سفارش تبلیغ
صبا

دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word

جمعه 94/12/28 3:36 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word

چکیده    
مقدمه     
علم اخلاق از دیدگاه ارسطو    
ملاحظاتی کلی درباره اخلاق ارسطویی    
الف) جایگاه عقل در نظام اخلاقی ارسطو    
ب) نسبی گرایی در اندیشه اخلاقی ارسطو    
ج) نقش تجربه در اخلاق ارسطویی    
د) غایت انگاری در اخلاق ارسطویی    
جایگاه اخلاق در نظام فکری دکارت     
1 ـ اخلاق موقت    
2 ـ انفعالات نفس    
3 ـ ارتباط انفعالات نفس با علم اخلاق    
4 ـ مؤلفه‌های فعل اخلاقی    
5 ـ رابطه انفعالات با نفس و بدن    
6 ـ انفعالات بنیادین نفس    
مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دکارت    
نتیجه    
فهرست منابع و مأخذ    

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word

1 . گمپرتس، تئودور، متفکران یونانی، ترجمه محمد حسن لطفی، انتشارات خوارزمی، تهران، 1375

2 . ریچارد پاپکین و آوروم استرول، کلیات فلسفه، ترجمه دکتر سید جلال‌الدین مجتبوی، انتشارات حکمت، تهران، چاپ نوزدهم، 1383

3 . ارسطو، اخلاق نیکوماخوسی، ترجمه محمد حسن لطفی، طرح نو، تهران، 1378

4 . کاپستون، فریدریک، تاریخ فلسفه یونان و روم، ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی، انتشارات علمی و فرهنگی، جلد اول ، تهران، 1375

5 . ــــــــ ، ــــــــ ، ترجمه دکتر غلامرضا اعوانی، جلد چهارم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران،

6 . سالیوان راجر، اخلاق در فلسفه کانت، ترجمه عزت‌الله فولادوند، انتشارات طرح نو، تهران، 1380

7 . نوسبام، مارتا، ارسطو، ترجمه عزت‌الله فولادوند، طرح نو، تهران، 1380

8 . دکارت، رنه، گفتار در روش، ترجمه محمدعلی فروغی، نشر مهر دامون، تهران، 1385

9 ـــــــــ ، تأملات در فلسفه اولی، ترجمه دکتر احمد احمدی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، چاپ دوم، 1369

10 ـــــــــ ، انفعالات نفس، ترجمه دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی، انتشارات بین المللی هدی، تهران، 1376

11 اسپینوزا، باروخ دِ بندیکت، شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعد الطبیعی، ترجمه دکتر محسن جهانگیری، انتشارات سمت، تهران، 1382

12 مجتهدی، کریم، فلسفه غرب، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1380

13 ــــــــــــــ ، دکارت و فلسفه او، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1382

14 . برهیه، امیل، تاریخ فلسفه قرن هفدهم، ترجمه اسماعیل سعادت، انتشارات هرمس، تهران، 1385

15واربرتون، نیگل، آثار کلاسیک فلسفه، ترجمه مسعود علیا، چاپ شمشاد، تهران،

چکیده

بحث اخلاق از دیرباز یکی از مهم ترین مباحث معرفتی بوده و در طول زمان تاریخ تطور بلندی داشته است. نوشته حاضر به بررسی تطبیقی علم اخلاق از دیدگاه ارسطو و دکارت؛ دو فیلسوف برجسته و مهم دوره یونان باستان و فلسفه جدید می پردازد

دکارت در کتاب گفتار در روش ضمن نقد روش و آراء علمای علم اخلاق بویژه ارسطو و متهم نمودن آنان به گزافه گویی، تصویرپردازی و توصیفی بودن و نیز عدم ارائه راه و طریق صعود به قله رفیع اخلاق، وعده می نماید تا در نظام اخلاقی خود نرده بان صعود به این قلّه را به دست دهد و اخلاقی کاربردی و توصیه ای ارائه نماید

در این مقاله نشان داده خواهد شد که اولاً دکارت در مدعای خود و اتهامات وارده به اصحاب مدرسی ، بویژه ارسطو در باب اخلاق صادق نبوده است و به رغم استفاده های فراوانی که از ارسطو در بحث اخلاق [و همچنین مابعد الطبیعه] نموده است، جانب انصاف را نگه نمی دارد. ثانیاً، بنای استوار اخلاقی که وی سودای تحقق آن را در سر می پروراند هیچ گاه جامه عمل نپوشید

کلمه های کلیدی:

• نفس • عقل • فضیلت • بدن • اراده • حکمت عملی • عواطف • میل • حکمت نظری • احساس • انفعالات

 

 

مقدمه

آن زمان که آدمی چشم خود را به عالم هستی گشود، فهم معنای هستی و پرسش ازحقایق درون و بیرون پیوسته به عنوان پرسشی بنیادین برای او مطرح بوده است. او پس از آن که شناختی فی الجمله از علوم نظری، آلی و عملی حاصل نمود و به فهم معنای هستی و رمز و راز و غایت خلقت آدمی بار یافت از آن رو که اولاً موجودی مدنیٌ بالطبع است و در درون اجتماع بشری با دیگران تعامل و ارتباط دارد و ثانیاً می دانست که عبث آفریده نشده است و باید در جهت تربیت نفس، کسب فضیلت و سعادت و خدمت به دیگران گام بردارد؛ به تدریج وارد حوزه اخلاق شده و در می یابد که معنای نیک و بد، خیر و شر و حُسن و قبح چیست. هم هنگام او دو پرسش بنیادین را که در مباحث اخلاقی دوران باستان نقش محوری داشت در صدر پژوهش های خود قرار می دهد

1 ـ زندگی خوب برای انسان چه نوع زندگی است؟

2 ـ آدمی برای این که زندگی خوب و سعادتمندانه‌ای را داشته باشد، چگونه باید زندگی کند؟

بحث و بررسی پیرامون جایگاه و منزلت علم اخلاق در ارتقاء آدمی به فضایل اخلاقی و نیل به سعادت و زندگی نیک از مهم ترین دغدغه های آدمی در طول تاریخ بوده است. امّا از آنجا که بحث اخلاق از آن زمان که در کانون توجه برخی از اندیشوران قرار گرفت تا اخلاقی که امروزه از آن سخن به میان می آید تاریخ تطور بلندی به جهت معنا و کارکرد داشته است و بی تردید بررسی تاریخ این تفکر در این مقال نمی گنجد. از این رو بر آن شدیم تا صرفاً به مطالعه تطبیقی علم اخلاق ارسطویی، به عنوان مبدأ و خاستگاه یک علم اخلاق کاربردی و مدوّن و علم اخلاق از دیدگاه دکارت در سده هفدهم میلادی بپردازیم. این مقایسه به چند دلیل حائز اهمیت است: اولاً متوجه خواهیم شد که اگر تفکر افلاطون، آن گونه که وایتهد توجه داده است، بر کل تاریخ تفکر غرب سایه انداخته است، چنان چه خوب بنگریم ردپای اخلاق ارسطویی و سلطه بلامنازع او را حتی در و بر آثار فیلسوفان اخلاق متأخر باز خواهیم شناخت؛ و پر واضح است که این مطلب ما را در فهم بهتر نظام اخلاقی و به ویژه نظام مابعدالطبیعی ارسطو مدد خواهد رساند. ثانیاً به رغم انتقاد های دکارت به سنت مابعدالطبیعی و به تعبیر وی اخلاق توصیفی ارسطویی، و همچنین با وجود تلاش دکارت به گذر از آن به سمت یک علم اخلاق دائمی و توصیه ای(کاربردی)، میزان وام داری او به ارسطو و تأثیر پذیری وی از او در حوزه اخلاق و مواضع اختلاف آنها را مشاهده خواهیم نمود . این امر، خود موجب خواهد گردید به فهم بهتری از وضعیت اخلاق در سده هفدهم و به ویژه نظام اخلاقی و مابعدالطبیعی دکارت نائل گردیم

در پاسخ به دو سؤال مذکور که در واقع بنیادی ترین پرسش در زمینه اخلاق است با توجه به اختلاف در مبانی فکری و همچنین فهم اندیشمندان از معنای واژگانی چون، فضیلت (سعادت)، خوبی یا بدی و; و همچنین با توجه به اختلاف زمان و مکان و شرایط جغرافیایی و تاریخی، همیشه اختلاف نظر وجود داشته است و از این رو مکاتب و نحله‌های متفاوتی در باب اخلاق و زندگی اخلاقی شکل گرفته است

بخش اول

علم اخلاق از دیدگاه ارسطو

چنان که می دانیم، نظرگاه افلاطون؛ یا به تعبیر درست‌تر سقراط در باب اخلاق یک نظریه مطلق انگارانه است. بر اساس این دیدگاه عملِ خلاف اخلاق یا عمل بد نتیجه جهل و نادانی است و هیچ کسی دانسته و از روی علم و آگاهی مرتکب عمل بد و نادرست نمی شود. او همچنین معتقد بود که قواعد اخلاقی در تمام اوضاع و احوال و شرایط ثابت و مطلق‌اند؛ یا به تعبیر دیگر فقط یک نوع نحوه زندگی خوب برای همه مردم وجود دارد و خیر، مستقل از همه آدمیان است

اما ارسطو به خلاف اسلاف خود که رفتار و امور اخلاقی را به قوانین طبیعت استناد می‌دادند، تلاش نمود برای مسائل اخلاقی، طریقی تجربی و علمی پیدا کند. او به خوبی از نقیصه نظریه مطلق گرایانه افلاطونی آگاه بود و لذا این که همه انسان‌ها با وجود اختلافات شدید روحی، فردی، اجتماعی ، جغرافیایی، جسمی و جنسی باید یک قانون عام و کلی را نصب العین خود قرار دهند و از آن متابعت کنند برای او قابل پذیرش نبود. از این رو درصدد برآمد زندگی خوب برای همه آدمیان را از طریق تفکر و تعقّل و مشاهده و بررسی تجربی و عینی رفتار و گفتار انسان‌ها بدست آورد

ارسطو در پایان دریافت که زندگی خوب برای آدمی عبارت است از «ائودایمونیا» یا زندگی سعادت- مندانه. اما پرسش بعدی این بود که ائودایمونیا چه نوع زندگی است. آیا زندگی قرین با لذت و شادی را ائودایمونی می‌نامند یا زندگی توأم با کامیابی و شهرت را. آیا چنان که سقراط و رواقیون گفته اند، برای ائودایمونیا صرفاً فضیلت مند بودن کافی و بسنده است یا این که باید هم داستان با ارسطو خیرات و امور خارجی را نیز برای آن ضروری دانست؟ در پاسخ به این پرسش سه اثر مهم و ارزشمند از ارسطو برجای مانده است که در واقع سلسله درس گفتارهای او در لوکیوم بوده است

1ـ اخلاق کبیر ، متشکل از دو دفتر و حاوی خلاصه نظریات اخلاقی ارسطو است. این کتاب منبع درسی لوکیوم بوده است و ساختار و محتوای آن شباهت زیادی به اخلاق نیکوماخوسی و به ویژه اخلاق ائودموسی دارد

2ـ اخلاق نیکوماخوسی که گویا نیکوماخوس؛ پسر ارسطو به همکاری تئوفراستوس آن را گرد آورده است و شامل ده دفتر است

3ـ اخلاق ائودموسی که احتمالاً شاگرد محبوب او «اُدِموس» آن را تنظیم نموده و در 8 دفتر گرد آمده است

بنابراین با توجه به اشتراک کلّی این سه اثر در ساختار و محتوا، به منظور فهم صحت و سقم ادعای دکارت در باب اخلاق ارسطویی و نیز فهم کلیّاتی از اخلاقی ارسطو؛ به بررسی اجمالی مضمون و محتوای بخش هایی از کتاب اخلاق نیکوماخوسی خواهیم پرداخت. سپس آراء اخلاقی دکارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در پایان به مقایسه این دو رویکرد خواهیم پرداخت

الف) اخلاق نیکوماخوسی در یک نگاه کلّی

ارسطو در دفتر نخست این اثرخیرات یا امور نیک را به دو بخش غایت و وسیله تقسیم می کند و غایت زندگی یا خیر اعلاء را «سعادت» می‌نامد. سپس می افزاید سعادت یا «ائودایمونیا» دو گونه است

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word

جمعه 94/12/28 3:36 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word

چکیده    
مقدمه     
علم اخلاق از دیدگاه ارسطو    
ملاحظاتی کلی درباره اخلاق ارسطویی    
الف) جایگاه عقل در نظام اخلاقی ارسطو    
ب) نسبی گرایی در اندیشه اخلاقی ارسطو    
ج) نقش تجربه در اخلاق ارسطویی    
د) غایت انگاری در اخلاق ارسطویی    
جایگاه اخلاق در نظام فکری دکارت     
1 ـ اخلاق موقت    
2 ـ انفعالات نفس    
3 ـ ارتباط انفعالات نفس با علم اخلاق    
4 ـ مؤلفه‌های فعل اخلاقی    
5 ـ رابطه انفعالات با نفس و بدن    
6 ـ انفعالات بنیادین نفس    
مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دکارت    
نتیجه    
فهرست منابع و مأخذ    

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله ارسطو در مباحث اخلاق در word

1 . گمپرتس، تئودور، متفکران یونانی، ترجمه محمد حسن لطفی، انتشارات خوارزمی، تهران، 1375

2 . ریچارد پاپکین و آوروم استرول، کلیات فلسفه، ترجمه دکتر سید جلال‌الدین مجتبوی، انتشارات حکمت، تهران، چاپ نوزدهم، 1383

3 . ارسطو، اخلاق نیکوماخوسی، ترجمه محمد حسن لطفی، طرح نو، تهران، 1378

4 . کاپستون، فریدریک، تاریخ فلسفه یونان و روم، ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی، انتشارات علمی و فرهنگی، جلد اول ، تهران، 1375

5 . ــــــــ ، ــــــــ ، ترجمه دکتر غلامرضا اعوانی، جلد چهارم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران،

6 . سالیوان راجر، اخلاق در فلسفه کانت، ترجمه عزت‌الله فولادوند، انتشارات طرح نو، تهران، 1380

7 . نوسبام، مارتا، ارسطو، ترجمه عزت‌الله فولادوند، طرح نو، تهران، 1380

8 . دکارت، رنه، گفتار در روش، ترجمه محمدعلی فروغی، نشر مهر دامون، تهران، 1385

9 ـــــــــ ، تأملات در فلسفه اولی، ترجمه دکتر احمد احمدی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، چاپ دوم، 1369

10 ـــــــــ ، انفعالات نفس، ترجمه دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی، انتشارات بین المللی هدی، تهران، 1376

11 اسپینوزا، باروخ دِ بندیکت، شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعد الطبیعی، ترجمه دکتر محسن جهانگیری، انتشارات سمت، تهران، 1382

12 مجتهدی، کریم، فلسفه غرب، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1380

13 ــــــــــــــ ، دکارت و فلسفه او، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1382

14 . برهیه، امیل، تاریخ فلسفه قرن هفدهم، ترجمه اسماعیل سعادت، انتشارات هرمس، تهران، 1385

15واربرتون، نیگل، آثار کلاسیک فلسفه، ترجمه مسعود علیا، چاپ شمشاد، تهران،

چکیده

بحث اخلاق از دیرباز یکی از مهم ترین مباحث معرفتی بوده و در طول زمان تاریخ تطور بلندی داشته است. نوشته حاضر به بررسی تطبیقی علم اخلاق از دیدگاه ارسطو و دکارت؛ دو فیلسوف برجسته و مهم دوره یونان باستان و فلسفه جدید می پردازد

دکارت در کتاب گفتار در روش ضمن نقد روش و آراء علمای علم اخلاق بویژه ارسطو و متهم نمودن آنان به گزافه گویی، تصویرپردازی و توصیفی بودن و نیز عدم ارائه راه و طریق صعود به قله رفیع اخلاق، وعده می نماید تا در نظام اخلاقی خود نرده بان صعود به این قلّه را به دست دهد و اخلاقی کاربردی و توصیه ای ارائه نماید

در این مقاله نشان داده خواهد شد که اولاً دکارت در مدعای خود و اتهامات وارده به اصحاب مدرسی ، بویژه ارسطو در باب اخلاق صادق نبوده است و به رغم استفاده های فراوانی که از ارسطو در بحث اخلاق [و همچنین مابعد الطبیعه] نموده است، جانب انصاف را نگه نمی دارد. ثانیاً، بنای استوار اخلاقی که وی سودای تحقق آن را در سر می پروراند هیچ گاه جامه عمل نپوشید

کلمه های کلیدی:

• نفس • عقل • فضیلت • بدن • اراده • حکمت عملی • عواطف • میل • حکمت نظری • احساس • انفعالات

 

 

مقدمه

آن زمان که آدمی چشم خود را به عالم هستی گشود، فهم معنای هستی و پرسش ازحقایق درون و بیرون پیوسته به عنوان پرسشی بنیادین برای او مطرح بوده است. او پس از آن که شناختی فی الجمله از علوم نظری، آلی و عملی حاصل نمود و به فهم معنای هستی و رمز و راز و غایت خلقت آدمی بار یافت از آن رو که اولاً موجودی مدنیٌ بالطبع است و در درون اجتماع بشری با دیگران تعامل و ارتباط دارد و ثانیاً می دانست که عبث آفریده نشده است و باید در جهت تربیت نفس، کسب فضیلت و سعادت و خدمت به دیگران گام بردارد؛ به تدریج وارد حوزه اخلاق شده و در می یابد که معنای نیک و بد، خیر و شر و حُسن و قبح چیست. هم هنگام او دو پرسش بنیادین را که در مباحث اخلاقی دوران باستان نقش محوری داشت در صدر پژوهش های خود قرار می دهد

1 ـ زندگی خوب برای انسان چه نوع زندگی است؟

2 ـ آدمی برای این که زندگی خوب و سعادتمندانه‌ای را داشته باشد، چگونه باید زندگی کند؟

بحث و بررسی پیرامون جایگاه و منزلت علم اخلاق در ارتقاء آدمی به فضایل اخلاقی و نیل به سعادت و زندگی نیک از مهم ترین دغدغه های آدمی در طول تاریخ بوده است. امّا از آنجا که بحث اخلاق از آن زمان که در کانون توجه برخی از اندیشوران قرار گرفت تا اخلاقی که امروزه از آن سخن به میان می آید تاریخ تطور بلندی به جهت معنا و کارکرد داشته است و بی تردید بررسی تاریخ این تفکر در این مقال نمی گنجد. از این رو بر آن شدیم تا صرفاً به مطالعه تطبیقی علم اخلاق ارسطویی، به عنوان مبدأ و خاستگاه یک علم اخلاق کاربردی و مدوّن و علم اخلاق از دیدگاه دکارت در سده هفدهم میلادی بپردازیم. این مقایسه به چند دلیل حائز اهمیت است: اولاً متوجه خواهیم شد که اگر تفکر افلاطون، آن گونه که وایتهد توجه داده است، بر کل تاریخ تفکر غرب سایه انداخته است، چنان چه خوب بنگریم ردپای اخلاق ارسطویی و سلطه بلامنازع او را حتی در و بر آثار فیلسوفان اخلاق متأخر باز خواهیم شناخت؛ و پر واضح است که این مطلب ما را در فهم بهتر نظام اخلاقی و به ویژه نظام مابعدالطبیعی ارسطو مدد خواهد رساند. ثانیاً به رغم انتقاد های دکارت به سنت مابعدالطبیعی و به تعبیر وی اخلاق توصیفی ارسطویی، و همچنین با وجود تلاش دکارت به گذر از آن به سمت یک علم اخلاق دائمی و توصیه ای(کاربردی)، میزان وام داری او به ارسطو و تأثیر پذیری وی از او در حوزه اخلاق و مواضع اختلاف آنها را مشاهده خواهیم نمود . این امر، خود موجب خواهد گردید به فهم بهتری از وضعیت اخلاق در سده هفدهم و به ویژه نظام اخلاقی و مابعدالطبیعی دکارت نائل گردیم

در پاسخ به دو سؤال مذکور که در واقع بنیادی ترین پرسش در زمینه اخلاق است با توجه به اختلاف در مبانی فکری و همچنین فهم اندیشمندان از معنای واژگانی چون، فضیلت (سعادت)، خوبی یا بدی و; و همچنین با توجه به اختلاف زمان و مکان و شرایط جغرافیایی و تاریخی، همیشه اختلاف نظر وجود داشته است و از این رو مکاتب و نحله‌های متفاوتی در باب اخلاق و زندگی اخلاقی شکل گرفته است

بخش اول

علم اخلاق از دیدگاه ارسطو

چنان که می دانیم، نظرگاه افلاطون؛ یا به تعبیر درست‌تر سقراط در باب اخلاق یک نظریه مطلق انگارانه است. بر اساس این دیدگاه عملِ خلاف اخلاق یا عمل بد نتیجه جهل و نادانی است و هیچ کسی دانسته و از روی علم و آگاهی مرتکب عمل بد و نادرست نمی شود. او همچنین معتقد بود که قواعد اخلاقی در تمام اوضاع و احوال و شرایط ثابت و مطلق‌اند؛ یا به تعبیر دیگر فقط یک نوع نحوه زندگی خوب برای همه مردم وجود دارد و خیر، مستقل از همه آدمیان است

اما ارسطو به خلاف اسلاف خود که رفتار و امور اخلاقی را به قوانین طبیعت استناد می‌دادند، تلاش نمود برای مسائل اخلاقی، طریقی تجربی و علمی پیدا کند. او به خوبی از نقیصه نظریه مطلق گرایانه افلاطونی آگاه بود و لذا این که همه انسان‌ها با وجود اختلافات شدید روحی، فردی، اجتماعی ، جغرافیایی، جسمی و جنسی باید یک قانون عام و کلی را نصب العین خود قرار دهند و از آن متابعت کنند برای او قابل پذیرش نبود. از این رو درصدد برآمد زندگی خوب برای همه آدمیان را از طریق تفکر و تعقّل و مشاهده و بررسی تجربی و عینی رفتار و گفتار انسان‌ها بدست آورد

ارسطو در پایان دریافت که زندگی خوب برای آدمی عبارت است از «ائودایمونیا» یا زندگی سعادت- مندانه. اما پرسش بعدی این بود که ائودایمونیا چه نوع زندگی است. آیا زندگی قرین با لذت و شادی را ائودایمونی می‌نامند یا زندگی توأم با کامیابی و شهرت را. آیا چنان که سقراط و رواقیون گفته اند، برای ائودایمونیا صرفاً فضیلت مند بودن کافی و بسنده است یا این که باید هم داستان با ارسطو خیرات و امور خارجی را نیز برای آن ضروری دانست؟ در پاسخ به این پرسش سه اثر مهم و ارزشمند از ارسطو برجای مانده است که در واقع سلسله درس گفتارهای او در لوکیوم بوده است

1ـ اخلاق کبیر ، متشکل از دو دفتر و حاوی خلاصه نظریات اخلاقی ارسطو است. این کتاب منبع درسی لوکیوم بوده است و ساختار و محتوای آن شباهت زیادی به اخلاق نیکوماخوسی و به ویژه اخلاق ائودموسی دارد

2ـ اخلاق نیکوماخوسی که گویا نیکوماخوس؛ پسر ارسطو به همکاری تئوفراستوس آن را گرد آورده است و شامل ده دفتر است

3ـ اخلاق ائودموسی که احتمالاً شاگرد محبوب او «اُدِموس» آن را تنظیم نموده و در 8 دفتر گرد آمده است

بنابراین با توجه به اشتراک کلّی این سه اثر در ساختار و محتوا، به منظور فهم صحت و سقم ادعای دکارت در باب اخلاق ارسطویی و نیز فهم کلیّاتی از اخلاقی ارسطو؛ به بررسی اجمالی مضمون و محتوای بخش هایی از کتاب اخلاق نیکوماخوسی خواهیم پرداخت. سپس آراء اخلاقی دکارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در پایان به مقایسه این دو رویکرد خواهیم پرداخت

الف) اخلاق نیکوماخوسی در یک نگاه کلّی

ارسطو در دفتر نخست این اثرخیرات یا امور نیک را به دو بخش غایت و وسیله تقسیم می کند و غایت زندگی یا خیر اعلاء را «سعادت» می‌نامد. سپس می افزاید سعادت یا «ائودایمونیا» دو گونه است

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله پیدایش انقلابهای رنگی در اوراسیا در word

جمعه 94/12/28 3:36 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله پیدایش انقلاب‌های رنگی در اوراسیا در word دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله پیدایش انقلاب‌های رنگی در اوراسیا در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله پیدایش انقلاب‌های رنگی در اوراسیا در word

چکیده    
مقدمه    
1- انقلاب رز یا مخملی در گرجستان    
2- انقلاب نارنجی در اوکراین    
3- انقلاب لاله‌ای در قرقیزستان    
نتیجه‌گیری    
منابع و مآخذ    

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود پروژه مقاله پیدایش انقلاب‌های رنگی در اوراسیا در word

1-    امیر احمدیان، بهرام؛ تحلیل ژئوپلتیکی تحولات گرجستان پس از 11 سپتامبر، (تهران: مؤسسه ابرار معاصر تهران، 1384)

2-    امیر احمدیان،‌ بهرام،‌ جغرافیای گرجستان (تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی، 1375)

3-    امیر احمدیان،‌ بهرام، “تحولات اوکراین یا انقلاب نارنجی”، فصلنامه آسیای مرکزی و قفقاز، شماره 49، بهار 1384

4-  برونو، پیتر، و سیاست امنیتی غرب و درگیری میان گرجستان و آبخازستان، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، شماره 30، تابستان 1379

5-  برونو، پیتر، “جایگاه گرجستان در اروپا : تفکر پیرامونی در روابط بین‌المللی”، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، سال پنجم، شماره 5، پاییز 1375

6-     حافظی، حمید رضا، نگاهی به رویدادهای گرجستان و پیامدهای آن (تهران: مؤسسه ابرار معاصر تهران، 1384)

7-    حافظی، حمید رضا، بررسی تحولات در اوکراین و نتایج آن (تهران: مؤسسه ابرار معاصر تهران، 1384)

8-    شجاعی، محمد حسین،‌ “انقلاب لاله‌ای قرقیزستان”، فصلنامه آسیای مرکزی و قفقاز، شماره 49، بهار 1384

9-    مجتهدزاده، پیروز، پیامدهای جهانی تحولات گرجستان، اوکراین و قرقیزستان (تهران: موسسه ابرار معاصر تهران، 1384)

10-            موسوی، سید رسول، تحولات قرقیزستان و انقلاب لاله‌ای (تهران: موسسه ابرار معاصر تهران، 1384)

11-            کولایی، الهه، افسانه انقلاب‌های رنگی (تهران: موسسه ابرار معاصر تهران، 1384)

12-     لطفیان، سعیده، پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی حوادث گرجستان،‌ اوکراین و قرقیزستان (تهران: موسسه ابرار معاصر تهران، 1384)

13-        Cohen, Ariel; “Bush Administration Welcomes the Kyrgyze Revolution”, Eurasia Insight, 29 March

14-        Eastern Europe, Russia and Central Asia, Europa Publication,

15-        Janson, Lena; Vladimir Putin and Central Asia, (New York: I.B. Tauris, 2004)

16-Lincoln, Micheal, “Georgia: Rose Revolution”, Current History, October

17-        Rondeli, Alexander, Conflict in the Caucasus, (New York: Routledge, 2000)

18-        Tracey, German, “The Pankisi”, Central Asia Survey, March

چکیده

وقوع انقلاب‌های رنگی در برخی از کشورهای مشترک المنافع بازمانده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان حادثه‌ای غیرمترقبه در عصر جدید تلقی گردید. تحولات گرجستان در سال 2003 که به انقلاب مخملی یا گل رز معروف شد بدان جهت بود که تغییر دولت گرجستان توسط مخالفان را بدون خونریزی شامل شد و دگرگونی‌هایی را در عرصه اوراسیا بوجود آورد. یک سال بعد ویکتور یوشچنکو با کسب 52 درصد آراء به ریاست جمهوری اوکراین انتخاب و رهبری انقلاب نارنجی را به عهده گرفت. در سال 2005 با وقوع انقلاب لاله‌ای در قرقیزستان، مجموعه انقلابهای رنگی در کشورهای مشترک المنافع اوراسیایی کامل گردید. تحولات سه کشور فوق گرچه در موضوعاتی همچون نارضایتی عمومی مردم از اوضاع اقتصادی کشور و کنار گذاشتن نسل نخبگان سابق به یکدیگر شباهت داشتند اما از نظر انگیزه‌های واقعی ناراضیان و نحوه خاتمه بحران‌ها هر کدام با یکدیگر تفاوت‌هایی داشتند که باید به طور دقیق بررسی گردند. این مقاله به بررسی چگونگی پیدایش انقلاب‌های رنگی در اوراسیا، علل و عوامل تأثیرگذار در تحولات گرجستان، اوکراین و قرقیزستان خواهد پرداخت

واژه‌های کلیدی: انتخابات، انقلاب‌‌های رنگی، الیگارشی، انقلاب‌ مخملی، انقلاب نارنجی، انقلاب لاله‌ای


مقدمه

برخی از تحلیل‌گران روند تحولات در سه جمهوری گرجستان، اوکراین و قرقیزستان را در چارچوب بحران جانشینی تحلیل کرده و معتقدند که تمامی جهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی به نوعی دچار این بحران بودند با این فرق که بعضی از این کشورها موفق به رفع این بحران می‌شوند و بعضی دیگر موفق نمی‌شوند. با لحاظ قرار دادن معیارهای دمکراسی، به طور نسبی می‌توان گفت که سه کشور فوق در مقایسه با ترکمنستان، ازبکستان و روسیه سفید از فضای نسبتاً باز و دمکراتیکی بهره‌مند هستند اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا  در کشورهای نسبتاً دمکرات گرجستان، اوکراین و قرقیزستان، تحولاتی برای تغییر رژیم‌‌های سیاسی وقت رخ داد؟ این مقاله به بررسی دقیق پیرامون هر سه انقلاب مخملی، نارنجی و لاله‌ای و ریشه پیدایش آنها خواهد پرداخت


1- انقلاب رز یا مخملی[1] در گرجستان

ریشه بروز تحولات در گرجستان و تغییر رژیم ادوارد شوارد نادزه را باید از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور دانست. چهارمین انتخابات پارلمانی گرجستان به منظور انتخاب 235 نماینده در روز 11 آبان 1382 (23 نوامبر 2003) برگزار گردید. بروز تخلفات متعدد از قبیل پر کردن متداول برگه‌های انتخاباتی، رأی‌گیری مضاعف، تأخیر در بازگشایی حوزه‌ها، عدم تحویل برگه‌های انتخاباتی به حوزه‌ها و ; انجام انتخابات سالم را زیر سؤال برد. در روز یکشنبه که حوزه‌های انتخاباتی تعطیل شده بود تقلب نیز شروع شد. یک گروه سه حزبی طرفدار حکومت، کمیسیون مرکزی انتخابات و نیز کمیسیونهای محلی و منطقه‌ای را کنترل و تحت تأثیر قرار داد بطوری که ائتلاف طرفدار دولت برای گرجستان نو را بوجود آورد

نتایج اولیه انتخابات پارلمان در گرجستان نشان داد که «ائتلاف برای گرجستان نو» به رهبری اصلان آباشیدزه، رهبر آجاریا 8/21 درصد، حزب «گرجستان نوین» به رهبری شواردنادزه 8/20 درصد، «جنبش ملی‌گرا» به رهبری میخائیل ساآکاشویلی 5/18 درصد، «حزب کارگر» به رهبری خانم نینوبورجانادزه، رئیس پارلمان 6/11 درصد و دموکراتها به رهبری زوراب ژوانیا، رئیس سابق پارلمان، 5/7 درصد، آراء را به خود اختصاص داده‌اند

1- Rose Revolution

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله نقش تلفن همراه در ارتباطات اجتماعی در word

جمعه 94/12/28 3:35 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله نقش تلفن همراه در ارتباطات اجتماعی در word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله نقش تلفن همراه در ارتباطات اجتماعی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله نقش تلفن همراه در ارتباطات اجتماعی در word

چکیده    
مقدمه    
نقش تلفن همراه در ارتباطات اجتماعی    
نقوش اجتماعی موبایل    
موبایل وایجاد احساس امنیت    
موبایل و احساس استقلال    
سیاست در ورای موبایل    
دوست یابی وگسترش شبکه اجتماعی    
موبایل بهترین دوست خانم های مجرد    
موبایل واسترس(فشارروانی)    
اعتیاد به موبایل    
تفاوت دیدگاه خانم ها وآقایان درخصوص موبایل    
شنود و نکاتی برای جلوگیری از آن    
تسهیل دربرقراری ارتباط    
نیاز روحی جامعه به تفریح وتفنن    
کارکرد پیام رسانی    
ایجاد ارتباط انسانی    
ایجاد تفنن و سرگرمی و تولید انبوه طنز    
کارکرد تبلیغاتی    
کارکرد سیاسی    
کارکرد رسانه‌یی    
ایجاد شبکه‌های اجتماعی مجازی    
ساخت پذیرشها ، یا وجهه‌نظر    
گسترش ادبیات ویژه    
نتیجه گیری    
منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود پروژه مقاله نقش تلفن همراه در ارتباطات اجتماعی در word

1- ماه نامه – اطلاعات سیاسی اقتصادی – شماره 246 – 245 نویسنده: منیره – عرب / مجتبی – مقصودی

2- مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران _مجله الکترونیکی _ شماره دوم دوره سوم _ امیررضا اصنافی و علی حمیدی

3- Newsday.com ( مقاله نقش موبایل در توسعه اقتصادی کشورهای فقیر )

4- گفتگوی همشهری با دکتر محمود اکرامی درباره کتاب «مردم‌شناسی ارتباطات خودمانی»

چکیده

عصر حاضر را می توان تلفیقی از ارتباطات واطلاعات دانست ، عصری که بشر در آن بیش از گذشته خود را نیازمند به داشتن اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات مورد نیاز می داند . امروزه با در اختیار داشتن فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مختلف و پیشرفته ، امکان برقراری سریع ارتباط وتبادل سریع اطلاعات ازطریق تلفن همراه بیش از پیش میسر گردیده است ، افراد در هرکجا که باشند میتوانند آخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت کنند

در ابتدا تلفن‌همراه به عنوان تلفنی، با قابلیت جابه‌جایی وارد جامعه شد. تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که از جمله دلایل اولیه استفاده اجتماعی از این وسیله، «کسب و کار» و «امنیت» بود. اما پس از مدت زمان کوتاهی، تلفن‌ همراه به نحوی بنیادین سبک‌های ارتباطی کاربران را دستخوش تغییرات عمده کرد.  تلفن همراه در میان فن‌آوری‌های نوین، به دلیل برخورداری از قابلیت فراگیر بودن و کثرت کاربران  تأثیر به مراتب قوی‌تری بر زندگی اجتماعی، سبک زندگی و رفتار مصرفی، مصرف‌کنندگان داشته است. در این نوشتار تلاش شده است تا برخی از تأثیرات این فن‌آوری نوین ارتباطی بر زندگی کاربران آن مورد بررسی قرار گیرد

کلیدواژگان:موبایل-همراه-پیامک-ارتباط-اطلاعات

مقدمه

کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط آموزشی به سوی مجازی شدن سوق پیداکند . این امر سبب میشود تا ارتباطات میان افراد به منظور آموزش وگسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود ، با ظهور و گسترش اینترنت ، امروز در جهان ارتباطات ، تلفن به عنوان یک وسیله ارتباط شخصی بیشترین مورد استفاده را دارا است ، فکر متحرک (سیار) کردن تلفن و به کارگیری آن در مکان های مختلف به منظور بهره گیری بیشتر از این وسیله از دهه 1960 میلادی در کشورهای اسکاندیناوی شکل گرفت و در سال 1975 از سوی این کشورها با سیستم آنالوگ به بازار عرضه شد.( ماه نامه – اطلاعات سیاسی اقتصادی – شماره 246 – 245 نویسنده: منیره – عرب / مجتبی – مقصودی)

نقش تلفن همراه در ارتباطات اجتماعی

نسل اول تلفن های همراه در سال 1979 برای استفاده تجاری در آمریکا و ژاپن به کارگرفته شد . بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور در مردادماه سال 1373 درتهران با استفاده از 176 فرستنده و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد که به سرعت به تعداد مشترکین آن افزوده گردید ، هرچند که همزمان با افزایش تعداد مشترکین ، کیفیت آن افزایش نیافته و در بسیاری از مواقع نارضایتی مردم از ضعف ارتباطی این وسیله ارتباطی مشهود است

از جمله عواملی که باعث می شود ارتباط از طریق موبایل ضعیف شود یا اصلا صورت نگیرد میتوان به موارد ذیل اشاره کرد

پوشش رادیویی نامناسب ، یا به اصطلاح نقطه کور رادیویی

ترافیک بالا در یک منطقه یا مناسب نبودن سیگنال ها

افزایش تعداد موبایل بدون افزایش متناسب آنتن موبایل که منجر به ایجاد ترافیک می گردد

متنوع بودن شرکت هایی که از آنها دستگاههای سوئیچینگ، موبایل وتاسیسات مربوط به موبایل خریداری می شود

تنوع تجهیزات BTS= base station transceiver که همان آنتن موبایل است که به عنوان واسطه بین گوشی و شبکه موبایل عمل می کند و با توجه به محل نصب برای آن ظرفیت مشخص می شود

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله جشن های ملی ایران در word

جمعه 94/12/28 3:35 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله جشن های ملی ایران در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله جشن های ملی ایران در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود پروژه مقاله جشن های ملی ایران در word

چکیده    
مقدمه    
ویژگی‌های عمومی جشن‌های ایرانی    
گاهنمای جشن‌ها و مناسبت‌های ملی ایران    
فروردین ماه    
اردیبهشت ماه    
خـرداد ماه    
تـیـر ماه    
مـرداد ماه    
شهریور ماه    
مـهـر ماه    
آبـان ماه    
آذر ماه    
دی ماه    
بهـمن ماه    
اسفند ماه    
منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود پروژه مقاله جشن های ملی ایران در word

1- راهنمای زمان جشن‌ها و گردهمایی‌های ملی ایران، رضا مرادی غیاث‌آبادی، چاپ سوم،

نظر استادان ایران‌شناس درباره زمان درست جشن‌های ایرانی، خبرگزاری میراث فرهنگی

تقویم گوگل برای جشن‌های ایرانی

نظر استادان ایران‌شناس درباره زمان درست جشن‌های ایرانی، خبرگزاری میراث فرهنگی

تقویم گوگل برای جشن‌های ایرانی

بازنگری و هماهنگی در گاهشماری سنتی زرتشتی

سخنی در باره زمان جشن‌های ایرانی

روزنامه همشهری

انجمن پژوهشی ایرانشهر » آرشیو » نوروز از دریچه‌ی دین

انجمن پژوهشی ایرانشهر » آرشیو » فروردینگان، جشن ِ روان های ِ درگذشتگان شاد باد

Chn | News

جایگاه عید نوروز در اسلام

Chn | News

چکیده

جشن‌های ایرانی به جشن‌هایی ملی و مردمی گفته می‌شود که دارای ریشه تاریخی ایرانی هستند و از دوران باستان تا به امروز رسیده‌اند. برخی از این جشن‌ها کم‌وبیش زنده هستند

جشن‌های زنده به جشن‌هایی اطلاق می‌شود که بنا به سنت تاریخی در میان مردم رایج است (مانند جشن نوروز). جشن‌های فراموش‌شده به جشن‌هایی اطلاق می‌شود که بنا به سنت تاریخی برگزار نمی‌شوند (مانند جشن بهاربد)، اما ممکن است کوشش‌هایی برای احیای آنها برخی از آنها رواج داشته باشد (مانند جشن اسفندگان)

جشن‌های حکومتی (مثل جشن سالگرد انقلاب) و جشن‌های دینی (مثل عید غدیر مسلمانان، سدره‌پوشی و شاه‌ورهرام زرتشتیان، و مولودی ارامنه) بنا به عرف نویسندگان و پژوهشگران جزو جشن‌های ایرانی به حساب نمی‌آیند. برگزار شدن یک جشن توسط پیروان ادیان و اقوام گوناگون دال بر انتساب آن جشن به آن دین یا قوم نیست. برای مثال برگزار شدن جشن نوروز توسط مسلمانان و زرتشتیان دلیل بر اسلامی بودن یا زرتشتی بودن آن جشن نیست

شکل تاریخی برگزاری جشن‌ها (چنانکه در متون و منابع آمده است) با شکل فعلی و رایج برگزاری هر جشن، دو موضوع متفاوت است که همواره شبیه یکدیگر نیستند

کلید واژه:

جشن، ایران، باستان، تاریخ، زرتشت

مقدمه

در بخش نخست این مقاله که با اقتباس از کتاب «راهنمای زمان جشن‌های ملی ایران»( راهنمای زمان جشن‌ها و گردهمایی‌های ملی ایران، رضا مرادی غیاث‌آبادی، چاپ سوم، 1386) و مطابقت با نظر استادان ایران‌شناس (نظر استادان ایران‌شناس درباره زمان درست جشن‌های ایرانی، خبرگزاری میراث فرهنگی) و تقویم گوگل برای جشن‌های ایرانی (تقویم گوگل برای جشن‌های ایرانی) نوشته شده به ویژگی‌های عمومی جشن‌های ایرانی اشاره می‌شود

در بخش دوم، نام و زمان جشن‌ها و گردهمایی‌ها بر اساس گاهشماری ملی ایران آورده می‌شود. نگاهی گذرا به این بخش نشان می‌دهد که شمار جشن‌های ایرانی بسیار بیشتر از تعداد متداولِ شناخته شده فعلی آن است. کوشش شده تا در این بخش به بیشتر جشن‌های شناخته شده و یا فراموش‌شده‌ای که در متون و منابع ایرانی به آنها اشاره رفته و همچنین پاره‌ای جشن‌های قومی یا محلی پرداخته شود

برای برگزاری جشن‌های قومی در بسیاری از نواحی از تقویم‌های محلی و بومی استفاده می‌شود. به این روش تا جایی که منحصراً میان اقوام و اقلیت‌ها تداول داشته باشد، ایرادی وارد نیست، اما استفاده از تقویم‌های محلی و قومی برای برگزاری جشن‌ها در سطح ملی به نظر استادان ایران‌شناس نادرست است. (نظر استادان ایران‌شناس درباره زمان درست جشن‌های ایرانی، خبرگزاری میراث فرهنگی) و آنان تأکید دارند که زمان درست جشن‌های ملی می‌باید بر اساس گاهشماری ملی باشد (بنگرید به تقویم گوگل برای جشن‌های ایرانی (تقویم گوگل برای جشن‌های ایرانی) ). موبد کورش نیکنام نیز برگزاری جشن‌ها با استفاده از گاهشماری‌های سنتی با ماه‌های 30 روزه را بی‌توجهی به دانش نجوم و دستاوردهای خیام و موجب ناهماهنگی در جشن‌ها دانسته و لزوم توجه به گاهشماری ملی و رسمی با ماه‌های 31 روزه را یادآور شده است. (بازنگری و هماهنگی در گاهشماری سنتی زرتشتی)

جشن‌ها و فاصله‌های میان آنها در متون کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست کل این رشته خواهد شد. چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از 40 روز از شب یلدا یا چله، و پس از 100 روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از 25 روز از جشن اسفندگان است. این اندازه‌ها و فاصله‌های تعریف شده در متون و منابع کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه‌های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی فعلی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، مطابق است.( سخنی در باره زمان جشن‌های ایرانی)

در بخش سوم به جشن‌هایی پرداخته می‌شود که در سرشت خود هیچگاه در روز خاصی تثبیت نمی‌شوند و با توجه به روزِ هفته، رویدادهای کیهانی و طبیعی، و یا رخدادهایی در زندگی زراعی، نظم و قاعده ویژه خود را دارند.( روزنامه همشهری)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
   1   2   3   4   5   >>   >