ها و هدایت های او بهر ه گیرد،در میان بگذارد.حرف زدن و ایجاد ارتباط،یکی از روش های پالایش روانی و تخلیه هیجانی است که بچه ها به راحتی می توانند بدان وسیله ناراحتی ها و نگرانی هایشان را با دیگران در میان گذارند و از تنهایی و گوشه گیری درآیند.
• افسردگی معمولی دربیش تر موارد،موقتی است و باید به مرور زمان از شدت آن کاسته شود.پس،به کودک فرصت دهید.
• ازیک برنامه منظم غذایی استفاده کنید؛ زیراخوراک خوب برای کودک به منزله کسب انرژی است و توانایی کودک را برای بهبود افزایش می دهد.
• از یک برنامه خواب منظم پیروی کنید؛زیرا الگوی خواب نامنظم ،نشانه های افسردگی را طولانی تر و شدیدیتر می کند.
• از بر نامه منظم ورزش و فعالیت جسمانی استفاده کنید؛زیرا فعا

لیت های جسمانی موجب بهبود افسردگی کودک می شود.
• از هنر های گوناگون به عنوان سرگرمی و وسیله ای فرح بخش برای شاد کردن کودکان استفاده کنید.نقاشی ، موسیقی،داشتان نویسی،سفالگری،مجسمه سازی ،اجرای نمایش نامه و ; می توانند به بچه ها شیو های بیان احساسات،هیجانات،افکار و اندیشه های درونی شان را آموزش دهند و از این کار خود احساس شادی و رضایت کنند.یک کودک با به دست گرفتن یک مداد،خیلی راحت ،احساسات صاف و شفاف خود را بر روی کاغذ می آورد.
• برای کودک ارزش و احترام قایل شوید،با او صحبت کنید و به حرف هایش گوش دهید.
• برنامه های مفرح،سرگرم کننده و نشاط آور برای کودک تربیت دهید(با او بازی کنید،به گردش برویدو;)
• در مورد شیوههای درمانی گوناگون کسب اطلاع کنید.
• با یک متخصص یا روان شناس کودک مشورت های خصوصی انجام دهید.
• اگر نشانه های افسردگی ،شدید،طولانی مدت و ناتوان کننده اند،حتماً کودک را به یک مرکز تخصصی سلامت . روانی ببرید.

پی نوشت ها:
1- Diagnostic And Statistical Manualof Mentaldisorders
2- Compas &Grant
3- Petersen

4- Cramer
5- Mc Cauley E.Et Al
6- Birmaher B.Et Al
7- Kashani J.H.&Carlson G.A.
8- Cooper P.J. Goodyear
9- Whitaker A.,

 

10-Goldstone T.R.G, Kaslow N.J, Seeley J.R&Lewinsohin P.M.
11- STROBER M,
12- Gorman J.CH.

منابع:
سلیگمن،م.(1383):کودک خوش بین،ترجمه داورپناه،چاپ اول،تهران،انتشارات رشد.
Kashani J.H&Carlson G.A 1987,Seriously Depressed Preschoolers, American Journal Of Psychiatry, 144,348,350.
Cooper P.J.,Goodyear 1.1933 A Commiunity Study Of Depression In Adolescents:Estimates Of Symptom And Syndrome Prevalence, British Journal Of Psychiatry ,163,369,374.
Whitaker A.,Johnson J., Shaffer D.,rapopart J.l., Kalikow K., Walsh B.T., davis M.,S& Dolinsk A.,1990, Uncommon Troubles In Young People: Prevalence Estnimates Of Selected Psychiatric Disorders, Archives Of General Psychiatry,47,487 496,1990.
Strober M ,1992,Relevance Of Eary Age Of Onset In Genetic Studies Of Affective Disorder ,Journal Of The American Academy Of Child And Adolescent Pasychiatry,31,505,510.
Brumback R.A. Jackoway M.k.& Weinberg W.,1980,A Relation Of Intelklligence To Childhood Depression In Children Referred To An Educational Diagnosis Center . Perceptual And Motor Skills,50,11 , 17.
Compass Ey .,&Grant K.e.,1993,Taxonomy,Assessment, And Diagnosis Of Depression During Adolescence, Psychological Bulletin,117 ,323,344.
Petersen A.C., 1993, Depression In Adolescence. American Psychologists,48 ,155 ,168.
Cramer P.,1979, Defense Mechanisms In Adolescence,Developmental Psychology, 15, 476,477.
Mc Cauley E., Myers K.,Mitchell j., Calderson R., Schloredt K.& Trader R., 1933, Depression In Young People Initial Presention And Clinical Course, Journal Of The American Academy Of Child And Adolescent Psychiatry,32 ,714 , 722.
Birmaher B., Ryan N., W

illiamson D., Brent D., Kaufman J., Dahi R., Perel J.& Nelson B ., 1996, Childhood And Adolescent Depression: A Review Of The Past 10 Years Part 1 Journal Of the American Academy Of Child And Adolescent Psychiatry 35,1427,1439.
Gorman J. Ch., Emotional Disorders And Learning Disabilities In The Elementary Classroom: Interactions And Intervention , Pub. Coewin Pess 2001.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >