سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پروژه مقاله آپاندیسیت در word

چهارشنبه 95/6/31 8:43 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله آپاندیسیت در word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله آپاندیسیت در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله آپاندیسیت در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله آپاندیسیت در word :

آپاندیسیت

آپاندیسیت : Appendicitics
عبارتست از انسداد و عفونت زائده آپاندیس. آپاندیس زائده ای انگشتی شکل است که در زیر دریچه ایلئوسکال به سکوم وصل شده است و مجرای کوچکی دارد که در صورت تخلیه نامناسب آن به کولون، انسداد و عفونت (آپاندیسیت) به وجود می آید. آپاندیسیت شایع ترین علت التهاب حاد در ربع تحتانی راست شکم و شایع ترین علت جراحی اورژانس است. مردان بیشتر از زنان و نوجوانان بیش از بزرگسالان گرفتار می شوند و بیشترین بروز آن در سنین 10 تا 20 سالگی است.

پاتوفیزیولوژی:
آپاندیس به علت پیچ خوردگی یا انسداد ملتهب و ادماتوز می شود، علت انسداد ممکن است ماده مدفوعی، تومور یا جسم خارجی باشد. فرآیند التهاب، فشار داخل مجرا را افزایش می دهد. در نتیجه یک درد عمومی شدید و پیشرونده در قسمت بالای شکم به مدت چند ساعت ایجاد می شود. این درد بعداً در ربع تحتانی راست شکم، لوکالیزه می شود .

تظاهرات بالینی:
درد در ناحیه RLQ (تحتانی راست شکم) به همراه تب خفیف، تهوع و استفراغ، کاهش اشتها.
حساسیت موضعی با فشار در نقطه مک بورنی و سفتی مختصر در قسمت تحتانی عضله رکتوس راست.
احتمالاً وجود حساسیت برگشتی (Rebound tenderness)
نشانه Rovsing ( درد ربع تحتانی راست در اثر لمس در ربع تحتانی چپ شکمی)
درد منتشر به دلیل پارگی آپاندیس، شکم مستع و وخامت حال بیمار به دلیل ایلئوس فلجی.

بررسی های تشخیصی:
معاینه فیزیکی و تستهای آژمایشگاهی و رادیولوژی شکم (تراکم در RLQ یا اتساع موضعی در روده دیده می شود.)
گلبول های سفید بیش از 000/10 در یک میلی متر مکعب، نوتروفیل های بیش از 75 درصد، وجود دانسیته یا سطوح موضعی هوا – مایع درگرافی شکم و سونوگرافی.

اقدامات پزشکی:
جراحی سریع در صورت تشخیص آپاندیسیت (درمان اصلی آپاندکتومی با برش جراحی است).
استفاده از آنتی بیوتیک ها و مایعات داخل وریدی تا انجام عمل جراحی.
استفاده از مسکن ها پس از تشخیص قطعی.

عوارض :
عارضه ی اصلی آپاندیسیت، پرفوراسیون (پارگی) آپاندیس است که می تواند منجر به پریتونیت (با علائم تندرنس، تب، استفراغ، سفتی شکم) یا آبسه شود.
پارگی آپاندیس با علائم تب C 7/37 یا بالاتر، ظاهر توکسیک بیمار و تداوم درد و حساسیت معمولاً 24 ساعت بعد از شروع درد، به وجود می آید.
آبسه کمری یا داخلی گلنی: بررسی علائمی مانند تب، لرز، تعریق.

آبسه زیر دیافراگم (زیر فرنیک): بررسی علائم تب و تعریق
ایلئوس فلجی یا مکانیکی: بررسی صداهای روده، سوندگذاری بینی معده ای و آسپیره کردن ترشحات.
اقدامات پرستاری:
تسکین درد، پیشگیری از کاهش حجم مایعات بدن، کاهش اضطراب، حذف عفونت، حفظ یکپارچگی پوست و تغذیه مناسب.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه تحقیق سوره همزه در word

چهارشنبه 95/6/31 8:43 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه تحقیق سوره همزه در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه تحقیق سوره همزه در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه تحقیق سوره همزه در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه تحقیق سوره همزه در word :

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 305
َسوره همزه
ََمقدمه
این سوره در مکه نازل شده و داراى 9 آیه است
________________________________________
تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 306
محتوى و فضیلت سوره همزه
این سوره که از سوره هاى مکى است از کسانى سخن مى گوید که تمام هم خود را متوجه جمع مال کرده ، و تمام ارزشهاى وجودى انسان را در آن خلاصه مى کنند، سپس نسبت به کسانى که دستشان از آن خالى است به دیده حقارت مى نگرند و آنها را به باد استهزا مى گیرند.
این ثروت اندوزان مستکبر، و خودخواهان حیله گر چنان از باده کبر و غرور مست مى شوند که از تحقیر دیگران و عیب جوئى و استهزا و غیبت آنها لذت مى برند و با آن تفریح مى کنند.
و در پایان سوره از سرنوشت دردناک آنها سخن مى گوید که چگونه به صورت حقارت آمیزى در دوزخ پرتاب مى شوند، و آتش سوزان جهنم قبل از هر چیز بر قلب آنها مسلط مى گردد، و روح و جان آنها را که کانون این همه کبر و غرور و این همه شرارت بود به آتش مى کشد، آتشى سوزان و مستمر و طولانى . در فضیلت تلاوت این سوره در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) آمده است : من قراء سوره الهمزه اعطى من الاجر عشر حسنات بعدد من استهزاء بمحمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و اصحابه : هر کس این سوره را تلاوت کند به عدد هر یک از کسانى که محمد و یارانش را استهزاء کردند ده حسنه به او داده مى شود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله در مورد معرفی مهندسی پزشکی در word

چهارشنبه 95/6/31 8:43 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله در مورد معرفی مهندسی پزشکی در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله در مورد معرفی مهندسی پزشکی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله در مورد معرفی مهندسی پزشکی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله در مورد معرفی مهندسی پزشکی در word :

معرفی مهندسی پزشکی

مقدمه
در قرن بیستم نوآوری‌های تکنولوژی با چنان سرعتی در حال پیشرفت ‌است که تقریباً در هر زمینه‌ای در زندگی انسان نفوذ کرده است. پیشرفت در مراقبت‌های پزشکی نیز بسیار چشم‌گیر بوده است که از جمله علل اصلی آن پیوند بین دو فضای علمی مهندسی و پزشکی را می‌توان برشمرد.

این موضوع به خصوص در زمینه پزشکی و خدمات درمانی مشاهده می‌شود.گرچه هنر پزشکی سابقه طولانی دارد اما انقلاب خدمات درمانی که (بر پایه تکنولوژی می‌باشد و) قادر به انجام محدوده وسیعی از تشخیص‌ها و درمان‌ها است تقریباً جدید می باشد و موجب بوجود آمدن بیمارستان‌های بسیار مدرن به عنوان مراکز تکنولوژیکی ارایه دهنده خدمات درمانی می‌باشد.

از آنجایی که تکنولوژی چنین اثر بزرگی بر خدمات درمانی گذاشته است، متخصصین مهندسی در بسیاری از جنبه‌های پزشکی درگیر شده‌اند. در نتیجه مهندسی پزشکی به عنوان یک تلفیق کننده این دو تخصص دینامیک ( مهندسی و پزشکی) به وجود آمده است و هدف اصلی آن مقابله با امراض و بیماری‌ها از طریق فراهم آوردن وسایلی (مانند بیوسنسور‌ها ، بیو‌مواد‌ها ، پردازش‌گر‌های تصویر و هوش‌مصنوعی) در جهت تحقیق ، تشخیص و درمان به وسیله متخصصان درمانی می‌باشد. بنابراین مهندسان پزشک اعضای جدید جامعه پزشکی هستند که به دنبال راه‌حل‌های جدید برای مسایل پیچیده‌ای که جامعه مدرن امروزی با آن روبروست می باشند.

در کشور ما هم وابستگی روزافزون به تکنولوژی مدرن درمانی و پیچیده‌تر شدن انواع تجهیزات بیمارستانی و طبعاً راه‌اندازی و نگهداری از آن‌ها در مجموع باعث شده که جامعه پزشکی و درمانی ما شناخت بیشتری نسبت به رشته مهندسی پیدا کنند و نیاز کشور به فارغ التحصیلان این رشته به شدت افزایش یابد. از این رو توسعه مهندسی پزشکی در گرایش‌های مختلف آن (بیومتریال، بیومکانیک، بیوالکتریک)یک امر اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

در این سمینار مروری بر نقش تکنولوژی در خدمات درمانی در جامعه امروزی و همچنین نقش مهندسان پزشکی در حال حاضر خواهیم داشت.
تاریخچه علم پزشکی
سیستم درمانی قدیم
انسان‌های اولیه بیماری‌ها را ناشی از اعمال خدایان و ارواح می دانستند.در نتیجه درمان آنها را کار پزشکان جادو‌گر می‌دانستند.گرچه جادو یک جز جدانشدنی از مراحل درمانی بود اما هنر و عمل این پزشکان جادوگر تنها محدود به متافیزیک نمی‌شد. این افراد با استفاده از غریزه شخصی و تجارب گذشته دانش اولیه‌ای را بر پایه قوانین تجربی بنا می‌کردند. برای مثال از همین طریق

اعمالی مانند جا انداختن استخوان ها و استفاده از گیاهان دارویی یا اعمال جراحی پیشرفت‌کرد. همان گونه که انسان های اولیه یاد گرفتند که بعضی گیاهان قابل خوردن و کاشت هستند پزشکان اولیه هم طبیعت بعضی از بیماریها را مشاهده و درک کردند و آنها را به نسلهای بعد خود انتقال دادند.
شواهد نشان می‌دهد که پزشکان اولیه علاوه بر درمان ساده ، به اعمالی از قبیل جراحی هم علاقه‌مند بودند. استخوانهای جمجمه سوراخ‌شده که در نواحی مختلف اروپا ، آسیا و آمریکای جنوبی کشف شده‌اند شاهد این مطلب می‌باشد. این سوراخ‌ها بر روی استخوان با وسایل

محکمی برای دسترسی به مغز ایجاد شده‌بودند. به نظر می‌رسد که هدف عمده این اعمال جراحی جادو و باورهای دینی بوده‌است. احتمالاً بر این باور بوده‌اند که این پروسه منجر به آزاد کردن افکار و گازهای بد و شیطانی از مغز که منشا دردهای شدید سر( مانند میگرن) و یا حملات مغزی که منجر به از حال رفتن شخص (مانند صرع) می‌شود ، بوده است. بعضی از این بیماران پس از عمل زنده‌می‌ماندند . شاهد این مطلب لبه‌های صاف شده استخوان سر در محل سوراخ

می‌باشد که نشان می‌دهد استخوان پس از جراحی مجدداً رشد کرده ‌است. انسان‌های زنده مانده پس از عمل هم به جایگاه خاصی از تقدس دست می‌یافتند به طوری که فرضاً تکه هایی از استخوان جمجمه آنها به عنوان طلسم دور کننده حملات تشنجی به ‌کار می رفت. این شروعی برای تلفیق پزشکی در فرهنگ و جوامع بشری بوده‌است.
جالب است که به سرنوشت بعضی از این پزشکان موفق هم اشاره شود. برای مثال مصری‌ها ایمهوتپ (معمار اولین هرم در BC 3000 ) را برای قرنها محترم می‌شمردند البته نه برای اینکه او سازنده هرم بود بلکه به این خاطر که یک پزشک بود.

کلمه ایمهوتپ به این معنی است که شخصی که ورودش موجب آرامش می‌شود. دلیل این نامگذاری این بود که او به بیماران سر می زد تا به آنها خواب راحت بدهد.

این پزشک به قدری در کار خود مهارت داشت که در فرهنگ مصر باستان به او لقب خدای شفا داده بودند. در افسانه‌های مصر باستان مانند ادیان اولیه بین ارتباط سلامت بشر و متافیزیک تاکید فراوان وجود داشته است. برای مثال به علامت افسانه‌ای Rx که همچنان آراینده نسخه‌های دارویی است توجه کنید. افسانه آن به چشم Horus برمی‌گردد. در افسانه آمده است که Horus در کودکی بینایی خود را بر اثر حمله شیطان از دست داد. Isis‌ مادر Horus از مهمترین خدای سلامتی یعنی Thoth کمک خواست و او هم توانست چشم و قدرت Horus را به او برگرداند. به همین جهت چشم Horus به عنوان سمبل شفا و محافظت خدا در نظر گرفته‌شده و سمبل آن Rx واضح‌ترین پیوستگی بین پزشکی جدید و قدیم می‌باشد.

تفکر و اعمال ایمهوتپ روی پاپیروس ضبط شده و در قبرهای باستانی نگهداری می‌شده‌است. در کتیبه‌ای که توسط George Elbers‌ در سال 1873 بدست آمد صدها روش درمانی برای عوارض مختلف از گزیدگی کروکودیل گرفته تا یبوست آورده‌شده است. در یک پاپیروس معروف دیگر مربوط به BC1700 که توسط Edwin Smith‌ در 1862 کشف شد اغلب مسایل مربوط به جراحی آورده شده است. این پاپیروس‌ها جز بهترین نوشته‌ها در تاریخ پزشکی محسوب می‌شوند.
زمانیکه اثر مصر باستان گسترش یافت، ایمهوتپ توسط یونانیان مانند خدای سلامتی خودشان Aesculapius شناخته شد. بر طبق افسانه پدر Aesculapius آپولو است که در یکی از دیدارهایش از زمین او را به وجود آورد. آپولو یک پدر بود و مانند بسیاری از پدر و مادرهای امروزی دوست داشت که فرزندش پزشک شود. به همین دلیل او از Chiron ، حیوانی افسانه‌ای با بالاتنه انسان و پایین تنه

 

اسب، خواست که به فرزندش علم طب را تعلیم دهد. به زودی Aesculapius به قدری در پزشکی متبحر شد که از استاد خود پیشی گرفت و به قدری خوب بیماران را مداوا می‌کرد که کم کم موجب کاهش محبوبیت سایر خدایان شد و به همین دلیل در پی شکایات فراوان Hades و Pluto و خدای زیر زمین ، در نهایت Zeus با یک صاعقه او را کشت. این افسانه‌ها با وقایع تاریخی در هم آمیخته شده اند و معلوم نیست که آیا Aesculapius واقعا یک انسان مانند ایمهوتپ بوده‌است یا نه ولی یک مسئله واضح است و آن اینکه حتی از BC1000 پزشکی یک حرفه بسیار محترم بوده‌است. در یونان باستان معابدی برای انجام اعمال درمانی وجود داشته‌اند و جز اولین بیمارستانها محسوب می‌شوند. در این بیمارستان ها بیماران پذیرفته شده و از نظر روانی با اعمالی نظیر دعا و یا قربانی کردن برای درمان آماده ‌می‌شدند. سپس اجازه می‌یافتند تا از لذت خواب در معبد بهره‌مند شوند. در نیمه شب پزشکان به سراغ آنها می‌آمدند و دستورات لازم از قبیل رژیم غذایی یا دارو را

می‌دادند و همه اعتقاد داشتند که این روشها مؤثر است. از طرف دیگر اگر بیماری بهبود نمی‌یافت اعتقاد بر این بود که ناشی از کم ایمانی خود بیمار است و خدشه‌ای به مراحل درمان وارد نمی‌شد. این تفکر همچنان در روشهای درمانی امروزی در غالب جملهhealthy mind, healthy body کاربرد دارد.
زمانیکه امپراتوری روم در بیش از نیمی از دنیا گسترش یافت، وارث بسیاری از فرهنگ‌هایی که جذب کرده‌بود و از جمله دستاوردهای پزشکی آنها شد. گرچه خود آنها پیشرفت کمی در این زمینه داشتند، پس از آن به پیشرفت‌های زیادی در این زمینه دست یافتند. برای مثال آنها یک سپاه پزشکی تعلیم‌ دیده داشتند که لژیون نظامی را همراهی می‌کرد تا در مواقع جنگ و درگیری،

کمکهای اولیه را در مورد بیماران اعمال کنند. همچنین بیمارستان‌هایی را در نقاط مختلف امپراتوری دایر کردند. آنها با تصفیه آب آشامیدنی ، ضدعفونی کردن غذاها و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار‌ (کنترل اپیدمی) هم زندگی مدنی را ممکن کردند.

در ابتدا رومیها به پزشکان یونانی و هنر آنها علاقه چندانی نشان ندادند. اما پس مدتی با دیدن خدمات آنها به آنها توجه کردند و حتی قیصر روم(BC46 ) به خاطر خدمات آنها حق سکونت در شهرهای رومی را به آنها اعطا کرد. حتی در زمانهای قحطی که خارجی‌ها از شهرها اخراج می‌شدند، نه تنها این پزشکان از شهر‌ها اخراج نمی‌شدند بلکه به آنها پیشنهاد می‌شد که در

شهر بمانند. جالب است بدانیم که Galen که مشهورترین پزشک رومی است اصلاً یونانی بوده و امپراتور به‌خاطر درمان تب همایونی به او لقب پزشک نامدار روم را داد. او شخص بسیار مغروری بود و برعکس Hippocrates تنها موارد موفقیت خود را گزارش می‌کرد ولی با تمام این حرف‌ها پزشک بسیار متبحری بود. برای او تشخیص یک هنر شده بود و علاوه بر بیماران خود به درخواست‌هایی که از مناطق دور دست فرستاده می‌شد هم پاسخ می‌داد. وی بسیار سخت‌کوش بود و بیش از 300 کتاب نوشت که در آنها مشاهدات آناتومیکی خود را به علاوه موارد مشخص و داروهایی که برای آنها تجویز کرده‌بود و همچنین لاف زدن ها و خودستایی‌هایش را ثبت کرده‌بود. با وجودی که Galen

در زمینه پزشکی بسیار با نفوذ بود و بعدها توسط کلیسای کاتولیک مورد تایید قرار گرفت اما او در حقیقت از تحقیقات پزشکی منع شده بود ودر این دوران ممنوعیت و عصر تاریک، کتاب‌ها و نوشته‌ها و مشاهدات او برای پزشکان و کشیشان بعد از او کتاب قانون و کتاب مقدس به حساب می‌آمد.
رنسانس و دگرگونی‌های قرون پانزدهم و شانزدهم باعث کاهش نفوذ کلیسا بر بیمارستان و علوم پزشکی شد. در این دوره بر تحقیقات روی علوم طبیعی تاکید بیشتری شد و بذر بسیاری از

پیشرفت‌ها و تحقیقات بعدی هم توسط هنرمندانی چون میکل آنژ ، رافائل دورر و نابغه بزرگ لئوناردو داوینچی کاشته‌شد. آنها به انسان به گفته جالینوس نگاه نمی‌کردند و انسان را قسمتی از طبیعت می‌دیدند. نقاشان هنرمند آن دوره با به تصویر کشیدن انسان در سلامتی و بیماری و با دقت ریز به جزئیات قدم‌های بزرگی برداشتند. آن‌ها همچنین با نقاشی از انسان در زمان‌های خوشی و غم و ; سعی داشتند اطلاعاتی را هم از احساسات انسان و رابطه آن با جسم کسب کنند. کم کم مدارس پزشکی به شکل امروزی آن مانند salerno ،bologna ، mont peliar ،padua و Oxford

درآمدند و در آنها علم پزشکی به شکلی که Hippocrates اعتقاد داشت تدریس می‌شد. پس از آن عصر اندازه ‌گیری شروع شد و پس از سخنرانی گالیله در 1592 در pardua در مورد علم ریاضی و اختراعات خود ( لنزهای تلسکوپی و ترموسکوپ و ;) یکی از دانشجویان آنجا Sanctorius، مطالعات قابل توجهی در مورد بدن انسان و پالس انجام داد. یکی دیگر از فارغ التحصیلان این

موسسهWilliam Harvey ، در مورد قانون حرکت گالیله و مکانیک برای مساله گردش خون مطالعاتی انجام داد. این مطالعات کمک‌های فراوانی به مشخص‌کردن اعمال قلب پرداختند. گالیله محققین را به روشهای اندازه‌گیری تجربی و در نتیجه به دست آوردن نتایج کمی به جای کیفی تشویق می‌کرد. کم کم از دمای بدن و نرخ پالس به عنوان کمک‌های پزشکی به پزشکان برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شد ولی متاسفانه از وسایل جدید در پزشکی استفاده نمی‌شد و فقط در دانشگاه‌ها بود که گروه‌های دانشمندان با هم همکاری داشتند.

در سالهای بعد سیستم پرستاری و پزشکی دچار تغییراتی شد و پزشکان متخصص و آکادمیک جای پزشکان قدیمی را گرفتند. استقبال مردم هم با گذشت زمان نسبت به بیمارستان‌ها افزایش یافت و کار به جایی رسید که دیگر ظرفیت بیمارستان‌ها کم شد و جا برای بیماران نبود . این موضوع مربوط به قرن هفدهم می‌شد و کار به جایی رسید که فرضاً دو بیمارستان در انگلستان فقط بیمارانی را که قابل درمان بودند می‌پذیرفتند و بقیه به حال خود رها می‌شدند تا سرنوشت به

سراغ آن‌ها بیاید. در قرن هجدهم مساله برابری حقوق انسان ها و اینکه همه حق استفاده از امکانات درمانی را دارند مطرح شد. البته همچنان بیمارستان‌ها مکان‌های مرگ‌آوری برای بیماران و پزشکان محسوب شده و ترس از آنها همچنان بر قلب‌های مردم سایه داشت. دلیل اینکه ساخت بیمارستان‌ها به تاخیر می‌افتاد نیز همین بود. برای مثال اولین بیمارستان در امریکا یعنی بیمارستان پنسیلوانیا تا سال 1751 ساخته نشد. تا قرن نوزدهم بیمارستان‌ها خدمات چندان قابل توجهی ارایه نمی‌کردند ولی پس از آن پیشرفت‌هایی حاصل شد و محیط بیمارستان‌ها نیز عوض شد و

دلیل آن ادعای فلورانس نایتینگل مبنی بر این موضوع بود که مرگ بیماران در بیمارستان‌ها بیشتر ناشی از محیط بد بیمارستانی است تا خود بیماری‌ها. اثر فلورانس نایتینگل به حدی بود که در نیمه دوم قرن نوزدهم تقریباً در سراسر دنیا بیمارستان‌ها به شیوه پیشنهادی او ساخته می‌شدند و در این شیوه هدف مراقبت از بیمار بود تا بیماری. از آن پس وضعیت بیمارستان‌ها بهتر شد ولی انقلاب به معنای واقعی در قرن بیستم به وقوع پیوست.
سیستم درمانی مدرن
سیستم درمانی مدرن یک پدیده جدید است. تا قبل از سال 1900 علم پزشکی چیز زیادی برای عرضه نداشت. چون منابع اصلی آن پزشکان با تخصص آن زمان و کیف‌های مشکی‌اشان بود. در آن زمان پزشکان از امکانات کمی برخوردار بودند. قیمت‌ها پایین و تقاضا کم بود و بسیاری از خدماتی که توسط پزشکان و بیمارستان انجام می‌شد، توسط پزشکان تجربی و بدون تحصیلات آکادمیک هم انجام می‌شد. بیماران به‌ جای رفتن و بیمارستان در خانه خود درمان می‌شدند و پرستار آنها نیز

نزدیکان و اطرافیانشان بودند. در همین زمان‌ها بود که انقلاب عظیم تکنولوژی منجر به تحول سیستم درمانی شد. از قرن بیستم به بعد رشد پیشرفت‌های علمی بسیار صعودی شد و موجب برداشتن قدم‌های بزرگی در جهت این علم نیز شد. برای مثال در سال 1903 آینتهون اولین ECG را گرفت که نقطه عطفی در علوم پزشکی مربوط به قلب و همچنین اندازه‌گیری‌های الکتریکی محسوب

می‌شود. از بین همه اکتشافات و اختراعات، کشف اشعه X نقطه عطف اساسی در علم پزشکی محسوب می‌شود چون مشاهده داخل بدن انسان را برای پزشکان مقدور کرد و به پزشکان قدرت تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها را داد. نقطه عطف دیگر که مربوط به 60 سال اخیر است معرفی Sulfanilamide در اواسط دهه 1930 و Penicillin در اوایل دهه 1940 بود که موجب منتفی شدن مهمترین خطر بستری شدن در بیمارستان یعنی عفونی شدن شد و مرگ‌های ناشی از عفونت شدیداً کاهش یافت. در 1900 گروه‌های مختلف خونی کشف شد و در 1913 از سیترات سدیم برای جلوگیری از لختگی استفاده شد ولی تا سال 1930 که سیستم سرمایش به شکل کنونی آن پیشرفت نکرده‌بود ساخت بانک‌های خون به صورت کنونی مقدور نبود و از خون به صورت همزمان استفاده می‌شد (بلافاصله از دهنده به گیرنده انتقال پیدا می‌کرد.)

در سال 1927 اولین رسپیراتور (رسپیراتور درینکر)
در 1939 اولین بایپس قلب-شش
در1940 کتتریزاسیون قلبی و آنژیوگرافی
در 1950 اولین میکروسکوپ الکترونی.
پس از جنگ جهانی دوم، علم با شتاب بیشتری پیشرفت کرد و بیمارستان‌ها بسیار مجهز شدند و از پیشرفت‌های علمی ناشی از جنگ در علوم دیگر استفاده شد و پس از دیگر شمردن پیشرفت‌ها ممکن نیست. مسایلی که در سال‌های 1930-1940 افسانه محسوب می‌شد به واقعیت پیوست.

از 1970 به بعد ظهور کامپیوتر‌ها بر سرعت پیشرفت افزود و روز به روز تجهیزات مدرن‌تری وارد بازار می‌شدند و تجهیزات قبلی به سرعت دمده می‌شد. ورود کامپیوتر به عرضه پزشکی اعمال زیادی مثل توموگرافی یا MRI را ممکن کرد. بعد از اولین پیوند کلیه در 1954، پیوند اعضا هم ممکن و رایج شد و در نتیجه تکنولوژی تولید اعضای مصنوعی هم ایجاد و شروع به رشد کرد.
همه این اعمال جراحی و مسایل در بیمارستان‌ها انجام می‌شود. به همین جهت و بسیاری

مسایل دیگر در حال حاضر بیمارستان مرکز خدمات درمانی محسوب می‌شود. ثبت‌های سیستم‌های کنترل از راه دور و تله‌متری ارتباط پزشک و بیمار را بسیار ساده کرده‌است. با ایجاد یک سیستم مرکزی ثبت،‌ هر کس در هر مکانی قادر به ارسال ثبت‌های پزشکی خود به پزشک است.
مهندس پزشک کیست؟
امروزه بسیاری از مشکلاتی که متخصصان حرفه‌ای پزشکی با آن روبرو هستند بخاطر اهمیت فراوان مهندسان است؛ چون آنها با دستگاه‌ها و آنالیز سیستم‌ها و طراحی و کاربردهای عملی عمیقاً درگیر هستند و همه این موارد که در هر زمینه‌ای به چشم می‌خورند، از تخصصهای پایه‌ای مهندسین هستند. این مسایل طراحی کلینیکی در محدوده‌ی وسیعی، از ساخته های بسیار بزرگ و پیچیده مانند طراحی و ساخت آزمایشگاه‌های بزرگ و اتوماتیک پزشکی و یا سیستم اطلاعات بیمارستان، تا ساخت دستگاه‌های کوچک و ساده مانند الکترود های ثبت و مبدل‌ها ( که ممکن است برای نمایش یک فعالیت خاص فیزیولوژیکی و یا در تحقیقات کلینیکی استفاده شوند) را شامل می‌شوند. همچنین شامل بسیاری از فعالیت‌های پیچیده مانند تله‌متری و مانیتورینگ از راه دور و یا

تجهیزات لازم برای اتاق‌های جراحی و واحدهای مراقبت ویژه (ICU) یا آمبولانس‌ها نیز می‌شوند. سیستم مراقبت درمانی امریکا بسیاری از مسایل پزشکی را که در رابطه با تخصص‌های مختلف پزشکی است وظیفه مهندسین پزشک می‌داند. مهندسین پزشکی با بسیاری از مسایل مربوط به مراقبت‌های درمانی از طریق مهارت‌های مهندسی خود (مهندسان برق، مکانیک،‌ شیمی) ارتباط

برقرار می‌کنند مثلاً ممکن است با استفاده از مهارت‌های مهندسی خود یک سیستم تصویرگر جدید بسازند و یا به پیشرفت یک پروتز برای کمک به معلولین، استفاده کنند. گرچه ممکن است در نگاه اول مواردی که این تخصص شامل آنها می‌شود بسیار واضح باشند اما هنوز هم در تعریف آن در بسیار از موارد عدم توافقاتی دیده می‌شود. برای مثال در دایرکتوری bioengineering همه این اصطلاحات تعریف شده‌اند: biomedical engineering, bio engineering, biological engineering, clinical engineering .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله اثرات پولشویی بر امنیت اقتصادی مناطق مرزی کش

چهارشنبه 95/6/31 8:43 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله اثرات پولشویی بر امنیت اقتصادی مناطق مرزی کشور مطالعه موردی؛ سیستان و بلوچستان در word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله اثرات پولشویی بر امنیت اقتصادی مناطق مرزی کشور مطالعه موردی؛ سیستان و بلوچستان در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله اثرات پولشویی بر امنیت اقتصادی مناطق مرزی کشور مطالعه موردی؛ سیستان و بلوچستان در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله اثرات پولشویی بر امنیت اقتصادی مناطق مرزی کشور مطالعه موردی؛ سیستان و بلوچستان در word :

چکیده

قاچاق کالا در مناطق مرزی از مهمترین معضلات اقتصادی کشور می باشد که می تواند اثرات مخربی بر تراز تجاری و در نتیجه رشد اقتصادی کشور داشته باشد. در واقع قاچاق کالا به عنوان یکی از ابعاد پولشویی در کشور می تواند امنیت مناطق مرزی کشور را با تهدید مواجه کند.

براین اساس، در این پژوهش ضمن تبیین نظری موضوع، سعی شده است با تصریح یک مدل اقتصادی، اثر شوک های کوتاه مدت و بلند مدت پولوشویی که در مناطق مرزی به صورت قاچاق کالا اتفاق می افتد را بر امنیت (اقتصادی) آن ها با استفاده از روش خودرگرسیونی برداری1 و همجمعی یوهانسون ارزیابی شود.
نتایج تحقیق و شوک های متغیرهای مستقل بر شاخص بی ثباتی اقتصاد استان نشان می دهد، افزایش شاخص های جرایم و قاچاق کالا (به عنوان دو شاخص پولشویی)، تورم، بیکاری، نوسانات نرخ ارز و قیمت نفت باعث افزایش نوسانات تولید استان و در نتیجه کاهش امنیت اقتصادی می شود. نتایج بردار های هم جمعی نیز حاکی از فزاینده بودن اثر شاخص های پولشویی بر نوسانات و بی ثباتی تولید استان سیستان و بلوچستان می باشد.

واژگان کلیدی: پولشویی، امنیت اقتصادی، قاچاق کالا، مناطق مرزی، خودرگرسیونی برداری

طبقه بندی G28 , F13 ,M21 :JEL

-1 مقدمه

مدیریت اقتصادی وتوجه به امنیت اقتصادی در دنیای پیچیده فناوری های نوین و در بحبوحه ظهور و رشد پدیده جهانی شدن در بعد اقتصادی اهمیتی خاص دارد. مدیریتی با ثبات و پایدار و برخوردار از قوانین قوام یافته که عمده ترین وظیفه آن حاکمیت حکیمانه بر ساختار اقتصادی و نظام های مبادله ای و صیانت از حریم و حدود و ثغور مرزهای اقتصادی است. در این بین، آنچه بر سلامت و صلابت مدیریت اقتصادی صحه میگذارد و بر آن تاکید می ورزد، راه ها و شیوه هایی است که از یک سو سلامت و پویایی اقتصاد را تضمین کرده و از سوی دیگر، از بروز رفتارهای بیمارگونه و در نهایت شکل گیری و حاکمیت اقتصاد زیر زمینی پیشگیری می کند.

اقتصاد زیرزمینی، یکی از مهمترین چالشهای فراروی امنیت اقتصادی در اقتصادهای ملی تشکیل دهنده اقتصاد جهانی است.

منظور از اقتصاد زیرزمینی مجموعه ای از فعالیت های مولد ارزش افزوده است که در چارچوب اقتصاد رسمی تعریف و

1 -Vector Auto Regresive(VAR)

747

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

گنجانده نمیشود و بدین ترتیب از چشم حسابهای ملی و نیز نظامهای مالیاتی کشور پنهان می ماند که بخش مهمی از آن در چارچوب فعالیت های نامشروع، غیرقانونی، قاچاق، عملیات بازار کبود (سوء استفاده از نام های تجاری) کارهای مجرمانه مثل دزدی، ارتشاء، مواد مخدر و فعالیتهایی از این دست که به آن اقتصاد سیاه می گویند.

شناسایی شیوه ها و ابزارهای راهیابی منابع بدست آمده از فعالیتهای اقتصاد سیاه، بررسی ماهیت نفوذ و حوزههای تاثیرگذاری و در نهایت راهبردها و راهکارهای جلوگیری از دستیابی مجرمان به عواید حاصل از فعالیتهای مجرمانه در حوزه فعالیتهای پولشویی1 قرار می گیرد .

پولشویی یک فرایند غیرقانونی است که طی آن عواید و درآمد ناشی از اعمال خلاف قانون در طی فرآیندی مشروعیت قانونی می یابد.2 پولشویی آثار زیانباری بر اقتصاد، سیاست و جامعه دارد. آلوده شدن و بی ثباتی اقتصاد، تضعیف بخش خصوصی و برنامه های خصوصی سازی، کاهش کنترل دولت بر سیاستهای اقتصادی، کاهش درآمد دولت، فاسد شدن ساختار حکومت، بی اعتمادی مردم و نهادهای اقتصادی کشور بخشی از این آثار است(رهبر،.(1387 در طی این فرآیند پول کثیف ناشی از عوامل غیرقانونی تبدیل به پول تمیز شده و در کل بدنه اقتصاد جایگزین می شود. در این میان موسسات مالی از جمله بورس-

ها و بانکها موسساتی هستند که برای تطهیر و شستن پولهای کثیف از آنها استفاده می شود. بدین ترتیب نقش این موسسات در مبارزه با پولشویی و اثرات پولشویی برثبات این موسسات کلیدی است(جزایری، .(1383

از آن جا که پولشویی آثار زیانبار فراوان بر امنیت اقتصادی و بین المللی دارد، در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از مدل های اقتصاد سنجی و داده های اقتصادی- سیاسی استان سیستان و بلوچستان در دوره ی زمانی1363تا1387 اثرات شاخصهای پولشویی(قاچاق کالا و جرم) بر امنیت اقتصادی استان و بخصوص ریسک تولید به عنوان رکن اساسی امنیت اقتصادی بررسی شود.

براین اساس، در بخش بعد ادبیات تحقیق و پیشینه آن ارائه شده و در بخش سوم آثار پولشویی ارائه می شود. بخش چهارم به الگوی تحقیق اختصاص داشته و در بخش پنجم نتایج تخمین مدل ها ارائه می شود. بخش پایانی مقاله نیز به جمع بندی و پیشنهادات اختصاص دارد.

-2 ادبیات و پیشینه تحقیق

اقتصاد غیررسمی(که به اقتصاد سایه یا موازی و زیرزمینی نیز موسوم است) نه تنها عملیات مجرمانه بلکه کلیه عملیات غیرقانونی ازجمله فرار مالیاتی، اجتناب از پرداخت مالیات و درآمد های گزارش نشده که از فروش کالا و خدمات قانونی در معاملات پو لی و سایر مبادلات و تهاترها حاصل شده را نیز در برمی گیرد. بدیهی است افرادی که در بازارهای غیررسمی فعالیت دارند سعی میکنند که عملیاتشان از منظر دولت و قانونگذاران پنهان بماند به همین دلیل تخمین اندازه و میزان وسعت بازار های غیررسمی و اثرات اقتصادی سیاسی آن بسیار مشکل است. بنابراین ضرورت دارد جهت معرفی فرآیند پول شویی به تقسیم بندی زیر و تشریح انواع پول های غیرقانونی و نامشروع توجه شود.

– پول خاکستری (قانونی-غیرقانونی)

نوع اول مواردی است که پولی از طریق یک فعالیت قانونی بدست آمده است لیکن پس از آن تبدیل به پولی غیرقانونی شده است. نمونه بارز این نوع پول مالیات ها یا حق بیمه های پرداخت نشده می باشد. به این نوع پول، ” قانونی – غیرقانونی “یا

“پول خاکستری “گفته می شود. معمولاً این گونه پول ها به صورت غیرقانونی از کشور خارج می شوند و لطمات غیر قابل

– Money Laundering 1
2- ماده 1 دستورالعمل جامعه اروپایی مارس1990

748

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

جبرانی به اقتصاد ملی وارد می سازند درآمدهای گروه ممتاز” رانت خواران “و دلالان و واسطه های فعال دراقتصاد زیرزمینی1 در ایران ازجمله مصادیق پول خاکستری می باشد(شاپ،.(1998:22
-پول سیاه (غیرقانونی)

نوع دوم، وقتی است که درآمدی از طریقی غیرقانونی توسط یک سازمان رسمی و قانونی بدست می آید و سپس، در آن سازمان، خرج عملیات قانونی گردد. به این نوع پول،” پول سیاه “گفته می شود. این دو نوع پول غیرقانونی توسط یک عامل قانونی تحصیل میگردد و تحت عنوان جرائم سازمانی طبقه بندی میشوند(شاپ، .(1998

اصطلاح پول سیاه به وجوه حاصل از” قاچاق کالا”، درآمدهای حاصل از” خرید و فروش کالاهای پرتقاضا در بازار “و” شرکت در معاملات پرسود دولتی ” – خارج از روند طبیعی مقررات حاکم بر معاملات که در سایه بهره جویی از اعمال نفوذ ناشی از نزدیکی با مراکز قدرت به دست می آیند – و همچنین پول حاصل از ارتشا اطلاق می شود. این نوع پول ها که از فساد قدرت و قاچاقچیگری به دست می آیند، علاوه بر محروم ساختن دولت از دریافت” مالیات بر درآمد”، اثرات سوء دیگری مانند کاهش قدرت تولیدی کشور، کاهش توان ارزی کشور، کاهش سطح اشتغال، گسترش فساد اداری و عمیق تر شدن شکاف بین طبقات فقیر و” فوق ثروتمند “جامعه را نیز به دنبال دارد.(صحرائیان،(1381

-پول کثیف (غیرقانونی سازمان یافته)

نوع سوم پول غیرقانونی در مواردی است که پول تحصیلشده از طرق غیرقانونی برای مصارف غیرقانونی نیز استفاده می گردد. مثلا پولی که برای گسترش سازمان های جنایی یا مافیایی و یا تروریسم مصرف گردد. اصطلاح پول کثیف به وجوه حاصل از قاچاق مواد مخدر نیز اطلاق می شود. این نوع پول ها که معمولاً با جنایت و آدم کشی همراه است و به قیمت جان انسان ها به دست می آید، در ادبیات اجتماعی برخی از کشورها به عنوان” پول آغشته به خون “3 نیز نامیده می شود.
-3 آثار پولشویی بر امنیت اقتصادی و ملی

در نگاه کلی می توان آثار زیانبار پدیده قاچاق کالا و پولشویی را آلودگی و بیثباتی بازارهای مالی و بی اعتباری کشورها در عرصههای بینالمللی دانست که در نتیجه آن، ارکان و بنیان های اساسی، اقتصادی و اجتماعی به خطر میافتد. به بیان دیگر، قاچاق کالا و پولشویی به نظم اجتماعی و اقتصادی آسیب می رساند، زیرا این پدیده آثار منفی جبران ناپذیری بر رقابت آزاد، ثبات و سلامت نظام مالی دارد که این آثار، نه تنها در بازارهای مالی جهانی، بلکه در بازارهای نوخاسته و جدید نیز نمود عینی خواهد داشت. در واقع، هر کشوری که وارد شبکه مالی بین المللی می شود، در معرض خطر ناشی از پولشویی قرار می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد، نقل و انتقال وجوه به بازارهایی که در آنها اقدام های مربوط به کشف و ضبط عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه کمتر است، افزایش می یابد. به بیان دیگر، افزایش تلاش های مقام های مسئول در بازارهای مالی جهانی در زمینه مبارزه با پولشویی، فعالیت پول شویان را به سمت بازارهای نوخاسته و جدید، هدایت می کند. در ادامه به آثار منفی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پولشویی پرداخته می شود (تانیز4، .(1996
-1-3 آثار اقتصادی پولشویی

طبق آخرین تخمینهای صندوق بینالمللی پول5، حجم جهانی پولشویی سالیانه معادل 2 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی همه کشورهای جهان را تشکیل میدهد. این ارقام توانایی پولشویان را برای تأثیرگذاری بر نهادها و مؤسسات پولی و مالی داخلی و بینالمللی به خوبی نشان میدهد. حال باید به این سؤال اساسی پاسخ داد که پولشویی چگونه و تا چه حد بر ساختار

1 – Black Economy – Schaap 2
3- Bloody Money

4- Taniz. 5 – IMF, Norman:2004

749

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

و متغیرهای کلان اقتصادی و درنتیجه امنیت اقتصادی تأثیر میگذارد؟ هدف اساسی این قسمت پاسخگویی به همین سؤال اساسی است. در این قسمت بعضی از پیامدهای اقتصادی پولشویی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم بر امنیت اقتصادی و ملی کشور تاثیرگذار می باشد بررسی شده است.

کشورهای در حال توسعه عمدتا در مقابل مشکل بزرگی به نام کمبود منابع مالی قراردارند. یکی از موانعی که سبب کمبود منابع داخلی در این کشورها میشود، وجود بازار غیررسمی گسترده در این اقتصادهاست. اقتصاد غیررسمی به بخشی از مبادلات اقتصادی گفته میشود که خارج از مدارهای رسمی و قابل کنترل اقتصاد قرار میگیرد. ورود مبادلات به حوزه اقتصاد غیررسمی دلایل متعددی دارد که فرار مالیاتی و غیر قانونی بودن مبادلات از عمده ترین آن هاست.

عواید این مبادلات غیرقانونی باید به گونهای وارد اقتصاد قانونی شود. در واقع ورود سرمایههایی که در پی شستشو هستند به هیچ عنوان به مفهوم سرمایهگذاری در معنای متعارف نیست و برعکس با ایجاد شبکههای فاسد و غیرقانونی در کنار این سرمایهها باعث بروز مشکلات متعددی در اقتصاد کشور میشود که در ذیل به بعضی از آنها اشاره می شود.

الف) ایجاد اختلال در سیاستگذاریهای کلان کشور ضعف سیستم آماری و نقص اطلاعات جهت برنامهریزی یکی از ضعف های عمده هستههای تحقیق در کشورهای مختلف

میباشد و پولشویی با تغییر در اطلاعات مربوط به حجم پول، تقاضای پول، نرخ بهره، ارز و قیمت سایر دارایی های سرمایهای و ; به این ضعف دامن میزند. سیاستگذاریهای نادرست نیز موجب عدم تعادل ها و سوء تخصیص منابع شده وبیثباتی را به دنبال خواهد آورد.

ب) تضعیف امنیت اقتصادی یکی از مؤلفههای امنیت برای فعالان اقتصادی، به رسمیت شناختن مالکیت سرمایه و تضمین اجرای قراردادها میباشد. لیکن

فساد مالی و فعالیت هایی مجرمانه یکی از موانع اصلی بر سر راه امنیت اقتصادی، ایجاد شفافیت مالی و حکومت قانون است. از سوی دیگر سرمایههای ناشی از اعمال مجرمانه با ورود و خروج ناگهانی در حجم بسیار زیاد، سیستم اقتصادی را مختل نموده، امنیت سرمایهگذاری را از بین میبرد(کورک1،.(1996
ج) کاهش بهره وری و انحراف تخصیص منابع ورود این سرمایهها امکان سرمایهگذاریهای واقعی داخلی و خارجی در کشور را از بین میبرد و به دلیل آنکه هدف افراد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود پروژه مقاله جوشکاری اصطکاکی چرخشی آلیاژ در word

چهارشنبه 95/6/31 8:43 صبح| | نظر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود پروژه مقاله جوشکاری اصطکاکی چرخشی آلیاژ ‌ در word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود پروژه مقاله جوشکاری اصطکاکی چرخشی آلیاژ ‌ در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود پروژه مقاله جوشکاری اصطکاکی چرخشی آلیاژ ‌ در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پروژه مقاله جوشکاری اصطکاکی چرخشی آلیاژ ‌ در word :

جوشکاری اصطکاکی چرخشی آلیاژ

-جوشکاری اصطکاکی چرخشی آلیاژ A16092/17.5Sicp/T-6mmc’s
3-1-دور نما
جوشکاری اصطکاکی چرخشی (FSW) یک روش نسبتاً نوین جوشکاری و اتصال قطعات است که در ابتدا توسط موسسه ی جوشکاری کمبریج انگلستان ابداع شد و توسعه یافت. از سال 1993 این روش توسط بسیاری از محققین تدریس شده است. هر چند، این روش را می توان به عبارتی به عنوان ترکیبی از

اکستروژن و آهنگری فلزات در دمای بالا تعریف کرد. این فرآیند به عنوان فرآیندی با حالت جامد فرض میشود و نیازی به محافظت گازی و فلز جوش ندارد.
شکل 2 به صورت شماتیک بیانگر پروسه ی جوش اصطکاکی چرخشی است. در این روش جوشکاری از یک ابزار میله ای شکل چرخنده و مصرف نشدنی

استفاده میشود که به آرامی در خط پیوند و قطعه فرو میرود. این نفوذ تا جایی ادامه دارد که شانه ی ابزار میله ای در تماس نزدیک با قطعه کار قرار می گیرد. با چرخش و حرکت ابزار میله ای به جلو در طول خط اتصال، مواد موجود در خط اتصال شروع به گرم شدن میکنند که باعث سیلان یافتن ماده حول ابزار چرخنده میشود و با حرکت ابزار به جلو، ماده ی سیلان یافته شروع به محکم مثل میکند.

این منبع حرارتی عمدتاً به دلیل اصطکاک و تغییر شکل محلی ایجاد شده حین نگاه داشتن شانه ی ابزار میله ای در تماس نزدیک با قطعه کار ایجاد شده است. قطعه کارها باید به شکلی ایمن به یک سطح اتکای پشتیبان مقید شده باشند تا از حرکت آنها تا جابجایی شان در سطح اتصال دو قطعه جلوگیری شود. نکته ی قابل توجه درباره ی این روش جوشکاری این است که دمایی که فرآیند در آن رخ میدهد پایین تر از دمای ذوب فلزات قطعه کار است که همین موضوع باعث

کاهش ناهنجاری های ناشی از انجماد شده و از واکنش های شیمیایی نا مطلوب جلوگیری میکند. هر چند، این روش مانند دیگر روش های جوشکاری مزیت ها و محدودیت هایی دارد که در این جا به صورت خلاصه و کوتاه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

شکل 2- نمایش شماتیک فرآیند جوش اصطکاکی چرخشی
3-2-شیوه های آزمایشگاهی
موردی را در نظر بگیرید که در آن ابزار میله ای مورد استفاده برای این تحقیق عملی طراحی شده بود به طوری که برای ورق های با ضخامت 0125 اینچ مناسب باشد و طول این ابزار می تواند برای ضخامت های متفاوت ورق ها به طور دستی تنظیم شود. همانگونه که در شکل 3 نشان داده شده است، ابزار دارای شانه ی با قطر 0475 اینچ بوده است و روی بخش میله ای رزوه های چپ گرد شیب دار یکپارچه ی 10-24 وجود دارد. برای رسیدن به طول بهینه ای برای ابزار میله ای از شبیه سازی کامپیوتری استفاده شد. این طول بهینه، معادل 0120 اینچ اندازه گیری شد که برای بدست آوردن یک جوش بهینه با نفوذ کامل در نظر گرفته شد. این ابزار میله ای به صورت مستقل توسط رابرت کارتر، معاون مامور تحقیق، طراحی شده و هیچ اطلاعات خصوصی (دارای مالک شخصی) را شامل نمیشود.
شکل 3- جوش اصطکاکی چرخشی در عمل و طراحی هندسی ابزار میله ای

با توجه به طبیعت سایشی بسیار بالای این نوع خاص ام ام سی، پوشش بسیار زیاد ابزار میله ای برای محافظت از آن در نظر گرفته شده بود. به همین دلیل، دو ردیف ابزار میله ای با هندسه ی یکسان ولی با پوشش با مقاومت های متفاوت مورد استفاده قرار گرفت. هر دوی این سری ها از فولاد ابزار H-13 ساخته شده بودند که با عملیات حرارتی به درجه ی سختی 53-55 در مقیاس اندازه گیری سختی راکول (HRC) رسیده بودند.

یک سری از این ابزار با پوششی از B4C پوشانیده شده بود تا به سختی سطحی ای به میزان 93-95HRC برسد. سری دیگر ابزار بدون پوشش باقی ماند. دلیل انتخاب B4C به عنوان پوشش، پتانسیل بالای مقاومت پوششی، نرمی فوق العاده و مقاومت خوب به خوردگی و واکنش های شیمیایی مربوط به این نوع

پوشش است. این پوشش به کمک یک فرآیند ارزان قیمت و در دمای پایین روی یک سری از ابزار قرار داده شد. شکل 4 نشان دهنده ی مقایسه ای است بین مواد متفاوت مورد نظر برای استفاده به عنوان پوشش در این تحقیق از نظر سختی. یکی از عوامل انتخاب B4C به عنوان پوشش در آزمایش های ابتدایی،

فاکتور هزینه ی پایین آن بود. همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است، جوش اصطکاکی چرخشی به کمک ماشین فرز کاری افقی پنج محوری کنترل عددی به وسیله ی کامپیوتر کرنی اندترکر (Kearney & Trecker) که برای همین فرآیند بهبود یافته بود انجام میشد. بعد از جوشکاری قطعات تحت آزمایش اشعه ی ایکس و آزمایش نفوذ قرار گرفتند. پس از این آزمایشات،‌این قطعات ماشین کاری شده و به قطعاتی برای آزمایش کشش و نمونه هایی برای تحلیل زیر ساختار تقسیم شدند.

این نمونه ها در شرایط جوشکاری و شرایط تحت عملیات حرارتی T6، تحت ‌آزمایش کشش قرار می گرفتند. مشخصات شرایط T6 توسط تولید کننده توصیه میشد و شامل عملیات حرارتی در 1030F برای مدت 3 ساعت و سرد کردن توسط آب بود. سپس در 325F، به مدت 8 ساعت تحت سخت گردانی طولانی مدت قرار می گرفت و با کمک هوا سرد میشد.

شکل 4-مقایسه ی سختی مواد مورد نظر به عنوان پوشش ابزار
MMC مورد استفاده در این تحقیق آلیاژ 6092 آلومینیوم بود که 175 درصد Sic به صورت ذرات به شکل همگن در شبکه ی آن پخش شده بود. این ماده توسط شرکت کامپوزیت های آلومینیومی DWA واقع در شهر چتس ورس در ایالت کالیفورنیا، به شکل صفحاتی با ابعاد 0125×12×6 اینچ با شرایط عملیات حرارتی T6 قبل از جوشکاری، تامین شده بودند. جدول 1 ترکیبات شیمیایی آلیاژ 6092 آلومینیوم را نشان میدهد و جدول 2 بیانگر برخی از ویژگی های فیزیکی و مکانیکی تامین شده توسط تهیه کننده ی ماده یعنی شرکت کامپوزیت های آلومینیوم DWA است.

جدول1- ترکیبات شیمیایی آلیاژ 6092 آلومینیوم به عنوان یک ماده ی شبکه ای
جدول2- ویژگی های محصول آلیاژ 6092 آلومینیوم، تقویت شده با 175 درصد ذرات SiC
جدول 3 پارامترهای جوش اصطکاکی چرخشی (FSW) را نشان میدهد. در این جدول توضیحاتی برای این پارامترها ارائه شده که از طریق آزمایش و تجربه برای مقابله با تسلیم در برابر جوش صوتی در این تحقیق به دست آمده اند. این پارامترها به عنوان راهنماهایی برای جوش اصطکاکی چرخشی mmc ها مورد استفاده قرار می گیرند. ذکر این نکته ضروری است که این پارامترها برای تحقیق دوباره ی انجام پذیری و عملی بودن این فرآیند انتخاب شده بودند و به حالت بهینه در نیامده بودند.

فرسایش ابزار با اندازه گیری ابعاد قبل و بعد از هر جوش کنترل میشد. ابزار بدون پوشش در ابتدای تحقیق برای دستیابی به پارامترهای جوشکاری قابل قبول مورد استفاده قرار می گرفتند و به منظور دستیابی به اطلاعات به دست آمده از یک سری منتخب پارامترها، استفاده می شدند. ابزار پوشش داده شده به کمک B4C در بخش پایانی این تحقیق برای دستیابی به اطلاعات درباره ی پارامترهای منتخب در این حالت استفاده شدند.
جدول3- پارامترهای تجربی به دست آمده برای فرآیند FSW مربوط به MMC ها.
3-3-نتایج

3-3-1-تحلیل ریز ساختار
هیچ اثری از ترک در نمای مقطعی عرضی جوش که با کمک ریز بینی 400 برابر توری به دست آمده، مشاهده نشد. با این حال بازرسی دیداری نشان داد که قسمت بالایی جوشها به کلی زبر بودند. در مقایسه با آلیاژهای یکپارچه، قسمت تاج (قسمت بالایی) یک جوش اصطکاکی چرخشی معمول آلیاژ آلومینیومی ظاهری کاملاً صیقلی دارد. تقریباً تمام جوش هایی که با مواد mmc انجام شدند، در قسمت تاج جوش ظاهری یکپارچه ایجاد کردند که یادآور حالتی است که یک شغل انتظار دارد برای یک سطح سیمانی معمول مشاهده کند. این ظاهر زبر به دلیل نچسبیدن ذرات Al, SiC در سطح جوش در مجاورت شانه ی ابزار رخ

میدهد. این امر که ناهنجاری به طور نسبی با استفاده از ابزار پوشش یافته با B4C که سختی بیشتر و نرمی (چربی پذیری) کمتری داشته و به ماده امکان اتصال راحت تری میدهند، کاهش می یابد، روشن شده بود. با این حال پس از انتها چند اینچ جوشکاری، ذرات SiC شروع به پاک کردن B4C از لبه ی خارجی شانه ی ابزار میکنند. در نتیج به محض ساییده شدن پوشش، زبری دوباره ظاهر میشود. البته آن طور که به نظر می آید این زبری ایجاد شده تنها یک ناهنجاری سطحی بوده و تاثیری روی ویژگی های کششی نمونه ندارد. شکل 5 یک نمای مقطع عرضی را برای یک اتصال FSW نشان میدهد که به کمک ابزار میله ای بدون پوشش ایجاد شده است.

شکل5-نمای مقطع عرضی یک اتصال FSW برای mmc ها (بزرگنمایی 10 برابر)
نکته ی قابل توجه در بررسی قسمت ریشه ی بعضی از جوش های mmc ها این است که برخی از نمونه ها پس از جوشکاری به سطح اتکای پشتیبان متصل شده بودند. این پدیده زمانی رخ می داد که ماده ای که مستقیماً زیر ابزار میله ای و در نزدیکی سطح اتکای پشتیبان قرار داشت به دلیل حرارت و فشار بسیار زیاد ناشی از فرآیند جوشکاری در این منطقه، به سطح اتکای پشتیبان جوش شده، اتصال می یافت. مشاهدات انجام شده روی حفره های درونی در قسمت ریشه ای جوش، نشان دهنده ی مکان هایی بودند که ماده به سطح اتکای پشتیبان اتصال می یافت. این اتصال پس از برداشتن قطعه کار ایجاد میشد. چنین حفره های کوچکی به کمک تکنیکی معمول شناسایی شدند. این حفره ها به عنوان نقص هایی که تاثیر بسزایی بر ویژگی های مکانیکی جوش ندارند شناخته شدند. شکل 6 یک ریز ساختار بسیار جالب را در مرز ناحیه ی پیوند با بزرگنمایی 400 برابر نشان میدهد. این طور که به نظر میرسد، ذرات SiC حین حرکت به سمت مرکز ناحیه ی پیوند (HAZ) توسط ابزار میله ای شکسته میشدند و به قطعات کوچکتر تبدیل میشدند.
نیز کمبود تمرکز ذرات با حجم زیاد در لبه های ناحیه ی پیوند مشاهده شده است.
شکل6-تغییرات در اندازه ذرات SiC و توزیع آنها در مرز لبه ی منطقه ای پیوند
3-3-2-اندازه گیری مقاومت کششی
به منظور رسیدن به بازدهی اتصال این جوش های mmc، مقاومت کششی محاسبه شده و بازدهی اتصال به شکل زیر اندازه گیری شد. با استفاده از ابزار بدون پوشش، مقدار اندازه گیری شده برای مقاومت کششی میانگین نهایی (UTS) در دمای اتاق، 444ksi بوده است. این مقدار در شرایط جوشکاری اندازه گیری شده بود. مقدار مقاومت کششی 547bi پس از عملیات حرارتی و سختی گردانی طولانی مدت در شرایط T6 اندازه گیری شد.
مقدار UTS میانگین برای جوش های انجام شده با ابزار پوشیده شده با B4C در شرایط جوشکاری 433 ksi و در شرایط مورد عملیات حرارتی قرار گرفته ی 619ksi, T6 اندازه گیری شده بود. جدول 4 و جدول 5 اطلاعات و داده های کششی برای فرآیند جوشکاری اصطکاکی چرخشی پانل های mmc را نشان میدهند که به ترتیب به کمک ابزار میله ای بدون پوشش و دارای پوشش به دست آمده اند. برای تعیین بازدهی اتصال، مقاومت کششی نهایی ماده ی اصلی به صورت تجربی برابر با 60 ksi در نظر گرفته شد. این نکته در نظر گرفته شده بود که این مقدار 10 درصد کمتر از مقدار مقاومت کششی نهایی موجود در مقالات بوده است. با مقدار تجربی 60ksi، بازدهی اتصال برابر با 61 تا 72 درصد در شرایط جوشکاری و 92 تا 100 درصد بعد از انجام عملیات حرارتی بود. در حالت کلی پوشاندن ابزار میله ای به نظر اثری در بازدهی اتصال ندارد. تحقیق در این مورد با بررسی ابزار میله ای با پوشش و فاقد پوشش و بررسی تاثیر آن ها بر بازدهی اتصال صورت گرفته بود.
جدول4- نتایج مربوط به مقاومت اتصال mmc با استفاده از ابزار میله ای بدون پوشش
جدول5- نتایج مربوط به مقاومت اتصال mmc با استفاده از ابزار میله ای پوشیده شده با B4C

3-3-3-اندازه گیری سختی
همانطور که در شکل 7 نشان داده شده است، اندازه گیری سختی در قسمت تاج منطقه ی جوش صورت می گیرفته است. این جوش ها به کمک ابزار میله ای پوشش یافته به کمک B4C صورت گرفتند. از اندازه گیری سختی این طور نتیجه گرفته شده بود که مقاومت تسلیم و کششی در منطقه ی پیوند با زیاد گرم کردن ناشی از جوشکاری اصطکاکی چرخشی، کاهش می یابند. در حالت کلی و در مقایسه با ابزار میله ای بدون پوشش، این طور به نظر می آید که پوشش ایجاد کردن برای ابزار میله ای تاثیری در سختی منطقه ی پیوند ندارد. گر چه برای بسیاری از فرآیندهای اتصالی نیاز به انرژی گرمایی مشهود است، این نکته به سادگی آشکار میشود که هر گونه انرژی گرمایی بیش از اندازه ی ورودی نا مطلوب است. این امر برای جوشکاری اصطکاکی چرخشی که در این تحقیق مورد بررسی است نیز صادق است.

3-3-4-ساییدگی ابزار میله ای

این طور به نظر میرسد که بیشترین ساییدگی در ابزار میله ای در لبه ی بیرونی شانه ی ابزار و روی قطر اصلی رزوه ی آن صورت می گیرد. به طور میانگین به ازای هر گام خطی جوش، 00005 اینچ از ماده ساییده میشده و قطر میله به اندازه ی 0010 اینچ به ازای هر فوت از جوش کاهش می یافته است. این ساییدگی برای جوشکاری طول 5 فوت یا کمتر بدون تنظیم دستی طول ابزار قابل کنترل بود. به عبارت دیگر، برای هر 5 فوت از جوش ها، باید مقداری برابر با طول ابزار میله ای از ارتفاع جوشکاری کاسته شده و به صورت دستی برای مرحله ی بعدی جوشکاری تنظیم شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >